REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na korzystne zmiany w VAT jeszcze poczekamy

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Kolejny raz odwołano posiedzenie podkomisji zajmującej się ustawą o VAT. Są coraz mniejsze szanse na to, by parlament zakończył prace. Nad nowelizacją w czerwcu. Posłowie tłumaczą, że muszą mieć więcej czasu na zgłaszanie poprawek do przepisów.


Rządowy projekt zmian w ustawie o VAT utknął w Sejmie. Zaplanowane na ten tydzień posiedzenie podkomisji rozpatrującej nowelizację nie odbędzie się. Zostało odwołane już po raz drugi w związku z przedłużeniem do końca kwietnia terminu na zgłaszanie poselskich poprawek. Oznacza to, że podkomisja będzie kontynuowała prace nad ustawą dopiero w maju, a to przecież zaledwie początek legislacyjnej drogi. Projekt czeka jeszcze etap prac w Komisji Finansów Publicznych, dwa czytania na posiedzeniu plenarnym Sejmu oraz senacki etap prac. W takiej sytuacji trudno będzie zrealizować plan przyjęcia ustawy w czerwcu.

Eksperci podatkowi są zgodni, że nowelizacja przewiduje wiele pozytywnych i oczekiwanych przez podatników zmian, które powinny zostać wprowadzone jak najszybciej. Zdaniem dr. Krzysztofa Biernackiego, prawnika i eksperta podatkowego z Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia, przykładem takiej zmiany może być likwidacja kaucji gwarancyjnej za skrócenie nowym firmom terminu zwrotu VAT w związku z dokonywaniem dostaw wewnątrzwspólnotowych.

- Na pewno dobrą zmianą, na którą wszyscy czekają, jest propozycja zniesienia sankcji VAT - mówi Mariusz Marecki, dyrektor w departamencie doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Sławomir Zieleń, doradca podatkowy, dodaje, że wielu podatników oczekuje także szybkiego wprowadzenia instytucji magazynu konsygnacyjnego, która znacznie upraszcza rozliczenia przy transakcjach wewnątrzwspólnotowych.


Ciągle w podkomisji


Tymczasem prace nad zmianami w ustawie o VAT przeciągają się. Projekt rządowej nowelizacji wpłynął do Sejmu w czerwcu zeszłego roku razem z całym pakietem zmian podatkowych. Kiedy w połowie lutego tego roku sejmowa podkomisja, po prawie pięciu miesiącach od jej powołania, rozpoczęła omawianie projektu, wydawało się, że prace nad nowelizacją nabiorą tempa. W połowie marca podkomisja skończyła omawianie całości projektu i prace nad ustawą znowu stanęły. Powód: przewodniczący podkomisji poseł Ryszard Wawryniewicz z PiS już po raz drugi, tym razem do końca kwietnia, przedłużył posłom termin na składanie poprawek.

- Przesuwanie terminu zgłaszania poprawek nie ma najmniejszego sensu - powiedział Gazecie Prawnej poseł Zbigniew Chlebowski z PO, wiceprzewodniczący Komisji Finansów Publicznych.

Opóźnienie oznacza przesunięcia w harmonogramie prac nad ustawą. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami posła Wawryniewicza trzecie czytanie nowelizacji miało się odbyć 27 kwietnia, a koniec parlamentarnych prac zaplanowany był na czerwiec. Termin ten, zdaniem przewodniczącego podkomisji, nie jest jednak zagrożony.

- W połowie maja Komisja Finansów Publicznych rozpatrzy sprawozdanie podkomisji i jeśli wszystko dobrze pójdzie, to na tym samym posiedzeniu plenarnym odbędzie się drugie czytanie, a na kolejnym głosowanie. Senat do końca czerwca powinien zakończyć prace - przekonuje poseł.


Zmiana harmonogramu


Szans na dotrzymanie czerwcowego terminu nie widzi natomiast poseł Zbigniew Chlebowski. Jego zdaniem parlament potrzebuje jeszcze dwóch, trzech miesięcy na przyjęcie zmian.

- Nie znajduję uzasadnienia dla tego opóźnienia. Podczas prac nad ustawami podatkowymi opozycja ma zwykle wiele zastrzeżeń, jednak w tym przypadku zgadzamy się ze zdecydowaną większością zaproponowanych przez rząd zmian - mówi poseł.

Ryszard Wawryniewicz tłumaczy, że ustawa o VAT jest bardzo skomplikowana.

- Nie chcemy popełnić błędu podczas prac nad nowelizacją, dlatego posłowie potrzebują więcej czasu na to, aby z pomocą ekspertów dobrze przygotować poprawki - wyjaśnia.

- Wykazujemy daleko idące zrozumienie dla tej argumentacji - mówi Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

Również Sławomir Zieleń jest przeciwnikiem pośpiechu w zakresie uchwalania przepisów podatkowych.

- Takie przyjmowanie zmian nie sprzyja ani podatnikom, ani organom podatkowym - twierdzi ekspert.

Dodaje, że wydłużenie prac o jeden miesiąc nie robi tak naprawdę żadnej różnicy, oczywiście pod warunkiem, że jest to opóźnienie uzasadnione względami merytorycznymi, a nie politycznymi.


Czas na konsultacje


Zdaniem Mariusza Mareckiego czas, który jeszcze pozostał, należy wykorzystać przede wszystkim na dodatkowe konsultacje z podatnikami.

- Bardzo ważne jest, aby posłowie analizowali przepisy mając świadomość, jak w praktyce będzie wyglądało ich stosowanie - ocenia ekspert.

Zwraca uwagę, że przedsiębiorcy podchodzą z dużą rezerwą do proponowanych zmian.

- Nawet jeżeli wiele z nich idzie w dobrym kierunku, to dla pewnych grup podatników mogą mieć negatywne konsekwencje. Najlepszym przykładem jest propozycja uproszczenia obowiązku podatkowego, która dla niektórych przedsiębiorców spowoduje większe komplikacje niż obecny rozbudowany system - twierdzi nasz rozmówca.

Również dr Krzysztof Biernacki podkreśla, że należy pamiętać, iż rządowa nowelizacja oprócz zmian korzystnych niesie ze sobą także pewne zagrożenia, dlatego wydłużenie prac nad nowelizacją w ostatecznym rozrachunku może mieć pozytywne skutki. Podatnicy, którzy czekają na wprowadzenie korzystnych dla nich zmian, muszą zatem uzbroić się w cierpliwość. Trzeba pamiętać także o tym, że zanim uchwalona i ogłoszona w Dzienniku Ustaw nowelizacja wejdzie w życie, będzie musiało upłynąć jeszcze od trzech do sześciu miesięcy, tyle bowiem wyniesie jej vacatio legis.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA