REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – czyli do końca maja.

Jednorazowa amortyzacja na czas stanu epidemii

REKLAMA

W związku z epidemią COVID-19 zaistniała potrzeba wprowadzenia szczególnych rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym tej sytuacji. Koniecznym stało się opracowanie pakietu przepisów dla przedsiębiorców, zapobiegającego m.in. utracie płynności w ramach prowadzonych przez nich działalności. Ustawy covidowe  uruchomiły szereg nadzwyczajnych instrumentów zarówno w ustawie o PIT jak i o CIT, których zadaniem miało być wspieranie przedsiębiorców w tym trudnym okresie. Część wprowadzonych zmian poszerzała istniejące już mechanizmy, zaś część wprowadzała zupełnie nowe. W związku z czym pojawiły się też przepisy zachęcające do przeciwdziałania skutkom epidemii COVID-19. Za takie rozwiązanie można z pewnością uznać preferencję pozwalającą na jednorazową amortyzację wynikającą z art. 52 ustawy o PIT oraz w art. 38k ustawy o CIT. W obu ustawach przepis ma analogiczne brzmienie.

REKLAMA

1. Podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19, i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie od 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

2. Za towary, o których mowa w ust. 1, uważa się w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczną odzież ochronną, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.

Nawet budynki jednorazowo zamortyzowane

Kreatywni podatnicy na kanwie powyższego przepisu mieli możliwość jednorazowo odpisać nawet budynki, o ile ich przeznaczenie faktycznie wiązało się z produkcją towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

Sztandarowym przykładem takiego skorzystania z tej szczególnej preferencji jest sytuacja przedstawiona w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 13 kwietnia 2021 r. znak 0115-KDIT3.4011.786.2020.2.PS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z opisu sprawy wynikało, że spółka w budynku produkcyjnym, który planuje nabyć, zamierza produkować tekstylia w postaci odzieży i pościeli szpitalnej oraz operacyjnej wielokrotnego użytku. Spółka dopytała czy asortyment jaki ma produkować w nabytym budynku może zostać uznany za towar związany z przeciwdziałaniem COVID-19. Odpowiedź Dyrektora KIS była twierdząca, ze wskazaniem, że przepis nie ma katalogu zamkniętego. Spółka zwróciła się  także z pytaniem czy budynek może być środkiem trwałym nabytym w celu produkcji ww. towarów. Ponownie odpowiedź była twierdząca. Wnioskodawca sfinalizował swoje wątpliwości pytaniem – czy w tej sytuacji może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wspomnianego środka trwałego i po raz kolejny odpowiedź była pozytywna.

Możliwość zmiany przeznaczenia jednorazowo zamortyzowanych środków trwałych

Jednorazowa amortyzacja budynku to tylko jeden z przykładów, podatnikom została bowiem otworzona furtka do nabycia i jednorazowego odpisu szerokiej gamy urządzeń i maszyn, które mogą być używane w działalności gospodarczej mimo ustania stanu pandemii. Po czym ich przeznaczenie można następnie zmodyfikować, gdyż w obu ustawach o podatkach dochodowych  nie ma przepisów sprzeciwiających się takiemu działaniu. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 24 września 2021 r. znak 0111-KDIB2-1.4010.252.2021.1.BKD Spółka wskazała, że zakupiła urządzenia do napełniania tub (tubiarki), mieszalnik o poj. 1000 I (mieszalnik), jak również urządzenie do przycinania pompek służące do produkcji żeli oraz płynów antybakteryjnych. Wnioskodawca zaznaczył jednak, że nie wyklucza, że w momencie, kiedy zmniejszy się zapotrzebowanie spowodowane koniecznością przeciwdziałania COVID-19, środki trwałe, o których mowa, będą wykorzystywane również przy wytwarzaniu produktów kosmetycznych. Dyrektor KIS nie widział przeciwskazań w tym zakresie, zaaprobował stanowisko spółki i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska.

Elastyczny zwrot "w szczególności"

Wprowadzenie omawianej ulgi dało szerokie pole do popisu zwłaszcza branżom takim jak np. medyczna, które z założenia i tak produkują środki medyczne, środki do dezynfekcji czy artykuły higieniczne. Niemniej jednak katalog towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 pozostawał otwarty, gdyż ustawodawca posłużył się zwrotem „w szczególności”, nie zamykając w ten sposób tematu dla pomysłowych podatników.

Wobec czego, można uznać, że mądry zakup uniwersalnego środka trwałego na gruncie wskazanych przepisów pozwalał na skorzystanie ze znacznej preferencji podatkowej.

Odpis amortyzacyjny tylko do końca maja

No więc właśnie pozwalał, a raczej pozwoli jeszcze przez kilka dni, bowiem 16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii – w związku z czym jak stanowi regulacja omawianych przepisów, takiego odpisu można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy
Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA