REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie podatki płacą media?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jakie podatki płacą media?
Jakie podatki płacą media?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Składka od reklamy. Wszyscy płacimy podatki, media też muszą – powiedział Ryszard Terlecki. Tyle tylko, że media podatki płacą, tak jak wszyscy przedsiębiorcy. Niekiedy całkiem spore. Sprawdź, jakie.

Składka od reklamy

Rząd chce wprowadzić nową daninę, nazywaną składką od wpływów reklamowych. Budzi to sprzeciw prywatnych wydawców, którzy protestują pod hasłem „Media bez wyboru”.

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przekonuje tymczasem, że „Media pomogą w zwalczaniu skutków COVID-19” (strona internetowa Ministerstwa Finansów), „Ta opłata, (…). ma służyć właśnie temu, żeby (...) tworzyć lepsze warunku do rozwoju dla wolnych mediów” (premier Mateusz Morawiecki w wywiadzie dla telewizji wPolsce.pl), „Inne kraje UE wprowadziły tę daninę, ponieważ mamy sytuację, że bardzo często cyfrowi giganci i duże firmy unikają opodatkowania” (rzecznik rządu Piotr Müller w TVP Info).

Do tych głosów dołączył wicemarszałek Sejmu i szef klubu PiS Ryszard Terlecki. - Te podatki są zapewne bolesne i kosztowne dla mediów, ale wszyscy płacimy podatki, media też muszą – powiedział w środę.

Media a podatki dochodowe

Tyle, że media podatki płacą. Przede wszystkim każdy przedsiębiorca jest podatnikiem podatku dochodowego. Wydawca lokalnego czasopisma lub portalu internetowego, jeśli prowadzi biznes w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, musi płacić PIT.

REKLAMA

Projekt składki od reklam przewiduje kwoty wolne, co sprawi, że daninę zapłacą więksi gracze na rynku medialnym. Ci działają zwykle w formie spółek, które są płatnikami CIT. Podstawowa stawka tego podatku to 19 proc. dochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister finansów podaje do wiadomości publicznej wykaz podatników CIT o rocznych przychodach ponad 50 mln euro. Na opublikowanie listy z informacjami za zeszły rok ma czas do 30 września 2021 r., najnowsze dostępne dane dotyczą więc roku 2019. Są dostępne publicznie. Widzimy jak na dłoni, że są na niej również spółki medialne. MF podaje m.in. kwoty ich przychodów oraz wysokość podatku CIT z uwzględnieniem tzw. podatku minimalnego o budynków.

Poniżej podajemy kolejno: miejsce w rankingu największych spółek pod względem przychodu, nazwę, zaokrągloną kwotę podatku należnego za 2019 r.:

  • 139. Telewizja Polska S.A. 7,38 mln zł
  • 156. Cyfrowy Polsat S.A. 96,42 mln zł
  • 206. Telewizja Polsat S.A. 91,36 mln zł
  • 231. Canal+ Polska S.A. bd.
  • 240. TVN Media Sp. z o.o. 27,76 mln zł
  • 308. TVN S.A. 5,13 mln zł
  • 990. Ringier Axel Springer Polska Sp. Z o.o. 3,57 mln zł
  • 1526. Polska Press Sp. z o.o. brak (w 2019 r. spółka wykazała stratę)
  • 1669. Polskie Radio S.A. 25,7 tys. zł
  • 1242. Telewizja Puls 10,08 mln zł zł
  • 1426. Bauer Media Invest GmbH 32,24 mln zł
  • 1996. Time S.A. (potocznie Grupa Radiowa Time) 6,67 mln zł

Osobno klasyfikowane są podatkowe grupy kapitałowe. I tu na liście znajdziemy grupy medialne:

  • 22. Agora 11,44 mln zł
  • 38 Eurozet 9,64 mln zł

Podatek VAT na gazety i czasopisma

W „Liście otwartym do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych” firmy medialne wskazują na jeszcze inne daniny, które muszą płacić:, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.

VAT jest w mediach rozliczany jak w każdej innej firmie. Warto przypomnieć, że odczuwa to każdy czytelnik. Podstawowa stawka podatku na gazety i czasopisma wynosi 8 proc., media lokalna i regionalne w wersji papierowej są obłożone stawką 5 proc. Zatem 5 proc. lub 8 proc. ceny każdej gazety to podatek.

Daniny płacone przez nadawców RTV

Opłaty na organizacje zarządzające prawami autorskimi to np. opłaty wnoszone na rzecz ZAiKS za emitowanie utworów takich jak film, teledysk itp.

Nadawcy radiowi i telewizyjni muszą posiadać koncesję. Jej udzielenie wiąże się z opłatą, której wysokość określa ustawa o radiofonii i telewizji. Zgodnie z art. 40 ust. 1., opłata za udzielenie koncesji nie może być wyższa niż:

  • dla rozpowszechniania programu radiowego w sposób analogowy rozsiewczy naziemny – 12 317 570 zł
  • dla rozpowszechniania programu TV w sposób analogowy rozsiewczy naziemny – 25 890 000 zł
  • dla rozpowszechniania programu radiowego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie – 6 158 785 zł ;
  • dla rozpowszechniania programu TV w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie – 25 890 000 zł.

Niezależnie od opłat za koncesję, nadawcy radiowi i telewizyjni są zobligowani do wnoszenia rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością. W przypadku braku dostatecznych zasobów częstotliwości, muszą stanąć do konkursu na jej rezerwację. Za dokonanie rezerwacji wnoszą opłatę dodatkową w kwocie nie niższej niż opłata roczna za prawo do dysponowania częstotliwością. Reguluje to prawo telekomunikacyjne.

Opłata audiowizualna

Najnowsza już obowiązująca danina to opłata VOD, zwana też opłatą audiowizualną. Obowiązuje od 1 lipca 2020 r. Serwisy udostępniające wideo na żądanie muszą wnosić opłatę równą 1,5 proc. przychodu z subskrybcji na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jak przekazał PISF serwisowi Press.pl, za czwarty kwartał 2020 r. daninę uiściło 19 podmiotów, wśród nich m.in. Canal+, HBO, Google, Netflix, Wirtualna Polska i Agora.

Tomasz Ciechoński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA