REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt tylko dla nielicznych

REKLAMA

Ryczałt obejmie jedynie osiemnaście rodzajów usług. Przedsiębiorcy, którzy wybiorą ryczałt, nie będą mogli obsługiwać firm. Weryfikacja zamawiających usługi może okazać się kłopotliwa.

 

Podatnicy, którzy wybiorą ryczałt VAT, nie będą mogli świadczyć usług na rzecz firm. Warunek ten, zdaniem ekspertów podatkowych, może zniechęcić wielu przedsiębiorców do skorzystania z tej formy rozliczeń.

Nie wiadomo również, w jaki sposób podatnicy, którzy zdecydują się na ryczałt VAT, mieliby sprawdzać swoich klientów, aby mieć pewność, że świadczą usługi na rzecz osoby niebędącej podatnikiem VAT.


Bez usług na rzecz firm


Propozycja wprowadzenia ryczałtu VAT, zawarta w rządowej nowelizacji ustawy, to przywilej tylko dla nielicznych. Uproszczoną formę rozliczeń będą mogli wybrać tylko mali podatnicy, będący osobami fizycznymi, u których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 35 tys. euro. Ryczałt będzie dotyczył wąskiego katalogu 18 rodzajów usług. To nie koniec ograniczeń. Zgodnie z projektem, nad którym trwają prace w Sejmie, przywilej opodatkowania ryczałtem obejmie przedsiębiorców świadczących wyłącznie usługi na rzecz osób fizycznych, niebędących podatnikami VAT.

- Ograniczenie możliwości stosowania ryczałtu do podatników świadczących określone usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych, wymusiłoby konieczność rezygnacji ze świadczenia usług na rzecz firm - mówi Joanna Bielewicz, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Wymóg ten może się okazać sporym wyrzeczeniem dla wielu przedsiębiorców.

Tomasz Grunwald, doradca podatkowy w KPMG zwraca uwagę, że w Polsce działa blisko 2 mln przedsiębiorców, w tym ponad 1,5 mln osób fizycznych prowadzących własną działalność gospodarczą.

- Stanowią oni ogromną grupę odbiorców usług i trudno liczyć na to, że podatnicy będą chcieli świadomie pozbawić się tak dużej grupy potencjalnych klientów - ocenia ekspert.

Dodaje, że jeżeli ryczałt VAT wejdzie w życie w projektowanym kształcie, to podatnik będzie musiał dokonać wyboru. Albo rezygnuje z uproszczonej formy rozliczeń, albo ze znacznej części klientów, co wydaje się mało prawdopodobne.


Klient złoży oświadczenie


Krzysztof Biernacki, prawnik, ekspert podatkowy z Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia zwraca uwagę, że projektowane przepisy nie wprowadzają żadnych sankcji wiążących się z przekroczeniem zakazu świadczenia usług na rzecz firm. Także Mariusz Orliński, ekspert prawa podatkowego z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Partnerzy w Katowicach (zrzeszona w Consortio LEX) podkreśla, że brak jest precyzyjnego przepisu stanowiącego o tym, czy i kiedy podatnik ryczałtowy traci ten status w sytuacji wykonania usługi na rzecz podatnika VAT.

- Interpretacja oparta o wykładnię celowościową przemawia jednak za tym, że z momentem wykonania usługi na rzecz takiego podmiotu podatnik ryczałtowy traci ten status i jest zobowiązany do stosowania ogólnych zasad rozliczeń VAT - mówi Mariusz Orliński.


Weryfikacja podatników VAT


W tym kontekście konieczna może być zatem każdorazowa weryfikacja przez przedsiębiorcę tego, czy osoba zamawiająca u niego usługę nie jest podatnikiem VAT. Zdaniem ekspertów podatkowych w praktyce może to stanowić istotny problem. W ocenie Joanny Bielewicz, aby uchronić się przed utratą prawa do ryczałtu kwotowego, podatnik będzie musiał za każdym razem upewniać się, czy korzystającym z jego usług nie jest przedsiębiorca, np. poprzez pobranie stosownego oświadczenia. To z kolei może być kłopotliwe dla podatnika ryczałtowego.

- Możemy założyć, że przedsiębiorca powinien dopełnić aktu staranności, czyli przynajmniej zapytać nabywcę, czy jest on podmiotem gospodarczym, albo poprosić o stosowne oświadczenie, tylko że wtedy stwarzamy podatnikom na ryczałcie kolejne bariery - twierdzi Tomasz Grunwald.


Wybiorą nieliczni


Zdaniem naszego rozmówcy projektowane przepisy sformułowane są w sposób nieżyciowy i w efekcie może się okazać, że znajdzie się niewielka liczba chętnych do korzystania z ryczałtu.

- Po co wprowadzać taki mechanizm, skoro jednocześnie ogranicza się go w taki sposób, że w praktyce większość podatników nie będzie mogła albo nie będzie chciała z niego skorzystać - zastanawia się Tomasz Grunwald.

Eksperta nie przekonuje argumentacja resortu finansów, zgodnie z którą preferencyjne rozliczenia mają zachęcić najdrobniejszych przedsiębiorców do wyjścia z szarej strefy.

- Osoby świadczące swoje usługi nielegalnie działają w ten sposób przede wszystkim ze względu na podatek dochodowy, a nie VAT. Trudno zatem się spodziewać, że taka osoba zechce się opodatkować, skuszona jedynie możliwością ryczałtowego rozliczania podatku od towarów i usług - ocenia ekspert.

Także Mariusz Orliński ocenia, że projektowane zmiany jako niezbyt precyzyjne i mało elastyczne nie będą cieszyć się dużym powodzeniem wśród usługodawców. Przypomina, że ryczałt obejmie wyłącznie podmioty świadczące usługi w niewielkim rozmiarze. Dotyczy to nie tylko progu obrotów, ale także braku możliwości zatrudniania więcej niż dwóch pracowników, zakazu zlecania prac podwykonawcom, dokonywania dostaw towarów itp. Nie będzie można także odliczać podatku naliczonego.

Zdaniem Krzysztofa Biernackiego, jeżeli dodatkowo uwzględnimy proponowaną w nowelizacji zmianę definicji działalności gospodarczej, która rozszerza grono podatników VAT, to może się okazać, że prawo wyboru ryczałtu dotyczyć będzie tylko bardzo wąskiej grupy podatników.

- Proponowane w załączniku stawki podatku, połączone z koniecznością prowadzenia szczegółowej ewidencji, mogą nie być dla tych przedsiębiorców wystarczającą zachętą do wyjścia z szarej strefy - ocenia nasz rozmówca.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA