REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

APA,MAP, ICAP, opinie zabezpieczające i Program Współdziałania - narzędzia zabezpieczające uczciwych podatników

APA,MAP, ICAP, opinie zabezpieczające i Program Współdziałania - narzędzia zabezpieczające uczciwych podatników
APA,MAP, ICAP, opinie zabezpieczające i Program Współdziałania - narzędzia zabezpieczające uczciwych podatników

REKLAMA

REKLAMA

Procedury związane z cenami transferowymi (APA,MAP, ICAP), opinie zabezpieczające i Program Współdziałania - to narzędzia oferowane przez Krajową Administrację Skarbową i służące istotnemu ograniczeniu ryzyk podatkowych przedsiębiorców. Dla fiskusa to możliwość weryfikacji prawidłowości rozliczeń w procedurach koncyliacyjnych, opartych na dobrowolnej współpracy. „Promujemy narzędzia zabezpieczające podatników, którzy chcą być uczciwi i stawiają na dobrowolne wypełnianie obowiązków podatkowych” – mówi Anna Chałupa, z-ca Szefa KAS.

Wiarygodność podatkowa

Narzędzia dobrowolnej współpracy KAS z podatnikami były 27 października przedmiotem webinarium z cyklu Idea Rozwoju Twojego Biznesu. Podczas konferencji eksperci z Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej wyjaśniali wątpliwości związane ze skomplikowanymi zagadnieniami, dotyczącymi m.in. wiarygodności podatkowej.

REKLAMA

Autopromocja

Ceny transferowe - procedury APA, MAP i ICAP

„Procedury związane z cenami transferowymi (APA,MAP, ICAP), opinie zabezpieczające i program współdziałania to ważne instrumenty, którymi dysponuje Szef Krajowej Administracji Skarbowej, a które pomogą podatnikom w planowaniu działalności gospodarczej w odniesieniu do potencjalnych skutków podatkowych” – powiedziała Anna Chałupa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Procedury APA, MAP i ICAP służą z jednej strony do zapewnienia przedsiębiorcom komfortu i gwarancji, że stosowane przez nich ceny transferowe są prawidłowo ustalone na rynkowym poziomie. W konsekwencji zabezpieczają przed zakwestionowaniem ich w kontroli. Z drugiej strony jeśli już wystąpi podwójne opodatkowanie, są narzędziem do jego eliminacji.

„Przedsiębiorcy co do zasady nie mają problemu z faktem płacenia podatków, zależy im jednak na tym by dany obszar ich działalności był opodatkowany tylko raz. My oferujemy narzędzia, które pozwalają ten cel osiągnąć” – wyjaśnił Konrad Szpadzik, zastępca dyrektora Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF.

Opinia zabezpieczająca - jaka ochrona podatnika?

REKLAMA

Opinia zabezpieczająca chroni podatnika przed zastosowaniem klauzuli o unikaniu opodatkowania. Jest narzędziem, które odpowiada na pytanie, czy w opinii Szefa KAS transakcje planowane przez daną firmę mogą być w przyszłości uznane za agresywną optymalizację podatkową. Rozwiązanie jest szczególnie popularne w sprawach związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw czy restrukturyzacją własnościową, najczęściej związaną z sukcesją międzypokoleniową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dariusz Zasada, z-ca dyrektora Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF podkreślił, że wnioskodawcy powinni być świadomi celu, który chcą uzyskać. W przypadku pytania o wykładnię prawa podatkowego właściwym narzędziem jest interpretacja indywidualna. Przy opinii zabezpieczającej wnioskodawca sam przedstawia ramy podatkowe, np.: czy dany przychód jest zwolniony od podatku, czy wydatek jest kosztem podatkowym. Szef KAS ocenia, czy nakreślenie tych ram zmierza do uniknięcia opodatkowania. Wydanie opinii daje podatnikowi „spokojną głowę”, że jego działania nie są unikaniem opodatkowania – podkreślił przedstawiciel MF.

Program Współdziałania - czym jest

Program Współdziałania to najnowsze narzędzie, którym dysponuje Szef KAS. Program jest rozwijany od połowy 2020 r. Ma on na celu podjęcie przez administrację skarbową i podatników wspólnych działań zmierzających do zapewnienia przestrzegania prawa podatkowego w czasie teraźniejszym (działanie ex ante, a nie ex post). Główne założenia Programu to przejrzystość w zamian za pewność stosowania prawa podatkowego oraz dobrowolność uczestnictwa. Program ma wiele etapów. Podstawowym elementem jest umowa o współdziałanie, która reguluje zasady współpracy pomiędzy danym podatnikiem a Szefem KAS. Współpraca ta musi opierać się na wzajemnej transparentności, zrozumieniu oraz uzasadnionym zaufaniu. Obowiązuje też „zgoda na brak zgody”, która dopuszcza nawet możliwość sporu sądowego, który bez szkody dla współpracy odbywa się poza Programem w ramach standardowych procedur.

„Wypracowano wspólną platformę porozumienia między podatnikiem a Szefem KAS, żeby rozmawiać zanim pewne rzeczy się wydarzą. Ale >>do tanga trzeba dwojga<<. Chęć uczestnictwa w Programie musi wyjść od podatnika. Obie strony muszą się zgodzić na tę współpracę”– zaznaczył Artur Gostomski, dyrektor Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF. Po podpisaniu umowy zaczyna się dialog obejmujący zagadnienia podatkowe.

Ekspert podkreślił, że oprócz zmniejszenia kosztów podatkowych, podstawową korzyścią dla podatnika współdziałającego z KAS jest uzyskanie gwarancji stosowania prawa podatkowego w czasie rzeczywistym. Przystąpienie do Programu Współdziałania zwiększa też wiarygodność podatnika jako podmiotu rzetelnego, prawidłowo realizującego swoje zobowiązania.

Cykl bezpłatnych webinariów „Idea Rozwoju Twojego Biznesu” wystartował 15 września. W spotkaniach, które potrwają do grudnia 2021 r., eksperci dzielą się z przedsiębiorcami wiedzą i praktycznymi wskazówkami na temat korzystania z rozwiązań osłonowych dla firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Szczegółowy program webinariów oraz link do transmisji online znajduje się na stronie www.parp.gov.pl/idearozwojubiznesu

Konferencje, które już się odbyły można obejrzeć na kanale YouTube Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA