REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług  VAT-R od 1 lipca 2021 r.
Nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R od 1 lipca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy wzór VAT-R. W związku ze zmianami w opodatkowaniu VAT handlu internetowego (tzw. pakiet VAT e-commerce), od 1 lipca 2021 r. obowiązywać będzie nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R). Będzie to już 15 wersja tego formularza. Projekt (z 18 maja 2021 r.) rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w tej sprawie jest aktualnie w toku konsultacji publicznych i opiniowania.

Nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R konieczny z uwagi na zmiany w ustawie o VAT (pakiet VAT e-commerce)

Nowe rozporządzenie w sprawie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) musi być wydane, w związku ze zmianami jakie wprowadzić ma  (od 1 lipca 2021 r.) w ustawie o VAT rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UC60, druk sejmowy nr 1114), który dotyczy dotyczy dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej dotyczących tzw. Pakietu VAT e-commerce; uszczelnienia VAT i pokonania barier w transgranicznym handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiana ustawy o VAT wiąże się z koniecznością implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów:
- dyrektywy Rady (UE) 2017/2455 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość (Dz. Urz. UE L 348 z 29.12.2017, str. 7), zwanej dalej: „dyrektywą 2017/2455”, oraz
- dyrektywy Rady (UE) 2019/1995 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących sprzedaży towarów na odległość i niektórych krajowych dostaw towarów (Dz. Urz. UE L 310 z 2.12.2019, str. 1), zwanej dalej: „dyrektywą 2019/1995”.

Decyzją Rady (UE) 2020/1109 z dnia 20 lipca 2020 r. zmieniającą dyrektywy (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 w odniesieniu do terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania w związku z pandemią COVID-19 (Dz. Urz. UE L 244 z 29.07.2021, str. 3), dyrektywa 2017/2455 oraz dyrektywa 2019/1995 mają zostać zaimplementowane do krajowego porządku prawnego do dnia 30 czerwca 2021 r.

Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) zamiast sprzedaży wysyłkowej

Wyżej wskazana nowelizacja ustawy o VAT uchyla pojęcie sprzedaży wysyłkowej z i na terytorium kraju oraz regulacje odnoszące się do tej sprzedaży. W to miejsce projekt wprowadza pojęcie wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) oraz regulacje w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek rejestracji dostawcy

Ponadto ww. projekt nowelizacji ustawy o VAT w dodanym w art. 96 ustawy o VAT nowym ust. 1a nakłada na dostawcę nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, dokonującego wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego przed dniem dokonania dostawy. W rezultacie podmioty te zostaną objęte obowiązkiem rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Ważne!
Zawarty w ww. projekcie nowelizacji ustawy o VAT przepis art. 7a ust. 1 i 2 ustawy o VAT wprowadza swego rodzaju fikcję prawną, która w istocie prowadzi do przeniesienia z dostawców bazowych odpowiedzialności za zobowiązanie VAT z tytułu dostaw towarów określonych w tych przepisach na podatników ułatwiających dokonywanie tych dostaw poprzez użycie interfejsu elektronicznego. W rezultacie przyjętej fikcji prawnej operator interfejsu elektronicznego jest traktowany jako podatnik VAT dokonujący dostawy towarów na rzecz ostatecznego (faktycznego) nabywcy tych towarów, ze wszystkimi tego konsekwencjami w zakresie m.in. rozliczenia, zadeklarowania i udokumentowania takiej transakcji, wynikającymi z obowiązujących przepisów o VAT.

Proponowany przepis art. 109b ust 1. ustawy o VAT nakłada na podatników (operatorów interfejsów elektronicznych) obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji ułatwianych przez nich dostaw towarów i świadczenia usług dokonywanych na terytorium UE, w odniesieniu do których nie są oni podatnikami VAT na mocy art. 7a ust. 1 i 2 ustawy o VAT oraz art. 9a rozporządzenia 282/2011 w zw. z art. 28 dyrektywy VAT.

Nowy VAT-R(15) - co się zmieni?

W związku z wyżej wskazanymi zmianami konieczne staje się zaktualizowanie obecnego wzoru zgłoszenia VAT-R(14) o pola dotyczące informacji o statusie podatnika ułatwiającego dostawy towarów w rozumieniu art. 7a ust. 1 i 2 oraz art. 109b ust. 1 ustawy o VAT. Informacje te umożliwią organom podatkowym efektywniejsze monitorowanie realizowania obowiązków przez podmioty objęte zakresem wskazanych przepisów ustawy o VAT.

W aktualnie obowiązującym wzorze VAT-R(14) określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 430), w części C.1 Okoliczności określające obowiązek podatkowy, pola: nr 36 (podatnik będzie dokonywał (dokonuje) sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy) i 37 (podatnik rezygnuje (zrezygnował) z opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju zgodnie z art. 24 ust. 7 ustawy), odnoszą się do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. A ww. projekt nowelizacji ustawy o VAT uchyla regulacje odnoszące się do sprzedaży wysyłkowej, w tym art. 24 ust. 4 i 7 ustawy. Dlatego też należy usunąć okoliczności określające obowiązek podatkowy, wskazane w polach 36 i 37.

Do wzoru VAT-R(14) wprowadzone mają zostać następujące zmiany:

- w miejsce okoliczności określającej obowiązek podatkowy wskazanej w polu 36 wprowadzono okoliczność wynikającą z dodanego w art. 96 ustawy ust. 1a w brzmieniu:
„dostawca nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju”;

- w polu 37 dodano nową okoliczność tj. „podatnik będzie ułatwiał dostawy, o których mowa w art. 7a ust. 1 i 2 ustawy”;

- w polu 38 dodano nową okoliczność tj. „podatnik będzie ułatwiał dostawy i świadczenia, o których mowa w art. 109b ust. 1 ustawy”;

- dostosowano formularz do zmian spowodowanych zmianą w numeracji pól (następstwo dodania pola 38).

Projekt rozporządzenia zawiera także zmiany polegające na uaktualnieniu dziennika promulgacyjnego ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wejście w życie rozporządzenia określającego nowy wzór VAT-R zostało ustalone zgodnie z zaplanowanym terminem wejścia w życie ww. nowelizacji ustawy o VAT, czyli w dniu 1 lipca 2021 r.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług - projekt z 18 maja 2021 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA