REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do MF

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów
Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR. Doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów w sprawie podatku za umorzone subwencje z Tarczy PFR. Ich zdaniem, opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu.

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - apel KIDP

Krajowa Izba Doradców Podatkowych zaapelowała do ministra finansów o niezwłoczne podjęcie działań, które mają zapobiec opodatkowaniu firm, które będą miały, lub już mają umorzoną część subwencji otrzymanej z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Firm i Pracowników.

REKLAMA

- Opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu. Staną one bowiem przed koniecznością zapłaty podatku, którego nie przewidziały i który terminowo nałoży się u nich z koniecznością zwrotu części nieumorzonej dotacji. Może to spowodować zachwianie płynności finansowej zwłaszcza u małych podmiotów – można przeczytać w apelu podpisanym przez prof. Adama Mariańskiego, Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Apel został wysłany 7 czerwca przez KIDP do Tadeusza Kościńskiego, Ministra Finansów.

Apel doradców podatkowych do Ministra Finansów w sprawie podatku za umorzone subwencje z Tarczy PFR

Poniżej pełna treść apelu skierowanego przez prof. dr. hab. Adama Mariańskiego, Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych, do Tadeusza Kościńskiego, Ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

REKLAMA

"Krajowa Izba Doradców Podatkowych zwraca się z apelem o niezwłoczne podjęcie działań przez Ministra Finansów celem zapobieżenia opodatkowania firm, które będą miały, lub już mają umorzoną część subwencji otrzymanej z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Firm i Pracowników.

Ponieważ sprawa dotyczy różnorodnych podatników, od tych najmniejszych po firmy średniej wielkości wymaga to podjęcia kompleksowych działań i zmian w wielu aktach prawnych, na co pozostało bardzo mało czasu. Termin płatności zaliczki na podatek dochodowy od umorzonej części subwencji przypada bowiem na 21 czerwca 2021 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pragniemy wskazać, że w przypadku mikroprzedsiębiorców mamy do czynienia z szerokim wachlarzem rodzajów opodatkowania od tzw. karty podatkowej, przez ryczałt ewidencjonowany po zasady ogólne ze skalą podatkowa lub podatkiem liniowym i w zależności od formy prawnej lub wielkości podatnika mamy do czynienia z podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Charakter umorzenia części lub całości subwencji wskazuje na to, że opodatkowaniu podlegać będzie kwota umorzenia w sposób przewidziany dla innych przychodów, gdyż umorzenie nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej podatnika. Nie podlega ono zatem opodatkowaniu w ramach karty podatkowej, czy też opodatkowaniu w ramach ryczałtu ewidencjonowanego. W takim przypadku będzie musiało ono być opodatkowane na zasadach ogólnych u podatników stosujących kartę podatkową lub ryczałt ewidencjonowany, co dodatkowo skomplikuje ich rozliczenia podatkowe.

Wskazujemy, że inne elementy pomocowe w ramach poszczególnych tarcz nie stanowią przychodu podatkowego zarówno w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w przypadku przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych:

1. umorzenie bezzwrotnej pożyczki ze środków Fundusz Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (art. 15zzd ust. 10),

2. dofinansowanie ze środków FGŚP wynagrodzeń pracowników w przypadku znacznego obniżenia przychodu przedsiębiorcy (art. 15gga. ust. 25),

3. jednorazowe dotacje z Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej przez mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców (art. 15zze 4 ust. 15),

Opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu. Staną one bowiem przed koniecznością zapłaty podatku, którego nie przewidziały i który terminowo nałoży się u nich z koniecznością zwrotu części nieumorzonej dotacji. Może to spowodować zachwianie płynności finansowej zwłaszcza u małych podmiotów.

Wskazujemy również, że być może najszybszym sposobem dla osiągnięcia neutralności podatkowej umorzenia subwencji byłoby wydanie w ramach delegacji ustawowej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dla podatników do czasu wprowadzenia rozwiązań ustawowych.

Powyżej wskazane przyczyny zestawione z trudną sytuacją wielu firm odczuwających skutki zamknięcia gospodarki, skłoniły nas do skierowania obecnego apelu do Ministra Finansów o zastosowanie nadzwyczajnych środków w ramach polityki fiskalnej państwa odnośnie wyłączenia z przychodów podatkowych umorzonej części subwencji PFR."

Apel podpisał prof. dr hab. Adam MARIAŃSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA