REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego

Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego
Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego

REKLAMA

REKLAMA

Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat księgowość przeszła ogromną transformację. Musiała dostosowywać się do wielu zmian w przepisach prawnych i podatkowych. A to nie koniec wyzwań – już od początku przyszłego roku obowiązkowy stanie się krajowy system e-faktur. Tymczasem tylko 40% firm deklaruje, że korzysta z technologii w obszarze księgowości.

Księgowość w polskich firmach - badanie i raport

Z przeprowadzonego przez Impel Business Solutions oraz Infor badania „Księgowość w polskich firmach” jasno wynika, że większość firm w niewystarczającym stopniu wykorzystuje technologie w obszarze księgowym. Co piąty badany korzysta z elektronicznego sczytywania danych z dokumentów papierowych (OCR), a tylko 13% przedsiębiorstw digitalizuje dokumentację przedsiębiorstwa. Co ciekawe – większość firm nie planuje wdrażania technologii w obsłudze księgowej w najbliższym roku. Wprowadzenie OCR planuje 27% firm, a systemów do digitalizacji dokumentów – tylko 14%. Niespełna 40% przedsiębiorstw deklaruje natomiast, że planuje wdrożyć narzędzia technologiczne, które pomogą zoptymalizować procesy księgowe na przestrzeni 12 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W badaniu poproszono o wskazanie największych wyzwań, z jakimi mierzą się działy księgowe w obecnych czasach. Na pierwszym miejscu wymieniono zmieniające się przepisy rachunkowe, regulacje prawne czy dyrektywy unijne (aż 81% wskazań ankietowanych). Prawie połowa respondentów (47%) wskazała na terminowość księgowań, a aż 36% na brak zastępowalności pracowników. Co ciekawe – niemalże jedna piąta (19 proc.) wskazała na konieczność poznawania nowych technologii.

- Wiedza, rzetelność i terminowość – to fundamentalne wartości dla działów księgowych. By utrzymać poziom usług niezbędna staje się  automatyzacja i robotyzacja procesów  – zaznacza Aleksandra Pietruczuk, dyrektor ds. procesów transakcyjnych z Impel Business Solutions. To innowacje, na które przedsiębiorstwa niekoniecznie będą miały środki – niezbędne będzie więc wzmocnienie działu księgowego zewnętrznymi kompetencjami. Tym bardziej, że powoli wyczerpuje się epoka, w której główny księgowy może poświęcać się kwestiom operacyjnym – dodaje.

Automatyzacja zmienia rolę głównego księgowego

Jeśli chodzi o pozyskiwanie wiedzy z obszaru księgowości – „Internet” zdeklasował pozostałe formy. Aż 71% respondentów przyznało, że właśnie tam szuka niezbędnych informacji z tej dziedziny. Na drugim miejscu (65% wskazań) znalazły szkolenia i webinaria.

REKLAMA

W obecnych czasach nie wystarczy już pozyskiwanie wiedzy ad hoc. Tylko całościowe podejście do procesów księgowych w organizacji, znajomość dostępnych na rynku rozwiązań i automatyzacja czynności, by przyspieszyć otrzymywanie pożądanych danych wysokiej jakości gwarantuje możliwość odnalezienia się w aktualnych i ciągle zmieniających się przepisach – zaznacza Aleksandra Pietruczuk. Takie podejście pozwoli na wykorzystanie pełnego potencjału specjalistów – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tysiące dokumentów do przetworzenia wewnątrz – jak to zorganizować?

Przeważająca część ankietowanych przyznaje, że ich firma nie korzysta z zewnętrznej obsługi księgowej (85%). Zapytani o to, co mogłoby ich skłonić do zmiany tego modelu, czyli korzystania z usług zewnętrznego podmiotu, najczęściej wskazywali zmniejszenie kosztów systemu finansowo-księgowego (21%). W dalszej kolejności uplasowało się zachowanie ciągłości usług, czyli brak rotacji i absencji oraz optymalizacja, mająca na celu skrócenie procesu księgowania - na te dwa czynniki zwróciła uwagę jedna piąta badanych.

Te firmy, które już współpracują z zewnętrznym podmiotem, do zmiany dostawcy może przekonać głównie szerszy zakres oferowanych usług (32% wskazań), a także bezpieczeństwo danych (29%)

- Z badania płyną ciekawe wnioski dotyczące funkcjonowania działów księgowych w polskich firmach. Potwierdza to też nasza codzienna praktyka i rozmowy z klientami. Z jednej strony zachowawczość w podejmowaniu inwestycji technologicznych, wzmacniających ten obszar i utrzymywanie księgowości wewnątrz organizacji, z drugiej świadomość wyzwań i potrzeba szybkiego dostosowywania się do zachodzących zmian w przepisach – mówi Aleksandra Pietruczuk, dyrektor ds. procesów transakcyjnych z Impel Business Solutions. Te dość sprzeczne oczekiwania będą potrzebowały palących rozwiązań. A jedną z możliwości, która pozwoli pogodzić wszystkie wskazywane aspekty, może być na przykład outsourcing usług księgowych. Ta opcja da nam jednocześnie dostęp do technologii, wiedzy, specjalistów i optymalizacji kosztowej – podsumowuje.

Badanie księgowości w polskich firmach zostało przeprowadzone na pracownikach małych, średnich i dużych firm, w maju i czerwcu 2021 r.

Pełny raport z badania znajduje się tutaj: Księgowość w polskich firmach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA