REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 tys. zł bezzwrotnej dotacji dla mikroprzedsiębiorcy dotkniętego skutkami pandemii

Subskrybuj nas na Youtube
5 tys. zł bezzwrotnej dotacji dla mikroprzedsiębiorcy dotkniętego skutkami pandemii
5 tys. zł bezzwrotnej dotacji dla mikroprzedsiębiorcy dotkniętego skutkami pandemii

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorca będzie mógł uzyskać do 5 tys. zł bezzwrotnej dotacji, jeśli jego dochody spadły o 40 proc .w październiku albo listopadzie 2020 r. wobec przychodu uzyskanego w analogicznym czasie 2019 r. - ustalili 27 października 2020 r. posłowie z sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.

Wsparcie dla biznesu - kolejne zmiany prawa

REKLAMA

27 października 2020 r. na sejmowej komisji Polityki Społecznej i Rodziny odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu noweli ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Komisja przyjęła projekt wraz ze zgłoszonymi poprawkami. Zgodnie z zapowiedzią posłów, część poprawek ma być zgłoszona podczas drugiego czytania.

Autorami projektu są posłowie PiS, którzy wskazują, że celem zmian jest udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom działającym w branżach, które znalazły się w trudnej sytuacji w związku z nowymi zasadami bezpieczeństwa, czy też ponoszącym koszty związane z obostrzeniami sanitarnymi skutkującymi spadkiem frekwencji.

REKLAMA

Jak tłumaczył posłom wnioskodawca poseł Zdzisław Sipiera, w związku z dynamiczną sytuacją epidemiczną i wprowadzeniem kolejnych zasad bezpieczeństwa, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się COVID-19, ograniczone zostało funkcjonowanie niektórych gałęzi gospodarki. Jak mówił, obostrzeniami zostały objęte branże, których działalność może sprzyjać rozprzestrzenianiu się pandemii COVID-19 w wyniku zwiększonej mobilności społeczeństwa i liczby kontaktów społecznych.

"Branże, które są dotknięte znacznymi ograniczeniami, to branża gastronomiczna, fitness, targowa, estradowa, filmowa, rozrywkowa i rekreacyjna, fotograficzna i fizjoterapeutyczna" - wyliczał Sipiera. Jak dodał, ustawa może objąć ok. 173 tys. firm w Polsce i 372 tys. pracowników. "Kwota, która jest przewidywana to jest 1 mld 800 mln zł. I będzie pochodziła z funduszu covidowego, który został wcześniej uchwalony przez Sejm" - powiedział.

Jak mówił, firmy te odnotowały spadek przychodów, nastąpiła również znaczna utrata płynności finansowej. "Zagrożone jest tak naprawdę w wielu przypadkach dalsze funkcjonowanie tych przedsięwzięć. A z tym się wiąże likwidacja miejsc pracy" - tłumaczył.

Przypomniał, że branża turystyczna otrzymała już wsparcie. "Te branże nie otrzymały tego wsparcia, stąd konieczność podjęcia tych działań, energicznych, szybkich i dlatego też w takim trybie wnioskujemy do Wysokiej Izby, żeby się tym zająć" - powiedział.

Jak powiedział Sipiera, ustawa ma trzy główne cele: wsparcie przedsiębiorców wymienionych branż, przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym oraz utrzymanie miejsc pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sipiera przekazał, że regulacja i zapisy tej ustawy m.in. dotyczą określenia terminu do składania wniosków o dofinansowanie. Projekt przewiduje określenie terminu końcowego, do którego mogą być składane wnioski o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników. Zgodnie z propozycją, wnioski będą mogły być składane do dnia 10 czerwca 2021 r.

Jak mówił poseł wnioskodawca, kolejne rozwiązania dotyczą m.in. zawieszenia stosowania ustawy z 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy; dodatkowego świadczenia postojowego dla branży turystycznej; dodatkowego świadczenia postojowego; uregulowania kwestii zwrotu dofinansowania; wymiany informacji między ZUS a KAS; kontroli ZUS; zmiany w dofinansowaniu części kosztów prowadzonej działalności gospodarczej; zmiany w obszarze pożyczki przeznaczonej na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy; wprowadzenia zmiany dot. Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i zadań realizowanych z tego Funduszu; przedłużenie finansowania dotychczasowych instrumentów, które są zapisane w ustawie z 2 marca tego roku; zwolnienie z ZUS; terminy składania wniosków o zwolnienie ze składek ZUS i obowiązki płatników składek; zawieszenie opłaty targowej - to jest sprawa m.in. samorządów; przedłużenie możliwości finansowania zadań z ZFŚP do 30 czerwca 2021r.

Wiceminister rozwoju, pracy i technologii Marek Niedużak wskazał, że trzonem rozwiązań ustawy jest to, że dla branż najbardziej poszkodowanych z powodu obostrzeń i które odczuwają skutki przeciwdziałań pandemii, zgodnie z projektowanymi zmianami, otrzymują wsparcie, które ma na celu m.in. utrzymanie miejsc pracy. "Stąd te zmiany w składkach ZUS. W tym projekcie jest propozycja, która mówi o tym, by zwolnić czasowo tych przedsiębiorców ze składek ZUS. Kolejnym narzędziem wsparcia jest świadczenie postojowe" - powiedział.

Posłowie przyjęli kilka poprawek, część z nich miała charakter doprecyzowujący i legislacyjny. Jedna z przyjętych poprawek - zgłoszona przez posła wnioskodawcę - ma na celu złagodzenie negatywnych skutków, jakie wywołuje dla mikroprzedsiębiorców pandemia.

"Zgodnie z tą projektowaną zmianą, starosta może na podstawie umowy udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowej dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Warunkiem jest to, że aby ta dotacja była możliwa do przyznania, musi być ta działalność, która była niższa o co najmniej 40 proc. uzyskanych dochodów w październiku albo listopadzie w stosunku do przychodu uzyskanego odpowiednio w październiku albo listopadzie 2019 r. Dotacja może wynieść do 5 tys. zł i może być później udzielona, jako umorzenie w przyszłości" - powiedział Sipiera prezentując poprawkę, którą następnie przyjęli posłowie.

Kolejna przyjęta przez komisję poprawka, także zgłoszona przez wnioskodawcę, dotyczyła jednorazowych dodatkowych świadczeń postojowych dla firm ujętych w projektowanej ustawie oraz zwolnień ze składek ZUS.

"Aby skorzystać z projektowanych rozwiązań konieczne jest prowadzenie na dzień 30 września 2020 r. przeważającej działalności (...) w swojej działalności głównej. Ponadto (...) wprowadzono dodatkowe świadczenie postojowe oraz zwolnienie ze składek ZUS dla firm z branży turystycznej. W celu sprawnej realizacji wskazanych instrumentów, niezbędne jest umożliwienie ZUS dostępu do baz danych, w zakresie oznaczenia działalności odpowiednimi kodami polskiej klasyfikacji działalności gospodarczej. Dlatego też proponuje się zobowiązanie GUS do przekazania niezbędnych informacji na żądanie ZUS. Proponuje się również doprecyzowanie treści delegacji ustawowej do Rady Ministrów dającej uprawnienie do określenia innych miesięcy zwolnienia ze składek ZUS niż listopad 2020 r." - wyjaśnił poprawkę Sipiera.

Komisja przyjęła także poprawkę zgodnie z którą organizatorzy turystyczni będą mogli składać do ZUS wnioski o zawieszenie składek. Oszacowane te koszty wynosiłyby około 32 mln zł. Jak zaznaczono, jeżeli przedsiębiorca skorzystał ze zwolnienia, jako agent turystyczny, nie będzie mógł już wystąpić o zwolnienie, jako organizator turystyki. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ dym/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA