REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego
Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego

REKLAMA

REKLAMA

Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat księgowość przeszła ogromną transformację. Musiała dostosowywać się do wielu zmian w przepisach prawnych i podatkowych. A to nie koniec wyzwań – już od początku przyszłego roku obowiązkowy stanie się krajowy system e-faktur. Tymczasem tylko 40% firm deklaruje, że korzysta z technologii w obszarze księgowości.

Księgowość w polskich firmach - badanie i raport

Z przeprowadzonego przez Impel Business Solutions oraz Infor badania „Księgowość w polskich firmach” jasno wynika, że większość firm w niewystarczającym stopniu wykorzystuje technologie w obszarze księgowym. Co piąty badany korzysta z elektronicznego sczytywania danych z dokumentów papierowych (OCR), a tylko 13% przedsiębiorstw digitalizuje dokumentację przedsiębiorstwa. Co ciekawe – większość firm nie planuje wdrażania technologii w obsłudze księgowej w najbliższym roku. Wprowadzenie OCR planuje 27% firm, a systemów do digitalizacji dokumentów – tylko 14%. Niespełna 40% przedsiębiorstw deklaruje natomiast, że planuje wdrożyć narzędzia technologiczne, które pomogą zoptymalizować procesy księgowe na przestrzeni 12 miesięcy.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W badaniu poproszono o wskazanie największych wyzwań, z jakimi mierzą się działy księgowe w obecnych czasach. Na pierwszym miejscu wymieniono zmieniające się przepisy rachunkowe, regulacje prawne czy dyrektywy unijne (aż 81% wskazań ankietowanych). Prawie połowa respondentów (47%) wskazała na terminowość księgowań, a aż 36% na brak zastępowalności pracowników. Co ciekawe – niemalże jedna piąta (19 proc.) wskazała na konieczność poznawania nowych technologii.

- Wiedza, rzetelność i terminowość – to fundamentalne wartości dla działów księgowych. By utrzymać poziom usług niezbędna staje się  automatyzacja i robotyzacja procesów  – zaznacza Aleksandra Pietruczuk, dyrektor ds. procesów transakcyjnych z Impel Business Solutions. To innowacje, na które przedsiębiorstwa niekoniecznie będą miały środki – niezbędne będzie więc wzmocnienie działu księgowego zewnętrznymi kompetencjami. Tym bardziej, że powoli wyczerpuje się epoka, w której główny księgowy może poświęcać się kwestiom operacyjnym – dodaje.

Automatyzacja zmienia rolę głównego księgowego

Jeśli chodzi o pozyskiwanie wiedzy z obszaru księgowości – „Internet” zdeklasował pozostałe formy. Aż 71% respondentów przyznało, że właśnie tam szuka niezbędnych informacji z tej dziedziny. Na drugim miejscu (65% wskazań) znalazły szkolenia i webinaria.

W obecnych czasach nie wystarczy już pozyskiwanie wiedzy ad hoc. Tylko całościowe podejście do procesów księgowych w organizacji, znajomość dostępnych na rynku rozwiązań i automatyzacja czynności, by przyspieszyć otrzymywanie pożądanych danych wysokiej jakości gwarantuje możliwość odnalezienia się w aktualnych i ciągle zmieniających się przepisach – zaznacza Aleksandra Pietruczuk. Takie podejście pozwoli na wykorzystanie pełnego potencjału specjalistów – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tysiące dokumentów do przetworzenia wewnątrz – jak to zorganizować?

REKLAMA

Przeważająca część ankietowanych przyznaje, że ich firma nie korzysta z zewnętrznej obsługi księgowej (85%). Zapytani o to, co mogłoby ich skłonić do zmiany tego modelu, czyli korzystania z usług zewnętrznego podmiotu, najczęściej wskazywali zmniejszenie kosztów systemu finansowo-księgowego (21%). W dalszej kolejności uplasowało się zachowanie ciągłości usług, czyli brak rotacji i absencji oraz optymalizacja, mająca na celu skrócenie procesu księgowania - na te dwa czynniki zwróciła uwagę jedna piąta badanych.

Te firmy, które już współpracują z zewnętrznym podmiotem, do zmiany dostawcy może przekonać głównie szerszy zakres oferowanych usług (32% wskazań), a także bezpieczeństwo danych (29%)

- Z badania płyną ciekawe wnioski dotyczące funkcjonowania działów księgowych w polskich firmach. Potwierdza to też nasza codzienna praktyka i rozmowy z klientami. Z jednej strony zachowawczość w podejmowaniu inwestycji technologicznych, wzmacniających ten obszar i utrzymywanie księgowości wewnątrz organizacji, z drugiej świadomość wyzwań i potrzeba szybkiego dostosowywania się do zachodzących zmian w przepisach – mówi Aleksandra Pietruczuk, dyrektor ds. procesów transakcyjnych z Impel Business Solutions. Te dość sprzeczne oczekiwania będą potrzebowały palących rozwiązań. A jedną z możliwości, która pozwoli pogodzić wszystkie wskazywane aspekty, może być na przykład outsourcing usług księgowych. Ta opcja da nam jednocześnie dostęp do technologii, wiedzy, specjalistów i optymalizacji kosztowej – podsumowuje.

Badanie księgowości w polskich firmach zostało przeprowadzone na pracownikach małych, średnich i dużych firm, w maju i czerwcu 2021 r.

Pełny raport z badania znajduje się tutaj: Księgowość w polskich firmach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA