REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaki skarbowe wrócą najwcześniej jesienią

REKLAMA

Ze znaków będzie można korzystać po zmianie ustawy. Dopiero jesienią podatnicy będą mogli spożytkować posiadane zapasy znaków. Resort finansów nie przewidział skutków likwidacji poprzedniej formy opłaty.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na obiecywaną przez minister finansów Zytę Gilowską możliwość wykorzystania zapasów znaków skarbowych podatnicy będą musieli jeszcze poczekać. Mimo że jest już gotowy projekt nowelizacji ustawy o opłacie skarbowej, to sam proces legislacyjny jest na tyle długi, że chwilowego powrotu znaków skarbowych możemy spodziewać się dopiero jesienią. Na razie projekt nie przeszedł nawet fazy uzgodnień międzyresortowych.

Powrót znaków skarbowych będzie zatem nie tylko chwilowy, ale i mocno spóźniony. Nowelizacja przygotowana przez resort finansów zakłada bowiem możliwość korzystania ze znaczków tylko do końca 2007 roku.


Brak procedury przejściowej


Od 1 stycznia 2007 r. znaki utraciły ważność, jednak wiele osób i instytucji ma ich zapasy, które nie mogą być zwrócone. Ministerstwo zaapelowało do podatników, aby przetrzymać niezużyte znaki do momentu uchwalenia nowelizacji ustawy o opłatach skarbowych.

- Jak zwykle, życie weryfikuje nieżyciowe pomysły. Likwidacja znaków opłaty skarbowej nie tylko utrudniła życie tym osobom, które wcześniej kupiły ich większe ilości - tak aby zapewnić płynność swego działania, np. adwokaci, kancelarie prawne, notariusze itp., ale generalnie znacznie skomplikowała i podrożyła sam proces wnoszenia tej opłaty dla tysięcy podatników - komentuje dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt UW.

Dodaje, że zamiast naklejenia jednego lub kilku znaków, teraz należy dokonywać wpłat gotówki w kasie urzędu lub robić przelew na konto bankowe.

Likwidacja znaków opłaty skarbowej w założeniu MF miała usprawnić proces przekazywania dokumentów drogą elektroniczną oraz przynieść oszczędności ok. kilkudziesięciu milionów złotych, wydatkowanych do końca 2006 roku na ich wydruk.

- Założenia są jak najbardziej trafne. Niestety, resort nie zorganizował właściwej procedury zwrotu niewykorzystanych, a opłaconych znaków skarbowych, a przecież wielu podatników zgromadziło ich spore zapasy. Na szczęście dzięki nagłośnieniu problemu ministerstwo w końcu zauważyło problem - wskazał Tomasz Biel, starszy asystent w departamencie doradztwa podatkowego BDO Numerica.

Przygotowywana przez MF nowelizacja ustawy o opłacie skarbowej umożliwiająca wykorzystanie znaków do końca 2007 roku ma go rozwiązać.

- Jeżeli nowelizacja wejdzie w życie w ciągu najbliższych tygodni, pozostanie sporo czasu na wykorzystanie pozostałych znaków. Ale pamiętajmy, że obecnie zmiany w ustawie są w fazie projektu - dodał nasz rozmówca.


Straty dla podatników


Eksperci podatkowi na co dzień borykający się z problemami opłaty skarbowej krytykują resort finansów.

Joanna Kanicka, partner Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, nie potrafi znaleźć racjonalnej odpowiedzi pozwalającej wyjaśnić, czym kierował się ustawodawca w przypadku likwidacji znaczków skarbowych.

- Obecny mechanizm wnoszenia tej opłaty uznaję za kuriozalny. Wynika to głównie z tego, że o ile ilość tytułów, w których opłata jest pobierana, uległa zmniejszeniu, to sam mechanizm wnoszenia opłaty skarbowej, np. od pełnomocnictwa zwykłego czy procesowego, wymaga od osoby zobowiązanej do jej uiszczenia bardzo wnikliwej analizy przepisów. Dokumenty nieopłacone nie są przyjmowane, co oczywiście nie budzi mojego sprzeciwu, jednak do tej pory urzędy na miejscu sprzedawały znaki i problem był załatwiony - argumentowała Joanna Kanicka.

Dokonanie przelewu wymaga teraz znalezienia poczty, czy oddziału banku, jeśli podatnik nie wykazał się przezornością i nie przelał opłaty wcześniej. Co więcej koszt opłaty uległ w praktyce zwiększeniu o koszty dokonywanych z tego tytułu przelewów bankowych.

- Słabość tej regulacji potwierdza fakt, że trwają pospieszne prace nad wprowadzeniem przepisów tymczasowych, które umożliwią dokonywanie opłaty skarbowej po staremu, tj. za pomocą znaków skarbowych. Oczywiście pod warunkiem, że przepisy te wejdą w życie lada dzień. W przeciwnym razie zainteresowane tą zmiana podmioty i tak nie wykorzystają nagromadzonych zapasów znaków do przewidzianego w nowelizacji końca 2007 roku - podkreśliła Joanna Kanicka.


Korzyści dla ministerstwa


Z nowych rozwiązań miały płynąć korzyści dla podatników i Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów na razie ma je tylko ministerstwo. Doktor Janusz Fiszer, zwrócił uwagę na fakt, że wpłata gotówki w kasie ma ten mankament, że kasa działa tylko w określonych godzinach, a z kolei wpłata na konto bankowe zazwyczaj wiąże się z koniecznością wnoszenia dodatkowych opłat za przelew. Nowa formuła wnoszenia opłaty skarbowej jest szczególnie uciążliwa dla adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i wszystkich tych, którzy na co dzień wykonują swoje obowiązki zawodowe na podstawie pełnomocnictw.

- Korzyści z likwidacji znaków opłaty skarbowej uzyskał więc jedynie fiskus, oszczędzając na kosztach druku znaków, natomiast stracili podatnicy, dla których nowy system jest bardziej uciążliwy i zwykle bardziej kosztowny niż poprzedni. Należy też wspomnieć o pomijanej dyskretnym milczeniem podwyżce stawek opłaty od większości czynności urzędowych - uważa dr Fiszer.

Jego zdaniem, aby przywrócenie korzystania ze znaków skarbowych do końca 2007 roku rozwiązało problem ich zapasów i aby nowa regulacja miała sens, powinna obowiązywać wystarczająco długo - co najmniej pół roku.

Czy tak się stanie, czas pokaże. Wszystko zależy od Ministerstwa Finansów i długości prac nad nowelizacją ustawy o opłacie skarbowej. Jeśli rzeczywiście wprowadzenie możliwości wykorzystania zapasów znaków skarbowych ma przynieść korzyści podatnikom, warto byłoby pospieszyć się z wprowadzeniem tego rozwiązania w życie.


Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA