REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na korzystne zmiany w VAT jeszcze poczekamy

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Kolejny raz odwołano posiedzenie podkomisji zajmującej się ustawą o VAT. Są coraz mniejsze szanse na to, by parlament zakończył prace. Nad nowelizacją w czerwcu. Posłowie tłumaczą, że muszą mieć więcej czasu na zgłaszanie poprawek do przepisów.


Rządowy projekt zmian w ustawie o VAT utknął w Sejmie. Zaplanowane na ten tydzień posiedzenie podkomisji rozpatrującej nowelizację nie odbędzie się. Zostało odwołane już po raz drugi w związku z przedłużeniem do końca kwietnia terminu na zgłaszanie poselskich poprawek. Oznacza to, że podkomisja będzie kontynuowała prace nad ustawą dopiero w maju, a to przecież zaledwie początek legislacyjnej drogi. Projekt czeka jeszcze etap prac w Komisji Finansów Publicznych, dwa czytania na posiedzeniu plenarnym Sejmu oraz senacki etap prac. W takiej sytuacji trudno będzie zrealizować plan przyjęcia ustawy w czerwcu.

Eksperci podatkowi są zgodni, że nowelizacja przewiduje wiele pozytywnych i oczekiwanych przez podatników zmian, które powinny zostać wprowadzone jak najszybciej. Zdaniem dr. Krzysztofa Biernackiego, prawnika i eksperta podatkowego z Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia, przykładem takiej zmiany może być likwidacja kaucji gwarancyjnej za skrócenie nowym firmom terminu zwrotu VAT w związku z dokonywaniem dostaw wewnątrzwspólnotowych.

- Na pewno dobrą zmianą, na którą wszyscy czekają, jest propozycja zniesienia sankcji VAT - mówi Mariusz Marecki, dyrektor w departamencie doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Sławomir Zieleń, doradca podatkowy, dodaje, że wielu podatników oczekuje także szybkiego wprowadzenia instytucji magazynu konsygnacyjnego, która znacznie upraszcza rozliczenia przy transakcjach wewnątrzwspólnotowych.


Ciągle w podkomisji


Tymczasem prace nad zmianami w ustawie o VAT przeciągają się. Projekt rządowej nowelizacji wpłynął do Sejmu w czerwcu zeszłego roku razem z całym pakietem zmian podatkowych. Kiedy w połowie lutego tego roku sejmowa podkomisja, po prawie pięciu miesiącach od jej powołania, rozpoczęła omawianie projektu, wydawało się, że prace nad nowelizacją nabiorą tempa. W połowie marca podkomisja skończyła omawianie całości projektu i prace nad ustawą znowu stanęły. Powód: przewodniczący podkomisji poseł Ryszard Wawryniewicz z PiS już po raz drugi, tym razem do końca kwietnia, przedłużył posłom termin na składanie poprawek.

- Przesuwanie terminu zgłaszania poprawek nie ma najmniejszego sensu - powiedział Gazecie Prawnej poseł Zbigniew Chlebowski z PO, wiceprzewodniczący Komisji Finansów Publicznych.

Opóźnienie oznacza przesunięcia w harmonogramie prac nad ustawą. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami posła Wawryniewicza trzecie czytanie nowelizacji miało się odbyć 27 kwietnia, a koniec parlamentarnych prac zaplanowany był na czerwiec. Termin ten, zdaniem przewodniczącego podkomisji, nie jest jednak zagrożony.

- W połowie maja Komisja Finansów Publicznych rozpatrzy sprawozdanie podkomisji i jeśli wszystko dobrze pójdzie, to na tym samym posiedzeniu plenarnym odbędzie się drugie czytanie, a na kolejnym głosowanie. Senat do końca czerwca powinien zakończyć prace - przekonuje poseł.


Zmiana harmonogramu


Szans na dotrzymanie czerwcowego terminu nie widzi natomiast poseł Zbigniew Chlebowski. Jego zdaniem parlament potrzebuje jeszcze dwóch, trzech miesięcy na przyjęcie zmian.

- Nie znajduję uzasadnienia dla tego opóźnienia. Podczas prac nad ustawami podatkowymi opozycja ma zwykle wiele zastrzeżeń, jednak w tym przypadku zgadzamy się ze zdecydowaną większością zaproponowanych przez rząd zmian - mówi poseł.

Ryszard Wawryniewicz tłumaczy, że ustawa o VAT jest bardzo skomplikowana.

- Nie chcemy popełnić błędu podczas prac nad nowelizacją, dlatego posłowie potrzebują więcej czasu na to, aby z pomocą ekspertów dobrze przygotować poprawki - wyjaśnia.

- Wykazujemy daleko idące zrozumienie dla tej argumentacji - mówi Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.

Również Sławomir Zieleń jest przeciwnikiem pośpiechu w zakresie uchwalania przepisów podatkowych.

- Takie przyjmowanie zmian nie sprzyja ani podatnikom, ani organom podatkowym - twierdzi ekspert.

Dodaje, że wydłużenie prac o jeden miesiąc nie robi tak naprawdę żadnej różnicy, oczywiście pod warunkiem, że jest to opóźnienie uzasadnione względami merytorycznymi, a nie politycznymi.


Czas na konsultacje


Zdaniem Mariusza Mareckiego czas, który jeszcze pozostał, należy wykorzystać przede wszystkim na dodatkowe konsultacje z podatnikami.

- Bardzo ważne jest, aby posłowie analizowali przepisy mając świadomość, jak w praktyce będzie wyglądało ich stosowanie - ocenia ekspert.

Zwraca uwagę, że przedsiębiorcy podchodzą z dużą rezerwą do proponowanych zmian.

- Nawet jeżeli wiele z nich idzie w dobrym kierunku, to dla pewnych grup podatników mogą mieć negatywne konsekwencje. Najlepszym przykładem jest propozycja uproszczenia obowiązku podatkowego, która dla niektórych przedsiębiorców spowoduje większe komplikacje niż obecny rozbudowany system - twierdzi nasz rozmówca.

Również dr Krzysztof Biernacki podkreśla, że należy pamiętać, iż rządowa nowelizacja oprócz zmian korzystnych niesie ze sobą także pewne zagrożenia, dlatego wydłużenie prac nad nowelizacją w ostatecznym rozrachunku może mieć pozytywne skutki. Podatnicy, którzy czekają na wprowadzenie korzystnych dla nich zmian, muszą zatem uzbroić się w cierpliwość. Trzeba pamiętać także o tym, że zanim uchwalona i ogłoszona w Dzienniku Ustaw nowelizacja wejdzie w życie, będzie musiało upłynąć jeszcze od trzech do sześciu miesięcy, tyle bowiem wyniesie jej vacatio legis.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA