REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie limitu dla zwolnienia podmiotowego przyniesie niewielkie korzyści przedsiębiorcom

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od przyszłego roku limit zwolnienia z VAT ma wynieść 50 tys. zł. To zmiana korzystna dla podatników, ale jej znaczenie będzie niewielkie.


Zmiana prawa

Opublikowany przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w ustawie o VAT oraz ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zakłada m.in. zmianę limitu dla zwolnienia z VAT. Od przyszłego roku ma on wynieść 50 tys. zł zamiast dzisiejszych 10 tys. euro.

- Podniesienie limitu zwolnienia z VAT z 10 tys. euro na 50 tys. zł to zmiana korzystna dla podatników, ale jej znaczenie jest niewielkie - uważa Tomasz Olkiewicz, radca prawny i partner w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Jak wyjaśnił, limit ten określa wysokość rocznych obrotów, których osiągnięcie powoduje konieczność rozpoczęcia rozliczania VAT od następnego roku. Poniżej tej kwoty nie ma obowiązku rejestracji dla celów VAT ani płacenia tego podatku.

- Dotychczasowe ustalenie limitu w euro wymagało dokonania przeliczenia na złote. Była to niepotrzebna uciążliwość i wyrażenie limitu w złotych jest rozsądną propozycją - argumentował Tomasz Olkiewicz.

Jednocześnie dodał, że przy okazji podniesiono sam limit, co z pewnością ucieszy grupę podatników, których obrót wyniesie ponad 10 tys. euro, ale mniej niż 50 tys. zł, gdyż będą oni mogli zachować zwolnienie.

- Nie zawsze zwolnienie z VAT jest korzystne, z uwagi chociażby na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku projektowanej zmiany nie ma jednak powodów do obaw, gdyż zwolnienie z VAT z uwagi na niski obrót nie ma charakteru bezwzględnego. Jeśli ktoś bardzo chce płacić VAT także od obrotu poniżej 50 tys. zł, to może zrezygnować ze zwolnienia - komentował nasz ekspert z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.


Ułatwienie dla początkujących


Zdaniem ekspertów podniesienie limitu zwolnienia z VAT byłoby pewnym ułatwieniem dla firm małych, zaczynających działalność.

Paweł Kowalczyk, menedżer w PricewaterhouseCoopers (biuro w Katowicach), wyjaśnił w rozmowie z nami, że obowiązujący obecnie limit 10 tys. euro nie jest szczególnie wysoki. Można uznać, że średnio prosperujące przedsięwzięcie limit taki powinno wyczerpać dosyć szybko (w 2007 roku jest to 39 700 zł), co powoduje konieczność składania deklaracji VAT i prowadzenia ewidencji VAT. Z tego też względu wydaje się, że urealnienie tej kwoty (chociaż niezbyt duże) jest dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia drobnych przedsiębiorców.

- Istotną nowością projektu nowelizacji przedstawionego przez resort finansów jest ustalenie kwoty zwolnienia w polskiej walucie. Wyeliminuje to konieczność wydawania rozporządzenia ustalającego w złotych kwotę zwolnienia obowiązującą w danym roku. Doda to na pewno przejrzystości tej regulacji i w pewien sposób uprości planowanie. Z drugiej strony należy stwierdzić, że zmiana nie jest na tyle istotna, aby mogła mieć realny wpływ na przychody budżetowe - stwierdził Paweł Kowalczyk.


Powrót do zwolnienia


W kontekście planowanych zmian pojawia się pytanie, czy podatnicy, którzy dziś przekroczyli limit obrotów na poziomie 10 tys. euro, będą mogli powrócić do zwolnienia VAT, gdy zostanie wprowadzony nowy limit w wysokości 50 tys. zł.

Beata Hudziak, menedżer, doradca podatkowy HLB Frąckowiak i Wspólnicy, odpowiadając na to pytanie, podkreśliła, że biorąc pod uwagę brzmienie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o VAT stwierdzić należy, że jeżeli podatnik utraci zwolnienie przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów, to mało prawdopodobne jest, aby mógł wrócić do zwolnienia z tego powodu, że nowe przepisy przewidują wyższy limit zwolnienia podmiotowego.

- Może jednak zdarzyć się, że przepisy nowelizowanej ustawy o VAT wejdą w życie w ostatnim miesiącu, w którym przykładowo podmiot korzysta ze zwolnienia; wówczas pojawią się wątpliwości, czy prawo do zwolnienia przysługiwać będzie do kwoty 39,7 tys. zł, czy też do 50 tys. zł. Odpowiedź na to pytanie powinna znaleźć się bezwzględnie w nowelizowanych przepisach. Za proponowaną zmianą powinny pójść także zmiany w przepisach dotyczących kas rejestrujących, na mocy których obowiązek instalowania kasy występuje już po przekroczeniu 40 tys. zł - zauważyła Beata Hudziak.


Konsekwencja nowej dyrektywy


Zaproponowana przez Ministerstwo Finansów zmiana jest konsekwencją wejścia w życie przepisów Dyrektywy 2006/112/WE, która zastąpiła obowiązującą do końca 2006 roku VI Dyrektywę i nie wynika bynajmniej z chęci MF do zwiększania dotychczasowego limitu zwolnień. Na ten aspekt nowelizacji ustawy o VAT zwrócił uwagę Roman Namysłowski, menedżer w zespole VAT Ernst & Young.

- Warto pamiętać, że zwiększenie limitu zwolnienia oznacza, że ze zwolnienia może korzystać większa grupa podmiotów. Co istotne, podmioty te nie mają wtedy obowiązku rejestracji i przede wszystkim obowiązku comiesięcznego składania deklaracji VAT-7. Szkoda, że negocjując limit zwolnienia przed przystąpieniem Polski do Wspólnoty nie zdobyliśmy się na nieco większy limit, przynajmniej w kwocie porównywalnej z naszymi sąsiadami - Czechy - 35 tys. euro, Słowacja - 40 tys. euro - uważa Roman Namysłowski.

Jego zdaniem ministerstwo zdaje się nie dostrzegać, że mniejsza liczba podmiotów zarejestrowanych to nie tylko mniejsze wpływy do budżetu, ale również zdecydowanie mniejsze koszty ściągania VAT.


10 tys. euro wynosi obecnie limit zwolnienia z VAT


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA