REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt tylko dla nielicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ryczałt obejmie jedynie osiemnaście rodzajów usług. Przedsiębiorcy, którzy wybiorą ryczałt, nie będą mogli obsługiwać firm. Weryfikacja zamawiających usługi może okazać się kłopotliwa.

 

Podatnicy, którzy wybiorą ryczałt VAT, nie będą mogli świadczyć usług na rzecz firm. Warunek ten, zdaniem ekspertów podatkowych, może zniechęcić wielu przedsiębiorców do skorzystania z tej formy rozliczeń.

Nie wiadomo również, w jaki sposób podatnicy, którzy zdecydują się na ryczałt VAT, mieliby sprawdzać swoich klientów, aby mieć pewność, że świadczą usługi na rzecz osoby niebędącej podatnikiem VAT.


Bez usług na rzecz firm


Propozycja wprowadzenia ryczałtu VAT, zawarta w rządowej nowelizacji ustawy, to przywilej tylko dla nielicznych. Uproszczoną formę rozliczeń będą mogli wybrać tylko mali podatnicy, będący osobami fizycznymi, u których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 35 tys. euro. Ryczałt będzie dotyczył wąskiego katalogu 18 rodzajów usług. To nie koniec ograniczeń. Zgodnie z projektem, nad którym trwają prace w Sejmie, przywilej opodatkowania ryczałtem obejmie przedsiębiorców świadczących wyłącznie usługi na rzecz osób fizycznych, niebędących podatnikami VAT.

- Ograniczenie możliwości stosowania ryczałtu do podatników świadczących określone usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych, wymusiłoby konieczność rezygnacji ze świadczenia usług na rzecz firm - mówi Joanna Bielewicz, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Wymóg ten może się okazać sporym wyrzeczeniem dla wielu przedsiębiorców.

Tomasz Grunwald, doradca podatkowy w KPMG zwraca uwagę, że w Polsce działa blisko 2 mln przedsiębiorców, w tym ponad 1,5 mln osób fizycznych prowadzących własną działalność gospodarczą.

- Stanowią oni ogromną grupę odbiorców usług i trudno liczyć na to, że podatnicy będą chcieli świadomie pozbawić się tak dużej grupy potencjalnych klientów - ocenia ekspert.

Dodaje, że jeżeli ryczałt VAT wejdzie w życie w projektowanym kształcie, to podatnik będzie musiał dokonać wyboru. Albo rezygnuje z uproszczonej formy rozliczeń, albo ze znacznej części klientów, co wydaje się mało prawdopodobne.


Klient złoży oświadczenie


Krzysztof Biernacki, prawnik, ekspert podatkowy z Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia zwraca uwagę, że projektowane przepisy nie wprowadzają żadnych sankcji wiążących się z przekroczeniem zakazu świadczenia usług na rzecz firm. Także Mariusz Orliński, ekspert prawa podatkowego z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Partnerzy w Katowicach (zrzeszona w Consortio LEX) podkreśla, że brak jest precyzyjnego przepisu stanowiącego o tym, czy i kiedy podatnik ryczałtowy traci ten status w sytuacji wykonania usługi na rzecz podatnika VAT.

- Interpretacja oparta o wykładnię celowościową przemawia jednak za tym, że z momentem wykonania usługi na rzecz takiego podmiotu podatnik ryczałtowy traci ten status i jest zobowiązany do stosowania ogólnych zasad rozliczeń VAT - mówi Mariusz Orliński.


Weryfikacja podatników VAT


W tym kontekście konieczna może być zatem każdorazowa weryfikacja przez przedsiębiorcę tego, czy osoba zamawiająca u niego usługę nie jest podatnikiem VAT. Zdaniem ekspertów podatkowych w praktyce może to stanowić istotny problem. W ocenie Joanny Bielewicz, aby uchronić się przed utratą prawa do ryczałtu kwotowego, podatnik będzie musiał za każdym razem upewniać się, czy korzystającym z jego usług nie jest przedsiębiorca, np. poprzez pobranie stosownego oświadczenia. To z kolei może być kłopotliwe dla podatnika ryczałtowego.

- Możemy założyć, że przedsiębiorca powinien dopełnić aktu staranności, czyli przynajmniej zapytać nabywcę, czy jest on podmiotem gospodarczym, albo poprosić o stosowne oświadczenie, tylko że wtedy stwarzamy podatnikom na ryczałcie kolejne bariery - twierdzi Tomasz Grunwald.


Wybiorą nieliczni


Zdaniem naszego rozmówcy projektowane przepisy sformułowane są w sposób nieżyciowy i w efekcie może się okazać, że znajdzie się niewielka liczba chętnych do korzystania z ryczałtu.

- Po co wprowadzać taki mechanizm, skoro jednocześnie ogranicza się go w taki sposób, że w praktyce większość podatników nie będzie mogła albo nie będzie chciała z niego skorzystać - zastanawia się Tomasz Grunwald.

Eksperta nie przekonuje argumentacja resortu finansów, zgodnie z którą preferencyjne rozliczenia mają zachęcić najdrobniejszych przedsiębiorców do wyjścia z szarej strefy.

- Osoby świadczące swoje usługi nielegalnie działają w ten sposób przede wszystkim ze względu na podatek dochodowy, a nie VAT. Trudno zatem się spodziewać, że taka osoba zechce się opodatkować, skuszona jedynie możliwością ryczałtowego rozliczania podatku od towarów i usług - ocenia ekspert.

Także Mariusz Orliński ocenia, że projektowane zmiany jako niezbyt precyzyjne i mało elastyczne nie będą cieszyć się dużym powodzeniem wśród usługodawców. Przypomina, że ryczałt obejmie wyłącznie podmioty świadczące usługi w niewielkim rozmiarze. Dotyczy to nie tylko progu obrotów, ale także braku możliwości zatrudniania więcej niż dwóch pracowników, zakazu zlecania prac podwykonawcom, dokonywania dostaw towarów itp. Nie będzie można także odliczać podatku naliczonego.

Zdaniem Krzysztofa Biernackiego, jeżeli dodatkowo uwzględnimy proponowaną w nowelizacji zmianę definicji działalności gospodarczej, która rozszerza grono podatników VAT, to może się okazać, że prawo wyboru ryczałtu dotyczyć będzie tylko bardzo wąskiej grupy podatników.

- Proponowane w załączniku stawki podatku, połączone z koniecznością prowadzenia szczegółowej ewidencji, mogą nie być dla tych przedsiębiorców wystarczającą zachętą do wyjścia z szarej strefy - ocenia nasz rozmówca.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA