REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację

Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację
Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) zakłada przyjęcie ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw.

Ulga podatkowa na automatyzację i cyfryzację

Zapowiedź wprowadzenia nowej ulgi podatkowej znalazła się w Krajowy Planie Odbudowy (KPO) przygotowanym w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiony przez rząd w dniu 26 lutego 2021 r. Krajowy Plan Odbudowy zakłada wsparcie w pięciu obszarach, tj. transformacja cyfrowa, odporność i konkurencyjność gospodarki, energia i zmniejszenie energochłonności, transformacja cyfrowa, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia oraz zielona i inteligentna mobilność.

W obszarze dotyczącym odporności i konkurencyjności gospodarki, a dokładnie w dziale "A2.1. Transformacja strukturalna w obszarach kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki – Przemysł 4.0" Krajowego Planu Odbudowy napisano, że "realizacja reformy obejmie przyjęcie ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw".

Poza tą informację w KPO nie wskazano żadnych dodatkowych szczegółów dotyczących nowej ulgi, nie wskazano także kiedy ulga miałaby wejść w życie.

W dokumencie znalazła się natomiast informacja, że instytucją odpowiedzialną za przeprowadzenie tej reformy jest Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, a zakres czasowy realizacji reformy to I kw. 2020 r. – III kw. 2026 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obszarze, w którym pojawia się nowa ulga na automatyzację i cyfryzację napisano, że "niedostateczny poziom dużych inwestycji innowacyjnych w sektorze przedsiębiorstw, w kluczowych obszarach gospodarki, skutkuje brakiem możliwości generowania wyższego i bardziej stałego popytu na innowacje w gospodarce – w tym w organizacjach badawczych i MŚP. Całkowite wydatki na badania i rozwój w Polsce utrzymują się na relatywnie niskim poziomie – 1,32% PKB w 2019 r. Zwiększenie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw w obszarach/ sektorach kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki wymaga realizacji dużych inwestycji produkcyjnych o wysokim potencjale innowacyjnym, co będzie prowadziło w krótkim okresie do zwiększenia liczby wprowadzanych w przedsiębiorstwach innowacji oraz tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy. Szczególne znaczenie w tym zakresie ma wykorzystanie dużych firm, w szczególności Spółek Skarbu Państwa, które przyczyni się zarówno do wzrostu potencjału innowacyjnego tychże firm, ale w jeszcze większym stopniu współpracujących z nimi licznych MŚP, a całościowo przyczyni się do wzrostu potencjału wytwórczego UE na rynkach globalnych. Jednocześnie pozwoli to na wdrożenie rozwiązań zwiększających poziom zaawansowania cyfrowego zmniejszających presję na środowisko naturalne, a co niezwykle istotne przyczyni się to w istotny sposób do przywrócenia potencjału wzrostu polskiej gospodarce osłabionej w następstwie kryzysu spowodowanego epidemią COVID-19. Z powyższego wynika potrzeba opracowania i wprowadzenia w życie „Nowej polityki przemysłowej Polski”, realizującej założenia polityki przemysłowej UE oraz potrzeb polskiej gospodarki".

Zakładanym celem w tym obszarze jest wzmocnienie popytu na wiedzę i innowacje oraz efektywnego ich wdrażania w przedsiębiorstwach, w szczególności w sektorach istotnych dla innowacyjności polskiej gospodarki (zielona i cyfrowa gospodarka, bezzałogowe statki powietrzne, przemysły kreatywne). A realizacja celu, oprócz wprowadzenia wspomnianej już ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw, obejmie:

- utworzenie dedykowanej platformy na surowce wtórne;

- opracowanie i wejście w życie „Nowej Polityki Przemysłowej Polski”, a następnie realizację działań przewidzianych w ramach tejże polityki;

- opracowanie i przyjęcie programu rozwoju obszaru BSP;

- przyjęcie regulacji prorozwojowych w obszarze wdrożenia BSP do systemu transportu miejskiego, ochrony środowiska naturalnego i bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. poprzez określenie zadań związanych z wdrożeniem infrastruktury umożliwiającej koordynację zaawansowanych lotów BSP, testowania i wdrażania transportu BSP.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) i Fundusz Odbudowy

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) do dokument związany z Funduszem Odbudowy. To unijne wsparcie dla państw członkowskich, które ma być realną pomocą na wyjście z kryzysu wywołanego pandemią.  Polska jest jednym z największych beneficjentów Funduszu. Otrzymamy w sumie ok. 170 mld euro:

  • 23,9 mld euro dotacji z Funduszu Odbudowy,
  • 34,2 mld euro pożyczek z Funduszu Odbudowy,
  • 72,2 mld euro na politykę spójności (do Polski trafi 20% środków dla całej UE),
  • 3,8 mld euro z funduszu sprawiedliwej transformacji,
  • 21,6 mld euro na płatności bezpośrednie dla rolników,
  • 10,6 mld euro na rozwój obszarów wiejskich,
  • Ok. 2 mld euro na wsparcie w ramach instrumentu na rzecz walki z negatywnymi skutkami COVID-19.

Projekt KPO powstał w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Określa nie tylko cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią, ale też proponowane do realizacji, rozwojowe reformy i inwestycje. W tym dokumencie rozpisane zostało, na co zostanie wydane blisko 24 mld euro, przewidziane w ramach Funduszu Odbudowy.

Czym jest Krajowy Plan Odbudowy?

Krajowy Program Odbudowy opiera się na pięciu filarach. Obszary, w których określono reformy i zakres inwestycji to:

  1. odporność i konkurencyjność gospodarki – planowane działania to m.in.:
  • odbudowa i transformacja sektorów najbardziej poszkodowanych w wyniku kryzysu COVID-19,
  • stworzenie przedsiębiorcom stabilnych warunków do inwestowania,
  • wzmocnienie potencjału sektora nauki do współpracy z przedsiębiorstwami,
  • ulgi podatkowe w zakresie automatyzacji i cyfryzacji,
  • inwestycje związane z przetwórstwem rolno-spożywczym,
  • odbudowa szkolnictwa zawodowego i utworzenie sieci branżowych centrów umiejętności,
  • wspieranie aktywność zawodowej matek, czy też szerzej rodziców;
  1. zielona energia i zmniejszenie energochłonności - planowane działania to m.in.:
  • inwestycje dla czystego powietrza,
  • odnawialne źródła energii,
  • inwestycje w morskie farmy wiatrowe,
  • technologie wodorowe oraz oczyszczanie ścieków,
  • zaopatrzenie w wodę poza aglomeracjami,
  • wspieranie średnich i małych miast w działaniach związanych z zazielenianiem przestrzeni;
  1. transformacja cyfrowa – planowane działania to np.:
  • inwestycje w zakresie szybkiego Internetu,
  • zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług bezprzewodowych,
  • monitoring emisji pól elektromagnetycznych,
  • cyfrowa szkoła,
  • działania na rzecz cyberbezpieczeństwa;
  1. dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia – planowane są m.in.:
  • inwestycje związane z programem szczepień,
  • modernizacja wyposażenia placówek leczniczych,
  • rozszerzanie dotychczasowych rozwiązań IT w służbie zdrowia,
  • rozwiązania na rzecz zwiększenia liczby personelu medycznego (zaplecze dydaktyczne, bony na studia odpłatne),
  • stworzenie odpowiednich warunków dla przemysłu farmaceutycznego;
  1. zielona, inteligentna mobilność – planowane m.in.:
  • inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny i punkty ładowania,
  • finansowanie sektora kolejowego,
  • zwiększenie bezpieczeństwa drogowego i na kolei,
  • wdrożenie rozwiązań cyfrowych,
  • budowa kilku obwodnic dla miejscowości o dużym natężeniu ruchu.

Projekt dokumentu udostępniony został do konsultacji na stronie rządowej poświęconej KPO w zakładce: Czym jest Krajowy Plan Odbudowy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA