REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko jedną inwestycję można odliczyć

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Podatnicy w dalszym ciągu mają liczne wątpliwości związane z odliczaniem ulgi odsetkowej. Resort finansów opublikował w tej sprawie już prawie 380 wyjaśnień.


Z ulgi odsetkowej mogą korzystać tylko te osoby, które do końca ubiegłego roku zaciągnęły kredyt mieszkaniowy. Podatnicy wciąż jednak mają kłopoty z jej odliczaniem. Najlepiej świadczy o tym liczba interpretacji wydawanych przez organy podatkowe w tej sprawie. Na stronie internetowej MF opublikowano ich blisko 380. Dla porównania - interpretacje dotyczące ulgi sportowej są tylko dwie. Eksperci potwierdzają, że odliczenia z tego tytułu nadal sprawiają poważne trudności.


Ulgi nie ma, są wątpliwości


Ulga odsetkowa zniknęła z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2007 r. Oznacza to, że po tej dacie nie jest już możliwe nabycie uprawnień do stosowania ulgi. Tylko podatnik, któremu w latach 2002-2006 udzielono kredytu uprawniającego do ulgi odsetkowej, może - na dotychczasowych zasadach - odliczać wydatki na spłatę odsetek od kredytu. Dla nabycia prawa do korzystania z odliczenia istotna jest data zawarcia umowy kredytowej, a nie zakończenia inwestycji czy przeniesienia własności nieruchomości. Odliczeń podatnicy będą mogli dokonywać nie dłużej niż do 31 grudnia 2027 r.

Kontynuowanie odliczeń odbywać się będzie na dotychczasowych zasadach. Jak wyjaśnia Anna Sokołowska, radca prawny z kancelarii A. Sokołowska R. Goch, korzystanie przez podatników z ulgi odsetkowej wywoływało w czasie jej funkcjonowania liczne wątpliwości, które wciąż są aktualne. Z długiej listy podaje tylko kilka. Na pierwszym miejscu wymienia sytuację, w której podatnik zaciąga kredyt wyłącznie na spłatę pierwotnego kredytu, z którego sfinansował cel mieszkaniowy. Wówczas - jak podkreśla nasza rozmówczyni - nie można skorzystać z ulgi odsetkowej. Dodaje jednak, że podatnicy, którzy skorzystali z ulgi odsetkowej, mogą również skorzystać ze zwrotu różnicy VAT na materiały budowlane zakupione w latach 2005 i 2006 na budowę budynku mieszkalnego.

- Prawo do skorzystania z ulgi nie przysługuje także z tytułu spłaty odsetek od kredytu, w sytuacji gdy kredyt przeznaczony został na sfinansowanie zakupu lokalu mieszkalnego na tzw. rynku wtórnym - przypomina ekspert.


Odpowiedzi dobre i złe


Również w ocenie Jana Jodłowskiego, radcy prawnego w firmie doradczej KPMG, wątpliwości związanych z ulgą odsetkową wciąż jest sporo.

- Wielu podatników zaciągnęło wspólne z innymi osobami kredyty na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowych, np. rodzice z dziećmi, gdy dzieci nie miały wystarczającej zdolności kredytowej - mówi nasz rozmówca.

Zauważa, że przepisy nie wprowadziły tu zasady, by prawo do odliczenia odsetek ustalać proporcjonalnie do udziału w kredycie. Każdy ze współkredytobiorców może zatem odliczyć te odsetki, które faktycznie spłacił.

- Wiele pytań mają podatnicy, którzy skorzystali w poprzednich latach z dużej ulgi budowlanej. Dotyczą one możliwości jej zwrotu i skorzystania z ulgi odsetkowej - tłumaczy Jan Jodłowski.

Tymczasem osoba, która skorzystała z dużej ulgi budowlanej, nie może skorzystać z ulgi odsetkowej. Jan Jodłowski wyjaśnia jednak, że podatnik ma prawo skorygować swoje rozliczenie za poprzednie lata i zwrócić wykorzystaną dużą ulgę, a tym samym uzyskać prawo do ulgi odsetkowej. Podatnik nie może jednak skorygować rozliczenia za lata, za które zobowiązanie podatkowe uległo już przedawnieniu.

- W praktyce oznacza to, że w 2007 roku podatnik może skorygować jedynie swoje rozliczenia za rok 2001 i lata następne - podkreśla nasz rozmówca.

Wątpliwości wielu podatników dotyczą także możliwości kontynuowania ulgi na spłatę odsetek od kredytu po przeniesieniu kredytu do innego banku. Przepisy podatkowe takiej możliwości nie przewidziały. Kredyt przeznaczony na spłatę innego kredytu nie jest przeznaczony na cele mieszkaniowe w rozumieniu przepisów podatkowych. W rezultacie zaciągnięcie takiego kredytu powoduje utratę prawa do kontynuacji ulgi odsetkowej.


Ulga jest limitowana


Karolina Tetlak, prawnik w kancelarii Weil, Gotshal & Manges, przypomina, że odliczeniu podlegają tylko odsetki od kwoty kredytu nieprzekraczającej ustalonego limitu.

- Nawet jeśli mając dwie inwestycje podatnik nie przekracza wskazanego limitu, odliczyć może tylko odsetki związane z jedną z nich - podkreśla.

Zwraca też uwagę, że ulga nie przysługuje w odniesieniu do mieszkań przeznaczonych na wynajem.

Jej zdaniem wysokość odsetek nie jest istotna. Twierdzi, że uwzględnić można także karne odsetki za opóźnienia w spłacie.

Ulga dotyczy odsetek zapłaconych łącznie przez obojga małżonków, także jeśli rozliczają się odrębnie. Co ważne, w przypadku osób niebędących małżeństwem, ulga przysługuje każdej z tych osób, w odniesieniu do odsetek od tej części kredytu, jaką faktycznie spłacają.


62 775
podatników korzystało w 2005 roku z ulgi odsetkowej

3064 zł wyniosło przeciętne odliczenie

dane MF


Rozliczanie ulgi odsetkowej
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA