REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obciążenia podatkowe w 2021 roku

Nowe obciążenia podatkowe w 2021 roku
Nowe obciążenia podatkowe w 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

Na początku października 2020 r. minister finansów Tadeusz Kościński zapewniał, że w nowym 2021 roku żaden podatek nie wzrośnie o grosz, a pojawi się tylko jeden nowy. Eksperci Pracodawców RP sprawdzili, czy mówi prawdę. Okazuje się, że od 1 stycznia 2021 r. wejdzie pięć nowych podatków, a cztery wzrosną.

– Ani o 1 grosz nie podwyższamy żadnego podatku w przyszłym roku – mówił 8 października Kościński pytany o założenia budżetu na 2021 r. – Jedyny nowy podatek, jaki wchodzi od 1 stycznia, to od sprzedaży detalicznej, który już 3-4 lata temu miał wejść, ale przez to, że jest spór w KE przytrzymaliśmy go do 1 stycznia – zapewniał minister.
Z przeglądu prawa podatkowego, jakiego dokonali eksperci Pracodawców RP, wynika, że nie należy brać słów ministra za dobrą monetę. Od 1 stycznia 2021 r. wchodzą nowe daniny: podatek handlowy, podatek cukrowy, podatek od alkoholu w małych butelkach, zostaną opodatkowane spółki komandytowe, zostanie pobrana opłata przekształceniowa OFE.

Rosną zaś podatki od nieruchomości, od deszczu, ulga abolicyjna zostanie ograniczona - co podwyższy wymiar podatku dochodowego - i zostaną utrzymane podwyższone stawki VAT, chociaż zgodnie z dotychczasowymi przepisami uległyby automatycznemu obniżeniu. Zostanie też utrzymana na dotychczasowym, niskim poziomie kwota wolna od podatku, co powoduje, że obywatele płacą wyższe podatki. Co ważne, stanie się to wbrew orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe obciążenia podatkowe od 2021 roku

Podatek od nieruchomości (podwyżka)

Podstawa prawna: Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2021 - M.P. 2020 poz. 673

Wejście w życie: 1 stycznia 2021 r.

Kogo dotyczy: osoby fizyczne, przedsiębiorcy 

REKLAMA

Wymiar:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości na 2021 rok w odniesieniu do budynków lub ich części:

  • podatek od budynków mieszkalnych – 0,85 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej,
  • podatek od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 24,84 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej,
  • podatek od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 11,62 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej,
  • podatek od budynków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 5,06 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej,
  • podatek od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 8,37 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości na 2021 rok w odniesieniu do gruntów:

  • podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,99 zł od 1 m kw. powierzchni,
  • podatek od gruntów pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych – 4,99 zł od 1 ha powierzchni,
  • podatek od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego – 0,52 zł od 1 m kw. powierzchni,
  • podatek od gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1398 oraz z 2019 r. poz. 730), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – 3,28 zł od 1 m kw. powierzchni.

Komentarz:
W 2021 r. podatek od nieruchomości oraz inne podatki i opłaty lokalne mogą zostać podniesione. Ministerstwo Finansów ogłosiło maksymalne stawki podatków i opłat wzrosły o 3,9 proc. Wysokość opłat dla poszczególnych regionów ustalą dopiero rady gmin.

Podatek handlowy (nowa danina)

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej - Dz.U. 2016 poz. 1155

Wejście w życie: 1 stycznia 2021 r.

Kogo dotyczy: sprzedawcy detaliczni dokonujący sprzedaży towarów na rzecz konsumentów.

Wymiar:

Przewiduje się dwie stawki podatku. Stawka 0,8 proc. jest stosowana do miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej nieprzekraczającego kwoty 170 mln zł podstawy opodatkowania, a stawką 1,4 proc. jest opodatkowana nadwyżka podstawy opodatkowania ponad kwotę  170 mln zł. 

Kwota wolna od podatku została ustanowiona na poziomie 17 mln zł miesięcznie.

Komentarz: 
Intencją projektodawcy było doprowadzenie do wprowadzenia podatku mającego na celu wyrównanie pozycji konkurencyjnej pomiędzy największymi podmiotami działającymi w obszarze sprzedaży detalicznej, a ich konkurencją, przy jednoczesnym wyrównaniu pozycji negocjacyjnej pomiędzy producentami  a sieciami handlowymi.  

Filozofia podatków sektorowych sprawia jednak, że przedsiębiorcy z różnych branż i sektorów gospodarki obawiają się, czy przypadkiem oni nie będą następni. 

"Podatek od deszczu" (podwyżka)

Podstawa prawna: Ustawa o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy - projekt

Wejście w życie: 1 stycznia 2021 r.

Kogo dotyczy:  osoby fizyczne, przedsiębiorcy będący właścicielami nieruchomości o pow. pow. 600 metrów kwadratowych, w których zabudowa zajmuje co najmniej 50 proc. powierzchni

Wymiar:

Stawki opłaty za zmniejszanie naturalnej retencji terenowej będą wyższe i wyniosą:

a) bez urządzeń do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem - 1,50 zł za 1 m2 na 1 rok,
b) z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności do 10 proc. odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem - 0,90 zł za 1 m2 na 1 rok,
c) z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych o pojemności od 10 do 30 proc. odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem - 0,45 zł za 1 m2 na 1 rok.

Komentarz:
Wysokość opłaty za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej zależy odpowiednio od wielkości powierzchni uszczelnionej, rozumianej jako powierzchnia zabudowana wyłączona z powierzchni biologicznie czynnej oraz zastosowania kompensacji retencyjnej. 
W ocenie ustawodawcy opłata będzie niezbędnym narzędziem do „zmotywowania” podmiotów korzystających z usług wodnych do zatrzymania możliwie największej ilości wody opadowej w zlewniach.

Opłata przekształceniowa OFE (nowa danina)

Podstawa prawna: Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przeniesieniem środków z otwartych funduszy emerytalnych na indywidualne konta emerytalne

Wejście w życie: 

Kogo dotyczy: osoby, które zdecydują się przenieść swoje środki z OFE do ZUS

Wymiar: 15 proc. kwoty przenoszonej do ZUS

Komentarz:
Przy transferze z OFE do IKE zostanie pobrana 15-proc. opłata przekształceniową (de facto jest to pobrany z góry podatek od emerytur). Z kolei ci, którzy przeniosą oszczędności na konta ZUS, podatek zapłacą dopiero przy wypłacie tych środków w przyszłości.

Podatek cukrowy (nowa danina)

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów - Dz.U. 2020 poz. 1492

Wejście w życie: 1 stycznia 2021 r.

Kogo dotyczy: producentów i dostawców napojów słodzonych 

Wymiar:
Opłata za słodzone napoje wyniesie 0,5 zł za 1 litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej i 0,1 zł za 1 litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej (kofeina lub tauryna). Do tego dochodzi opłata zmienna wynosząca 5 gr za 1 gram cukru powyżej 5 gramów/100 ml. 

Komentarz:
Celem ustawy ma być wykorzystanie polityki fiskalnej, jako narzędzia służącego promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów, szczególnie w obliczu rosnącej nadwagi, otyłości, cukrzycy i innych chorób niezakaźnych. Jednakże dostępne dane z krajów, które wprowadziły podobne opodatkowanie, pokazują, że w żadnym z tych państw podatek od napojów nie przyczynił się do spadku otyłości i zapadalności na wspomniane choroby.

Podatek od alkoholu w małych butelkach - „małpek”(nowa danina)

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów - Dz.U. 2020 poz. 1492

Wejście w życie: 1 stycznia 2021 r.

Kogo dotyczy: konsumenci , branża spirytusowa 

Wymiar:
25 zł od 1 litra 100-proc. alkoholu sprzedawanego w butelkach poniżej 300 ml

Komentarz:
Podatek ma przyczynić się do ograniczenia ryzykownego spożywania alkoholi wysokoprocentowych. Wpływy z nowego podatku mają w 2020 roku wynieść ponad dwa miliardy złotych.

Opodatkowanie spółek komandytowych (nowa danina)

Podstawa prawna: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw

Wejście w życie: 1 maja 2021 r.

Kogo dotyczy: Ponad 40 tys. spółek komandytowych i ich wspólników (komplementariuszy i komandytariuszy)

Wymiar: podatek dochodowy od osób prawnych wg stawki podstawowej w wysokości 19 proc. albo według stawki preferencyjnej w wysokości 9 proc.

Komentarz:
Obecnie system podatku dochodowego w Polsce zawiera odrębne reżimy opodatkowania spółek kapitałowych oraz spółek osobowych. Spółki kapitałowe są podatnikami podatku dochodowego, podczas gdy spółki osobowe nie mają takiego statusu. W konsekwencji, z perspektywy wspólników takich spółek, zysk osiągany za pośrednictwem spółki kapitałowej podlega zasadniczo podwójnemu opodatkowaniu (na poziomie spółki a następnie na poziomie wspólników przy dystrybucji zysków przez spółkę) podczas gdy zysk osiągany za pośrednictwem spółki kapitałowej podlega pojedynczemu opodatkowaniu (bezpośrednio na poziomie wspólników spółki).

Opodatkowanie CIT-em spółki komandytowej może być dla wielu przedsiębiorców jednoznaczne z koniecznością rezygnacji z prowadzenia działalności w tej formie. 

Ograniczenie ulgi abolicyjnej (podwyżka)

Podstawa prawna: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw

Wejście w życie: 1 stycznia 2021 r.

Kogo dotyczy: Pracownicy świadczący pracę za granicą, będący jednocześnie polskimi rezydentami podatkowymi

Wymiar: różnica między wysokością podatku dochodowego w innym państwie, a w Polsce

Komentarz:
Ulga abolicyjna polega na umorzeniu określonej części bądź całości podatku w określonych sytuacjach. Obecnie najczęściej stosowana jest w kontekście rozliczania podatku w przypadku dochodów uzyskiwanych za granicą. Te zwykle przekraczają kwotę 8 tys. zł.

Likwidacja ulgi spowoduje, że osoby pracujące w niektórych krajach będą musiały zapłacić w Polsce różnicę między podatkiem w Polsce, a tym zapłaconym np. w Wielkiej Brytanii.

Utrzymanie podwyższonych stawek VAT (podwyżka)

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 - Dz.U. 2020 poz. 1747

Wejście w życie: dzień po ogłoszeniu

Kogo dotyczy: Konsumenci, przedsiębiorcy

Wymiar:
23 i 8 proc. VAT, w miejsce pierwotnych stawek 22 i 7 proc. VAT

Komentarz:
Po raz kolejny odroczono obniżkę stawek VAT. Tych samych, które w 2011 roku rządzący „na chwilę i wyjątkowo” podnieśli na trzy lata. Od tamtej pory rządy nieustannie wynajdują kolejne powody, by nie spełniać złożonego przyrzeczenia.

Utrzymywanie kwoty wolnej na obecnym poziomie wbrew wyrokowi TK

Podstawa prawna: Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Kogo dotyczy: osoby fizyczne

Wymiar: Przy dochodach do 8 tys. zł rocznie (666 zł miesięcznie), podatku się nie płaci w ogóle, potem kwota wolna się zmniejsza, a przy dochodach powyżej 127 tys. zł rocznie (10,5 tys. zł na miesiąc) spada do zera.

Komentarz:
Rząd wciąż nie zrealizował wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015 r. (sygn. akt K 21/14), nakazującego zwiększenie kwoty wolnej do wysokości minimum egzystencji.

Nasza lista nowych opłat i podatków pokazuje, że w nadchodzącym roku przedsiębiorcy będą musieli zmierzyć się ze zwiększeniem obciążeń fiskalnych – mówi Łukasz Czucharski, ekspert ds. prawa podatkowego Pracodawców RP. – Nie mówi się jednak, jaka będzie cena tych zmian. Przede wszystkim to mniej pieniędzy na rozwój przedsiębiorstw oraz wyższe ceny za towary i usługi dla konsumentów. W naszej ocenie czas kryzysu to nie jest odpowiedni moment na zwiększanie obciążeń. Przeciwnie, potrzebne są działania proinwestycyjne, które pozwolą zminimalizować negatywne skutki recesji – ocenia.

***

Pracodawcy RP są najstarszą i największą organizacją pracodawców w Polsce. Działają od 1989 roku, reprezentują 19 000 firm, zatrudniających ponad 5 mln osób. Pracodawcy RP jako reprezentatywna organizacja pracodawców należą do Rady Dialogu Społecznego. Biorą aktywny udział w dialogu na rzecz zapewnienia warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki i spójności społecznej.

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA