REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tax governance w Polsce - rozwój dzięki działaniom legislacyjnym rządu

Tax governance w Polsce - rozwój dzięki działaniom legislacyjnym rządu
Tax governance w Polsce - rozwój dzięki działaniom legislacyjnym rządu

REKLAMA

REKLAMA

Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne i inne inicjatywy podejmowane przez stronę rządową – wynika z opublikowanego 29 marca 2022 r. raportu firmy Crido.

Czym jest tax governance?

Jak wyjaśniono w raporcie, tax governance to zasady, którymi organizacja kieruje się, podejmując decyzje w obszarze podatków. Uporządkowane procesy wspierane skutecznymi ramami organizacyjnymi pozwalają na zarządzanie rozliczeniami w sposób efektywny, przejrzysty i uczciwy wobec otoczenia.

REKLAMA

Autopromocja

Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne rządu

„Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne i inne inicjatywy podejmowane przez stronę rządową. Podstawowymi ich celami są zwiększenie dobrowolnego wypełniania obowiązków podatnika oraz transparentności podatkowej i zmniejszenie kosztów obsługi procesu compliance przez aparat skarbowy” – wskazano w raporcie firmy Crido.

Przypomniano w nim, że do 1 stycznia 2021 r. najwięksi podatnicy oraz podatkowe grupy kapitałowe zostali zobowiązani do publikacji corocznej informacji o realizowanej Strategii Podatkowej. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów mechanizm transparentności podatkowej ma być jednym z elementów oceny i kontroli kluczowych przedsiębiorców. Dodano, że zainteresowaniem przedsiębiorców cieszy się również aplikowanie do Programu Współdziałania.

„Cena w postaci udzielenia Ministerstwu Finansów dostępu do rozliczeń podatkowych na bardzo szeroką skalę, a nawet potrzeba wdrożenia zmian organizacyjnych w biznesie, nie okazała się odstraszająca. Nagrodą będzie relacja z fiskusem zbudowana na fundamentach zaufania, transparentności i zrozumienia. Korzyścią jest zatem pewność i bezpieczeństwo w rozliczaniu podatków – stanowiąca przecież jeden z podstawowych warunków skutecznego prowadzenia zrównoważonej działalności gospodarczej” – stwierdzono w materiale firmy Crido.

Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora

Wskazano, że szansę na prowadzenie produktywnych rozmów z administracją podatkową i zachowanie stabilności rozliczeń podatkowych jest otwarcie Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora w Ministerstwie Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Za jego pośrednictwem – zgodnie z zasadą +jednego okienka+ – kompleksową obsługę mają otrzymywać przedsiębiorcy gotowi realizować istotne w skali kraju inwestycje oraz aplikujący o zawarcie Porozumienia Inwestycyjnego (uzyskiwanej w drodze negocjacji kompleksowej wiążącej opinii określającej całościowo skutki podatkowe projektu). Taki komfort przysługiwać będzie tylko największym. Przed biznesem – niezależnie od skali prowadzonej działalności – otworzy się natomiast szansa na uzyskanie +transgranicznej interpretacji+ dotyczącej VAT w ramach pilotażowego projektu +EU Cross-Border Rulings+, do którego przystąpiła Polska” – stwierdzono.

Zmiana w postrzeganiu kwestii płacenia podatków

Według opinii firmy Crido obserwujemy obecnie istotną zmianę w postrzeganiu kwestii płacenia podatków. Świadczą o tym zarówno działania globalnych korporacji, które dobrowolnie publikują informacje o wysokości i sposobie płacenia podatków, jak i nowe regulacje prawne.

Najpierw dobrowolnie a potem obowiązkowo

„Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na ciekawy trend – w odniesieniu do rozwiązań z zakresu tax governance, większość instytucji projektowana jest pierwotnie jako opcjonalne dla biznesu. Niemniej jednak z czasem wiele elementów przenika do systemu podatkowego w postaci obowiązków dla wszystkich, i to często również pod rygorem określonych sankcji. Tak było chociażby w przypadku publikowania strategii podatkowych przez brytyjskich podatników, a biorąc pod uwagę rosnące znaczenia ESG i transparentności podatkowej w tym kontekście, można założyć dalszy, sukcesywny rozwój tax governance w Polsce i na świecie” – oceniono. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ mk/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Ostateczna decyzja rządu

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w najnowszej wersji projektu rozporządzenia skierowanej 12 września 2024 r. do podpisu Prezesa Rady Ministrów.

Budujesz podjazd (pochylnię) dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia podatkowego

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA