REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaki skarbowe wrócą najwcześniej jesienią

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ze znaków będzie można korzystać po zmianie ustawy. Dopiero jesienią podatnicy będą mogli spożytkować posiadane zapasy znaków. Resort finansów nie przewidział skutków likwidacji poprzedniej formy opłaty.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na obiecywaną przez minister finansów Zytę Gilowską możliwość wykorzystania zapasów znaków skarbowych podatnicy będą musieli jeszcze poczekać. Mimo że jest już gotowy projekt nowelizacji ustawy o opłacie skarbowej, to sam proces legislacyjny jest na tyle długi, że chwilowego powrotu znaków skarbowych możemy spodziewać się dopiero jesienią. Na razie projekt nie przeszedł nawet fazy uzgodnień międzyresortowych.

Powrót znaków skarbowych będzie zatem nie tylko chwilowy, ale i mocno spóźniony. Nowelizacja przygotowana przez resort finansów zakłada bowiem możliwość korzystania ze znaczków tylko do końca 2007 roku.


Brak procedury przejściowej


Od 1 stycznia 2007 r. znaki utraciły ważność, jednak wiele osób i instytucji ma ich zapasy, które nie mogą być zwrócone. Ministerstwo zaapelowało do podatników, aby przetrzymać niezużyte znaki do momentu uchwalenia nowelizacji ustawy o opłatach skarbowych.

- Jak zwykle, życie weryfikuje nieżyciowe pomysły. Likwidacja znaków opłaty skarbowej nie tylko utrudniła życie tym osobom, które wcześniej kupiły ich większe ilości - tak aby zapewnić płynność swego działania, np. adwokaci, kancelarie prawne, notariusze itp., ale generalnie znacznie skomplikowała i podrożyła sam proces wnoszenia tej opłaty dla tysięcy podatników - komentuje dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt UW.

Dodaje, że zamiast naklejenia jednego lub kilku znaków, teraz należy dokonywać wpłat gotówki w kasie urzędu lub robić przelew na konto bankowe.

Likwidacja znaków opłaty skarbowej w założeniu MF miała usprawnić proces przekazywania dokumentów drogą elektroniczną oraz przynieść oszczędności ok. kilkudziesięciu milionów złotych, wydatkowanych do końca 2006 roku na ich wydruk.

- Założenia są jak najbardziej trafne. Niestety, resort nie zorganizował właściwej procedury zwrotu niewykorzystanych, a opłaconych znaków skarbowych, a przecież wielu podatników zgromadziło ich spore zapasy. Na szczęście dzięki nagłośnieniu problemu ministerstwo w końcu zauważyło problem - wskazał Tomasz Biel, starszy asystent w departamencie doradztwa podatkowego BDO Numerica.

Przygotowywana przez MF nowelizacja ustawy o opłacie skarbowej umożliwiająca wykorzystanie znaków do końca 2007 roku ma go rozwiązać.

- Jeżeli nowelizacja wejdzie w życie w ciągu najbliższych tygodni, pozostanie sporo czasu na wykorzystanie pozostałych znaków. Ale pamiętajmy, że obecnie zmiany w ustawie są w fazie projektu - dodał nasz rozmówca.


Straty dla podatników


Eksperci podatkowi na co dzień borykający się z problemami opłaty skarbowej krytykują resort finansów.

Joanna Kanicka, partner Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, nie potrafi znaleźć racjonalnej odpowiedzi pozwalającej wyjaśnić, czym kierował się ustawodawca w przypadku likwidacji znaczków skarbowych.

- Obecny mechanizm wnoszenia tej opłaty uznaję za kuriozalny. Wynika to głównie z tego, że o ile ilość tytułów, w których opłata jest pobierana, uległa zmniejszeniu, to sam mechanizm wnoszenia opłaty skarbowej, np. od pełnomocnictwa zwykłego czy procesowego, wymaga od osoby zobowiązanej do jej uiszczenia bardzo wnikliwej analizy przepisów. Dokumenty nieopłacone nie są przyjmowane, co oczywiście nie budzi mojego sprzeciwu, jednak do tej pory urzędy na miejscu sprzedawały znaki i problem był załatwiony - argumentowała Joanna Kanicka.

Dokonanie przelewu wymaga teraz znalezienia poczty, czy oddziału banku, jeśli podatnik nie wykazał się przezornością i nie przelał opłaty wcześniej. Co więcej koszt opłaty uległ w praktyce zwiększeniu o koszty dokonywanych z tego tytułu przelewów bankowych.

- Słabość tej regulacji potwierdza fakt, że trwają pospieszne prace nad wprowadzeniem przepisów tymczasowych, które umożliwią dokonywanie opłaty skarbowej po staremu, tj. za pomocą znaków skarbowych. Oczywiście pod warunkiem, że przepisy te wejdą w życie lada dzień. W przeciwnym razie zainteresowane tą zmiana podmioty i tak nie wykorzystają nagromadzonych zapasów znaków do przewidzianego w nowelizacji końca 2007 roku - podkreśliła Joanna Kanicka.


Korzyści dla ministerstwa


Z nowych rozwiązań miały płynąć korzyści dla podatników i Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów na razie ma je tylko ministerstwo. Doktor Janusz Fiszer, zwrócił uwagę na fakt, że wpłata gotówki w kasie ma ten mankament, że kasa działa tylko w określonych godzinach, a z kolei wpłata na konto bankowe zazwyczaj wiąże się z koniecznością wnoszenia dodatkowych opłat za przelew. Nowa formuła wnoszenia opłaty skarbowej jest szczególnie uciążliwa dla adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i wszystkich tych, którzy na co dzień wykonują swoje obowiązki zawodowe na podstawie pełnomocnictw.

- Korzyści z likwidacji znaków opłaty skarbowej uzyskał więc jedynie fiskus, oszczędzając na kosztach druku znaków, natomiast stracili podatnicy, dla których nowy system jest bardziej uciążliwy i zwykle bardziej kosztowny niż poprzedni. Należy też wspomnieć o pomijanej dyskretnym milczeniem podwyżce stawek opłaty od większości czynności urzędowych - uważa dr Fiszer.

Jego zdaniem, aby przywrócenie korzystania ze znaków skarbowych do końca 2007 roku rozwiązało problem ich zapasów i aby nowa regulacja miała sens, powinna obowiązywać wystarczająco długo - co najmniej pół roku.

Czy tak się stanie, czas pokaże. Wszystko zależy od Ministerstwa Finansów i długości prac nad nowelizacją ustawy o opłacie skarbowej. Jeśli rzeczywiście wprowadzenie możliwości wykorzystania zapasów znaków skarbowych ma przynieść korzyści podatnikom, warto byłoby pospieszyć się z wprowadzeniem tego rozwiązania w życie.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA