REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w PIT od 2022 roku - kto zyska, a kto straci?

Zmiany w PIT od 2022 roku - kto zyska, a kto straci?
Zmiany w PIT od 2022 roku - kto zyska, a kto straci?

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w PIT od 2022 roku - kto zyska, a kto straci? Celem zmian podatkowych w Polskim Ładzie jest wyrównanie szans na dobre życie między najwięcej i najmniej zarabiającymi - deklarowali 17 maja 2021 r. Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński i przedstawiciele Ministerstwa Finansów na spotkaniu prasowym. Kto zapłaci w 2022 roku mniejszy PIT, a kto większy?

Zmiany podatkowe w Polskim Ładzie

Przedstawiciele resoru finansów w poniedziałek 17 maja 2021 r. brali udział w spotkaniu prasowym dotyczącym rozwiązań podatkowych zawartych w Polskim Ładzie. Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński powiedział, że jednym z elementów Polskiego Ładu jest restart podatkowy, a reforma podatkowa jest szansą dla całego polskiego społeczeństwa na lepsze życie, powrót do normalności gospodarczej, odrodzenie firm, czy zwiększenie zatrudnienia. Wyjaśnił, że rząd chce, aby w kieszeniach Polaków zostało więcej pieniędzy.
Wskazał, że nadszedł czas na bardziej sprawiedliwy system podatkowy. "Trzy najważniejsze zmiany, jakie proponujemy to podniesienie kwoty wolnej od podatku (do 30 tys. zł - PAP), będzie ona teraz na europejskim poziomie; podniesiemy próg podatkowy (do 120 tys. zł - PAP) i wzmocnimy klasę średnią (...), ujednolicimy wysokość składki zdrowotnej i sposób jej liczenia" - zapowiedział minister.

REKLAMA

Autopromocja

"Osoby prowadzące działalność gospodarczą powinny płacić taką samą składkę, jak pracownicy. Naszym celem jest wyrównanie szans na dobre życie między tymi, którzy zarabiają najwięcej, a tymi, którzy zarabiają najmniej. Najbogatsi Polacy przestaną płacić najmniejsze podatki w Polsce" - powiedział.

Jak tłumaczył wiceminister finansów Jan Sarnowski, polski system podatkowy jest niesprawiedliwy. Wskazał na niewielką różnicę w obciążeniu osób mało i dużo zarabiających; wysokie opodatkowanie umowy o pracę i relatywnie niskie umów mniej korzystnych dla zatrudnionego; oderwanie wysokości opodatkowania od realiów gospodarczych, jak na przykład wzrost płac, czy inflacji.

Sarnowski podał, że osoby zarabiające mniej przeznaczają relatywnie więcej na konsumpcję, towary silnie opodatkowane VAT-em i akcyzą, niż osoby, które dużo oszczędzają i inwestują. To dodatkowo obniża poziom życia mniej zarabiających. Jednocześnie wiceminister wskazał na "stosunkowo wysokie" opodatkowanie umowy o pracę, czyli najbardziej korzystnej dla podatników formy zatrudnienia. Z danych MF wynika, że Polska jest w Europie na trzecim miejscu, jeśli chodzi o odsetek kontraktów terminowych, po Hiszpanii i Portugalii.

Zdaniem Sarnowskiego progi podatkowe nie są dostosowane do zmieniającej się sytuacji gospodarczej. "Pomimo stałego wzrostu płacy minimalnej i średniej krajowej, w ciągu ostatnich 12 lat nie mieliśmy gruntownej zmiany skali podatkowej w podatku dochodowym" - zauważył. Zaznaczył, że w roku 2014 kwota wolna od podatku w relacji do średniego wynagrodzenia, była relatywnie o 50 proc. wyższa niż teraz.
Podobny efekt widać przy dochodzie 85,5 tys. zł. Teraz to tylko 135 proc. średniego wynagrodzenia, a w momencie ustalania tego progu na tym poziomie było to 230 proc. "Również i ten poziom wymaga korekty praktycznie od roku 2009" - zaznaczył Sarnowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci większy PIT?

REKLAMA

Zapewnił, że nie będzie zwiększenia opodatkowania w przypadku osób zarabiających do dwukrotności średniego wynagrodzenia. Np. radca prawny na etacie, który zarabia ok. 7,2 tys. zł miesięcznie, czy nauczyciel akademicki, bądź lekarz rodzinny, którzy zarabiają średnio ok. 9 tys. zł nie zapłacą ani grosza więcej - zapewnił.

Więcej zapłaci się od pierwszego złotego zarobionego ponad 11 tys. zł miesięcznie. "Na przykład sędzia Sądu Najwyższego, który zarabia około 20 tys. zł dopłaci miesięcznie ok. 500 zł, dyrektor w korporacji, który zarabia ok. 25 tys. zł miesięcznie - około 1000 zł. Piłkarz ekstraklasy z zarobkami, które nawet przekraczać mogą 100 tys. złotych miesięcznie dopłacać będzie miesięcznie 6,5 tys. zł" - wyliczył wiceminister.

"W porównaniu z miesięcznymi wynagrodzeniami tych grup zawodowych nie będzie to obciążenie bardzo wysokie" - ocenił.

Przedstawiciele MF pytani m.in. o kwestie związane ze zwiększeniem kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł rocznie.

"Kwota wolna w wysokości 30 tys zł dotyczyć będzie wszystkich podatników, także jej wysokość nie będzie spadać wraz z rosnącym dochodem" - zapewnił wiceminister Sarnowski.

Dodał, że w przypadku ryczałtowych rozliczeń, mają zostać przyjęte specjalne regulacje, które uwzględnią status poszczególnych podatników rozliczających się w ten sposób.

"Konkretne propozycje zaprezentujemy w perspektywie połowy roku, kiedy będziemy mieli gotową treść przepisów. Nam również zależy na tym, aby zachować uproszczone zasady rozliczania dla tych podmiotów i żeby te zmiany były dla nich jak najmniej odczuwalne" - powiedział wiceminister.

Sarnowski pytany o sytuacje kiedy osiąga się zerowy dochód poinformował, że resort rozważa, czy nie należy wprowadzić stawki minimalnej składki. "Wychodzimy z założenia, że w naturalny sposób przedsiębiorcy inwestują, ponoszą koszty i w sytuacji kiedy ich działalność przynosi straty, to też trudno wymagać od nich, aby opłacali składkę w jakiejś znacznej wysokości" - wskazał.

Wiceszef MF dodał, że szczegóły m.in. w tej sprawie zostaną przedstawione w kolejnych tygodniach.

Sarnowski: zmiany w systemie podatkowym z Polskiego Ładu mają wejść w życie w 2022 r.

Zmiany systemu podatkowego zaproponowane w Polskim Ładzie mają wejść w życie od początku roku 2022 - poinformował też podczas poniedziałkowej wideokonferencji wiceminister finansów Jan Sarnowski. “Zależy nam na tym, żeby przepisy zostały przeprocedowane przez Sejm i podpisane przez prezydenta do końca listopada tego roku, żeby weszły w życie od pierwszego stycznia, żeby pierwszym rokiem rozliczeń na nowych zasadach był rok 2022” - powiedział Sarnowski.
Sarnowski wyjaśnił, że proces legislacyjny tych projektów został zaplanowany w taki sposób aby obecnie powoli zamykać etap koncepcyjny.
“Teraz Ministerstwo Finansów zajmie się przelaniem pewnych założeń, pewnych słupów milowych określonych na poziomie politycznym, na język przepisów. Chcemy zakończyć tę pracę w perspektywie końca czerwca tak, żeby proces legislacyjny na poziomie rządowym rozpoczął się w lipcu i żeby wczesną jesienią te projekty mogły trafić do parlamentu” - powiedział Sarnowski.

Polski Ład to firmowany przez partie tworzące Zjednoczoną Prawicę nowy program społeczno-gospodarczy na okres po pandemii. Jego fundamenty to 7 proc. PKB na zdrowie; obniżka podatków dla 18 mln Polaków (w tym kwota wolna od podatku do 30 tys. zł i podniesienie progu podatkowego z 85,5 tys. zł do 120 tys. zł), inwestycje, które wygenerują 500 tys. nowych miejsc pracy, mieszkania bez wkładu własnego i dom do 70 mkw. bez formalności, a także emerytura bez podatku do 2500 zł. (PAP)

Autor: Marcin Musiał
mmu/ drag/

Łukasz Pawłowski
pif/ drag/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA