REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi ujawnią dane o klientach

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Doradca sprawdza swojego klienta: jego przelewy bankowe i umowy. Procedury postępowania określiła w instrukcji Krajowa Rada Doradców. Nawet pięć lat więzienia albo grzywna grozi za uchylanie się od obowiązków.


Krajowa Rada Doradców Podatkowych przygotowała specjalną instrukcję o obowiązkach doradców podatkowych dotyczących ujawniania i rejestracji podejrzanych transakcji finansowych.

Określa ona sposób, w jaki doradcy muszą przekazywać informacje o podejrzanych transakcjach do generalnego inspektora informacji finansowej (GIIF). Inspektor może zażądać od doradcy wstrzymania takiej transakcji lub blokady rachunku klienta na czas do 48 godzin. Za niedopełnienie obowiązków doradcom grozi nawet pięć lat więzienia.

Obowiązków takich jak doradcy podatkowi nie mają księgowi, mimo że posiadają niemal identyczne uprawnienia. Wynika z tego więc, że w praktyce to im, a nie doradcom mogą bardziej ufać klienci.


Sprawdzą wypłaty gotówki


Doradcy podatkowi zobowiązani są do rejestracji podejrzanych transakcji, dokładnej identyfikacji danych o klientach i przekazaniu tych informacji do generalnego inspektora informacji finansowej na mocy ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1505 z późn. zm.).

Zakres transakcji, które muszą badać doradcy, jest bardzo szeroki: od wpłat i wypłat gotówkowych oraz przelewów bankowych przez sprawdzanie wszelkich umów aż po przepływy wartości majątkowych.

Doradcy muszą również ustalić wewnętrzne procedury zapobiegające zjawisku prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz wyznaczyć osobę odpowiedzialną za realizację ustawowych obowiązków.

Krajowa Rada Doradców Podatkowych, aby ułatwić to zadanie, przedstawiła wzór takich procedur. Wystarczy go pobrać ze strony internetowej (www.kidp.pl), wydrukować i wypełnić.


Zarejestrują informacje


Doradcy podatkowi mają obowiązek rejestrować wszystkie podejrzane transakcje z klientem. Jeśli więc doradca przyjmuje dyspozycje lub zlecenie od klienta i ma uzasadnione podejrzenia, że środki z tej transakcji mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, musi najpierw zarejestrować takie zdarzenie, zidentyfikować klienta oraz kontrahenta, dla którego środki mają zostać przeznaczone, zarejestrować taką transakcję na specjalnym formularzu i informacje o niej przesłać niezwłocznie do GIIF.

Dariusz Stolarek, ekspert podatkowy z kancelarii Salans, przyznaje, że w praktyce doradcy już na etapie przyjmowania zlecenia dbają o to, aby nie podejmować się świadczenia usług na rzecz klientów, wobec których mają jakiekolwiek podejrzenia.

- W naszej kancelarii posiadamy procedury wewnętrzne, które są bardziej restrykcyjne niż ustawa. W momencie, gdy zgłasza się do nas potencjalna spółka, sprawdzamy najpierw, kto jest jej ostatecznym właścicielem. Jeżeli istnieją jakiekolwiek wątpliwości co do takiego klienta, nie akceptujemy zlecenia. W konsekwencji kancelaria nie obsługuje transakcji, które podlegają rygorom ustawy - powiedział Gazecie Prawnej Dariusz Stolarek.

A zatem doradcy starają się bardziej zapobiegać obsłudze takich transakcji niż je wykrywać.

- Ponadto, jeśli doradca wie, w jakiej branży działa klient o uznanej renomie i nieposzlakowanej opinii i jakie transakcje są przedmiotem jego działalności, to trudno jest pomimo tej wiedzy podejrzewać klienta o nieuczciwość - stwierdził ekspert.

Dodał, że w przeciwnym razie doradcy musieliby działać w stosunku do takich klientów na zasadzie domniemania winy, co prowadziłoby do wzajemnej nieufności i nieporozumień na płaszczyźnie biznesowej.

Poza sankcjami karnymi ustawa przewiduje również kontrole doradców dotyczące wypełniania obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Do przeprowadzania kontroli uprawniony jest generalny inspektor, a także osoby, które upoważni do tego na piśmie. Z przeprowadzonych kontroli wśród przedstawicieli innych zawodów wynika, że największy problem stanowią błędy w rejestrze transakcji lub jego brak (70 proc. spośród skontrolowanych jednostek) oraz niekompletna procedura dotycząca przeciwdziałania lub jej brak (63 proc.). Wyniki te co prawda dotyczą innych zawodów niż doradcy podatkowi, ale pokazują tendencję wśród zawodów, które mają obowiązek przekazywania GIIF informacji.


Klient straci zaufanie


Spośród zawodów, które mają uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, tylko księgowi nie mają obowiązku ujawniania podejrzanych transakcji finansowych.

Zdaniem Jerzego Bielawnego, wiceprezesa Instytutu Studiów Podatkowych, jest to niezrozumiałe, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że osoby usługowo prowadzące księgi zostały w ustawie o doradztwie podatkowym niemalże zrównane z doradcami podatkowymi.

- Jeżeli księgi mają być prowadzone prawidłowo i rzetelnie, to informacje o podejrzanych transakcjach w pierwszej kolejności powinny być wykrywane przez księgowych. Myślę, że ustawodawca tego po prostu nie zauważył, ponieważ zawód księgowego nie jest zawodem regulowanym - powiedział Jerzy Bielawny.

Jego zdaniem należałoby więc ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy objąć również osoby prowadzące usługowo księgi.

Zdanie to podziela również Dariusz M. Malinowski, członek Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Podkreśla, że księgowi mają niezbędne narzędzia do wykrywania takich zdarzeń.

Prof. Zbigniew Luty, prezes oddziału dolnośląskiego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, zwrócił jednak uwagę, że ustawodawca nie nałożył na księgowych obowiązków ujawniania podejrzanych transakcji, ponieważ nie ma w prawie definicji księgowego.

- Nie jest to zawód regulowany, jak w przypadku doradców podatkowych - powiedział GP profesor.

Jego zdaniem najpierw należy więc prawnie uregulować zawód i określić jego obowiązki.

Zbigniew Maciej Szymik, doradca podatkowy, uważa, że klienci nie wiedzą, jakie podmioty mają obowiązek ujawniania procederu prania pieniędzy. W konsekwencji obowiązek taki lub jego brak nie ma wpływu na wybór przez klientów podmiotu, który będzie ich obsługiwał podatkowo lub rachunkowo.

Gdy się o tym dowiedzą, może się okazać, że bardziej niż doradcy podatkowemu, zaufają księgowemu.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA