REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko jedną inwestycję można odliczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Podatnicy w dalszym ciągu mają liczne wątpliwości związane z odliczaniem ulgi odsetkowej. Resort finansów opublikował w tej sprawie już prawie 380 wyjaśnień.


Z ulgi odsetkowej mogą korzystać tylko te osoby, które do końca ubiegłego roku zaciągnęły kredyt mieszkaniowy. Podatnicy wciąż jednak mają kłopoty z jej odliczaniem. Najlepiej świadczy o tym liczba interpretacji wydawanych przez organy podatkowe w tej sprawie. Na stronie internetowej MF opublikowano ich blisko 380. Dla porównania - interpretacje dotyczące ulgi sportowej są tylko dwie. Eksperci potwierdzają, że odliczenia z tego tytułu nadal sprawiają poważne trudności.


Ulgi nie ma, są wątpliwości


Ulga odsetkowa zniknęła z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2007 r. Oznacza to, że po tej dacie nie jest już możliwe nabycie uprawnień do stosowania ulgi. Tylko podatnik, któremu w latach 2002-2006 udzielono kredytu uprawniającego do ulgi odsetkowej, może - na dotychczasowych zasadach - odliczać wydatki na spłatę odsetek od kredytu. Dla nabycia prawa do korzystania z odliczenia istotna jest data zawarcia umowy kredytowej, a nie zakończenia inwestycji czy przeniesienia własności nieruchomości. Odliczeń podatnicy będą mogli dokonywać nie dłużej niż do 31 grudnia 2027 r.

Kontynuowanie odliczeń odbywać się będzie na dotychczasowych zasadach. Jak wyjaśnia Anna Sokołowska, radca prawny z kancelarii A. Sokołowska R. Goch, korzystanie przez podatników z ulgi odsetkowej wywoływało w czasie jej funkcjonowania liczne wątpliwości, które wciąż są aktualne. Z długiej listy podaje tylko kilka. Na pierwszym miejscu wymienia sytuację, w której podatnik zaciąga kredyt wyłącznie na spłatę pierwotnego kredytu, z którego sfinansował cel mieszkaniowy. Wówczas - jak podkreśla nasza rozmówczyni - nie można skorzystać z ulgi odsetkowej. Dodaje jednak, że podatnicy, którzy skorzystali z ulgi odsetkowej, mogą również skorzystać ze zwrotu różnicy VAT na materiały budowlane zakupione w latach 2005 i 2006 na budowę budynku mieszkalnego.

- Prawo do skorzystania z ulgi nie przysługuje także z tytułu spłaty odsetek od kredytu, w sytuacji gdy kredyt przeznaczony został na sfinansowanie zakupu lokalu mieszkalnego na tzw. rynku wtórnym - przypomina ekspert.


Odpowiedzi dobre i złe


Również w ocenie Jana Jodłowskiego, radcy prawnego w firmie doradczej KPMG, wątpliwości związanych z ulgą odsetkową wciąż jest sporo.

- Wielu podatników zaciągnęło wspólne z innymi osobami kredyty na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowych, np. rodzice z dziećmi, gdy dzieci nie miały wystarczającej zdolności kredytowej - mówi nasz rozmówca.

Zauważa, że przepisy nie wprowadziły tu zasady, by prawo do odliczenia odsetek ustalać proporcjonalnie do udziału w kredycie. Każdy ze współkredytobiorców może zatem odliczyć te odsetki, które faktycznie spłacił.

- Wiele pytań mają podatnicy, którzy skorzystali w poprzednich latach z dużej ulgi budowlanej. Dotyczą one możliwości jej zwrotu i skorzystania z ulgi odsetkowej - tłumaczy Jan Jodłowski.

Tymczasem osoba, która skorzystała z dużej ulgi budowlanej, nie może skorzystać z ulgi odsetkowej. Jan Jodłowski wyjaśnia jednak, że podatnik ma prawo skorygować swoje rozliczenie za poprzednie lata i zwrócić wykorzystaną dużą ulgę, a tym samym uzyskać prawo do ulgi odsetkowej. Podatnik nie może jednak skorygować rozliczenia za lata, za które zobowiązanie podatkowe uległo już przedawnieniu.

- W praktyce oznacza to, że w 2007 roku podatnik może skorygować jedynie swoje rozliczenia za rok 2001 i lata następne - podkreśla nasz rozmówca.

Wątpliwości wielu podatników dotyczą także możliwości kontynuowania ulgi na spłatę odsetek od kredytu po przeniesieniu kredytu do innego banku. Przepisy podatkowe takiej możliwości nie przewidziały. Kredyt przeznaczony na spłatę innego kredytu nie jest przeznaczony na cele mieszkaniowe w rozumieniu przepisów podatkowych. W rezultacie zaciągnięcie takiego kredytu powoduje utratę prawa do kontynuacji ulgi odsetkowej.


Ulga jest limitowana


Karolina Tetlak, prawnik w kancelarii Weil, Gotshal & Manges, przypomina, że odliczeniu podlegają tylko odsetki od kwoty kredytu nieprzekraczającej ustalonego limitu.

- Nawet jeśli mając dwie inwestycje podatnik nie przekracza wskazanego limitu, odliczyć może tylko odsetki związane z jedną z nich - podkreśla.

Zwraca też uwagę, że ulga nie przysługuje w odniesieniu do mieszkań przeznaczonych na wynajem.

Jej zdaniem wysokość odsetek nie jest istotna. Twierdzi, że uwzględnić można także karne odsetki za opóźnienia w spłacie.

Ulga dotyczy odsetek zapłaconych łącznie przez obojga małżonków, także jeśli rozliczają się odrębnie. Co ważne, w przypadku osób niebędących małżeństwem, ulga przysługuje każdej z tych osób, w odniesieniu do odsetek od tej części kredytu, jaką faktycznie spłacają.


62 775
podatników korzystało w 2005 roku z ulgi odsetkowej

3064 zł wyniosło przeciętne odliczenie

dane MF


Rozliczanie ulgi odsetkowej
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA