REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tax governance w Polsce - rozwój dzięki działaniom legislacyjnym rządu

Tax governance w Polsce - rozwój dzięki działaniom legislacyjnym rządu
Tax governance w Polsce - rozwój dzięki działaniom legislacyjnym rządu

REKLAMA

REKLAMA

Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne i inne inicjatywy podejmowane przez stronę rządową – wynika z opublikowanego 29 marca 2022 r. raportu firmy Crido.

Czym jest tax governance?

Jak wyjaśniono w raporcie, tax governance to zasady, którymi organizacja kieruje się, podejmując decyzje w obszarze podatków. Uporządkowane procesy wspierane skutecznymi ramami organizacyjnymi pozwalają na zarządzanie rozliczeniami w sposób efektywny, przejrzysty i uczciwy wobec otoczenia.

REKLAMA

Autopromocja

Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne rządu

„Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne i inne inicjatywy podejmowane przez stronę rządową. Podstawowymi ich celami są zwiększenie dobrowolnego wypełniania obowiązków podatnika oraz transparentności podatkowej i zmniejszenie kosztów obsługi procesu compliance przez aparat skarbowy” – wskazano w raporcie firmy Crido.

Przypomniano w nim, że do 1 stycznia 2021 r. najwięksi podatnicy oraz podatkowe grupy kapitałowe zostali zobowiązani do publikacji corocznej informacji o realizowanej Strategii Podatkowej. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów mechanizm transparentności podatkowej ma być jednym z elementów oceny i kontroli kluczowych przedsiębiorców. Dodano, że zainteresowaniem przedsiębiorców cieszy się również aplikowanie do Programu Współdziałania.

„Cena w postaci udzielenia Ministerstwu Finansów dostępu do rozliczeń podatkowych na bardzo szeroką skalę, a nawet potrzeba wdrożenia zmian organizacyjnych w biznesie, nie okazała się odstraszająca. Nagrodą będzie relacja z fiskusem zbudowana na fundamentach zaufania, transparentności i zrozumienia. Korzyścią jest zatem pewność i bezpieczeństwo w rozliczaniu podatków – stanowiąca przecież jeden z podstawowych warunków skutecznego prowadzenia zrównoważonej działalności gospodarczej” – stwierdzono w materiale firmy Crido.

Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora

Wskazano, że szansę na prowadzenie produktywnych rozmów z administracją podatkową i zachowanie stabilności rozliczeń podatkowych jest otwarcie Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora w Ministerstwie Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Za jego pośrednictwem – zgodnie z zasadą +jednego okienka+ – kompleksową obsługę mają otrzymywać przedsiębiorcy gotowi realizować istotne w skali kraju inwestycje oraz aplikujący o zawarcie Porozumienia Inwestycyjnego (uzyskiwanej w drodze negocjacji kompleksowej wiążącej opinii określającej całościowo skutki podatkowe projektu). Taki komfort przysługiwać będzie tylko największym. Przed biznesem – niezależnie od skali prowadzonej działalności – otworzy się natomiast szansa na uzyskanie +transgranicznej interpretacji+ dotyczącej VAT w ramach pilotażowego projektu +EU Cross-Border Rulings+, do którego przystąpiła Polska” – stwierdzono.

Zmiana w postrzeganiu kwestii płacenia podatków

Według opinii firmy Crido obserwujemy obecnie istotną zmianę w postrzeganiu kwestii płacenia podatków. Świadczą o tym zarówno działania globalnych korporacji, które dobrowolnie publikują informacje o wysokości i sposobie płacenia podatków, jak i nowe regulacje prawne.

Najpierw dobrowolnie a potem obowiązkowo

„Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na ciekawy trend – w odniesieniu do rozwiązań z zakresu tax governance, większość instytucji projektowana jest pierwotnie jako opcjonalne dla biznesu. Niemniej jednak z czasem wiele elementów przenika do systemu podatkowego w postaci obowiązków dla wszystkich, i to często również pod rygorem określonych sankcji. Tak było chociażby w przypadku publikowania strategii podatkowych przez brytyjskich podatników, a biorąc pod uwagę rosnące znaczenia ESG i transparentności podatkowej w tym kontekście, można założyć dalszy, sukcesywny rozwój tax governance w Polsce i na świecie” – oceniono. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ mk/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA