REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus wykreśla z rejestru VAT bez zawiadomienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy często są zaskoczeni, że nie figurują już w rejestrze VAT. Urzędnicy mogą ich wykreślić, gdy nie wypełniają swoich obowiązków. Osoby wykreślone nie mogą m.in. wystawiać faktur i odliczać podatku.


Organy podatkowe mają prawo wykreślić podatnika z rejestru VAT. Nie muszą nawet o tym fakcie zawiadamiać przedsiębiorcy. Z relacji urzędników wynika, że w praktyce do wykreślania z rejestru podatku od towarów i usług dochodzi wtedy, gdy podatnik przez dłuższy czas nie dopełnia żadnych obowiązków w zakresie VAT, m.in. nie składa deklaracji, nie wpłaca podatku. Powstaje jednak pytanie, co oznacza sformułowanie - przez dłuższy czas? Pracownicy organów skarbowych wskazują, że zaczynają interesować się przedsiębiorcą w tym zakresie, gdy jest nieaktywny przez co najmniej pół roku. Jednocześnie dodają, że w każdym przypadku podatnik, który zostanie wyrejestrowany, jest tym faktem zaskoczony i ma pretensje do fiskusa, a nie do siebie.


Po zebraniu dowodów


Trudno dziwić się reakcji podatników. Po wykreśleniu z rejestru tracą praktycznie wszystkie przywileje. Nie mogą wystawiać faktur. Nie mają też prawa do odliczania podatku naliczonego. Dodatkowo, muszą ponieść nieplanowane wydatki. Ponowny wpis do rejestru VAT to wydatek rzędu 170 zł.


Organ podatkowy ma prawo wykreślić podatnika VAT z rejestru w przypadku zebrania dowodów wskazujących na to, że zaprzestał on wykonywania czynności opodatkowanych.


Maciej Hadas, starszy konsultant w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazał, że w dwóch przypadkach urząd ma prawo odstąpić od generalnego obowiązku zawiadamiania podatnika o wykreśleniu.


- Po pierwsze, w przypadku ustalenia, że podatnik nie istnieje. Po drugie, w sytuacji, gdy mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem - tłumaczył Maciej Hadas.


Jednocześnie dodał, że konsekwencją wykreślenia podatnika z rejestru jest brak możliwości wystawiania faktur. Ponadto niezarejestrowany podatnik nie może realizować prawa do odliczenia podatku naliczonego.


- Trzeba podkreślić, że nawet, gdyby podatnik nie odbierał korespondencji wysyłanej z urzędu skarbowego, nie stanowi to jeszcze wystarczającej przesłanki do jego wykreślenia bez powiadomienia o tym podatnika. Organ podatkowy musi bowiem najpierw wykazać, że podatnik zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych w sposób trwały i ostateczny - argumentował nasz rozmówca.


Spółka w fazie uśpienia


Jak już wskazałam, wykreślenie podatnika z rejestru VAT bez zawiadomienia go o tym jest możliwe w dwóch sytuacjach: gdy po sprawdzeniu okaże się, że podatnik nie istnieje lub mimo podjętych prób przez urząd nie można skontaktować się z przedsiębiorcą. Zdaniem Wojciecha Pietrasiewicza, doradcy podatkowego współpracującego z Baker & Mckenzie, w praktyce wymienione dwie sytuacje zdarzają się rzadko.


- Pierwsza przesłanka może wystąpić w przypadku śmierci podatnika, o której organ podatkowy nie został poinformowany przez następców prawnych. Z chwilą powzięcia wiadomości o tym fakcie wskutek podjętych czynności sprawdzających organ podatkowy może wykreślić podatnika z rejestru. Obie przesłanki wyrejestrowania podatnika bez powiadomienia go o tym fakcie mogą wiązać się z niedopełnieniem przez podatnika lub inne osoby obowiązków wynikających z przepisów o VAT w sytuacji, gdy podatnik zaniechał prowadzenia działalności gospodarczej (nie występuje u niego obrót opodatkowany VAT) i jednoczesną niemożnością skontaktowania się z podatnikiem przez władze skarbowe - podkreślił Wojciech Pietrasiewicz.


Wskazał również, że ewentualne ryzyko wykreślenia z rejestru podatników VAT może wyjątkowo dotyczyć również tzw. spółek uśpionych, tj. mogących w każdej chwili rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, ale faktycznie nieprowadzących jej niekiedy przez długi okres.


Nieprecyzyjna procedura


Urzędnicy zajmujący się sprawdzaniem podatników, a następnie wykreślaniem ich z rejestru podatników VAT, wskazują na trudności proceduralne w tym zakresie. Nie wiedzą, jak prawidłowo dokonywać odpowiednich czynności, gdyż przepisy tej procedury nie precyzują.


Na ten aspekt zwróciła uwagę Małgorzata Andrzejczak, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe. Według niej, przepisy ustawy o VAT zezwalają naczelnikom urzędów skarbowych wykreślić podatnika z rejestru VAT, jeśli ustalą, że podatnik taki nie istnieje, lub nie mogą się z nim skontaktować.


- Wykreślanie podatnika z rejestru powinny poprzedzać udokumentowane próby nawiązania z nim kontaktu. Przepisy nie określają jednak, jakie działania mają podejmować urzędy i jak długo mają poszukiwać podatnika, zanim zdecydują się wykreślić go z rejestru. W praktyce procedura taka trwa kilka miesięcy, w trakcie których urzędy m.in. wysyłają wezwania pod wskazany przez podatnika adres - podkreśliła Małgorzata Andrzejczak.


Dotkliwe konsekwencje


Niestety, przedsiębiorcy albo nie wiedzą, że fiskus sam może wykreślić ich z rejestru podatników VAT, albo bagatelizują to uprawnienie.


- Nie wszyscy wiedzą, że jeśli urząd zdecyduje się na wykreślenie podatnika z rejestru, nie tylko nie musi wydawać w tej sprawie decyzji czy postanowienia, ale nie ma również obowiązku poinformowania o tym zainteresowanego - tłumaczyła Małgorzata Andrzejczak.


Dodała także, że podatnicy, którzy zawiesili działalność i zapomnieli zawiadomić o tym urząd, mogą zostać wykreśleni z rejestru nawet o tym nie wiedząc.


- Wykreślenie z rejestru VAT skutkuje przede wszystkim utratą prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupu. Dodatkowo, nie można odliczyć VAT z wystawianych przez taki podmiot faktur sprzedaży - ostrzegała nasza rozmówczyni.


Jej zdaniem, negatywne konsekwencje związane z nieutrzymywaniem kontaktów z urzędem skarbowym mogą dotknąć nie tylko samego podatnika, ale również jego kontrahentów.


- Dlatego, jeśli na pewien czas zawiesiliśmy działalność gospodarczą, przed jej wznowieniem należy upewnić się, że nadal jesteśmy zarejestrowanymi podatnikami VAT. Jeśli okaże się, że zostaliśmy wykreśleni z rejestru, wówczas należy dokonać ponownej rejestracji - radziła Małgorzata Andrzejczak.


Naruszanie norm unijnych


Tomasz Hatylak, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GLN, zwrócił uwagę na art. 157 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy nieprowadzący aktywnej działalności gospodarczej przed 1 maja 2004 r. zostali z mocy prawa wykreśleni z rejestru podatników VAT.


- W praktyce ta sytuacja dotyczy sporej grupy spółek, które z różnych przyczyn nie prowadziły albo zawiesiły prowadzenie działalności podlegającej VAT. W praktyce naszej kancelarii mieliśmy kilka przypadków spółek, które przez kilka lat, działając w dobrej wierze, składały deklaracje podatkowe, wystawiały faktury VAT i płaciły należny VAT do budżetu. Organy podatkowe właściwe dla tych spółek akceptowały te rozliczenia, mimo że same wcześniej wykreśliły te spółki z rejestru. Sprawy przez nas prowadzone zakończyły się sukcesem - organy podatkowe zaakceptowały naszą argumentację - stwierdził Tomasz Hatylak.


Zwrócił także uwagę na fakt, że polskie przepisy o VAT, które umożliwiają wykreślenie podatnika z rejestru bez powiadamiania go o tym fakcie, są niezgodne z prawem unijnym. Wynika to z faktu, że w europejskim systemie VAT kategoria podatnika jest pojęciem obiektywnym, co oznacza, że podatnikiem staje się z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej, a nie po uzyskaniu rejestracji podatkowej, która nie może tworzyć dodatkowych ograniczeń formalnych.


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno doprecyzować przepisy w zakresie procedury dla organów podatkowych, dotyczącej wykreślania podatników z rejestru VAT. Resort powinien również rozważyć, czy te przepisy w ogóle utrzymywać. Utrudniają one pracę urzędom i nie tworzą przyjaznych relacji fiskusa z podatnikiem.


Jakie są konsekwencje wykreślania z rejestru
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


170
zł wynosi opłata skarbowa za potwierdzenie wpisu do rejestru podatników VAT


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA