REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus wykreśla z rejestru VAT bez zawiadomienia

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy często są zaskoczeni, że nie figurują już w rejestrze VAT. Urzędnicy mogą ich wykreślić, gdy nie wypełniają swoich obowiązków. Osoby wykreślone nie mogą m.in. wystawiać faktur i odliczać podatku.


Organy podatkowe mają prawo wykreślić podatnika z rejestru VAT. Nie muszą nawet o tym fakcie zawiadamiać przedsiębiorcy. Z relacji urzędników wynika, że w praktyce do wykreślania z rejestru podatku od towarów i usług dochodzi wtedy, gdy podatnik przez dłuższy czas nie dopełnia żadnych obowiązków w zakresie VAT, m.in. nie składa deklaracji, nie wpłaca podatku. Powstaje jednak pytanie, co oznacza sformułowanie - przez dłuższy czas? Pracownicy organów skarbowych wskazują, że zaczynają interesować się przedsiębiorcą w tym zakresie, gdy jest nieaktywny przez co najmniej pół roku. Jednocześnie dodają, że w każdym przypadku podatnik, który zostanie wyrejestrowany, jest tym faktem zaskoczony i ma pretensje do fiskusa, a nie do siebie.


Po zebraniu dowodów


Trudno dziwić się reakcji podatników. Po wykreśleniu z rejestru tracą praktycznie wszystkie przywileje. Nie mogą wystawiać faktur. Nie mają też prawa do odliczania podatku naliczonego. Dodatkowo, muszą ponieść nieplanowane wydatki. Ponowny wpis do rejestru VAT to wydatek rzędu 170 zł.


Organ podatkowy ma prawo wykreślić podatnika VAT z rejestru w przypadku zebrania dowodów wskazujących na to, że zaprzestał on wykonywania czynności opodatkowanych.


Maciej Hadas, starszy konsultant w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazał, że w dwóch przypadkach urząd ma prawo odstąpić od generalnego obowiązku zawiadamiania podatnika o wykreśleniu.


- Po pierwsze, w przypadku ustalenia, że podatnik nie istnieje. Po drugie, w sytuacji, gdy mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem - tłumaczył Maciej Hadas.


Jednocześnie dodał, że konsekwencją wykreślenia podatnika z rejestru jest brak możliwości wystawiania faktur. Ponadto niezarejestrowany podatnik nie może realizować prawa do odliczenia podatku naliczonego.


- Trzeba podkreślić, że nawet, gdyby podatnik nie odbierał korespondencji wysyłanej z urzędu skarbowego, nie stanowi to jeszcze wystarczającej przesłanki do jego wykreślenia bez powiadomienia o tym podatnika. Organ podatkowy musi bowiem najpierw wykazać, że podatnik zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych w sposób trwały i ostateczny - argumentował nasz rozmówca.


Spółka w fazie uśpienia


Jak już wskazałam, wykreślenie podatnika z rejestru VAT bez zawiadomienia go o tym jest możliwe w dwóch sytuacjach: gdy po sprawdzeniu okaże się, że podatnik nie istnieje lub mimo podjętych prób przez urząd nie można skontaktować się z przedsiębiorcą. Zdaniem Wojciecha Pietrasiewicza, doradcy podatkowego współpracującego z Baker & Mckenzie, w praktyce wymienione dwie sytuacje zdarzają się rzadko.


- Pierwsza przesłanka może wystąpić w przypadku śmierci podatnika, o której organ podatkowy nie został poinformowany przez następców prawnych. Z chwilą powzięcia wiadomości o tym fakcie wskutek podjętych czynności sprawdzających organ podatkowy może wykreślić podatnika z rejestru. Obie przesłanki wyrejestrowania podatnika bez powiadomienia go o tym fakcie mogą wiązać się z niedopełnieniem przez podatnika lub inne osoby obowiązków wynikających z przepisów o VAT w sytuacji, gdy podatnik zaniechał prowadzenia działalności gospodarczej (nie występuje u niego obrót opodatkowany VAT) i jednoczesną niemożnością skontaktowania się z podatnikiem przez władze skarbowe - podkreślił Wojciech Pietrasiewicz.


Wskazał również, że ewentualne ryzyko wykreślenia z rejestru podatników VAT może wyjątkowo dotyczyć również tzw. spółek uśpionych, tj. mogących w każdej chwili rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, ale faktycznie nieprowadzących jej niekiedy przez długi okres.


Nieprecyzyjna procedura


Urzędnicy zajmujący się sprawdzaniem podatników, a następnie wykreślaniem ich z rejestru podatników VAT, wskazują na trudności proceduralne w tym zakresie. Nie wiedzą, jak prawidłowo dokonywać odpowiednich czynności, gdyż przepisy tej procedury nie precyzują.


Na ten aspekt zwróciła uwagę Małgorzata Andrzejczak, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe. Według niej, przepisy ustawy o VAT zezwalają naczelnikom urzędów skarbowych wykreślić podatnika z rejestru VAT, jeśli ustalą, że podatnik taki nie istnieje, lub nie mogą się z nim skontaktować.


- Wykreślanie podatnika z rejestru powinny poprzedzać udokumentowane próby nawiązania z nim kontaktu. Przepisy nie określają jednak, jakie działania mają podejmować urzędy i jak długo mają poszukiwać podatnika, zanim zdecydują się wykreślić go z rejestru. W praktyce procedura taka trwa kilka miesięcy, w trakcie których urzędy m.in. wysyłają wezwania pod wskazany przez podatnika adres - podkreśliła Małgorzata Andrzejczak.


Dotkliwe konsekwencje


Niestety, przedsiębiorcy albo nie wiedzą, że fiskus sam może wykreślić ich z rejestru podatników VAT, albo bagatelizują to uprawnienie.


- Nie wszyscy wiedzą, że jeśli urząd zdecyduje się na wykreślenie podatnika z rejestru, nie tylko nie musi wydawać w tej sprawie decyzji czy postanowienia, ale nie ma również obowiązku poinformowania o tym zainteresowanego - tłumaczyła Małgorzata Andrzejczak.


Dodała także, że podatnicy, którzy zawiesili działalność i zapomnieli zawiadomić o tym urząd, mogą zostać wykreśleni z rejestru nawet o tym nie wiedząc.


- Wykreślenie z rejestru VAT skutkuje przede wszystkim utratą prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupu. Dodatkowo, nie można odliczyć VAT z wystawianych przez taki podmiot faktur sprzedaży - ostrzegała nasza rozmówczyni.


Jej zdaniem, negatywne konsekwencje związane z nieutrzymywaniem kontaktów z urzędem skarbowym mogą dotknąć nie tylko samego podatnika, ale również jego kontrahentów.


- Dlatego, jeśli na pewien czas zawiesiliśmy działalność gospodarczą, przed jej wznowieniem należy upewnić się, że nadal jesteśmy zarejestrowanymi podatnikami VAT. Jeśli okaże się, że zostaliśmy wykreśleni z rejestru, wówczas należy dokonać ponownej rejestracji - radziła Małgorzata Andrzejczak.


Naruszanie norm unijnych


Tomasz Hatylak, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GLN, zwrócił uwagę na art. 157 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy nieprowadzący aktywnej działalności gospodarczej przed 1 maja 2004 r. zostali z mocy prawa wykreśleni z rejestru podatników VAT.


- W praktyce ta sytuacja dotyczy sporej grupy spółek, które z różnych przyczyn nie prowadziły albo zawiesiły prowadzenie działalności podlegającej VAT. W praktyce naszej kancelarii mieliśmy kilka przypadków spółek, które przez kilka lat, działając w dobrej wierze, składały deklaracje podatkowe, wystawiały faktury VAT i płaciły należny VAT do budżetu. Organy podatkowe właściwe dla tych spółek akceptowały te rozliczenia, mimo że same wcześniej wykreśliły te spółki z rejestru. Sprawy przez nas prowadzone zakończyły się sukcesem - organy podatkowe zaakceptowały naszą argumentację - stwierdził Tomasz Hatylak.


Zwrócił także uwagę na fakt, że polskie przepisy o VAT, które umożliwiają wykreślenie podatnika z rejestru bez powiadamiania go o tym fakcie, są niezgodne z prawem unijnym. Wynika to z faktu, że w europejskim systemie VAT kategoria podatnika jest pojęciem obiektywnym, co oznacza, że podatnikiem staje się z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej, a nie po uzyskaniu rejestracji podatkowej, która nie może tworzyć dodatkowych ograniczeń formalnych.


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno doprecyzować przepisy w zakresie procedury dla organów podatkowych, dotyczącej wykreślania podatników z rejestru VAT. Resort powinien również rozważyć, czy te przepisy w ogóle utrzymywać. Utrudniają one pracę urzędom i nie tworzą przyjaznych relacji fiskusa z podatnikiem.


Jakie są konsekwencje wykreślania z rejestru
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


170
zł wynosi opłata skarbowa za potwierdzenie wpisu do rejestru podatników VAT


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA