REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego

Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego
Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego

REKLAMA

REKLAMA

Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat księgowość przeszła ogromną transformację. Musiała dostosowywać się do wielu zmian w przepisach prawnych i podatkowych. A to nie koniec wyzwań – już od początku przyszłego roku obowiązkowy stanie się krajowy system e-faktur. Tymczasem tylko 40% firm deklaruje, że korzysta z technologii w obszarze księgowości.

Księgowość w polskich firmach - badanie i raport

Z przeprowadzonego przez Impel Business Solutions oraz Infor badania „Księgowość w polskich firmach” jasno wynika, że większość firm w niewystarczającym stopniu wykorzystuje technologie w obszarze księgowym. Co piąty badany korzysta z elektronicznego sczytywania danych z dokumentów papierowych (OCR), a tylko 13% przedsiębiorstw digitalizuje dokumentację przedsiębiorstwa. Co ciekawe – większość firm nie planuje wdrażania technologii w obsłudze księgowej w najbliższym roku. Wprowadzenie OCR planuje 27% firm, a systemów do digitalizacji dokumentów – tylko 14%. Niespełna 40% przedsiębiorstw deklaruje natomiast, że planuje wdrożyć narzędzia technologiczne, które pomogą zoptymalizować procesy księgowe na przestrzeni 12 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

W badaniu poproszono o wskazanie największych wyzwań, z jakimi mierzą się działy księgowe w obecnych czasach. Na pierwszym miejscu wymieniono zmieniające się przepisy rachunkowe, regulacje prawne czy dyrektywy unijne (aż 81% wskazań ankietowanych). Prawie połowa respondentów (47%) wskazała na terminowość księgowań, a aż 36% na brak zastępowalności pracowników. Co ciekawe – niemalże jedna piąta (19 proc.) wskazała na konieczność poznawania nowych technologii.

- Wiedza, rzetelność i terminowość – to fundamentalne wartości dla działów księgowych. By utrzymać poziom usług niezbędna staje się  automatyzacja i robotyzacja procesów  – zaznacza Aleksandra Pietruczuk, dyrektor ds. procesów transakcyjnych z Impel Business Solutions. To innowacje, na które przedsiębiorstwa niekoniecznie będą miały środki – niezbędne będzie więc wzmocnienie działu księgowego zewnętrznymi kompetencjami. Tym bardziej, że powoli wyczerpuje się epoka, w której główny księgowy może poświęcać się kwestiom operacyjnym – dodaje.

Automatyzacja zmienia rolę głównego księgowego

Jeśli chodzi o pozyskiwanie wiedzy z obszaru księgowości – „Internet” zdeklasował pozostałe formy. Aż 71% respondentów przyznało, że właśnie tam szuka niezbędnych informacji z tej dziedziny. Na drugim miejscu (65% wskazań) znalazły szkolenia i webinaria.

REKLAMA

W obecnych czasach nie wystarczy już pozyskiwanie wiedzy ad hoc. Tylko całościowe podejście do procesów księgowych w organizacji, znajomość dostępnych na rynku rozwiązań i automatyzacja czynności, by przyspieszyć otrzymywanie pożądanych danych wysokiej jakości gwarantuje możliwość odnalezienia się w aktualnych i ciągle zmieniających się przepisach – zaznacza Aleksandra Pietruczuk. Takie podejście pozwoli na wykorzystanie pełnego potencjału specjalistów – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tysiące dokumentów do przetworzenia wewnątrz – jak to zorganizować?

Przeważająca część ankietowanych przyznaje, że ich firma nie korzysta z zewnętrznej obsługi księgowej (85%). Zapytani o to, co mogłoby ich skłonić do zmiany tego modelu, czyli korzystania z usług zewnętrznego podmiotu, najczęściej wskazywali zmniejszenie kosztów systemu finansowo-księgowego (21%). W dalszej kolejności uplasowało się zachowanie ciągłości usług, czyli brak rotacji i absencji oraz optymalizacja, mająca na celu skrócenie procesu księgowania - na te dwa czynniki zwróciła uwagę jedna piąta badanych.

Te firmy, które już współpracują z zewnętrznym podmiotem, do zmiany dostawcy może przekonać głównie szerszy zakres oferowanych usług (32% wskazań), a także bezpieczeństwo danych (29%)

- Z badania płyną ciekawe wnioski dotyczące funkcjonowania działów księgowych w polskich firmach. Potwierdza to też nasza codzienna praktyka i rozmowy z klientami. Z jednej strony zachowawczość w podejmowaniu inwestycji technologicznych, wzmacniających ten obszar i utrzymywanie księgowości wewnątrz organizacji, z drugiej świadomość wyzwań i potrzeba szybkiego dostosowywania się do zachodzących zmian w przepisach – mówi Aleksandra Pietruczuk, dyrektor ds. procesów transakcyjnych z Impel Business Solutions. Te dość sprzeczne oczekiwania będą potrzebowały palących rozwiązań. A jedną z możliwości, która pozwoli pogodzić wszystkie wskazywane aspekty, może być na przykład outsourcing usług księgowych. Ta opcja da nam jednocześnie dostęp do technologii, wiedzy, specjalistów i optymalizacji kosztowej – podsumowuje.

Badanie księgowości w polskich firmach zostało przeprowadzone na pracownikach małych, średnich i dużych firm, w maju i czerwcu 2021 r.

Pełny raport z badania znajduje się tutaj: Księgowość w polskich firmach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA