REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą precyzyjne wymagania dla prowadzących księgi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowelizacją ustawy o rachunkowości. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych będzie bardzo wyraźnie oddzielone od doradztwa podatkowego. Resort planuje, że wejście w życie nowych regulacji nastąpi już na początku przyszłego roku.


Resort finansów pracuje nad zmianami w ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), które obejmą przepisy dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W ustawie ma się pojawić m.in. definicja usługowego prowadzenia ksiąg, co stwarza szansę na zakończenie sporów o to, czy poszczególne czynności stanowią prowadzenie ksiąg czy też doradztwo podatkowe.

Joanna Dadacz, dyrektor departamentu rachunkowości w Ministerstwie Finansów, mówi, że resort proponuje wprowadzenie do ustawy nowego rozdziału.

- Część przepisów, które są w rozporządzeniu, zostanie przeniesiona do ustawy, ponieważ ta materia powinna być regulowana jej przepisami - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodała, że zostanie wprowadzona m.in. definicja usługowego prowadzenia ksiąg, która wyjaśni, na czym ono polega, a także kto może się nim zajmować.


Potrzebna definicja


Dyrektor Joanna Dadacz wyjaśnia, że na tle tych zmian istnieje konieczność wprowadzenia odpowiednich przepisów wykonawczych. Określą one m.in. dokumenty, jakie należy złożyć ubiegając się o wydanie certyfikatu księgowego, wzór tego certyfikatu, regulamin oraz sposób organizowania egzaminu, jego zakres tematyczny oraz zasady postępowania przy wydawaniu duplikatów certyfikatów księgowych w przypadku ich utraty.

Według dr Teresy Cebrowskiej, biegłego rewidenta, sekretarza Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, zmiany w ustawie o rachunkowości są okazją m.in. do jednoznacznego określenia, na czym polega prowadzenie ksiąg rachunkowych i jakie czynności się na to składają. Wyjaśnienia wymaga kwestia momentu rozpoczęcia i zakończenia procesu, kontrolowania dowodów, szczególnie gdy ich księgowanie może następować automatycznie (on line), a także odpowiedzialności prowadzących księgi rachunkowe za ich prawidłowość i poprawność sporządzanych sprawozdań finansowych.

- Odpowiedzi na te pytania są ważne nie tylko w przypadku usługowego prowadzenia ksiąg, ale również w sytuacji, gdy rachunkowość jest prowadzona własnymi siłami - twierdzi rozmówczyni.

Anna Sirocka, partner w dziale Audytu Ernst & Young, zwraca uwagę, że definicja usługowego prowadzenia ksiąg konieczna jest też ze względu na firmy, które coraz częściej korzystają z tzw. centrów usług wspólnych (shared services center), zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale np. w Irlandii czy Indiach. Obecne przepisy nie definiują, jakie czynności obejmują prowadzenie ksiąg rachunkowych. Natomiast niektóre zaawansowane systemy finansowo-księgowe umożliwiają rozdzielenie wprowadzenia dokumentu źródłowego od jego zaksięgowania.

- Często dane wprowadzane są do systemu poza siedzibą firmy, nawet poza Polską - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że ustalenie, czy wprowadzenie dokumentu nie wiąże się bezpośrednio np. z decydowaniem o sposobie jego ujęcia w księgach, kontrolą poprawności zapisów dokonywanych w księgach rachunkowych czy sporządzaniem oraz kontrolą sprawozdań finansowych, na pewno pomoże w rozstrzygnięciu dylematu, czy mamy już do czynienia z prowadzeniem ksiąg czy też nie.

- Jeżeli wprowadzanie danych do systemu zostanie uznane za prowadzenie ksiąg, a firmy uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg będą musiały być zlokalizowanie w Polsce, to może okazać się, że niektóre przedsiębiorstwa będą musiały zmienić swoje dotychczasowe systemy i procesy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami - wyjaśnia Anna Sirocka.


Doświadczenie w księgowości


Profesor Gertruda Świderska, prezes MAC Auditor, kierownik Katedry Rachunowości Menedżerskiej SGH, uważa, że przy definiowaniu usługowego prowadzenia ksiąg należy znacznie rozszerzyć wymagania związane z praktyką w księgowości osób ubiegających się o certyfikat.

- Praktyka powinna być uznana, gdy obejmuje: zapisy zdarzeń na podstawie dowodów księgowych w porządku chronologicznym i systematycznym, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych - uważa nasza rozmówczyni.

Według prof. Świderskiej, uznanie praktyki w przypadku wykonywania jedynie części wskazanych czynności może rodzić zagrożenia w postaci złej pracy biura rachunkowego, narażającej firmę zlecającą usługi na poważne konsekwencje, szczególnie podatkowe. Po zniesieniu obowiązku badania sprawozdań co najmniej raz na 3 lata, brak wiedzy o złym prowadzeniu ksiąg może trwać latami i doprowadzić firmę zlecającą usługi do upadłości.

- Powinien być też stworzony nadzór nad usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych i możliwość odebrania uprawnień - postuluje prof. Świderska.


Gwarancja jakości


Konieczność doprecyzowania przepisów w zakresie praktyki w księgowości widzi też Teresa Cebrowska. Według niej rozważenia wymaga również dotychczasowe uznanie pracy w rachunkowości jednostek budżetowych i banków za wystarczające do podejmo- wania usługowego prowadzenia ksiąg spółek prawa handlowego.

- Trzeba dążyć do tego, aby osoby posiadające certyfikat dawały gwarancje prawidłowego wykonywania pracy - twierdzi rozmówczyni.

Wyjaśnia, że jest to istotne, gdyż outsourcing usług księgowych, do wykonywania którego niezbędne są certyfikaty uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, obejmuje coraz więcej przedsiębiorstw, i to zarówno międzynarodowe i polskie grupy kapitałowe, jak i najmniejsze firmy.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA