REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do MF

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów
Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR. Doradcy podatkowi apelują do Ministra Finansów w sprawie podatku za umorzone subwencje z Tarczy PFR. Ich zdaniem, opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu.

Podatek za umorzone subwencje z Tarczy PFR - apel KIDP

Krajowa Izba Doradców Podatkowych zaapelowała do ministra finansów o niezwłoczne podjęcie działań, które mają zapobiec opodatkowaniu firm, które będą miały, lub już mają umorzoną część subwencji otrzymanej z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Firm i Pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu. Staną one bowiem przed koniecznością zapłaty podatku, którego nie przewidziały i który terminowo nałoży się u nich z koniecznością zwrotu części nieumorzonej dotacji. Może to spowodować zachwianie płynności finansowej zwłaszcza u małych podmiotów – można przeczytać w apelu podpisanym przez prof. Adama Mariańskiego, Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Apel został wysłany 7 czerwca przez KIDP do Tadeusza Kościńskiego, Ministra Finansów.

Apel doradców podatkowych do Ministra Finansów w sprawie podatku za umorzone subwencje z Tarczy PFR

Poniżej pełna treść apelu skierowanego przez prof. dr. hab. Adama Mariańskiego, Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych, do Tadeusza Kościńskiego, Ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

"Krajowa Izba Doradców Podatkowych zwraca się z apelem o niezwłoczne podjęcie działań przez Ministra Finansów celem zapobieżenia opodatkowania firm, które będą miały, lub już mają umorzoną część subwencji otrzymanej z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Firm i Pracowników.

REKLAMA

Ponieważ sprawa dotyczy różnorodnych podatników, od tych najmniejszych po firmy średniej wielkości wymaga to podjęcia kompleksowych działań i zmian w wielu aktach prawnych, na co pozostało bardzo mało czasu. Termin płatności zaliczki na podatek dochodowy od umorzonej części subwencji przypada bowiem na 21 czerwca 2021 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pragniemy wskazać, że w przypadku mikroprzedsiębiorców mamy do czynienia z szerokim wachlarzem rodzajów opodatkowania od tzw. karty podatkowej, przez ryczałt ewidencjonowany po zasady ogólne ze skalą podatkowa lub podatkiem liniowym i w zależności od formy prawnej lub wielkości podatnika mamy do czynienia z podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Charakter umorzenia części lub całości subwencji wskazuje na to, że opodatkowaniu podlegać będzie kwota umorzenia w sposób przewidziany dla innych przychodów, gdyż umorzenie nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej podatnika. Nie podlega ono zatem opodatkowaniu w ramach karty podatkowej, czy też opodatkowaniu w ramach ryczałtu ewidencjonowanego. W takim przypadku będzie musiało ono być opodatkowane na zasadach ogólnych u podatników stosujących kartę podatkową lub ryczałt ewidencjonowany, co dodatkowo skomplikuje ich rozliczenia podatkowe.

Wskazujemy, że inne elementy pomocowe w ramach poszczególnych tarcz nie stanowią przychodu podatkowego zarówno w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w przypadku przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych:

1. umorzenie bezzwrotnej pożyczki ze środków Fundusz Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (art. 15zzd ust. 10),

2. dofinansowanie ze środków FGŚP wynagrodzeń pracowników w przypadku znacznego obniżenia przychodu przedsiębiorcy (art. 15gga. ust. 25),

3. jednorazowe dotacje z Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej przez mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców (art. 15zze 4 ust. 15),

Opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na podmioty, które uzyskały pomoc w ramach tego instrumentu. Staną one bowiem przed koniecznością zapłaty podatku, którego nie przewidziały i który terminowo nałoży się u nich z koniecznością zwrotu części nieumorzonej dotacji. Może to spowodować zachwianie płynności finansowej zwłaszcza u małych podmiotów.

Wskazujemy również, że być może najszybszym sposobem dla osiągnięcia neutralności podatkowej umorzenia subwencji byłoby wydanie w ramach delegacji ustawowej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dla podatników do czasu wprowadzenia rozwiązań ustawowych.

Powyżej wskazane przyczyny zestawione z trudną sytuacją wielu firm odczuwających skutki zamknięcia gospodarki, skłoniły nas do skierowania obecnego apelu do Ministra Finansów o zastosowanie nadzwyczajnych środków w ramach polityki fiskalnej państwa odnośnie wyłączenia z przychodów podatkowych umorzonej części subwencji PFR."

Apel podpisał prof. dr hab. Adam MARIAŃSKI

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA