REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaki skarbowe wrócą najwcześniej jesienią

REKLAMA

Ze znaków będzie można korzystać po zmianie ustawy. Dopiero jesienią podatnicy będą mogli spożytkować posiadane zapasy znaków. Resort finansów nie przewidział skutków likwidacji poprzedniej formy opłaty.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na obiecywaną przez minister finansów Zytę Gilowską możliwość wykorzystania zapasów znaków skarbowych podatnicy będą musieli jeszcze poczekać. Mimo że jest już gotowy projekt nowelizacji ustawy o opłacie skarbowej, to sam proces legislacyjny jest na tyle długi, że chwilowego powrotu znaków skarbowych możemy spodziewać się dopiero jesienią. Na razie projekt nie przeszedł nawet fazy uzgodnień międzyresortowych.

Powrót znaków skarbowych będzie zatem nie tylko chwilowy, ale i mocno spóźniony. Nowelizacja przygotowana przez resort finansów zakłada bowiem możliwość korzystania ze znaczków tylko do końca 2007 roku.


Brak procedury przejściowej


Od 1 stycznia 2007 r. znaki utraciły ważność, jednak wiele osób i instytucji ma ich zapasy, które nie mogą być zwrócone. Ministerstwo zaapelowało do podatników, aby przetrzymać niezużyte znaki do momentu uchwalenia nowelizacji ustawy o opłatach skarbowych.

- Jak zwykle, życie weryfikuje nieżyciowe pomysły. Likwidacja znaków opłaty skarbowej nie tylko utrudniła życie tym osobom, które wcześniej kupiły ich większe ilości - tak aby zapewnić płynność swego działania, np. adwokaci, kancelarie prawne, notariusze itp., ale generalnie znacznie skomplikowała i podrożyła sam proces wnoszenia tej opłaty dla tysięcy podatników - komentuje dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt UW.

Dodaje, że zamiast naklejenia jednego lub kilku znaków, teraz należy dokonywać wpłat gotówki w kasie urzędu lub robić przelew na konto bankowe.

Likwidacja znaków opłaty skarbowej w założeniu MF miała usprawnić proces przekazywania dokumentów drogą elektroniczną oraz przynieść oszczędności ok. kilkudziesięciu milionów złotych, wydatkowanych do końca 2006 roku na ich wydruk.

- Założenia są jak najbardziej trafne. Niestety, resort nie zorganizował właściwej procedury zwrotu niewykorzystanych, a opłaconych znaków skarbowych, a przecież wielu podatników zgromadziło ich spore zapasy. Na szczęście dzięki nagłośnieniu problemu ministerstwo w końcu zauważyło problem - wskazał Tomasz Biel, starszy asystent w departamencie doradztwa podatkowego BDO Numerica.

Przygotowywana przez MF nowelizacja ustawy o opłacie skarbowej umożliwiająca wykorzystanie znaków do końca 2007 roku ma go rozwiązać.

- Jeżeli nowelizacja wejdzie w życie w ciągu najbliższych tygodni, pozostanie sporo czasu na wykorzystanie pozostałych znaków. Ale pamiętajmy, że obecnie zmiany w ustawie są w fazie projektu - dodał nasz rozmówca.


Straty dla podatników


Eksperci podatkowi na co dzień borykający się z problemami opłaty skarbowej krytykują resort finansów.

Joanna Kanicka, partner Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, nie potrafi znaleźć racjonalnej odpowiedzi pozwalającej wyjaśnić, czym kierował się ustawodawca w przypadku likwidacji znaczków skarbowych.

- Obecny mechanizm wnoszenia tej opłaty uznaję za kuriozalny. Wynika to głównie z tego, że o ile ilość tytułów, w których opłata jest pobierana, uległa zmniejszeniu, to sam mechanizm wnoszenia opłaty skarbowej, np. od pełnomocnictwa zwykłego czy procesowego, wymaga od osoby zobowiązanej do jej uiszczenia bardzo wnikliwej analizy przepisów. Dokumenty nieopłacone nie są przyjmowane, co oczywiście nie budzi mojego sprzeciwu, jednak do tej pory urzędy na miejscu sprzedawały znaki i problem był załatwiony - argumentowała Joanna Kanicka.

Dokonanie przelewu wymaga teraz znalezienia poczty, czy oddziału banku, jeśli podatnik nie wykazał się przezornością i nie przelał opłaty wcześniej. Co więcej koszt opłaty uległ w praktyce zwiększeniu o koszty dokonywanych z tego tytułu przelewów bankowych.

- Słabość tej regulacji potwierdza fakt, że trwają pospieszne prace nad wprowadzeniem przepisów tymczasowych, które umożliwią dokonywanie opłaty skarbowej po staremu, tj. za pomocą znaków skarbowych. Oczywiście pod warunkiem, że przepisy te wejdą w życie lada dzień. W przeciwnym razie zainteresowane tą zmiana podmioty i tak nie wykorzystają nagromadzonych zapasów znaków do przewidzianego w nowelizacji końca 2007 roku - podkreśliła Joanna Kanicka.


Korzyści dla ministerstwa


Z nowych rozwiązań miały płynąć korzyści dla podatników i Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów na razie ma je tylko ministerstwo. Doktor Janusz Fiszer, zwrócił uwagę na fakt, że wpłata gotówki w kasie ma ten mankament, że kasa działa tylko w określonych godzinach, a z kolei wpłata na konto bankowe zazwyczaj wiąże się z koniecznością wnoszenia dodatkowych opłat za przelew. Nowa formuła wnoszenia opłaty skarbowej jest szczególnie uciążliwa dla adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i wszystkich tych, którzy na co dzień wykonują swoje obowiązki zawodowe na podstawie pełnomocnictw.

- Korzyści z likwidacji znaków opłaty skarbowej uzyskał więc jedynie fiskus, oszczędzając na kosztach druku znaków, natomiast stracili podatnicy, dla których nowy system jest bardziej uciążliwy i zwykle bardziej kosztowny niż poprzedni. Należy też wspomnieć o pomijanej dyskretnym milczeniem podwyżce stawek opłaty od większości czynności urzędowych - uważa dr Fiszer.

Jego zdaniem, aby przywrócenie korzystania ze znaków skarbowych do końca 2007 roku rozwiązało problem ich zapasów i aby nowa regulacja miała sens, powinna obowiązywać wystarczająco długo - co najmniej pół roku.

Czy tak się stanie, czas pokaże. Wszystko zależy od Ministerstwa Finansów i długości prac nad nowelizacją ustawy o opłacie skarbowej. Jeśli rzeczywiście wprowadzenie możliwości wykorzystania zapasów znaków skarbowych ma przynieść korzyści podatnikom, warto byłoby pospieszyć się z wprowadzeniem tego rozwiązania w życie.


Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA