REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

APA,MAP, ICAP, opinie zabezpieczające i Program Współdziałania - narzędzia zabezpieczające uczciwych podatników

APA,MAP, ICAP, opinie zabezpieczające i Program Współdziałania - narzędzia zabezpieczające uczciwych podatników
APA,MAP, ICAP, opinie zabezpieczające i Program Współdziałania - narzędzia zabezpieczające uczciwych podatników

REKLAMA

REKLAMA

Procedury związane z cenami transferowymi (APA,MAP, ICAP), opinie zabezpieczające i Program Współdziałania - to narzędzia oferowane przez Krajową Administrację Skarbową i służące istotnemu ograniczeniu ryzyk podatkowych przedsiębiorców. Dla fiskusa to możliwość weryfikacji prawidłowości rozliczeń w procedurach koncyliacyjnych, opartych na dobrowolnej współpracy. „Promujemy narzędzia zabezpieczające podatników, którzy chcą być uczciwi i stawiają na dobrowolne wypełnianie obowiązków podatkowych” – mówi Anna Chałupa, z-ca Szefa KAS.

Wiarygodność podatkowa

Narzędzia dobrowolnej współpracy KAS z podatnikami były 27 października przedmiotem webinarium z cyklu Idea Rozwoju Twojego Biznesu. Podczas konferencji eksperci z Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej wyjaśniali wątpliwości związane ze skomplikowanymi zagadnieniami, dotyczącymi m.in. wiarygodności podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ceny transferowe - procedury APA, MAP i ICAP

„Procedury związane z cenami transferowymi (APA,MAP, ICAP), opinie zabezpieczające i program współdziałania to ważne instrumenty, którymi dysponuje Szef Krajowej Administracji Skarbowej, a które pomogą podatnikom w planowaniu działalności gospodarczej w odniesieniu do potencjalnych skutków podatkowych” – powiedziała Anna Chałupa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Procedury APA, MAP i ICAP służą z jednej strony do zapewnienia przedsiębiorcom komfortu i gwarancji, że stosowane przez nich ceny transferowe są prawidłowo ustalone na rynkowym poziomie. W konsekwencji zabezpieczają przed zakwestionowaniem ich w kontroli. Z drugiej strony jeśli już wystąpi podwójne opodatkowanie, są narzędziem do jego eliminacji.

„Przedsiębiorcy co do zasady nie mają problemu z faktem płacenia podatków, zależy im jednak na tym by dany obszar ich działalności był opodatkowany tylko raz. My oferujemy narzędzia, które pozwalają ten cel osiągnąć” – wyjaśnił Konrad Szpadzik, zastępca dyrektora Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF.

REKLAMA

Opinia zabezpieczająca - jaka ochrona podatnika?

Opinia zabezpieczająca chroni podatnika przed zastosowaniem klauzuli o unikaniu opodatkowania. Jest narzędziem, które odpowiada na pytanie, czy w opinii Szefa KAS transakcje planowane przez daną firmę mogą być w przyszłości uznane za agresywną optymalizację podatkową. Rozwiązanie jest szczególnie popularne w sprawach związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw czy restrukturyzacją własnościową, najczęściej związaną z sukcesją międzypokoleniową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dariusz Zasada, z-ca dyrektora Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF podkreślił, że wnioskodawcy powinni być świadomi celu, który chcą uzyskać. W przypadku pytania o wykładnię prawa podatkowego właściwym narzędziem jest interpretacja indywidualna. Przy opinii zabezpieczającej wnioskodawca sam przedstawia ramy podatkowe, np.: czy dany przychód jest zwolniony od podatku, czy wydatek jest kosztem podatkowym. Szef KAS ocenia, czy nakreślenie tych ram zmierza do uniknięcia opodatkowania. Wydanie opinii daje podatnikowi „spokojną głowę”, że jego działania nie są unikaniem opodatkowania – podkreślił przedstawiciel MF.

Program Współdziałania - czym jest

Program Współdziałania to najnowsze narzędzie, którym dysponuje Szef KAS. Program jest rozwijany od połowy 2020 r. Ma on na celu podjęcie przez administrację skarbową i podatników wspólnych działań zmierzających do zapewnienia przestrzegania prawa podatkowego w czasie teraźniejszym (działanie ex ante, a nie ex post). Główne założenia Programu to przejrzystość w zamian za pewność stosowania prawa podatkowego oraz dobrowolność uczestnictwa. Program ma wiele etapów. Podstawowym elementem jest umowa o współdziałanie, która reguluje zasady współpracy pomiędzy danym podatnikiem a Szefem KAS. Współpraca ta musi opierać się na wzajemnej transparentności, zrozumieniu oraz uzasadnionym zaufaniu. Obowiązuje też „zgoda na brak zgody”, która dopuszcza nawet możliwość sporu sądowego, który bez szkody dla współpracy odbywa się poza Programem w ramach standardowych procedur.

„Wypracowano wspólną platformę porozumienia między podatnikiem a Szefem KAS, żeby rozmawiać zanim pewne rzeczy się wydarzą. Ale >>do tanga trzeba dwojga<<. Chęć uczestnictwa w Programie musi wyjść od podatnika. Obie strony muszą się zgodzić na tę współpracę”– zaznaczył Artur Gostomski, dyrektor Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF. Po podpisaniu umowy zaczyna się dialog obejmujący zagadnienia podatkowe.

Ekspert podkreślił, że oprócz zmniejszenia kosztów podatkowych, podstawową korzyścią dla podatnika współdziałającego z KAS jest uzyskanie gwarancji stosowania prawa podatkowego w czasie rzeczywistym. Przystąpienie do Programu Współdziałania zwiększa też wiarygodność podatnika jako podmiotu rzetelnego, prawidłowo realizującego swoje zobowiązania.

Cykl bezpłatnych webinariów „Idea Rozwoju Twojego Biznesu” wystartował 15 września. W spotkaniach, które potrwają do grudnia 2021 r., eksperci dzielą się z przedsiębiorcami wiedzą i praktycznymi wskazówkami na temat korzystania z rozwiązań osłonowych dla firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Szczegółowy program webinariów oraz link do transmisji online znajduje się na stronie www.parp.gov.pl/idearozwojubiznesu

Konferencje, które już się odbyły można obejrzeć na kanale YouTube Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA