REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż uprawnień jest objęta 22-proc. stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Matusik
Marcin Matyka

REKLAMA

22-proc. stawką VAT powinna być opodatkowana sprzedaż uprawnień wynikających z czerwonych certyfikatów, czyli świadectw pochodzenia energii elektrycznej uzyskanej w procesie wytwarzania ciepła.


Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne z 12 stycznia 2007 r. powołuje system tzw. czerwonych certyfikatów - świadectw pochodzenia energii wytworzonej w kogeneracji (tj. energii elektrycznej wytwarzanej w procesie wytwarzania ciepła). System ten uprości wywiązywanie się przez przedsiębiorstwa sprzedające odbiorcom końcowym energię elektryczną z obowiązku zakupu energii elektrycznej wytworzonej w kogeneracji.


Warto określić podstawowe konsekwencje podatkowe nowego systemu.


Zmiana przepisów


Do 30 czerwca 2007 r. przedsiębiorstwa sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym mają obowiązek zakupu określonej ilości energii wytworzonej w kogeneracji. Od 1 lipca obowiązek ten będzie realizowany poprzez system czerwonych certyfikatów.


Świadectwa pochodzenia energii z kogeneracji (czerwone certyfikaty) będą przydzielane podmiotom wytwarzającym energię w skojarzeniu z energią cieplną. Czerwone certyfikaty (a ściślej prawa majątkowe z nich wynikające) będą przedmiotem obrotu na Towarowej Giełdzie Energii (TGE). Jednocześnie podmiot sprzedający energię elektryczną odbiorcom końcowym będzie miał obowiązek nabycia certyfikatów i przedstawienia ich do umorzenia w ilości odpowiadającej określonej części sprzedawanej energii. Umorzenia dokonywać będzie prezes URE. W razie nieprzedstawienia do umorzenia wymaganej ilości czerwonych certyfikatów sprzedawca będzie uiszczał opłatę zastępczą. Umorzenia certyfikatów za dany rok można dokonywać do 31 marca kolejnego roku.


Przychody podatkowe


Pierwsze pytanie, na które należy odpowiedzieć to, czy pierwotne przydzielenie certyfikatów wytwórcom energii elektrycznej w kogeneracji jest czynnością opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Dotychczasowa praktyka organów podatkowych, w odniesieniu do zielonych certyfikatów wskazuje, że pierwotny przydział czerwonych certyfikatów nie spowoduje dla wytwórcy powstania przychodów podatkowych. Przychód do opodatkowania powstanie natomiast z chwilą ich zbycia.


Problemy może sprawiać też prawidłowe ustalenie momentu rozpoznania oraz wysokości kosztów podatkowych w przypadku zbycia lub umorzenia czerwonych certyfikatów. Z uwagi na fakt, że przychód ze sprzedaży czerwonych certyfikatów może wystąpić w innym miesiącu (roku) niż przychód ze sprzedaży energii elektrycznej, może powstać wątpliwość, które koszty uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży czerwonych certyfikatów, a które za związane ze sprzedażą energii elektrycznej. Implikuje to na moment rozpoznania tych kosztów - w okresie, w którym osiągnięto przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów, bądź w okresie, w którym osiągnięto przychody ze sprzedaży energii.


Wydaje się, że przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów można traktować jako odrębne źródło przychodów w stosunku do przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej. Koszty związane bezpośrednio z przychodami ze sprzedaży energii (np. koszt zakupu węgla spalanego w elektrociepłowni) należy zatem alokować wyłącznie do przychodów ze sprzedaży energii. Kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami ze sprzedaży certyfikatów są natomiast opłaty administracyjne i prowizje towarzyszące transakcji zbycia oraz pierwotnego przydziału certyfikatów.


Ważne uprawnienia


Uprawnienia wynikające z certyfikatów mogą być również sprzedawane przez podmiot, który nie otrzymał ich w drodze pierwotnego przydziału (tj. wytwórcę), lecz nabył je od wytwórcy lub pośrednika. W takim przypadku kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży uprawnień (powstającym w momencie ich zbycia) bezpośrednio związanymi z tą czynnością będzie ich cena zakupu oraz prowizje i opłaty administracyjne towarzyszące transakcjom nabycia i zbycia. Koszty podatkowe w przypadku umorzenia czerwonych certyfikatów należy rozpoznawać, co do zasady, w analogiczny sposób.


W świetle dotychczasowej praktyki wykształconej w zakresie obrotu uprawnieniami wynikającymi z tzw. zielonych certyfikatów, sprzedaż uprawnień wynikających z czerwonych certyfikatów powinna być opodatkowana 22-proc. stawką VAT. Obowiązek podatkowy powinien powstać z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności. Jednak odliczenie podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie świadectw pochodzenia następuje na zasadach ogólnych - w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym. Zarówno przydzielenie przez URE uprawnień wytwórcom energii elektrycznej w kogeneracji, jak i umorzenie tych uprawnień przez podmioty do tego zobowiązane nie będzie zaś mieć wpływu na rozliczenia z tytułu VAT.


Ważne!

Przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów można traktować jako odrębne źródło przychodów w stosunku do przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej


MARCIN MATYKA

starszy menedżer, doradca podatkowy w Grupie Energetycznej Deloitte

BARTOSZ MATUSIK

konsultant, doradca podatkowy w tej grupie


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA