REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór VAT-R od 1 lipca 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług  VAT-R od 1 lipca 2021 r.
Nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R od 1 lipca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy wzór VAT-R. W związku ze zmianami w opodatkowaniu VAT handlu internetowego (tzw. pakiet VAT e-commerce), od 1 lipca 2021 r. obowiązywać będzie nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R). Będzie to już 15 wersja tego formularza. Projekt (z 18 maja 2021 r.) rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w tej sprawie jest aktualnie w toku konsultacji publicznych i opiniowania.

Nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R konieczny z uwagi na zmiany w ustawie o VAT (pakiet VAT e-commerce)

Nowe rozporządzenie w sprawie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) musi być wydane, w związku ze zmianami jakie wprowadzić ma  (od 1 lipca 2021 r.) w ustawie o VAT rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UC60, druk sejmowy nr 1114), który dotyczy dotyczy dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej dotyczących tzw. Pakietu VAT e-commerce; uszczelnienia VAT i pokonania barier w transgranicznym handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana ustawy o VAT wiąże się z koniecznością implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów:
- dyrektywy Rady (UE) 2017/2455 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość (Dz. Urz. UE L 348 z 29.12.2017, str. 7), zwanej dalej: „dyrektywą 2017/2455”, oraz
- dyrektywy Rady (UE) 2019/1995 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących sprzedaży towarów na odległość i niektórych krajowych dostaw towarów (Dz. Urz. UE L 310 z 2.12.2019, str. 1), zwanej dalej: „dyrektywą 2019/1995”.

Decyzją Rady (UE) 2020/1109 z dnia 20 lipca 2020 r. zmieniającą dyrektywy (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 w odniesieniu do terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania w związku z pandemią COVID-19 (Dz. Urz. UE L 244 z 29.07.2021, str. 3), dyrektywa 2017/2455 oraz dyrektywa 2019/1995 mają zostać zaimplementowane do krajowego porządku prawnego do dnia 30 czerwca 2021 r.

Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) zamiast sprzedaży wysyłkowej

REKLAMA

Wyżej wskazana nowelizacja ustawy o VAT uchyla pojęcie sprzedaży wysyłkowej z i na terytorium kraju oraz regulacje odnoszące się do tej sprzedaży. W to miejsce projekt wprowadza pojęcie wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) oraz regulacje w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek rejestracji dostawcy

Ponadto ww. projekt nowelizacji ustawy o VAT w dodanym w art. 96 ustawy o VAT nowym ust. 1a nakłada na dostawcę nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, dokonującego wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego przed dniem dokonania dostawy. W rezultacie podmioty te zostaną objęte obowiązkiem rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług.

Ważne!
Zawarty w ww. projekcie nowelizacji ustawy o VAT przepis art. 7a ust. 1 i 2 ustawy o VAT wprowadza swego rodzaju fikcję prawną, która w istocie prowadzi do przeniesienia z dostawców bazowych odpowiedzialności za zobowiązanie VAT z tytułu dostaw towarów określonych w tych przepisach na podatników ułatwiających dokonywanie tych dostaw poprzez użycie interfejsu elektronicznego. W rezultacie przyjętej fikcji prawnej operator interfejsu elektronicznego jest traktowany jako podatnik VAT dokonujący dostawy towarów na rzecz ostatecznego (faktycznego) nabywcy tych towarów, ze wszystkimi tego konsekwencjami w zakresie m.in. rozliczenia, zadeklarowania i udokumentowania takiej transakcji, wynikającymi z obowiązujących przepisów o VAT.

Proponowany przepis art. 109b ust 1. ustawy o VAT nakłada na podatników (operatorów interfejsów elektronicznych) obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji ułatwianych przez nich dostaw towarów i świadczenia usług dokonywanych na terytorium UE, w odniesieniu do których nie są oni podatnikami VAT na mocy art. 7a ust. 1 i 2 ustawy o VAT oraz art. 9a rozporządzenia 282/2011 w zw. z art. 28 dyrektywy VAT.

Nowy VAT-R(15) - co się zmieni?

W związku z wyżej wskazanymi zmianami konieczne staje się zaktualizowanie obecnego wzoru zgłoszenia VAT-R(14) o pola dotyczące informacji o statusie podatnika ułatwiającego dostawy towarów w rozumieniu art. 7a ust. 1 i 2 oraz art. 109b ust. 1 ustawy o VAT. Informacje te umożliwią organom podatkowym efektywniejsze monitorowanie realizowania obowiązków przez podmioty objęte zakresem wskazanych przepisów ustawy o VAT.

W aktualnie obowiązującym wzorze VAT-R(14) określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 430), w części C.1 Okoliczności określające obowiązek podatkowy, pola: nr 36 (podatnik będzie dokonywał (dokonuje) sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy) i 37 (podatnik rezygnuje (zrezygnował) z opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju zgodnie z art. 24 ust. 7 ustawy), odnoszą się do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. A ww. projekt nowelizacji ustawy o VAT uchyla regulacje odnoszące się do sprzedaży wysyłkowej, w tym art. 24 ust. 4 i 7 ustawy. Dlatego też należy usunąć okoliczności określające obowiązek podatkowy, wskazane w polach 36 i 37.

Do wzoru VAT-R(14) wprowadzone mają zostać następujące zmiany:

- w miejsce okoliczności określającej obowiązek podatkowy wskazanej w polu 36 wprowadzono okoliczność wynikającą z dodanego w art. 96 ustawy ust. 1a w brzmieniu:
„dostawca nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju”;

- w polu 37 dodano nową okoliczność tj. „podatnik będzie ułatwiał dostawy, o których mowa w art. 7a ust. 1 i 2 ustawy”;

- w polu 38 dodano nową okoliczność tj. „podatnik będzie ułatwiał dostawy i świadczenia, o których mowa w art. 109b ust. 1 ustawy”;

- dostosowano formularz do zmian spowodowanych zmianą w numeracji pól (następstwo dodania pola 38).

Projekt rozporządzenia zawiera także zmiany polegające na uaktualnieniu dziennika promulgacyjnego ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wejście w życie rozporządzenia określającego nowy wzór VAT-R zostało ustalone zgodnie z zaplanowanym terminem wejścia w życie ww. nowelizacji ustawy o VAT, czyli w dniu 1 lipca 2021 r.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług - projekt z 18 maja 2021 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA