REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do MF

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów
Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR. Doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów w sprawie podatku za umorzone subwencje z Tarczy PFR. Ich zdaniem, opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu.

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - apel KIDP

Krajowa Izba Doradców Podatkowych zaapelowała do ministra finansów o niezwłoczne podjęcie działań, które mają zapobiec opodatkowaniu firm, które będą miały, lub już mają umorzoną część subwencji otrzymanej z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Firm i Pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu. Staną one bowiem przed koniecznością zapłaty podatku, którego nie przewidziały i który terminowo nałoży się u nich z koniecznością zwrotu części nieumorzonej dotacji. Może to spowodować zachwianie płynności finansowej zwłaszcza u małych podmiotów – można przeczytać w apelu podpisanym przez prof. Adama Mariańskiego, Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Apel został wysłany 7 czerwca przez KIDP do Tadeusza Kościńskiego, Ministra Finansów.

Apel doradców podatkowych do Ministra Finansów w sprawie podatku za umorzone subwencje z Tarczy PFR

Poniżej pełna treść apelu skierowanego przez prof. dr. hab. Adama Mariańskiego, Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych, do Tadeusza Kościńskiego, Ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

"Krajowa Izba Doradców Podatkowych zwraca się z apelem o niezwłoczne podjęcie działań przez Ministra Finansów celem zapobieżenia opodatkowania firm, które będą miały, lub już mają umorzoną część subwencji otrzymanej z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Firm i Pracowników.

REKLAMA

Ponieważ sprawa dotyczy różnorodnych podatników, od tych najmniejszych po firmy średniej wielkości wymaga to podjęcia kompleksowych działań i zmian w wielu aktach prawnych, na co pozostało bardzo mało czasu. Termin płatności zaliczki na podatek dochodowy od umorzonej części subwencji przypada bowiem na 21 czerwca 2021 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pragniemy wskazać, że w przypadku mikroprzedsiębiorców mamy do czynienia z szerokim wachlarzem rodzajów opodatkowania od tzw. karty podatkowej, przez ryczałt ewidencjonowany po zasady ogólne ze skalą podatkowa lub podatkiem liniowym i w zależności od formy prawnej lub wielkości podatnika mamy do czynienia z podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Charakter umorzenia części lub całości subwencji wskazuje na to, że opodatkowaniu podlegać będzie kwota umorzenia w sposób przewidziany dla innych przychodów, gdyż umorzenie nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej podatnika. Nie podlega ono zatem opodatkowaniu w ramach karty podatkowej, czy też opodatkowaniu w ramach ryczałtu ewidencjonowanego. W takim przypadku będzie musiało ono być opodatkowane na zasadach ogólnych u podatników stosujących kartę podatkową lub ryczałt ewidencjonowany, co dodatkowo skomplikuje ich rozliczenia podatkowe.

Wskazujemy, że inne elementy pomocowe w ramach poszczególnych tarcz nie stanowią przychodu podatkowego zarówno w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w przypadku przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych:

1. umorzenie bezzwrotnej pożyczki ze środków Fundusz Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (art. 15zzd ust. 10),

2. dofinansowanie ze środków FGŚP wynagrodzeń pracowników w przypadku znacznego obniżenia przychodu przedsiębiorcy (art. 15gga. ust. 25),

3. jednorazowe dotacje z Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej przez mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców (art. 15zze 4 ust. 15),

Opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu. Staną one bowiem przed koniecznością zapłaty podatku, którego nie przewidziały i który terminowo nałoży się u nich z koniecznością zwrotu części nieumorzonej dotacji. Może to spowodować zachwianie płynności finansowej zwłaszcza u małych podmiotów.

Wskazujemy również, że być może najszybszym sposobem dla osiągnięcia neutralności podatkowej umorzenia subwencji byłoby wydanie w ramach delegacji ustawowej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dla podatników do czasu wprowadzenia rozwiązań ustawowych.

Powyżej wskazane przyczyny zestawione z trudną sytuacją wielu firm odczuwających skutki zamknięcia gospodarki, skłoniły nas do skierowania obecnego apelu do Ministra Finansów o zastosowanie nadzwyczajnych środków w ramach polityki fiskalnej państwa odnośnie wyłączenia z przychodów podatkowych umorzonej części subwencji PFR."

Apel podpisał prof. dr hab. Adam MARIAŃSKI

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA