REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego

Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego
Księgowość w polskich firmach. Rola głównego księgowego

REKLAMA

REKLAMA

Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat księgowość przeszła ogromną transformację. Musiała dostosowywać się do wielu zmian w przepisach prawnych i podatkowych. A to nie koniec wyzwań – już od początku przyszłego roku obowiązkowy stanie się krajowy system e-faktur. Tymczasem tylko 40% firm deklaruje, że korzysta z technologii w obszarze księgowości.

Księgowość w polskich firmach - badanie i raport

Z przeprowadzonego przez Impel Business Solutions oraz Infor badania „Księgowość w polskich firmach” jasno wynika, że większość firm w niewystarczającym stopniu wykorzystuje technologie w obszarze księgowym. Co piąty badany korzysta z elektronicznego sczytywania danych z dokumentów papierowych (OCR), a tylko 13% przedsiębiorstw digitalizuje dokumentację przedsiębiorstwa. Co ciekawe – większość firm nie planuje wdrażania technologii w obsłudze księgowej w najbliższym roku. Wprowadzenie OCR planuje 27% firm, a systemów do digitalizacji dokumentów – tylko 14%. Niespełna 40% przedsiębiorstw deklaruje natomiast, że planuje wdrożyć narzędzia technologiczne, które pomogą zoptymalizować procesy księgowe na przestrzeni 12 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W badaniu poproszono o wskazanie największych wyzwań, z jakimi mierzą się działy księgowe w obecnych czasach. Na pierwszym miejscu wymieniono zmieniające się przepisy rachunkowe, regulacje prawne czy dyrektywy unijne (aż 81% wskazań ankietowanych). Prawie połowa respondentów (47%) wskazała na terminowość księgowań, a aż 36% na brak zastępowalności pracowników. Co ciekawe – niemalże jedna piąta (19 proc.) wskazała na konieczność poznawania nowych technologii.

- Wiedza, rzetelność i terminowość – to fundamentalne wartości dla działów księgowych. By utrzymać poziom usług niezbędna staje się  automatyzacja i robotyzacja procesów  – zaznacza Aleksandra Pietruczuk, dyrektor ds. procesów transakcyjnych z Impel Business Solutions. To innowacje, na które przedsiębiorstwa niekoniecznie będą miały środki – niezbędne będzie więc wzmocnienie działu księgowego zewnętrznymi kompetencjami. Tym bardziej, że powoli wyczerpuje się epoka, w której główny księgowy może poświęcać się kwestiom operacyjnym – dodaje.

Automatyzacja zmienia rolę głównego księgowego

Jeśli chodzi o pozyskiwanie wiedzy z obszaru księgowości – „Internet” zdeklasował pozostałe formy. Aż 71% respondentów przyznało, że właśnie tam szuka niezbędnych informacji z tej dziedziny. Na drugim miejscu (65% wskazań) znalazły szkolenia i webinaria.

REKLAMA

W obecnych czasach nie wystarczy już pozyskiwanie wiedzy ad hoc. Tylko całościowe podejście do procesów księgowych w organizacji, znajomość dostępnych na rynku rozwiązań i automatyzacja czynności, by przyspieszyć otrzymywanie pożądanych danych wysokiej jakości gwarantuje możliwość odnalezienia się w aktualnych i ciągle zmieniających się przepisach – zaznacza Aleksandra Pietruczuk. Takie podejście pozwoli na wykorzystanie pełnego potencjału specjalistów – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tysiące dokumentów do przetworzenia wewnątrz – jak to zorganizować?

Przeważająca część ankietowanych przyznaje, że ich firma nie korzysta z zewnętrznej obsługi księgowej (85%). Zapytani o to, co mogłoby ich skłonić do zmiany tego modelu, czyli korzystania z usług zewnętrznego podmiotu, najczęściej wskazywali zmniejszenie kosztów systemu finansowo-księgowego (21%). W dalszej kolejności uplasowało się zachowanie ciągłości usług, czyli brak rotacji i absencji oraz optymalizacja, mająca na celu skrócenie procesu księgowania - na te dwa czynniki zwróciła uwagę jedna piąta badanych.

Te firmy, które już współpracują z zewnętrznym podmiotem, do zmiany dostawcy może przekonać głównie szerszy zakres oferowanych usług (32% wskazań), a także bezpieczeństwo danych (29%)

- Z badania płyną ciekawe wnioski dotyczące funkcjonowania działów księgowych w polskich firmach. Potwierdza to też nasza codzienna praktyka i rozmowy z klientami. Z jednej strony zachowawczość w podejmowaniu inwestycji technologicznych, wzmacniających ten obszar i utrzymywanie księgowości wewnątrz organizacji, z drugiej świadomość wyzwań i potrzeba szybkiego dostosowywania się do zachodzących zmian w przepisach – mówi Aleksandra Pietruczuk, dyrektor ds. procesów transakcyjnych z Impel Business Solutions. Te dość sprzeczne oczekiwania będą potrzebowały palących rozwiązań. A jedną z możliwości, która pozwoli pogodzić wszystkie wskazywane aspekty, może być na przykład outsourcing usług księgowych. Ta opcja da nam jednocześnie dostęp do technologii, wiedzy, specjalistów i optymalizacji kosztowej – podsumowuje.

Badanie księgowości w polskich firmach zostało przeprowadzone na pracownikach małych, średnich i dużych firm, w maju i czerwcu 2021 r.

Pełny raport z badania znajduje się tutaj: Księgowość w polskich firmach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA