REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na korzystne zmiany w VAT jeszcze poczekamy

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Kolejny raz odwołano posiedzenie podkomisji zajmującej się ustawą o VAT. Są coraz mniejsze szanse na to, by parlament zakończył prace. Nad nowelizacją w czerwcu. Posłowie tłumaczą, że muszą mieć więcej czasu na zgłaszanie poprawek do przepisów.


Rządowy projekt zmian w ustawie o VAT utknął w Sejmie. Zaplanowane na ten tydzień posiedzenie podkomisji rozpatrującej nowelizację nie odbędzie się. Zostało odwołane już po raz drugi w związku z przedłużeniem do końca kwietnia terminu na zgłaszanie poselskich poprawek. Oznacza to, że podkomisja będzie kontynuowała prace nad ustawą dopiero w maju, a to przecież zaledwie początek legislacyjnej drogi. Projekt czeka jeszcze etap prac w Komisji Finansów Publicznych, dwa czytania na posiedzeniu plenarnym Sejmu oraz senacki etap prac. W takiej sytuacji trudno będzie zrealizować plan przyjęcia ustawy w czerwcu.

Eksperci podatkowi są zgodni, że nowelizacja przewiduje wiele pozytywnych i oczekiwanych przez podatników zmian, które powinny zostać wprowadzone jak najszybciej. Zdaniem dr. Krzysztofa Biernackiego, prawnika i eksperta podatkowego z Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia, przykładem takiej zmiany może być likwidacja kaucji gwarancyjnej za skrócenie nowym firmom terminu zwrotu VAT w związku z dokonywaniem dostaw wewnątrzwspólnotowych.

- Na pewno dobrą zmianą, na którą wszyscy czekają, jest propozycja zniesienia sankcji VAT - mówi Mariusz Marecki, dyrektor w departamencie doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Sławomir Zieleń, doradca podatkowy, dodaje, że wielu podatników oczekuje także szybkiego wprowadzenia instytucji magazynu konsygnacyjnego, która znacznie upraszcza rozliczenia przy transakcjach wewnątrzwspólnotowych.


Ciągle w podkomisji


Tymczasem prace nad zmianami w ustawie o VAT przeciągają się. Projekt rządowej nowelizacji wpłynął do Sejmu w czerwcu zeszłego roku razem z całym pakietem zmian podatkowych. Kiedy w połowie lutego tego roku sejmowa podkomisja, po prawie pięciu miesiącach od jej powołania, rozpoczęła omawianie projektu, wydawało się, że prace nad nowelizacją nabiorą tempa. W połowie marca podkomisja skończyła omawianie całości projektu i prace nad ustawą znowu stanęły. Powód: przewodniczący podkomisji poseł Ryszard Wawryniewicz z PiS już po raz drugi, tym razem do końca kwietnia, przedłużył posłom termin na składanie poprawek.

- Przesuwanie terminu zgłaszania poprawek nie ma najmniejszego sensu - powiedział Gazecie Prawnej poseł Zbigniew Chlebowski z PO, wiceprzewodniczący Komisji Finansów Publicznych.

Opóźnienie oznacza przesunięcia w harmonogramie prac nad ustawą. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami posła Wawryniewicza trzecie czytanie nowelizacji miało się odbyć 27 kwietnia, a koniec parlamentarnych prac zaplanowany był na czerwiec. Termin ten, zdaniem przewodniczącego podkomisji, nie jest jednak zagrożony.

- W połowie maja Komisja Finansów Publicznych rozpatrzy sprawozdanie podkomisji i jeśli wszystko dobrze pójdzie, to na tym samym posiedzeniu plenarnym odbędzie się drugie czytanie, a na kolejnym głosowanie. Senat do końca czerwca powinien zakończyć prace - przekonuje poseł.


Zmiana harmonogramu


Szans na dotrzymanie czerwcowego terminu nie widzi natomiast poseł Zbigniew Chlebowski. Jego zdaniem parlament potrzebuje jeszcze dwóch, trzech miesięcy na przyjęcie zmian.

- Nie znajduję uzasadnienia dla tego opóźnienia. Podczas prac nad ustawami podatkowymi opozycja ma zwykle wiele zastrzeżeń, jednak w tym przypadku zgadzamy się ze zdecydowaną większością zaproponowanych przez rząd zmian - mówi poseł.

Ryszard Wawryniewicz tłumaczy, że ustawa o VAT jest bardzo skomplikowana.

- Nie chcemy popełnić błędu podczas prac nad nowelizacją, dlatego posłowie potrzebują więcej czasu na to, aby z pomocą ekspertów dobrze przygotować poprawki - wyjaśnia.

- Wykazujemy daleko idące zrozumienie dla tej argumentacji - mówi Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

Również Sławomir Zieleń jest przeciwnikiem pośpiechu w zakresie uchwalania przepisów podatkowych.

- Takie przyjmowanie zmian nie sprzyja ani podatnikom, ani organom podatkowym - twierdzi ekspert.

Dodaje, że wydłużenie prac o jeden miesiąc nie robi tak naprawdę żadnej różnicy, oczywiście pod warunkiem, że jest to opóźnienie uzasadnione względami merytorycznymi, a nie politycznymi.


Czas na konsultacje


Zdaniem Mariusza Mareckiego czas, który jeszcze pozostał, należy wykorzystać przede wszystkim na dodatkowe konsultacje z podatnikami.

- Bardzo ważne jest, aby posłowie analizowali przepisy mając świadomość, jak w praktyce będzie wyglądało ich stosowanie - ocenia ekspert.

Zwraca uwagę, że przedsiębiorcy podchodzą z dużą rezerwą do proponowanych zmian.

- Nawet jeżeli wiele z nich idzie w dobrym kierunku, to dla pewnych grup podatników mogą mieć negatywne konsekwencje. Najlepszym przykładem jest propozycja uproszczenia obowiązku podatkowego, która dla niektórych przedsiębiorców spowoduje większe komplikacje niż obecny rozbudowany system - twierdzi nasz rozmówca.

Również dr Krzysztof Biernacki podkreśla, że należy pamiętać, iż rządowa nowelizacja oprócz zmian korzystnych niesie ze sobą także pewne zagrożenia, dlatego wydłużenie prac nad nowelizacją w ostatecznym rozrachunku może mieć pozytywne skutki. Podatnicy, którzy czekają na wprowadzenie korzystnych dla nich zmian, muszą zatem uzbroić się w cierpliwość. Trzeba pamiętać także o tym, że zanim uchwalona i ogłoszona w Dzienniku Ustaw nowelizacja wejdzie w życie, będzie musiało upłynąć jeszcze od trzech do sześciu miesięcy, tyle bowiem wyniesie jej vacatio legis.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA