REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację
Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) zakłada przyjęcie ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw.

Ulga podatkowa na automatyzację i cyfryzację

Zapowiedź wprowadzenia nowej ulgi podatkowej znalazła się w Krajowy Planie Odbudowy (KPO) przygotowanym w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiony przez rząd w dniu 26 lutego 2021 r. Krajowy Plan Odbudowy zakłada wsparcie w pięciu obszarach, tj. transformacja cyfrowa, odporność i konkurencyjność gospodarki, energia i zmniejszenie energochłonności, transformacja cyfrowa, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia oraz zielona i inteligentna mobilność.

W obszarze dotyczącym odporności i konkurencyjności gospodarki, a dokładnie w dziale "A2.1. Transformacja strukturalna w obszarach kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki – Przemysł 4.0" Krajowego Planu Odbudowy napisano, że "realizacja reformy obejmie przyjęcie ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw".

Poza tą informację w KPO nie wskazano żadnych dodatkowych szczegółów dotyczących nowej ulgi, nie wskazano także kiedy ulga miałaby wejść w życie.

W dokumencie znalazła się natomiast informacja, że instytucją odpowiedzialną za przeprowadzenie tej reformy jest Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, a zakres czasowy realizacji reformy to I kw. 2020 r. – III kw. 2026 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obszarze, w którym pojawia się nowa ulga na automatyzację i cyfryzację napisano, że "niedostateczny poziom dużych inwestycji innowacyjnych w sektorze przedsiębiorstw, w kluczowych obszarach gospodarki, skutkuje brakiem możliwości generowania wyższego i bardziej stałego popytu na innowacje w gospodarce – w tym w organizacjach badawczych i MŚP. Całkowite wydatki na badania i rozwój w Polsce utrzymują się na relatywnie niskim poziomie – 1,32% PKB w 2019 r. Zwiększenie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw w obszarach/ sektorach kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki wymaga realizacji dużych inwestycji produkcyjnych o wysokim potencjale innowacyjnym, co będzie prowadziło w krótkim okresie do zwiększenia liczby wprowadzanych w przedsiębiorstwach innowacji oraz tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy. Szczególne znaczenie w tym zakresie ma wykorzystanie dużych firm, w szczególności Spółek Skarbu Państwa, które przyczyni się zarówno do wzrostu potencjału innowacyjnego tychże firm, ale w jeszcze większym stopniu współpracujących z nimi licznych MŚP, a całościowo przyczyni się do wzrostu potencjału wytwórczego UE na rynkach globalnych. Jednocześnie pozwoli to na wdrożenie rozwiązań zwiększających poziom zaawansowania cyfrowego zmniejszających presję na środowisko naturalne, a co niezwykle istotne przyczyni się to w istotny sposób do przywrócenia potencjału wzrostu polskiej gospodarce osłabionej w następstwie kryzysu spowodowanego epidemią COVID-19. Z powyższego wynika potrzeba opracowania i wprowadzenia w życie „Nowej polityki przemysłowej Polski”, realizującej założenia polityki przemysłowej UE oraz potrzeb polskiej gospodarki".

Zakładanym celem w tym obszarze jest wzmocnienie popytu na wiedzę i innowacje oraz efektywnego ich wdrażania w przedsiębiorstwach, w szczególności w sektorach istotnych dla innowacyjności polskiej gospodarki (zielona i cyfrowa gospodarka, bezzałogowe statki powietrzne, przemysły kreatywne). A realizacja celu, oprócz wprowadzenia wspomnianej już ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw, obejmie:

- utworzenie dedykowanej platformy na surowce wtórne;

- opracowanie i wejście w życie „Nowej Polityki Przemysłowej Polski”, a następnie realizację działań przewidzianych w ramach tejże polityki;

- opracowanie i przyjęcie programu rozwoju obszaru BSP;

- przyjęcie regulacji prorozwojowych w obszarze wdrożenia BSP do systemu transportu miejskiego, ochrony środowiska naturalnego i bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. poprzez określenie zadań związanych z wdrożeniem infrastruktury umożliwiającej koordynację zaawansowanych lotów BSP, testowania i wdrażania transportu BSP.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) i Fundusz Odbudowy

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) do dokument związany z Funduszem Odbudowy. To unijne wsparcie dla państw członkowskich, które ma być realną pomocą na wyjście z kryzysu wywołanego pandemią.  Polska jest jednym z największych beneficjentów Funduszu. Otrzymamy w sumie ok. 170 mld euro:

  • 23,9 mld euro dotacji z Funduszu Odbudowy,
  • 34,2 mld euro pożyczek z Funduszu Odbudowy,
  • 72,2 mld euro na politykę spójności (do Polski trafi 20% środków dla całej UE),
  • 3,8 mld euro z funduszu sprawiedliwej transformacji,
  • 21,6 mld euro na płatności bezpośrednie dla rolników,
  • 10,6 mld euro na rozwój obszarów wiejskich,
  • Ok. 2 mld euro na wsparcie w ramach instrumentu na rzecz walki z negatywnymi skutkami COVID-19.

Projekt KPO powstał w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Określa nie tylko cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią, ale też proponowane do realizacji, rozwojowe reformy i inwestycje. W tym dokumencie rozpisane zostało, na co zostanie wydane blisko 24 mld euro, przewidziane w ramach Funduszu Odbudowy.

Czym jest Krajowy Plan Odbudowy?

Krajowy Program Odbudowy opiera się na pięciu filarach. Obszary, w których określono reformy i zakres inwestycji to:

  1. odporność i konkurencyjność gospodarki – planowane działania to m.in.:
  • odbudowa i transformacja sektorów najbardziej poszkodowanych w wyniku kryzysu COVID-19,
  • stworzenie przedsiębiorcom stabilnych warunków do inwestowania,
  • wzmocnienie potencjału sektora nauki do współpracy z przedsiębiorstwami,
  • ulgi podatkowe w zakresie automatyzacji i cyfryzacji,
  • inwestycje związane z przetwórstwem rolno-spożywczym,
  • odbudowa szkolnictwa zawodowego i utworzenie sieci branżowych centrów umiejętności,
  • wspieranie aktywność zawodowej matek, czy też szerzej rodziców;
  1. zielona energia i zmniejszenie energochłonności - planowane działania to m.in.:
  • inwestycje dla czystego powietrza,
  • odnawialne źródła energii,
  • inwestycje w morskie farmy wiatrowe,
  • technologie wodorowe oraz oczyszczanie ścieków,
  • zaopatrzenie w wodę poza aglomeracjami,
  • wspieranie średnich i małych miast w działaniach związanych z zazielenianiem przestrzeni;
  1. transformacja cyfrowa – planowane działania to np.:
  • inwestycje w zakresie szybkiego Internetu,
  • zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług bezprzewodowych,
  • monitoring emisji pól elektromagnetycznych,
  • cyfrowa szkoła,
  • działania na rzecz cyberbezpieczeństwa;
  1. dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia – planowane są m.in.:
  • inwestycje związane z programem szczepień,
  • modernizacja wyposażenia placówek leczniczych,
  • rozszerzanie dotychczasowych rozwiązań IT w służbie zdrowia,
  • rozwiązania na rzecz zwiększenia liczby personelu medycznego (zaplecze dydaktyczne, bony na studia odpłatne),
  • stworzenie odpowiednich warunków dla przemysłu farmaceutycznego;
  1. zielona, inteligentna mobilność – planowane m.in.:
  • inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny i punkty ładowania,
  • finansowanie sektora kolejowego,
  • zwiększenie bezpieczeństwa drogowego i na kolei,
  • wdrożenie rozwiązań cyfrowych,
  • budowa kilku obwodnic dla miejscowości o dużym natężeniu ruchu.

Projekt dokumentu udostępniony został do konsultacji na stronie rządowej poświęconej KPO w zakładce: Czym jest Krajowy Plan Odbudowy?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA