REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie limitu dla zwolnienia podmiotowego przyniesie niewielkie korzyści przedsiębiorcom

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od przyszłego roku limit zwolnienia z VAT ma wynieść 50 tys. zł. To zmiana korzystna dla podatników, ale jej znaczenie będzie niewielkie.


Zmiana prawa

Opublikowany przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w ustawie o VAT oraz ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zakłada m.in. zmianę limitu dla zwolnienia z VAT. Od przyszłego roku ma on wynieść 50 tys. zł zamiast dzisiejszych 10 tys. euro.

- Podniesienie limitu zwolnienia z VAT z 10 tys. euro na 50 tys. zł to zmiana korzystna dla podatników, ale jej znaczenie jest niewielkie - uważa Tomasz Olkiewicz, radca prawny i partner w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Jak wyjaśnił, limit ten określa wysokość rocznych obrotów, których osiągnięcie powoduje konieczność rozpoczęcia rozliczania VAT od następnego roku. Poniżej tej kwoty nie ma obowiązku rejestracji dla celów VAT ani płacenia tego podatku.

- Dotychczasowe ustalenie limitu w euro wymagało dokonania przeliczenia na złote. Była to niepotrzebna uciążliwość i wyrażenie limitu w złotych jest rozsądną propozycją - argumentował Tomasz Olkiewicz.

Jednocześnie dodał, że przy okazji podniesiono sam limit, co z pewnością ucieszy grupę podatników, których obrót wyniesie ponad 10 tys. euro, ale mniej niż 50 tys. zł, gdyż będą oni mogli zachować zwolnienie.

- Nie zawsze zwolnienie z VAT jest korzystne, z uwagi chociażby na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku projektowanej zmiany nie ma jednak powodów do obaw, gdyż zwolnienie z VAT z uwagi na niski obrót nie ma charakteru bezwzględnego. Jeśli ktoś bardzo chce płacić VAT także od obrotu poniżej 50 tys. zł, to może zrezygnować ze zwolnienia - komentował nasz ekspert z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.


Ułatwienie dla początkujących


Zdaniem ekspertów podniesienie limitu zwolnienia z VAT byłoby pewnym ułatwieniem dla firm małych, zaczynających działalność.

Paweł Kowalczyk, menedżer w PricewaterhouseCoopers (biuro w Katowicach), wyjaśnił w rozmowie z nami, że obowiązujący obecnie limit 10 tys. euro nie jest szczególnie wysoki. Można uznać, że średnio prosperujące przedsięwzięcie limit taki powinno wyczerpać dosyć szybko (w 2007 roku jest to 39 700 zł), co powoduje konieczność składania deklaracji VAT i prowadzenia ewidencji VAT. Z tego też względu wydaje się, że urealnienie tej kwoty (chociaż niezbyt duże) jest dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia drobnych przedsiębiorców.

- Istotną nowością projektu nowelizacji przedstawionego przez resort finansów jest ustalenie kwoty zwolnienia w polskiej walucie. Wyeliminuje to konieczność wydawania rozporządzenia ustalającego w złotych kwotę zwolnienia obowiązującą w danym roku. Doda to na pewno przejrzystości tej regulacji i w pewien sposób uprości planowanie. Z drugiej strony należy stwierdzić, że zmiana nie jest na tyle istotna, aby mogła mieć realny wpływ na przychody budżetowe - stwierdził Paweł Kowalczyk.


Powrót do zwolnienia


W kontekście planowanych zmian pojawia się pytanie, czy podatnicy, którzy dziś przekroczyli limit obrotów na poziomie 10 tys. euro, będą mogli powrócić do zwolnienia VAT, gdy zostanie wprowadzony nowy limit w wysokości 50 tys. zł.

Beata Hudziak, menedżer, doradca podatkowy HLB Frąckowiak i Wspólnicy, odpowiadając na to pytanie, podkreśliła, że biorąc pod uwagę brzmienie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o VAT stwierdzić należy, że jeżeli podatnik utraci zwolnienie przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów, to mało prawdopodobne jest, aby mógł wrócić do zwolnienia z tego powodu, że nowe przepisy przewidują wyższy limit zwolnienia podmiotowego.

- Może jednak zdarzyć się, że przepisy nowelizowanej ustawy o VAT wejdą w życie w ostatnim miesiącu, w którym przykładowo podmiot korzysta ze zwolnienia; wówczas pojawią się wątpliwości, czy prawo do zwolnienia przysługiwać będzie do kwoty 39,7 tys. zł, czy też do 50 tys. zł. Odpowiedź na to pytanie powinna znaleźć się bezwzględnie w nowelizowanych przepisach. Za proponowaną zmianą powinny pójść także zmiany w przepisach dotyczących kas rejestrujących, na mocy których obowiązek instalowania kasy występuje już po przekroczeniu 40 tys. zł - zauważyła Beata Hudziak.


Konsekwencja nowej dyrektywy


Zaproponowana przez Ministerstwo Finansów zmiana jest konsekwencją wejścia w życie przepisów Dyrektywy 2006/112/WE, która zastąpiła obowiązującą do końca 2006 roku VI Dyrektywę i nie wynika bynajmniej z chęci MF do zwiększania dotychczasowego limitu zwolnień. Na ten aspekt nowelizacji ustawy o VAT zwrócił uwagę Roman Namysłowski, menedżer w zespole VAT Ernst & Young.

- Warto pamiętać, że zwiększenie limitu zwolnienia oznacza, że ze zwolnienia może korzystać większa grupa podmiotów. Co istotne, podmioty te nie mają wtedy obowiązku rejestracji i przede wszystkim obowiązku comiesięcznego składania deklaracji VAT-7. Szkoda, że negocjując limit zwolnienia przed przystąpieniem Polski do Wspólnoty nie zdobyliśmy się na nieco większy limit, przynajmniej w kwocie porównywalnej z naszymi sąsiadami - Czechy - 35 tys. euro, Słowacja - 40 tys. euro - uważa Roman Namysłowski.

Jego zdaniem ministerstwo zdaje się nie dostrzegać, że mniejsza liczba podmiotów zarejestrowanych to nie tylko mniejsze wpływy do budżetu, ale również zdecydowanie mniejsze koszty ściągania VAT.


10 tys. euro wynosi obecnie limit zwolnienia z VAT


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA