REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą precyzyjne wymagania dla prowadzących księgi

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowelizacją ustawy o rachunkowości. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych będzie bardzo wyraźnie oddzielone od doradztwa podatkowego. Resort planuje, że wejście w życie nowych regulacji nastąpi już na początku przyszłego roku.


Resort finansów pracuje nad zmianami w ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), które obejmą przepisy dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W ustawie ma się pojawić m.in. definicja usługowego prowadzenia ksiąg, co stwarza szansę na zakończenie sporów o to, czy poszczególne czynności stanowią prowadzenie ksiąg czy też doradztwo podatkowe.

Joanna Dadacz, dyrektor departamentu rachunkowości w Ministerstwie Finansów, mówi, że resort proponuje wprowadzenie do ustawy nowego rozdziału.

- Część przepisów, które są w rozporządzeniu, zostanie przeniesiona do ustawy, ponieważ ta materia powinna być regulowana jej przepisami - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodała, że zostanie wprowadzona m.in. definicja usługowego prowadzenia ksiąg, która wyjaśni, na czym ono polega, a także kto może się nim zajmować.


Potrzebna definicja


Dyrektor Joanna Dadacz wyjaśnia, że na tle tych zmian istnieje konieczność wprowadzenia odpowiednich przepisów wykonawczych. Określą one m.in. dokumenty, jakie należy złożyć ubiegając się o wydanie certyfikatu księgowego, wzór tego certyfikatu, regulamin oraz sposób organizowania egzaminu, jego zakres tematyczny oraz zasady postępowania przy wydawaniu duplikatów certyfikatów księgowych w przypadku ich utraty.

Według dr Teresy Cebrowskiej, biegłego rewidenta, sekretarza Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, zmiany w ustawie o rachunkowości są okazją m.in. do jednoznacznego określenia, na czym polega prowadzenie ksiąg rachunkowych i jakie czynności się na to składają. Wyjaśnienia wymaga kwestia momentu rozpoczęcia i zakończenia procesu, kontrolowania dowodów, szczególnie gdy ich księgowanie może następować automatycznie (on line), a także odpowiedzialności prowadzących księgi rachunkowe za ich prawidłowość i poprawność sporządzanych sprawozdań finansowych.

- Odpowiedzi na te pytania są ważne nie tylko w przypadku usługowego prowadzenia ksiąg, ale również w sytuacji, gdy rachunkowość jest prowadzona własnymi siłami - twierdzi rozmówczyni.

Anna Sirocka, partner w dziale Audytu Ernst & Young, zwraca uwagę, że definicja usługowego prowadzenia ksiąg konieczna jest też ze względu na firmy, które coraz częściej korzystają z tzw. centrów usług wspólnych (shared services center), zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale np. w Irlandii czy Indiach. Obecne przepisy nie definiują, jakie czynności obejmują prowadzenie ksiąg rachunkowych. Natomiast niektóre zaawansowane systemy finansowo-księgowe umożliwiają rozdzielenie wprowadzenia dokumentu źródłowego od jego zaksięgowania.

- Często dane wprowadzane są do systemu poza siedzibą firmy, nawet poza Polską - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że ustalenie, czy wprowadzenie dokumentu nie wiąże się bezpośrednio np. z decydowaniem o sposobie jego ujęcia w księgach, kontrolą poprawności zapisów dokonywanych w księgach rachunkowych czy sporządzaniem oraz kontrolą sprawozdań finansowych, na pewno pomoże w rozstrzygnięciu dylematu, czy mamy już do czynienia z prowadzeniem ksiąg czy też nie.

- Jeżeli wprowadzanie danych do systemu zostanie uznane za prowadzenie ksiąg, a firmy uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg będą musiały być zlokalizowanie w Polsce, to może okazać się, że niektóre przedsiębiorstwa będą musiały zmienić swoje dotychczasowe systemy i procesy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami - wyjaśnia Anna Sirocka.


Doświadczenie w księgowości


Profesor Gertruda Świderska, prezes MAC Auditor, kierownik Katedry Rachunowości Menedżerskiej SGH, uważa, że przy definiowaniu usługowego prowadzenia ksiąg należy znacznie rozszerzyć wymagania związane z praktyką w księgowości osób ubiegających się o certyfikat.

- Praktyka powinna być uznana, gdy obejmuje: zapisy zdarzeń na podstawie dowodów księgowych w porządku chronologicznym i systematycznym, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych - uważa nasza rozmówczyni.

Według prof. Świderskiej, uznanie praktyki w przypadku wykonywania jedynie części wskazanych czynności może rodzić zagrożenia w postaci złej pracy biura rachunkowego, narażającej firmę zlecającą usługi na poważne konsekwencje, szczególnie podatkowe. Po zniesieniu obowiązku badania sprawozdań co najmniej raz na 3 lata, brak wiedzy o złym prowadzeniu ksiąg może trwać latami i doprowadzić firmę zlecającą usługi do upadłości.

- Powinien być też stworzony nadzór nad usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych i możliwość odebrania uprawnień - postuluje prof. Świderska.


Gwarancja jakości


Konieczność doprecyzowania przepisów w zakresie praktyki w księgowości widzi też Teresa Cebrowska. Według niej rozważenia wymaga również dotychczasowe uznanie pracy w rachunkowości jednostek budżetowych i banków za wystarczające do podejmo- wania usługowego prowadzenia ksiąg spółek prawa handlowego.

- Trzeba dążyć do tego, aby osoby posiadające certyfikat dawały gwarancje prawidłowego wykonywania pracy - twierdzi rozmówczyni.

Wyjaśnia, że jest to istotne, gdyż outsourcing usług księgowych, do wykonywania którego niezbędne są certyfikaty uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, obejmuje coraz więcej przedsiębiorstw, i to zarówno międzynarodowe i polskie grupy kapitałowe, jak i najmniejsze firmy.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Agnieszka Pokojska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA