REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – czyli do końca maja.

Jednorazowa amortyzacja na czas stanu epidemii

REKLAMA

W związku z epidemią COVID-19 zaistniała potrzeba wprowadzenia szczególnych rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym tej sytuacji. Koniecznym stało się opracowanie pakietu przepisów dla przedsiębiorców, zapobiegającego m.in. utracie płynności w ramach prowadzonych przez nich działalności. Ustawy covidowe  uruchomiły szereg nadzwyczajnych instrumentów zarówno w ustawie o PIT jak i o CIT, których zadaniem miało być wspieranie przedsiębiorców w tym trudnym okresie. Część wprowadzonych zmian poszerzała istniejące już mechanizmy, zaś część wprowadzała zupełnie nowe. W związku z czym pojawiły się też przepisy zachęcające do przeciwdziałania skutkom epidemii COVID-19. Za takie rozwiązanie można z pewnością uznać preferencję pozwalającą na jednorazową amortyzację wynikającą z art. 52 ustawy o PIT oraz w art. 38k ustawy o CIT. W obu ustawach przepis ma analogiczne brzmienie.

REKLAMA

1. Podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19, i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie od 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

2. Za towary, o których mowa w ust. 1, uważa się w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczną odzież ochronną, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.

Nawet budynki jednorazowo zamortyzowane

Kreatywni podatnicy na kanwie powyższego przepisu mieli możliwość jednorazowo odpisać nawet budynki, o ile ich przeznaczenie faktycznie wiązało się z produkcją towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

Sztandarowym przykładem takiego skorzystania z tej szczególnej preferencji jest sytuacja przedstawiona w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 13 kwietnia 2021 r. znak 0115-KDIT3.4011.786.2020.2.PS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z opisu sprawy wynikało, że spółka w budynku produkcyjnym, który planuje nabyć, zamierza produkować tekstylia w postaci odzieży i pościeli szpitalnej oraz operacyjnej wielokrotnego użytku. Spółka dopytała czy asortyment jaki ma produkować w nabytym budynku może zostać uznany za towar związany z przeciwdziałaniem COVID-19. Odpowiedź Dyrektora KIS była twierdząca, ze wskazaniem, że przepis nie ma katalogu zamkniętego. Spółka zwróciła się  także z pytaniem czy budynek może być środkiem trwałym nabytym w celu produkcji ww. towarów. Ponownie odpowiedź była twierdząca. Wnioskodawca sfinalizował swoje wątpliwości pytaniem – czy w tej sytuacji może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wspomnianego środka trwałego i po raz kolejny odpowiedź była pozytywna.

Możliwość zmiany przeznaczenia jednorazowo zamortyzowanych środków trwałych

Jednorazowa amortyzacja budynku to tylko jeden z przykładów, podatnikom została bowiem otworzona furtka do nabycia i jednorazowego odpisu szerokiej gamy urządzeń i maszyn, które mogą być używane w działalności gospodarczej mimo ustania stanu pandemii. Po czym ich przeznaczenie można następnie zmodyfikować, gdyż w obu ustawach o podatkach dochodowych  nie ma przepisów sprzeciwiających się takiemu działaniu. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 24 września 2021 r. znak 0111-KDIB2-1.4010.252.2021.1.BKD Spółka wskazała, że zakupiła urządzenia do napełniania tub (tubiarki), mieszalnik o poj. 1000 I (mieszalnik), jak również urządzenie do przycinania pompek służące do produkcji żeli oraz płynów antybakteryjnych. Wnioskodawca zaznaczył jednak, że nie wyklucza, że w momencie, kiedy zmniejszy się zapotrzebowanie spowodowane koniecznością przeciwdziałania COVID-19, środki trwałe, o których mowa, będą wykorzystywane również przy wytwarzaniu produktów kosmetycznych. Dyrektor KIS nie widział przeciwskazań w tym zakresie, zaaprobował stanowisko spółki i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska.

Elastyczny zwrot "w szczególności"

Wprowadzenie omawianej ulgi dało szerokie pole do popisu zwłaszcza branżom takim jak np. medyczna, które z założenia i tak produkują środki medyczne, środki do dezynfekcji czy artykuły higieniczne. Niemniej jednak katalog towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 pozostawał otwarty, gdyż ustawodawca posłużył się zwrotem „w szczególności”, nie zamykając w ten sposób tematu dla pomysłowych podatników.

Wobec czego, można uznać, że mądry zakup uniwersalnego środka trwałego na gruncie wskazanych przepisów pozwalał na skorzystanie ze znacznej preferencji podatkowej.

Odpis amortyzacyjny tylko do końca maja

No więc właśnie pozwalał, a raczej pozwoli jeszcze przez kilka dni, bowiem 16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii – w związku z czym jak stanowi regulacja omawianych przepisów, takiego odpisu można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy
Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowość w erze automatyzacji. Eksperci spotkają się w Targach Kielce

Nowe technologie, presja legislacyjna i rosnące oczekiwania klientów nie pozostawiają złudzeń – biura rachunkowe muszą redefiniować swoje modele działania. VI Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się 30 września i 1 października 2025 roku w Targach Kielce, to odpowiedź branży na dynamiczne zmiany w otoczeniu prawnym, podatkowym i organizacyjnym.

Nowe zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów w procedurze uproszczonej – projekt nowelizacji ustawy opublikowany

Zmiany w przepisach celnych Unii Europejskiej wymusiły aktualizację krajowych regulacji dotyczących VAT. W piątek 19 lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja ma istotne znaczenie dla przedsiębiorców korzystających z procedury uproszczonej przy imporcie towarów.

Darowizna od babci lub dziadka – kiedy bez podatku? Jest kilka warunków, które decydują o zwolnieniu

Otrzymałeś gotówkę od babci lub dziadka? Sprawdź, kiedy darowizna pieniężna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. Przepisy przewidują korzystne zwolnienia, ale warto znać limity kwoty wolnej i terminy zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć.

Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

REKLAMA

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

REKLAMA

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA