REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie podatki płacą media?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jakie podatki płacą media?
Jakie podatki płacą media?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Składka od reklamy. Wszyscy płacimy podatki, media też muszą – powiedział Ryszard Terlecki. Tyle tylko, że media podatki płacą, tak jak wszyscy przedsiębiorcy. Niekiedy całkiem spore. Sprawdź, jakie.

Składka od reklamy

Rząd chce wprowadzić nową daninę, nazywaną składką od wpływów reklamowych. Budzi to sprzeciw prywatnych wydawców, którzy protestują pod hasłem „Media bez wyboru”.

REKLAMA

Autopromocja

Rząd przekonuje tymczasem, że „Media pomogą w zwalczaniu skutków COVID-19” (strona internetowa Ministerstwa Finansów), „Ta opłata, (…). ma służyć właśnie temu, żeby (...) tworzyć lepsze warunku do rozwoju dla wolnych mediów” (premier Mateusz Morawiecki w wywiadzie dla telewizji wPolsce.pl), „Inne kraje UE wprowadziły tę daninę, ponieważ mamy sytuację, że bardzo często cyfrowi giganci i duże firmy unikają opodatkowania” (rzecznik rządu Piotr Müller w TVP Info).

Do tych głosów dołączył wicemarszałek Sejmu i szef klubu PiS Ryszard Terlecki. - Te podatki są zapewne bolesne i kosztowne dla mediów, ale wszyscy płacimy podatki, media też muszą – powiedział w środę.

Media a podatki dochodowe

Tyle, że media podatki płacą. Przede wszystkim każdy przedsiębiorca jest podatnikiem podatku dochodowego. Wydawca lokalnego czasopisma lub portalu internetowego, jeśli prowadzi biznes w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, musi płacić PIT.

Projekt składki od reklam przewiduje kwoty wolne, co sprawi, że daninę zapłacą więksi gracze na rynku medialnym. Ci działają zwykle w formie spółek, które są płatnikami CIT. Podstawowa stawka tego podatku to 19 proc. dochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister finansów podaje do wiadomości publicznej wykaz podatników CIT o rocznych przychodach ponad 50 mln euro. Na opublikowanie listy z informacjami za zeszły rok ma czas do 30 września 2021 r., najnowsze dostępne dane dotyczą więc roku 2019. Są dostępne publicznie. Widzimy jak na dłoni, że są na niej również spółki medialne. MF podaje m.in. kwoty ich przychodów oraz wysokość podatku CIT z uwzględnieniem tzw. podatku minimalnego o budynków.

Poniżej podajemy kolejno: miejsce w rankingu największych spółek pod względem przychodu, nazwę, zaokrągloną kwotę podatku należnego za 2019 r.:

  • 139. Telewizja Polska S.A. 7,38 mln zł
  • 156. Cyfrowy Polsat S.A. 96,42 mln zł
  • 206. Telewizja Polsat S.A. 91,36 mln zł
  • 231. Canal+ Polska S.A. bd.
  • 240. TVN Media Sp. z o.o. 27,76 mln zł
  • 308. TVN S.A. 5,13 mln zł
  • 990. Ringier Axel Springer Polska Sp. Z o.o. 3,57 mln zł
  • 1526. Polska Press Sp. z o.o. brak (w 2019 r. spółka wykazała stratę)
  • 1669. Polskie Radio S.A. 25,7 tys. zł
  • 1242. Telewizja Puls 10,08 mln zł zł
  • 1426. Bauer Media Invest GmbH 32,24 mln zł
  • 1996. Time S.A. (potocznie Grupa Radiowa Time) 6,67 mln zł

Osobno klasyfikowane są podatkowe grupy kapitałowe. I tu na liście znajdziemy grupy medialne:

  • 22. Agora 11,44 mln zł
  • 38 Eurozet 9,64 mln zł

Podatek VAT na gazety i czasopisma

W „Liście otwartym do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych” firmy medialne wskazują na jeszcze inne daniny, które muszą płacić:, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.

VAT jest w mediach rozliczany jak w każdej innej firmie. Warto przypomnieć, że odczuwa to każdy czytelnik. Podstawowa stawka podatku na gazety i czasopisma wynosi 8 proc., media lokalna i regionalne w wersji papierowej są obłożone stawką 5 proc. Zatem 5 proc. lub 8 proc. ceny każdej gazety to podatek.

Daniny płacone przez nadawców RTV

Opłaty na organizacje zarządzające prawami autorskimi to np. opłaty wnoszone na rzecz ZAiKS za emitowanie utworów takich jak film, teledysk itp.

Nadawcy radiowi i telewizyjni muszą posiadać koncesję. Jej udzielenie wiąże się z opłatą, której wysokość określa ustawa o radiofonii i telewizji. Zgodnie z art. 40 ust. 1., opłata za udzielenie koncesji nie może być wyższa niż:

  • dla rozpowszechniania programu radiowego w sposób analogowy rozsiewczy naziemny – 12 317 570 zł
  • dla rozpowszechniania programu TV w sposób analogowy rozsiewczy naziemny – 25 890 000 zł
  • dla rozpowszechniania programu radiowego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie – 6 158 785 zł ;
  • dla rozpowszechniania programu TV w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie – 25 890 000 zł.

Niezależnie od opłat za koncesję, nadawcy radiowi i telewizyjni są zobligowani do wnoszenia rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością. W przypadku braku dostatecznych zasobów częstotliwości, muszą stanąć do konkursu na jej rezerwację. Za dokonanie rezerwacji wnoszą opłatę dodatkową w kwocie nie niższej niż opłata roczna za prawo do dysponowania częstotliwością. Reguluje to prawo telekomunikacyjne.

Opłata audiowizualna

Najnowsza już obowiązująca danina to opłata VOD, zwana też opłatą audiowizualną. Obowiązuje od 1 lipca 2020 r. Serwisy udostępniające wideo na żądanie muszą wnosić opłatę równą 1,5 proc. przychodu z subskrybcji na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jak przekazał PISF serwisowi Press.pl, za czwarty kwartał 2020 r. daninę uiściło 19 podmiotów, wśród nich m.in. Canal+, HBO, Google, Netflix, Wirtualna Polska i Agora.

Tomasz Ciechoński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce .

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA