REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór VAT-26 i nowe terminy składania od 1 października

Nowy wzór VAT-26 i nowe terminy składania od 1 października
Nowy wzór VAT-26 i nowe terminy składania od 1 października
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowy wzór VAT-26. Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. To rozporządzenie określić ma nowy wzór informacji VAT-26, który będzie obowiązywał od 1 października 2021 r. Od tego dnia zmianie ulegną również terminy składania tej informacji.

Informacja VAT-26 - aktualny stan prawny

Podatnicy VAT mają prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków na pojazdy przeznaczone wyłącznie do działalności gospodarczej jeżeli złożą do naczelnika urzędu skarbowego informację o tych pojazdach (na formularzu VAT-26) i prowadzą ewidencję przebiegu pojazdu, zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.

Autopromocja

Aktualny wzór formularza informacji VAT-26 został określony w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r. poz. 371), dalej: ,,rozporządzenie z 2014 r.” wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 86a ust. 15 ustawy o VAT.

Informację VAT-26 składa się w terminach określonych w art. 86a ust. 12-14 ustawy o VAT.

Aktualna treść przepisów art. 86a ust. 12-14 ustawy o VAT:

12. Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.
13. W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.
14. W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana terminów składania informacji VAT-26 od 1 października 2021 r.

Uchwalona 24 czerwca 2021 r. przez Sejm i przekazana do prac w Senacie RP ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe, (tzw. pakiet pakiet SLIM VAT 2) przewiduje od 1 października 2021 r. zmiany w art. 86a ust. 12-14 ustawy o VAT poprzez wydłużenie terminu złożenia informacji VAT-26 oraz aktualizacji informacji.

Zgodnie z ww. nowelizacją (Uwaga! Proces legislacyjny tej nowelizacji jeszcze się nie zakończył) podatnicy VAT będą mieli czas na złożenie informacji VAT-26:

- do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji VAT,

- do końca miesiąca, w którym nastąpiła zmiana wykorzystywania pojazdu samochodowego, podatnik musi złożyć aktualizację informacji VAT-26.

Treść nowego brzmienia art. 86a ust. 12–14 ustawy o VAT (ma obowiązywać od 1 października 2021 r.):

„12. Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

13. W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.

14. W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej do końca miesiąca, w którym dokonał tej zmiany.”.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, wydłużenie w ustawie o VAT od 1 października 2021 r. terminu złożenia informacji VAT-26 stanowi realizację postulatu podatników dotyczącego opóźnień w otrzymywaniu numeru rejestracyjnego samochodu (co szczególnie było widoczne w trakcie pandemii COVID-19). Umożliwi to podatnikom pełniejsze skorzystanie z prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego od pierwszego wydatku, w tym zaliczki poniesionej na nabycie/przyjęcie w używanie pojazdu samochodowego. Wskazanie numeru rejestracyjnego samochodu jest bowiem niezbędne do złożenia informacji VAT-26.  

Nowy wzór VAT-26 - co się zmieni od 1 października?

W związku ze zmianami w przepisach ustawy o VAT wprowadzanymi w pakiecie SLIM VAT 2 - od 1 października 2021 r. nastąpi pośrednie uchylenie dotychczas obowiązującego rozporządzenia określającego wzór formularza VAT-26. Dlatego konieczne jest wydanie nowego rozporządzenia na podstawie art. 86a ust. 15 ustawy o VAT w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej i określenia wzoru formularza VAT-26 stanowiącego załącznik do tego rozporządzenia. Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 października 2021 r. - czyli w dacie wejścia w życie zmian do art. 86a ust. 12-14 ustawy o VAT wprowadzanych pakietem Slim VAT 2.

Ważne!
Zgodnie z omawianym projektem nowego rozporządzenia określającego wzór informacji VAT-26 dotychczasowy wzór formularza VAT-26 objęty rozporządzeniem z 2014 r. podatnicy będą stosować do informacji składanych w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi wyłącznie do działalności gospodarczej poniesionych przed 1 października 2021 r.

W przypadku aktualizacji VAT-26 gdyby zmiana przeznaczenia pojazdu wystąpiła u podatnika przed 1 października 2021 r., podatnik będzie obowiązany do złożenia aktualizacji VAT-26 najpóźniej przed tą datą.

Zakres danych bez zmian

W porównaniu do obecnego wzoru informacji VAT-26, w nowym wzorze nie zmieni się zakres danych objętych tą informacją. Zakres wymaganych do wprowadzenia danych o zgłaszanych pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej obejmować będzie nadal: markę, model, numer rejestracyjny, rok produkcji, datę nabycia, które umożliwiają identyfikację organowi podatkowemu tych pojazdów u podatnika. Ponadto wymagane jest podanie informacji o dacie poniesienia pierwszego wydatku związanego z tymi pojazdami oraz o dacie zmiany wykorzystania pojazdu samochodowego (w przypadku zgłaszania aktualizacji informacji).

Aktualizacja podstaw prawnych

W stosunku do aktualnie obowiązującego formularza VAT-26, w nowym wzorze formularza VAT-26 zaktualizowane będzie brzmienie podstaw prawnych art. 86a ust. 12-14 ustawy o VAT według zmian wprowadzanych od 1 października 2021 r. wraz z informacją o terminie złożenia informacji/aktualizacji informacji.

Zmiany spowodowane wydłużeniem terminu składania VAT-26

Z uwagi na wydłużenie w ustawie o VAT od 1 października 2021 r. terminu złożenia informacji VAT-26 - do pozycji formularza VAT-26 w części C dotyczącej daty poniesienia pierwszego wydatku na pojazdy samochodowe - dodane zostanie objaśnienie, zgodnie z którym datą poniesienia pierwszego wydatku może być również data wpłaty przedpłaty/zaliczki/zadatku/raty na poczet pojazdu, który zostanie nabyty/przyjęty w używanie.

Data nabycia pojazdu - doprecyzowanie objaśnienia

W związku ze zgłaszaniem praktycznych problemów ze wskazaniem rzeczywistej daty poniesienia pierwszego wydatku na pojazd samochodowy stanowiący przedmiot umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze do pola data nabycia pojazdu - doprecyzowane zostanie objaśnienie, wskazując, że w przypadku, gdy datą poniesienia pierwszego wydatku jest data wpłaty przedpłaty/zaliczki/zadatku/raty na poczet pojazdu, który zostanie nabyty/przyjęty w używanie – w polu data nabycia pojazdu należy podać planowaną datę: oddania pojazdu do używania po jego wytworzeniu/ datę importu/ datę przyjęcia w używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Uzupełnione objaśnienie do tego pola doprecyzowuje zakres wymaganych informacji w VAT-26, w przypadku gdy w momencie wpłaty zaliczki, zadatku czy raty leasingowej podatnik posiada wiedzę wynikającą z konkretnej umowy na temat planowanej daty wydania pojazdu samochodowego do używania, ale na moment upływu terminu do złożenia formularza VAT-26 nie dysponuje tym pojazdem samochodowym (nie został wydany do używania).

Pozostałe nowości w VAT-26

W nowym formularzu VAT-26 (w porównaniu do obecnej jego wersji) ponadto:

- w części B formularza, w danych dotyczących podatnika – zrezygnowano z podawania REGON przez podatnika niebędącego osobą fizyczną oraz z obowiązku podawania daty urodzenia przez podatnika będącego osobą fizyczną, uznając te dane za nadmiarowe;

- w części C formularza do pozycji dotyczącej numeru rejestracyjnego – dodane zostanie objaśnienie wskazujące, że w formularzu należy podać numer rejestracyjny zgłaszanego pojazdu, w tym również numer rejestracyjny pojazdu przyjętego w używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ważne!
Nowy wzór formularza informacji VAT-26, po jego opublikowaniu, zostanie poddany elektronizacji, poprzez opracowanie formularza interaktywnego oraz umożliwienie jego składania przez system e-deklaracje.

Źródła:

Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej - projekt

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe – przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie

oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA