REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek wygodny dla fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Występując o interpretację podatkową, trzeba wypełnić wniosek ORD-IN. Wzór wniosku jest przydatny tylko w prostych sprawach, a o takie rzadko się pyta. Zdaniem ekspertów ministerialny wniosek ma pomóc urzędnikom, a nie podatnikom.

Nowe prawo

Od 1 lipca, występując o interpretację podatkową, trzeba korzystać ze wzoru wniosku ORD-IN, opracowanego przez Ministerstwo Finansów. Do tego czasu podatnicy musieli samodzielnie sporządzać takie wnioski, uwzględniając: opis stanu faktycznego, zawarcie własnego stanowiska w sprawie oraz zadanie pytania. Opracowany wzór wniosku zawiera elementy do złudzenia przypominające deklarację PIT.

Z sondy Gazety Prawnej, przeprowadzonej w czterech izbach skarbowych zajmujących się wydawaniem interpretacji od lipca wynika, że w większości przypadków podatnicy korzystają ze wzoru wniosku.

Zdaniem ekspertów stworzenie specjalnego wzoru było nadgorliwością ustawodawcy.

- Wniosek ogranicza podatnika. Będzie przydatny tylko w prostych sprawach, a o takie rzadko się pyta. Pomoże fiskusowi. Nie ułatwi natomiast życia podatnikom - podsumowują specjaliści.

Więcej wad niż zalet

Do 1 lipca podatnicy, którzy składali wnioski o interpretacje, często zapominali o pewnych elementach podania, bez których urząd nie mógł udzielić odpowiedzi. Resort finansów, opracowując nowelizację Ordynacji podatkowej, uznał, że specjalny wzór wniosku pomoże podatnikom w napisaniu prośby o interpretację. Jednak stworzony wzór nie jest doskonały.

- Wady wzoru wniosku o wydanie interpretacji łatwo zauważyć. Wystarczy go kilka razy wypełnić, szczególnie przy bardziej skomplikowanym stanie faktycznym. Ciekaw jestem, czy ktoś z projektodawców faktycznie spróbował to zrobić. Miejsca na umieszczenie przepisów, stanu faktycznego i stanowiska strony wystarcza tylko przy prostych sprawach. Gdy sprawa jest skomplikowana, trzeba dołączać kilka załączników, gdzie znowu jest bardzo mało miejsca i znowu trzeba wykazywać dane wnioskodawcy. Alternatywą jest użycie mikroczcionki, ale to będzie utrudnieniem dla czytającego - wskazał Mariusz Marecki, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers.

Dodał, że wzór wniosku o wydanie interpretacji ma też zalety. Powoduje, że urzędnicy nie mają kłopotu z zakwalifikowaniem rodzaju pisma. Wzór skłania też do podania wszelkich wymaganych danych.

- Do tego wystarczyłoby jednak dokładniejsze określenie wymogów co do wniosku, a nie tworzenie tabelki do wypełnienia w odniesieniu do spraw, w których chodzi często o skomplikowaną argumentację - powiedział Mariusz Marecki.

Zbyt mało miejsca

Tomasz Cichy, ekspert z departamentu prawa podatkowego kancelarii Grynhoff, Woźny i wspólnicy, uważa, że formularz wniosku o wydanie interpretacji ułatwi pracę urzędnikom rozpatrującym wnioski oraz być może osobom nieprowadzącym firm, które nie wiedzą, jakie wymogi powinien spełniać wniosek.

- Przy zawiłych problemach podatkowych przedsiębiorców konieczne może się okazać składanie wraz z formularzem wielu załączników. Interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy, uznając je za prawidłowe bądź nieprawidłowe. Z punktu widzenia podatnika najistotniejsze jest zatem właściwe uzasadnienie własnego stanowiska w sprawie. Tymczasem rubryka, w której podatnik wyraża własne stanowisko, to jedynie połowa strony z czterech stron druku, gdy aż dwie z nich przeznacza się na kwestie formalne. Niewiele bardziej pomocny okazuje się załącznik do wniosku, w którym miejsce na stanowisko podatnika to zaledwie pół strony z dwóch jego stron - dodał Tomasz Cichy.

Mnożenie załączników

Jak już wspominałam, od początku lipca wniosek o wydanie wiążącej interpretacji sporządzany jest na nowym formularzu ORD-IN. Bezpośrednią przyczyną wprowadzenia formularza jest centralizacja wydawania wiążących interpretacji. Wydawaniem interpretacji od lipca 2007 r. zajmuje się bowiem minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: katowickiej, poznańskiej, bydgoskiej i warszawskiej.

- Ze względu na konieczność przestrzegania trzymiesięcznego terminu, publikowania interpretacji oraz ich przekazywania do właściwych urzędów skarbowych i urzędów kontroli skarbowej, istotnym zagadnieniem jest sprawne zarządzanie wpływającymi wnioskami. Formularz zawiera wiele informacji o charakterze porządkowym, tj. dane wnioskodawcy, informację o przedmiocie interpretacji, które dodatkowo wzbogacono o wskazówki praktyczne dla podatników, dotyczących np. zasad wniesienia opłaty za interpretację - tłumaczyła Hanna Czogalla, senior konsultant departamentu doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem wprowadzenie jednolitego formatu wniosku ułatwiło administracji zarządzanie dokumentami oraz ograniczyło ryzyko popełnienia pomyłki formalnej we wniosku.

- Najważniejszym mankamentem formularza (również jego elektronicznej wersji interaktywnej) jest ograniczona przestrzeń na przedstawienie stanu faktycznego, pytania i stanowiska podatnika. Prezentacja zawiłych problemów wymaga niekiedy wielostronicowych opracowań, a zamieszczenie ich we wniosku jest utrudnione, ze względu na konieczność mnożenia załączników - podkreśliła Hanna Czogalla.

Kłopotliwa interaktywność

Ministerstwo Finansów poza tradycyjnym, papierowym wzorem wniosku o wydanie interpretacji opracowało jego wersję interaktywną. Jednak sprawia ona jeszcze więcej kłopotów niż papierowa. Na ten aspekt zwrócił uwagę Marcin Żuk, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GLN.

Według niego, teoretycznie biorąc, wprowadzenie obowiązkowego urzędowego formularza wniosku o wydanie interpretacji może nieść ze sobą konkretne korzyści, zarówno dla podatników (łatwiejsze może być skorzystanie z gotowego wzorca, niż przygotowanie wniosku na podstawie rozrzuconych po różnych aktach prawnych przepisów prawa podatkowego), jak i administracji podatkowej (np. przyspieszenie postępowań w związku z mniejszą ilością błędów formalnych).

- Niestety, w praktyce funkcjonowanie urzędowych formularzy przysparza podatnikom samych problemów. Nie ułatwiło sprawy wprowadzenie wersji interaktywnej formularza. Osoba pragnąca skorzystać z tej wersji napotka jeszcze więcej problemów niż w przypadku zwykłej wersji formularza. Spośród najistotniejszych wad wersji interaktywnej ORD-IN można wymienić: brak możliwości archiwizacji/zapisu formularza, co rodzi ryzyko utraty danych w związku z ewentualną awarią systemu komputerowego/łącza internetowego mającą miejsce podczas jego wypełniania; ewidentne niedopracowanie poszczególnych pozycji formularza (np. na liście ok. 52 krajów pochodzenia wnioskodawców, w pozycji 12 i 22 Kraj, figurują takie pozycje jak np. Wyspa Bouveta czy Svalbard i Jan Meyen, a nie ma np. USA); problemy pojawiające się przy kopiowaniu tekstu z zewnętrznego edytora tekstów (np. MS Word), co powoduje konieczność zastąpienia biurowego edytora tekstów formularzem wniosku; zbyt mało miejsca na treść wniosku (np. stanowisko wnioskodawcy); brak wersji interaktywnej załącznika ORD-IN/A - podsumował Marcin Żuk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak korzystać z wniosku o wydanie interpretacji podatkowej

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA