REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko jedną inwestycję można odliczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Podatnicy w dalszym ciągu mają liczne wątpliwości związane z odliczaniem ulgi odsetkowej. Resort finansów opublikował w tej sprawie już prawie 380 wyjaśnień.


Z ulgi odsetkowej mogą korzystać tylko te osoby, które do końca ubiegłego roku zaciągnęły kredyt mieszkaniowy. Podatnicy wciąż jednak mają kłopoty z jej odliczaniem. Najlepiej świadczy o tym liczba interpretacji wydawanych przez organy podatkowe w tej sprawie. Na stronie internetowej MF opublikowano ich blisko 380. Dla porównania - interpretacje dotyczące ulgi sportowej są tylko dwie. Eksperci potwierdzają, że odliczenia z tego tytułu nadal sprawiają poważne trudności.


Ulgi nie ma, są wątpliwości


Ulga odsetkowa zniknęła z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2007 r. Oznacza to, że po tej dacie nie jest już możliwe nabycie uprawnień do stosowania ulgi. Tylko podatnik, któremu w latach 2002-2006 udzielono kredytu uprawniającego do ulgi odsetkowej, może - na dotychczasowych zasadach - odliczać wydatki na spłatę odsetek od kredytu. Dla nabycia prawa do korzystania z odliczenia istotna jest data zawarcia umowy kredytowej, a nie zakończenia inwestycji czy przeniesienia własności nieruchomości. Odliczeń podatnicy będą mogli dokonywać nie dłużej niż do 31 grudnia 2027 r.

Kontynuowanie odliczeń odbywać się będzie na dotychczasowych zasadach. Jak wyjaśnia Anna Sokołowska, radca prawny z kancelarii A. Sokołowska R. Goch, korzystanie przez podatników z ulgi odsetkowej wywoływało w czasie jej funkcjonowania liczne wątpliwości, które wciąż są aktualne. Z długiej listy podaje tylko kilka. Na pierwszym miejscu wymienia sytuację, w której podatnik zaciąga kredyt wyłącznie na spłatę pierwotnego kredytu, z którego sfinansował cel mieszkaniowy. Wówczas - jak podkreśla nasza rozmówczyni - nie można skorzystać z ulgi odsetkowej. Dodaje jednak, że podatnicy, którzy skorzystali z ulgi odsetkowej, mogą również skorzystać ze zwrotu różnicy VAT na materiały budowlane zakupione w latach 2005 i 2006 na budowę budynku mieszkalnego.

- Prawo do skorzystania z ulgi nie przysługuje także z tytułu spłaty odsetek od kredytu, w sytuacji gdy kredyt przeznaczony został na sfinansowanie zakupu lokalu mieszkalnego na tzw. rynku wtórnym - przypomina ekspert.


Odpowiedzi dobre i złe


Również w ocenie Jana Jodłowskiego, radcy prawnego w firmie doradczej KPMG, wątpliwości związanych z ulgą odsetkową wciąż jest sporo.

- Wielu podatników zaciągnęło wspólne z innymi osobami kredyty na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowych, np. rodzice z dziećmi, gdy dzieci nie miały wystarczającej zdolności kredytowej - mówi nasz rozmówca.

Zauważa, że przepisy nie wprowadziły tu zasady, by prawo do odliczenia odsetek ustalać proporcjonalnie do udziału w kredycie. Każdy ze współkredytobiorców może zatem odliczyć te odsetki, które faktycznie spłacił.

- Wiele pytań mają podatnicy, którzy skorzystali w poprzednich latach z dużej ulgi budowlanej. Dotyczą one możliwości jej zwrotu i skorzystania z ulgi odsetkowej - tłumaczy Jan Jodłowski.

Tymczasem osoba, która skorzystała z dużej ulgi budowlanej, nie może skorzystać z ulgi odsetkowej. Jan Jodłowski wyjaśnia jednak, że podatnik ma prawo skorygować swoje rozliczenie za poprzednie lata i zwrócić wykorzystaną dużą ulgę, a tym samym uzyskać prawo do ulgi odsetkowej. Podatnik nie może jednak skorygować rozliczenia za lata, za które zobowiązanie podatkowe uległo już przedawnieniu.

- W praktyce oznacza to, że w 2007 roku podatnik może skorygować jedynie swoje rozliczenia za rok 2001 i lata następne - podkreśla nasz rozmówca.

Wątpliwości wielu podatników dotyczą także możliwości kontynuowania ulgi na spłatę odsetek od kredytu po przeniesieniu kredytu do innego banku. Przepisy podatkowe takiej możliwości nie przewidziały. Kredyt przeznaczony na spłatę innego kredytu nie jest przeznaczony na cele mieszkaniowe w rozumieniu przepisów podatkowych. W rezultacie zaciągnięcie takiego kredytu powoduje utratę prawa do kontynuacji ulgi odsetkowej.


Ulga jest limitowana


Karolina Tetlak, prawnik w kancelarii Weil, Gotshal & Manges, przypomina, że odliczeniu podlegają tylko odsetki od kwoty kredytu nieprzekraczającej ustalonego limitu.

- Nawet jeśli mając dwie inwestycje podatnik nie przekracza wskazanego limitu, odliczyć może tylko odsetki związane z jedną z nich - podkreśla.

Zwraca też uwagę, że ulga nie przysługuje w odniesieniu do mieszkań przeznaczonych na wynajem.

Jej zdaniem wysokość odsetek nie jest istotna. Twierdzi, że uwzględnić można także karne odsetki za opóźnienia w spłacie.

Ulga dotyczy odsetek zapłaconych łącznie przez obojga małżonków, także jeśli rozliczają się odrębnie. Co ważne, w przypadku osób niebędących małżeństwem, ulga przysługuje każdej z tych osób, w odniesieniu do odsetek od tej części kredytu, jaką faktycznie spłacają.


62 775
podatników korzystało w 2005 roku z ulgi odsetkowej

3064 zł wyniosło przeciętne odliczenie

dane MF


Rozliczanie ulgi odsetkowej
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA