REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację
Krajowy Plan Odbudowy z ulgą podatkową na automatyzację i cyfryzację

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) zakłada przyjęcie ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw.

Ulga podatkowa na automatyzację i cyfryzację

Zapowiedź wprowadzenia nowej ulgi podatkowej znalazła się w Krajowy Planie Odbudowy (KPO) przygotowanym w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiony przez rząd w dniu 26 lutego 2021 r. Krajowy Plan Odbudowy zakłada wsparcie w pięciu obszarach, tj. transformacja cyfrowa, odporność i konkurencyjność gospodarki, energia i zmniejszenie energochłonności, transformacja cyfrowa, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia oraz zielona i inteligentna mobilność.

W obszarze dotyczącym odporności i konkurencyjności gospodarki, a dokładnie w dziale "A2.1. Transformacja strukturalna w obszarach kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki – Przemysł 4.0" Krajowego Planu Odbudowy napisano, że "realizacja reformy obejmie przyjęcie ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw".

Poza tą informację w KPO nie wskazano żadnych dodatkowych szczegółów dotyczących nowej ulgi, nie wskazano także kiedy ulga miałaby wejść w życie.

W dokumencie znalazła się natomiast informacja, że instytucją odpowiedzialną za przeprowadzenie tej reformy jest Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, a zakres czasowy realizacji reformy to I kw. 2020 r. – III kw. 2026 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obszarze, w którym pojawia się nowa ulga na automatyzację i cyfryzację napisano, że "niedostateczny poziom dużych inwestycji innowacyjnych w sektorze przedsiębiorstw, w kluczowych obszarach gospodarki, skutkuje brakiem możliwości generowania wyższego i bardziej stałego popytu na innowacje w gospodarce – w tym w organizacjach badawczych i MŚP. Całkowite wydatki na badania i rozwój w Polsce utrzymują się na relatywnie niskim poziomie – 1,32% PKB w 2019 r. Zwiększenie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw w obszarach/ sektorach kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki wymaga realizacji dużych inwestycji produkcyjnych o wysokim potencjale innowacyjnym, co będzie prowadziło w krótkim okresie do zwiększenia liczby wprowadzanych w przedsiębiorstwach innowacji oraz tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy. Szczególne znaczenie w tym zakresie ma wykorzystanie dużych firm, w szczególności Spółek Skarbu Państwa, które przyczyni się zarówno do wzrostu potencjału innowacyjnego tychże firm, ale w jeszcze większym stopniu współpracujących z nimi licznych MŚP, a całościowo przyczyni się do wzrostu potencjału wytwórczego UE na rynkach globalnych. Jednocześnie pozwoli to na wdrożenie rozwiązań zwiększających poziom zaawansowania cyfrowego zmniejszających presję na środowisko naturalne, a co niezwykle istotne przyczyni się to w istotny sposób do przywrócenia potencjału wzrostu polskiej gospodarce osłabionej w następstwie kryzysu spowodowanego epidemią COVID-19. Z powyższego wynika potrzeba opracowania i wprowadzenia w życie „Nowej polityki przemysłowej Polski”, realizującej założenia polityki przemysłowej UE oraz potrzeb polskiej gospodarki".

Zakładanym celem w tym obszarze jest wzmocnienie popytu na wiedzę i innowacje oraz efektywnego ich wdrażania w przedsiębiorstwach, w szczególności w sektorach istotnych dla innowacyjności polskiej gospodarki (zielona i cyfrowa gospodarka, bezzałogowe statki powietrzne, przemysły kreatywne). A realizacja celu, oprócz wprowadzenia wspomnianej już ulgi podatkowej w zakresie wspierania automatyzacji/cyfryzacji i innowacyjności przedsiębiorstw, obejmie:

- utworzenie dedykowanej platformy na surowce wtórne;

- opracowanie i wejście w życie „Nowej Polityki Przemysłowej Polski”, a następnie realizację działań przewidzianych w ramach tejże polityki;

- opracowanie i przyjęcie programu rozwoju obszaru BSP;

- przyjęcie regulacji prorozwojowych w obszarze wdrożenia BSP do systemu transportu miejskiego, ochrony środowiska naturalnego i bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. poprzez określenie zadań związanych z wdrożeniem infrastruktury umożliwiającej koordynację zaawansowanych lotów BSP, testowania i wdrażania transportu BSP.

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) i Fundusz Odbudowy

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) do dokument związany z Funduszem Odbudowy. To unijne wsparcie dla państw członkowskich, które ma być realną pomocą na wyjście z kryzysu wywołanego pandemią.  Polska jest jednym z największych beneficjentów Funduszu. Otrzymamy w sumie ok. 170 mld euro:

  • 23,9 mld euro dotacji z Funduszu Odbudowy,
  • 34,2 mld euro pożyczek z Funduszu Odbudowy,
  • 72,2 mld euro na politykę spójności (do Polski trafi 20% środków dla całej UE),
  • 3,8 mld euro z funduszu sprawiedliwej transformacji,
  • 21,6 mld euro na płatności bezpośrednie dla rolników,
  • 10,6 mld euro na rozwój obszarów wiejskich,
  • Ok. 2 mld euro na wsparcie w ramach instrumentu na rzecz walki z negatywnymi skutkami COVID-19.

Projekt KPO powstał w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Określa nie tylko cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią, ale też proponowane do realizacji, rozwojowe reformy i inwestycje. W tym dokumencie rozpisane zostało, na co zostanie wydane blisko 24 mld euro, przewidziane w ramach Funduszu Odbudowy.

Czym jest Krajowy Plan Odbudowy?

Krajowy Program Odbudowy opiera się na pięciu filarach. Obszary, w których określono reformy i zakres inwestycji to:

  1. odporność i konkurencyjność gospodarki – planowane działania to m.in.:
  • odbudowa i transformacja sektorów najbardziej poszkodowanych w wyniku kryzysu COVID-19,
  • stworzenie przedsiębiorcom stabilnych warunków do inwestowania,
  • wzmocnienie potencjału sektora nauki do współpracy z przedsiębiorstwami,
  • ulgi podatkowe w zakresie automatyzacji i cyfryzacji,
  • inwestycje związane z przetwórstwem rolno-spożywczym,
  • odbudowa szkolnictwa zawodowego i utworzenie sieci branżowych centrów umiejętności,
  • wspieranie aktywność zawodowej matek, czy też szerzej rodziców;
  1. zielona energia i zmniejszenie energochłonności - planowane działania to m.in.:
  • inwestycje dla czystego powietrza,
  • odnawialne źródła energii,
  • inwestycje w morskie farmy wiatrowe,
  • technologie wodorowe oraz oczyszczanie ścieków,
  • zaopatrzenie w wodę poza aglomeracjami,
  • wspieranie średnich i małych miast w działaniach związanych z zazielenianiem przestrzeni;
  1. transformacja cyfrowa – planowane działania to np.:
  • inwestycje w zakresie szybkiego Internetu,
  • zapewnienie dostępu do wysokiej jakości usług bezprzewodowych,
  • monitoring emisji pól elektromagnetycznych,
  • cyfrowa szkoła,
  • działania na rzecz cyberbezpieczeństwa;
  1. dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia – planowane są m.in.:
  • inwestycje związane z programem szczepień,
  • modernizacja wyposażenia placówek leczniczych,
  • rozszerzanie dotychczasowych rozwiązań IT w służbie zdrowia,
  • rozwiązania na rzecz zwiększenia liczby personelu medycznego (zaplecze dydaktyczne, bony na studia odpłatne),
  • stworzenie odpowiednich warunków dla przemysłu farmaceutycznego;
  1. zielona, inteligentna mobilność – planowane m.in.:
  • inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny i punkty ładowania,
  • finansowanie sektora kolejowego,
  • zwiększenie bezpieczeństwa drogowego i na kolei,
  • wdrożenie rozwiązań cyfrowych,
  • budowa kilku obwodnic dla miejscowości o dużym natężeniu ruchu.

Projekt dokumentu udostępniony został do konsultacji na stronie rządowej poświęconej KPO w zakładce: Czym jest Krajowy Plan Odbudowy?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

REKLAMA

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

REKLAMA