REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie podatki płacą media?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jakie podatki płacą media?
Jakie podatki płacą media?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Składka od reklamy. Wszyscy płacimy podatki, media też muszą – powiedział Ryszard Terlecki. Tyle tylko, że media podatki płacą, tak jak wszyscy przedsiębiorcy. Niekiedy całkiem spore. Sprawdź, jakie.

Składka od reklamy

Rząd chce wprowadzić nową daninę, nazywaną składką od wpływów reklamowych. Budzi to sprzeciw prywatnych wydawców, którzy protestują pod hasłem „Media bez wyboru”.

REKLAMA

Rząd przekonuje tymczasem, że „Media pomogą w zwalczaniu skutków COVID-19” (strona internetowa Ministerstwa Finansów), „Ta opłata, (…). ma służyć właśnie temu, żeby (...) tworzyć lepsze warunku do rozwoju dla wolnych mediów” (premier Mateusz Morawiecki w wywiadzie dla telewizji wPolsce.pl), „Inne kraje UE wprowadziły tę daninę, ponieważ mamy sytuację, że bardzo często cyfrowi giganci i duże firmy unikają opodatkowania” (rzecznik rządu Piotr Müller w TVP Info).

Do tych głosów dołączył wicemarszałek Sejmu i szef klubu PiS Ryszard Terlecki. - Te podatki są zapewne bolesne i kosztowne dla mediów, ale wszyscy płacimy podatki, media też muszą – powiedział w środę.

Media a podatki dochodowe

REKLAMA

Tyle, że media podatki płacą. Przede wszystkim każdy przedsiębiorca jest podatnikiem podatku dochodowego. Wydawca lokalnego czasopisma lub portalu internetowego, jeśli prowadzi biznes w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, musi płacić PIT.

Projekt składki od reklam przewiduje kwoty wolne, co sprawi, że daninę zapłacą więksi gracze na rynku medialnym. Ci działają zwykle w formie spółek, które są płatnikami CIT. Podstawowa stawka tego podatku to 19 proc. dochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister finansów podaje do wiadomości publicznej wykaz podatników CIT o rocznych przychodach ponad 50 mln euro. Na opublikowanie listy z informacjami za zeszły rok ma czas do 30 września 2021 r., najnowsze dostępne dane dotyczą więc roku 2019. Są dostępne publicznie. Widzimy jak na dłoni, że są na niej również spółki medialne. MF podaje m.in. kwoty ich przychodów oraz wysokość podatku CIT z uwzględnieniem tzw. podatku minimalnego o budynków.

Poniżej podajemy kolejno: miejsce w rankingu największych spółek pod względem przychodu, nazwę, zaokrągloną kwotę podatku należnego za 2019 r.:

  • 139. Telewizja Polska S.A. 7,38 mln zł
  • 156. Cyfrowy Polsat S.A. 96,42 mln zł
  • 206. Telewizja Polsat S.A. 91,36 mln zł
  • 231. Canal+ Polska S.A. bd.
  • 240. TVN Media Sp. z o.o. 27,76 mln zł
  • 308. TVN S.A. 5,13 mln zł
  • 990. Ringier Axel Springer Polska Sp. Z o.o. 3,57 mln zł
  • 1526. Polska Press Sp. z o.o. brak (w 2019 r. spółka wykazała stratę)
  • 1669. Polskie Radio S.A. 25,7 tys. zł
  • 1242. Telewizja Puls 10,08 mln zł zł
  • 1426. Bauer Media Invest GmbH 32,24 mln zł
  • 1996. Time S.A. (potocznie Grupa Radiowa Time) 6,67 mln zł

Osobno klasyfikowane są podatkowe grupy kapitałowe. I tu na liście znajdziemy grupy medialne:

  • 22. Agora 11,44 mln zł
  • 38 Eurozet 9,64 mln zł

Podatek VAT na gazety i czasopisma

REKLAMA

W „Liście otwartym do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych” firmy medialne wskazują na jeszcze inne daniny, które muszą płacić:, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.

VAT jest w mediach rozliczany jak w każdej innej firmie. Warto przypomnieć, że odczuwa to każdy czytelnik. Podstawowa stawka podatku na gazety i czasopisma wynosi 8 proc., media lokalna i regionalne w wersji papierowej są obłożone stawką 5 proc. Zatem 5 proc. lub 8 proc. ceny każdej gazety to podatek.

Daniny płacone przez nadawców RTV

Opłaty na organizacje zarządzające prawami autorskimi to np. opłaty wnoszone na rzecz ZAiKS za emitowanie utworów takich jak film, teledysk itp.

Nadawcy radiowi i telewizyjni muszą posiadać koncesję. Jej udzielenie wiąże się z opłatą, której wysokość określa ustawa o radiofonii i telewizji. Zgodnie z art. 40 ust. 1., opłata za udzielenie koncesji nie może być wyższa niż:

  • dla rozpowszechniania programu radiowego w sposób analogowy rozsiewczy naziemny – 12 317 570 zł
  • dla rozpowszechniania programu TV w sposób analogowy rozsiewczy naziemny – 25 890 000 zł
  • dla rozpowszechniania programu radiowego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie – 6 158 785 zł ;
  • dla rozpowszechniania programu TV w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie – 25 890 000 zł.

Niezależnie od opłat za koncesję, nadawcy radiowi i telewizyjni są zobligowani do wnoszenia rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością. W przypadku braku dostatecznych zasobów częstotliwości, muszą stanąć do konkursu na jej rezerwację. Za dokonanie rezerwacji wnoszą opłatę dodatkową w kwocie nie niższej niż opłata roczna za prawo do dysponowania częstotliwością. Reguluje to prawo telekomunikacyjne.

Opłata audiowizualna

Najnowsza już obowiązująca danina to opłata VOD, zwana też opłatą audiowizualną. Obowiązuje od 1 lipca 2020 r. Serwisy udostępniające wideo na żądanie muszą wnosić opłatę równą 1,5 proc. przychodu z subskrybcji na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jak przekazał PISF serwisowi Press.pl, za czwarty kwartał 2020 r. daninę uiściło 19 podmiotów, wśród nich m.in. Canal+, HBO, Google, Netflix, Wirtualna Polska i Agora.

Tomasz Ciechoński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA