REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT od spółek komandytowych - wykorzystanie spółki LLC z Wyoming w strukturze polskiej sp.k.

CIT od spółek komandytowych - wykorzystanie spółki LLC z Wyoming w strukturze polskiej sp.k.
CIT od spółek komandytowych - wykorzystanie spółki LLC z Wyoming w strukturze polskiej sp.k.

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają obecnie prace nad przepisami pozwalającym objąć podatkiem CIT także spółki osobowe. To fatalna informacja dla wszystkich przedsiębiorców, którym transparentność podatkowa spółek komandytowych zapewniała optymalne i jednocześnie bezpieczne narzędzie do prowadzenia biznesu. Czy wykorzystanie spółki LLC z Wyoming w strukturze polskiej spółki komandytowej jest sposobem na uniknięcie podwójnego opodatkowania przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa prowadzonego biznesu? Zdecydowanie, tak!

CIT od spółek komandytowych

COVID tak bardzo wydrenował kasę państwa, że mamy do czynienia z największym deficytem budżetowym w historii III RP. Nie dość, że tę dziurę trzeba starć się, w dłuższej perspektywie zasypać, to należy jeszcze zapewnić środki na bieżące funkcjonowanie państwa. W tej sytuacji los spółek komandytowych i niektórych spółek jawnych wydaje się być przesądzony.

Zgodnie bowiem z projektem ustawy, podatkiem CIT zostają objęte, mające siedzibę lub zarząd na terytorium polski, spółki komandytowe, oraz niektóre spółki jawne. Te drugie mogą uniknąć dodatkowego opodatkowania, pod warunkiem spełnienia dodatkowych obciążeń biurokratycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chociaż zmiany te jeszcze nie są pewne, to pokazują z jak nieprzyjaznym i nieprzewidywalnym otoczeniem prawno-biznesowym muszą się zmagać polscy przedsiębiorcy, którym nie po raz pierwszy, tak istotne zmiany funduje się bez zapewnienia stosownego vacatio legis.

Czy wykorzystanie spółki LLC z Wyoming w strukturze polskiej spółki komandytowej jest sposobem na uniknięcie podwójnego opodatkowania przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa prowadzonego biznesu?

Zdecydowanie, tak!

W przypadku spółek zagranicznych, forsowany projekt ustawy znajduje zastosowanie tylko dla spółek mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Druga część zdania jest w tym przypadku kluczowa bowiem, o ile spółka LLC z Wyoming jest osobą prawną, o tyle z punktu widzenia prawa amerykańskiego jest jednocześnie podmiotem transparentnym podatkowo, co oznacza, że nie podlega w USA opodatkowaniu podatkiem CIT, jeśli tylko spółka sama nie zdecyduje się wybór tej formy opodatkowania. Następuje to jednak zawsze i tylko na wniosek władz spółki.

REKLAMA

W konsekwencji, amerykańska spółka LLC nie mieści się w żadnej kategorii podatników wymienionych w projekcie ustawy w efekcie czego, spółka taka rozliczać się będzie na poziomie wspólnika, a nie spółki. W sytuacji, gdy wspólnikiem jest polski rezydent podatkowy, a spółka LLC nie prowadzi działalności w USA, to osoba fizyczna będąca udziałowcem takiej spółki zapłaci tylko jeden podatek – swój PIT we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania urzędzie skarbowym (19% podatek liniowy lub podatek progresywny w zależności od indywidualnego wyboru podatnika).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka LLC z Wyoming jako wspólnik spółki komandytowej - korzyści

I tu przechodzimy do konstrukcji spółki komandytowej wykorzystującej jako udziałowca lub udziałowców spółki LLC z siedzibą w Wyoming.

Dotychczasowy, klasyczny model spółki komandytowej, w roli komplementariusza stawiał polską spółkę z o.o., która miała relatywnie nieduży udział w zysku spółki komandytowej, lecz zapewniała bezpieczeństwo, a w roli komandytariusza – zazwyczaj osobę lub osoby fizyczne, nie ponoszące żadnej odpowiedzialności za zobowiązania spółki, a jednocześnie korzystające z dużego udziału w zysku w spółce.

Zmiany zaproponowane przez ustawodawcę powodują, że bycie komandytariuszem przestaje być opłacalne, gdyż zostaje on objęty podwójnym opodatkowaniem – najpierw CIT na poziomie spółki komandytowej, a następnie PIT przy wypłacie dywidendy.

Inaczej jednak wyglądać będzie sytuacja w przypadku komplementariusza. Co do zasady, zysk wypłacany komplementariuszowi także będzie opodatkowany, lecz komplementariusz będzie mógł pomniejszyć ten podatek o część podatku CIT zapłaconego już wcześniej przez spółkę komandytową (zgodnie z udziałem komplementariusza w zysku spółki komandytowej).

W praktyce oznacza to tyle, że w roli komplementariusza warto teraz wykorzystać transparentną podatkowo spółkę LLC z Wyoming, z przypisanym udziałem w zysku spółki komandytowej na poziomie nawet 99%. Zgodnie z wywodem zaprezentowanym wcześniej, amerykańska spółka LLC jako komplementariusz polskiej spółki komandytowej i jednocześnie podmiot transparentny podatkowo nie zapłaci dodatkowo podatku od udziału w zysku i tym samym, uniknie podwójnego opodatkowania. W efekcie otrzymamy nie tylko optymalizację podatkową, ale także znacząco większe bezpieczeństwo prowadzenia biznesu, bowiem komplementariusz w postaci amerykańskiej spółki LLC to w praktyce ograniczenie całej odpowiedzialności do wysokości majątku spółki LLC, która z uwagi na bardzo liberalne przepisy stanu Wyoming nie musi posiadać ani majątku, ani nawet kapitału założycielskiego.

Ukrycie danych udziałowca w rejestrze spółek to tylko dodatkowa zaleta stanu regulacji prawnych w Stanie Wyoming, ale to już temat na inny artykuł.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA