REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Twój e-PIT od 15 lutego. Rozliczenie PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38

Subskrybuj nas na Youtube
Twój e-PIT od 15 lutego do 2 maja 2022 r. Rozliczenie PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38
Twój e-PIT od 15 lutego do 2 maja 2022 r. Rozliczenie PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że w tym roku czas na rozliczenie PIT za 2021 rok jest od 15 lutego do 2 maja 2022 r. Jedną z najwygodniejszych możliwości złożenia rocznego PIT jest usługa Twój e-PIT. Podatnicy, którzy rozliczą się elektronicznie, w tym przez usługę Twój e-PIT, otrzymają zwrot podatku w skróconym czasie do 45 dni. Jak zalogować się do usługi Twój e-PIT?

Twój e-PIT w 2022 roku

W 2022 roku Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa po raz czwarty udostępniają Polakom usługę Twój e-PIT. Jest ona skierowana do osób, które rozliczają się na formularzach PIT-37 i PIT-38 oraz na formularzach PIT-28 i PIT-36. W usłudze będzie też dostępne oświadczenie o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego, czyli PIT-OP.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Twój e-PIT to jedna z najpopularniejszych e-usług polskiej administracji, w tym administracji skarbowej. Z roku na rok cieszy się ona coraz większą popularnością i bije rekordy. Potwierdza to słuszność obranego przez nas kierunku działania, czyli większej otwartości na potrzeby klientów i oferowania nowoczesnych usług, dzięki którym coraz więcej spraw podatkowych można załatwić nie wychodząc z domu  podkreśla szef KAS Magdalena Rzeczkowska.

W 2020 r. blisko połowa z 18,3 mln elektronicznych deklaracji została złożona przez Twój e-PIT. W 2021 r. elektronicznie zostało złożonych 19,6 mln PIT-ów, z czego ponad połowa tj. 10 mln PIT-ów przez usługę Twój e-PIT, w tym 4,3 mln to automatycznie zaakceptowane zeznania PIT-37 i PIT-38 – przypomina Magdalena Rzeczkowska.

Twój e-PIT działa przez całą dobę i można z niego korzystać na dowolnym urządzeniu podłączonym do internetu.

Ministerstwo Finansów i KAS zapraszają podatników do korzystania z e-usług resortu i rozliczania podatków drogą elektroniczną, w tym przez Twój e-PIT. To wygoda i oszczędność czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystarczy zalogować się do cieszącego się dużą popularnością e-Urzędu Skarbowego oraz wybrać usługę Twój e-PIT. Następnie sprawdzić lub zmienić swoje dane i wysłać deklarację.

Usługa uwzględnia formularze PIT-37, PIT-38 oraz PIT-28 i PIT-36.

W zeznaniu przygotowanym przez Krajową Administrację Skarbową uwzględnionych jest szereg informacji takich jak dane podatnika i jego mikrorachunek podatkowy, ulga na dzieci, zwolnienia z PIT dla osób do 26 roku życia. Co ważne, nawet jeśli podatnik nie złoży zeznania, to 2 maja br. Krajowa Administracja Skarbowa zaakceptuje zeznanie PIT-37 i PIT-38, które przygotowała na podstawie podsiadanych danych. Dzięki usłudze Twój e-PIT, zeznanie roczne zawsze będzie złożone w terminie – przypomina szef KAS Magdalena Rzeczkowska.

Wszyscy, którzy rozliczą się elektronicznie, w tym przez usługę Twój e-PIT, otrzymają zwrot podatku w skróconym czasie do 45 dni.

Terminy rozliczeń PIT w 2022 roku

REKLAMA

Do 2 maja 2022 r. (30 kwietnia to sobota) podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Potem KAS automatycznie zaakceptuje zeznania PIT-37 i PIT-38, które przygotowała na podstawie podsiadanych danych. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań.

Zeznanie PIT-28 za 2021 r. można składać w usłudze Twój e-PIT do 28 lutego 2022 r. Zeznanie PIT-36 za ubiegły rok do 2 maja 2022 r. Zeznania te nie zostaną automatycznie zaakceptowane 2 maja, ponieważ w zdecydowanej większości wymagają one uzupełnienia ze strony podatnika.

Po 2 maja podatnik będzie miał podgląd do swojego zeznania i będzie mógł pobrać Urzędowe Potwierdzenie Odbioru tzw. UPO. Będzie mógł też złożyć korektę w ramach usługi.

Jak zalogować się do e-Urzędu Skarbowego (w tym do usługi Twój e-PIT)?

Warto wskazać, że e-Urząd Skarbowy umożliwia załatwienie wielu spraw podatkowych online - bez wychodzenia z domu, na dowolnym urządzeniu, 24/7. W ramach e-Urzędu Skarbowego funkcjonuje m.in. Twój e-PIT, status zwrotu podatku, zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3, wykaz mandatów karnych, Twój numer mikrorachunku podatkowego (na który wpłacasz PIT, CIT i VAT) czy e-mikrofirmę (do generowania i wysyłania JPK).

Do do e-Urzędu Skarbowego (w tym do usługi Twój e-PIT) można zalogować się na 3 sposoby (przez login.gov.pl, aplikacją mObywatel i danymi autoryzującymi)

Logowanie login.gov.pl

W ramach login.gov.pl masz możliwość logowania 3 metodami:

  • profilem zaufanym, 
  • bankowością elektroniczną oraz
  • e-dowodem.

Profil zaufany (login.gov.pl)

Aby zalogować się przez profil zaufany (login.gov.pl):

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl wybierz kafel „Profil Zaufany”
  • w oknie logowania (po lewej stronie ekranu) wpisz poprawnie Twoją nazwę użytkownika lub e-mail oraz hasło
  • na Twój telefon otrzymasz SMS z kodem autoryzującym
  • wpisz poprawny kod w oknie, które pojawi się na ekranie logowania
  • kliknij „Potwierdź”, aby zalogować się do e-Urzędu Skarbowego

Nie masz profilu zaufanego? Załóż go online

Bankowość elektroniczna (login.gov.pl)

Aby zalogować się przez bankowość elektroniczną:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl kliknij kafel „Profil Zaufany”
  • w oknie logowania (po prawej stronie ekranu) wybierz kafel z logiem Twojego banku
  • w oknie logowania na stronie Twojego banku wpisz login i hasło, których używasz do logowania
  • dalej postępuj zgodnie ze wskazówkami wyświetlonymi na stronie Twojego banku, aby zalogować się do e-Urzędu Skarbowego

e-Dowód (login.gov.pl)

Aby zalogować się przez e-Dowód:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl kliknij kafel „e-dowód”
  • wybierz, czym się zalogujesz:
    • smartfon z modułem NFC i aplikacją eDO App
      lub
    • komputer z podłączonym czytnikiem NFC

Jeśli wybierasz smartfon:

  • otwórz aplikację mobilną eDO App
  • zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod kodem
  • kliknij POTWIERDZAM, jeśli wszystko się zgadza
  • wpisz 6-cyfrowy numer CAN
  • przyłóż e-dowód do telefonu
  • wpisz 4‑cyfrowy kodPIN1

Aplikacji eDO App możesz użyć również, gdy chcesz się zalogować do usługi elektronicznej na swoim telefonie.

Jeśli wybierasz komputer z podłączonym czytnikiem NFC:

  • na początku sprawdź, czy:
    • czytnik NFC jest podłączony do komputera
    • masz zainstalowane oprogramowanie e-dowodu
    • e-dowód jest na czytniku
    • w oprogramowaniu e-dowodu został wpisany numer CAN
  • kliknij przycisk Zaloguj się
  • w oknie z certyfikatem identyfikacji kliknij przycisk OK
  • w czytniku wpisz 4‑cyfrowy kod PIN 1

Aplikacja mObywatel

Aby zalogować się aplikacją mObywatel:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „mObywatel”
  • zaloguj się do aplikacji mObywatel
  • wybierz mObywatel (mTożsamość)
  • postępuj zgodnie z instrukcją skanowania kodu wyświetloną na ekranie
  • zeskanuj kod QR aplikacją mObywatel

Jeśli wybierasz smartfon:

  • na stronie gov.pl rozwiń menu
  • wybierz zaloguj się do e-urząd skarbowy
  • kliknij mObywatel - aplikacja do logowania
  • skopiuj kod QR
  • otwórz aplikację mObywatel
  • wybierz mObywatel (mTożsamość)
  • z dolnego menu wybierz ,,Przekaż” i następnie ,,Instytucji lub firmie ”
  • wklej ze schowka skopiowany kod, kliknij Gotowe, następnie Potwierdzam i Ok
  • nie zamykaj aplikacji mObywatel i wróć do okna z e-urzędem skarbowym

Aby się zalogować przez aplikację mObywatel, aktywuj ją za pomocą profilu zaufanego.

Dane autoryzujące

Będziesz mieć dostęp tylko do swoich danych i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

Aby zalogować się danymi autoryzującymi:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” wybierz kafel "Twoje dane podatkowe"
  • wpisz numer PESEL lub NIP i datę urodzenia
  • wpisz kwotę przychodu:
    • z rozliczenia za 2020 r. oraz
    • z jednej informacji od płatników za 2021 r. (np. z PIT-11 od Twojego pracodawcy),
  • i potwierdź kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z rozliczenia za 2020 r.

Podatnicy, którzy otrzymali informację od organu rentowego (PIT-40A) i w 2020 r. nie rozliczali się samodzielnie, powinni podać kwotę do zapłaty z PIT-40A.

Po zalogowaniu do e-Urzędu Skarbowego wybierz Twój e-PIT.

Ważne!
Usługa nie dotyczy przychodów z działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej.

Ulgi i 1% OPP

Podatnik korzystający z usługi może uzupełnić zeznanie przygotowane dla niego przez KAS i uwzględnić przysługujące mu odliczenia np. darowizny, w tym te związane z COVID-19, ulgę rehabilitacyjną, ulgę na Internet, ulgę termomodernizacyjną, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (IKZE) czy odliczenie wydatków mieszkaniowych.

Przez Twój e-PIT można też zadeklarować przekazanie 1% swojego podatku dla dowolnie wybranej Organizacji Pożytku Publicznego.

Po raz pierwszy mogą rozliczyć się wspólnie małżonkowie, którzy w 2021 r. prowadzili działalność gospodarczą na ryczałcie lub podatku liniowym, ale nie osiągnęli przychodów, nie ponieśli kosztów
i nie mieli odliczeń z tego tytułu.

Zapłata podatku

W usłudze Twój e-PIT podatnicy, którym z rozliczenia PIT wyniknie podatek do zapłaty, będą mieli wskazany swój mikrorachunek podatkowy tak, by wygodnie dokonać płatności online.

W przypadku, gdy zeznanie z którego wynika podatek do zapłaty zostanie zaakceptowane automatycznie, urząd skarbowy w terminie miesiąca od dnia upływu terminu płatności tego podatku, wyśle podatnikowi informację o kwocie podatku do zapłaty.

Zwrot nadpłaty podatku w 2022 roku

Zwrot nadpłaty podatku dla rozliczających się przez Twój e-PIT potrwa do 45 dni. W przypadku zeznań papierowych termin zwrotu wynosi do trzech miesięcy.

E-Urząd Skarbowy - co można załatwić

Na początku zeszłego roku wystartował internetowy e-Urząd Skarbowy (e-US) na podatki.gov.pl. Usługi udostępniane w serwisie są dostosowywane do potrzeb różnych grup użytkowników tak, aby maksymalnie ułatwić im rozliczenia podatkowe i załatwianie spraw w KAS. Korzystanie z e-US to oszczędność czasu, bezpieczeństwo, wygodne płatności i łatwy dostęp do informacji. Projekt jest budowany etapami do września 2022 r. e-Urząd Skarbowy jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa.

e-US jest chętnie wykorzystywany przez klientów, a jego popularność stale rośnie. Zalogowano się do niego ok. 52,9 mln razy. Złożono ponad 73,8 tys. pism ogólnych, a ZAW-NR ponad 18,2 tys. razy. Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w e-US dostępne jest również zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3. Dotychczas z tego rozwiązania skorzystano ponad 64,7 tys. razy. Ponadto w e-US klienci KAS mają dostęp m.in. do wykazu mandatów karnych – z tej możliwości skorzystali już ok. 2,3 mln razy. Mogą również realizować płatności online do organów podatkowych i zobaczyć historię wpłat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA