REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja

Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – czyli do końca maja.

Jednorazowa amortyzacja na czas stanu epidemii

W związku z epidemią COVID-19 zaistniała potrzeba wprowadzenia szczególnych rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym tej sytuacji. Koniecznym stało się opracowanie pakietu przepisów dla przedsiębiorców, zapobiegającego m.in. utracie płynności w ramach prowadzonych przez nich działalności. Ustawy covidowe  uruchomiły szereg nadzwyczajnych instrumentów zarówno w ustawie o PIT jak i o CIT, których zadaniem miało być wspieranie przedsiębiorców w tym trudnym okresie. Część wprowadzonych zmian poszerzała istniejące już mechanizmy, zaś część wprowadzała zupełnie nowe. W związku z czym pojawiły się też przepisy zachęcające do przeciwdziałania skutkom epidemii COVID-19. Za takie rozwiązanie można z pewnością uznać preferencję pozwalającą na jednorazową amortyzację wynikającą z art. 52 ustawy o PIT oraz w art. 38k ustawy o CIT. W obu ustawach przepis ma analogiczne brzmienie.

REKLAMA

Autopromocja

1. Podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19, i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie od 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

2. Za towary, o których mowa w ust. 1, uważa się w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczną odzież ochronną, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.

Nawet budynki jednorazowo zamortyzowane

Kreatywni podatnicy na kanwie powyższego przepisu mieli możliwość jednorazowo odpisać nawet budynki, o ile ich przeznaczenie faktycznie wiązało się z produkcją towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

Sztandarowym przykładem takiego skorzystania z tej szczególnej preferencji jest sytuacja przedstawiona w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 13 kwietnia 2021 r. znak 0115-KDIT3.4011.786.2020.2.PS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z opisu sprawy wynikało, że spółka w budynku produkcyjnym, który planuje nabyć, zamierza produkować tekstylia w postaci odzieży i pościeli szpitalnej oraz operacyjnej wielokrotnego użytku. Spółka dopytała czy asortyment jaki ma produkować w nabytym budynku może zostać uznany za towar związany z przeciwdziałaniem COVID-19. Odpowiedź Dyrektora KIS była twierdząca, ze wskazaniem, że przepis nie ma katalogu zamkniętego. Spółka zwróciła się  także z pytaniem czy budynek może być środkiem trwałym nabytym w celu produkcji ww. towarów. Ponownie odpowiedź była twierdząca. Wnioskodawca sfinalizował swoje wątpliwości pytaniem – czy w tej sytuacji może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wspomnianego środka trwałego i po raz kolejny odpowiedź była pozytywna.

Możliwość zmiany przeznaczenia jednorazowo zamortyzowanych środków trwałych

Jednorazowa amortyzacja budynku to tylko jeden z przykładów, podatnikom została bowiem otworzona furtka do nabycia i jednorazowego odpisu szerokiej gamy urządzeń i maszyn, które mogą być używane w działalności gospodarczej mimo ustania stanu pandemii. Po czym ich przeznaczenie można następnie zmodyfikować, gdyż w obu ustawach o podatkach dochodowych  nie ma przepisów sprzeciwiających się takiemu działaniu. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 24 września 2021 r. znak 0111-KDIB2-1.4010.252.2021.1.BKD Spółka wskazała, że zakupiła urządzenia do napełniania tub (tubiarki), mieszalnik o poj. 1000 I (mieszalnik), jak również urządzenie do przycinania pompek służące do produkcji żeli oraz płynów antybakteryjnych. Wnioskodawca zaznaczył jednak, że nie wyklucza, że w momencie, kiedy zmniejszy się zapotrzebowanie spowodowane koniecznością przeciwdziałania COVID-19, środki trwałe, o których mowa, będą wykorzystywane również przy wytwarzaniu produktów kosmetycznych. Dyrektor KIS nie widział przeciwskazań w tym zakresie, zaaprobował stanowisko spółki i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska.

Elastyczny zwrot "w szczególności"

Wprowadzenie omawianej ulgi dało szerokie pole do popisu zwłaszcza branżom takim jak np. medyczna, które z założenia i tak produkują środki medyczne, środki do dezynfekcji czy artykuły higieniczne. Niemniej jednak katalog towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 pozostawał otwarty, gdyż ustawodawca posłużył się zwrotem „w szczególności”, nie zamykając w ten sposób tematu dla pomysłowych podatników.

Wobec czego, można uznać, że mądry zakup uniwersalnego środka trwałego na gruncie wskazanych przepisów pozwalał na skorzystanie ze znacznej preferencji podatkowej.

Odpis amortyzacyjny tylko do końca maja

No więc właśnie pozwalał, a raczej pozwoli jeszcze przez kilka dni, bowiem 16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii – w związku z czym jak stanowi regulacja omawianych przepisów, takiego odpisu można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy
Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

REKLAMA

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA