REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowy Polski Ład. Zmiany potrzebne ale nie wolne od błędów i wątpliwości

Subskrybuj nas na Youtube
Podatkowy Polski Ład. Zmiany potrzebne ale nie wolne od błędów i wątpliwości
Podatkowy Polski Ład. Zmiany potrzebne ale nie wolne od błędów i wątpliwości

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany podatkowe, które weszły w życie od 1 stycznia 2022 r. w ramach rządowego programu Polski Ład stanowią dużą i potrzebną reformę PIT i CIT. Jednak niektóre z tych zmian budzą poważne wątpliwości i zawierają błędy – ocenia prof. dr hab. Mariusz Popławski, Dziekan Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Zdaniem profesora Popławskiego Polski Ład wprowadza różny poziom satysfakcji podatkowej, a więc nie wszyscy mogą być z niego zadowoleni. Jednocześnie profesor Popławski postuluje bardziej systemowe podejście do opodatkowania przedsiębiorców, w tym także obniżenie stawek podatku liniowego PIT oraz CIT do ok. 10%.

Duża reforma PIT i CIT od 2022 roku

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dotyczące zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych, dawno nie było w Polsce w istotny sposób modyfikowane. Zmiany wprowadzone od 1 stycznia 2022 r. dotykają bardzo dużej grupy podmiotów. Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że około osiemnaście milionów podatników skorzysta na nowych regulacjach, a aż dziewięć milionów z nich nie będzie płacić podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany potrzebne ale nie wolne od błędów i wątpliwości

Fakt, że zmiany te dotyczą tak dużej grupy podmiotów potwierdza, że mamy do czynienia z reformą podatkową, której - w zakresie PIT-u i CIT-u - nie mieliśmy od dłuższego czasu. Reforma systemu podatkowego jest potrzebna. Należy zatem ocenić pozytywnie to, że podjęto w tym kierunku działania. Oceniając zaś rozwiązania podatkowe Polskiego Ładu w kontekście jakości legislacyjnej i wprowadzonych regulacji stwierdzić należy, że niektóre z nich budzą poważne wątpliwości i zawierają błędy, o czym nie trzeba raczej nikogo przekonywać szczególnie osób, które np. wdrażają nowe rozwiązania podatkowe w PIT jako płatnicy (pracodawcy).

Niższe opodatkowanie dużej grupy podatników

Patrząc ogólnie na kierunek wprowadzonych zmian stwierdzić należy, że wynikają one z określonych potrzeb politycznych. Rządzący doszli do wniosku, że potrzebne są zmiany, które doprowadzą do niższego opodatkowania dużej grupy podatników. Z tego punktu widzenia w pełni uzasadnionym jest działanie, w którym polski rząd wprowadza rozwiązania uznawane za słuszne z perspektywy większej części wyborców popierających partie polityczne tworzące większość w parlamencie. Rządzący po to mają większość, aby podejmować decyzje, które będą uznawane za cenne i zasadne z perspektywy jak największej grupy ich elektoratu.

Różny poziom satysfakcji podatkowej różnych grup podatników

Polski Ład wprowadza różny poziom satysfakcji podatkowej. Z jednej strony jest z pewnością grupa podatników, która będzie bardzo zadowolona (osoby zarabiające do 2500 zł miesięcznie nie będą w zasadzie płacić PIT).

REKLAMA

Są też takie grupy podatników, które odczują dyskomfort, bo te korzyści nie będą aż tak przez nich odczuwalne, albo tych korzyści w ich przypadku w ogóle nie będzie. Wręcz przeciwnie niektórzy będą obciążeni w większym stopniu, niże przed wprowadzeniem analizowanej reformy. W mojej ocenie może to dotyczyć np. podatników, którzy lepiej zarabiają (np. kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie). W ich przypadku nowe zasady obliczania składki zdrowotnej - zresztą same w sobie dość skomplikowane, gdyż zależne od rodzaju formy opodatkowania podatnika podatkiem dochodowym - i dodatkowo brak możliwości odliczenia ww. składek od podatku, doprowadzą do tego, że podmioty te mogą liczyć się z koniecznością płacenia wyższego podatku dochodowego niż w latach poprzednich. W analizowanych sytuacjach nawet bardzo wysokie podniesienie kwoty wolnej od podatku do 30 tyś zł., także zwiększenie pierwszego progu podatkowego do 120 tys., w którym dochód jest opodatkowany niższą stawką podatkową, nie zniweluje, konsekwencji, generalnie niekorzystnych dla ww. podatników zmian w systemie funkcjonowania składek zdrowotnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie w mojej ocenie raczej nie skorzystają na rozwiązaniach podatkowych Polskiego Ładu. np. podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, objętych podatkiem liniowym. W tym przypadku rozwiązania są bowiem mniej korzystne, ponieważ zmieniły się wskazane wyżej zasady związane z naliczaniem składki zdrowotnej.

Nowe preferencje podatkowe

Z drugiej strony pojawiło się dużo nowych preferencji punktowych. Poza bardzo istotnymi ww. zmianami polegającymi na podniesieniu kwoty wolnej od podatku oraz zwiększeniu pierwszego progu podatkowego, mamy do czynienia także z innymi ważnymi i korzystnymi dla podatników rozwiązaniami.  Ustawodawca postanowił preferencyjnie opodatkować określone kategorie podmiotów.
Mamy np. zmianę ulg prorodzinnych, dotyczących rodzin wielodzietnych. Rodzina z co najmniej czwórką dzieci będzie mogła liczyć na zwolnienie, nie tylko z tej bazowej kwoty wolnej od podatku, ale do niej będzie mogła dodać jeszcze 85 tys. złotych.
Bardziej preferencyjnie będą opodatkowani pracujący seniorzy, czyli osoby, które - mimo osiągnięcia wieku emerytalnego - postanowią dalej pracować. W tym przypadku ulga jest podobna, jak w przypadku rodzin wielodzietnych - powiększono kwotę wolną od podatku. Inne preferencje zastosowano wobec wybranych grup przedsiębiorców. Specjaliści (informatycy, lekarze, architekci, inżynierowie) prowadzący działalność gospodarczą, mogą wybrać opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i skorzystać z niższych stawek podatkowych. Wyżej wskazane preferencje oceniam pozytywnie.

Brak systemowego podejścia do przedsiębiorców

REKLAMA

W analizowanej reformie brak jest w mojej ocenie systemowego podejścia do przedsiębiorców, nie tylko inwestujących, ale również chcących w Polsce funkcjonować i korzystać z wypracowanych przez siebie dochodów. Mam nadzieję, że polski ustawodawca zdecyduje się na znaczące zmniejszenie stawek podatkowych, z których będą mogli skorzystać polscy przedsiębiorcy w szerszym zakresie, niż jest to w chwili obecnej.

Należy postulować obniżenie stawek podatkowych - w podatku liniowym PIT i w CIT - na poziomie ok. 10 proc. W mojej ocenie to w dłuższej perspektywie przyniosłoby ogromne korzyści, nie tylko dla podatników, ale też dla państwa polskiego.

prof. dr hab. Mariusz Popławski, Dziekan Wydziału Prawa, Uniwersytet w Białymstoku

prof. dr hab. Mariusz Popławski, Dziekan Wydziału Prawa, Uniwersytet w Białymstoku

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA