REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm ma szansę uchwalić wyższą ulgę na dzieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Sejm zajął się zmianami w PIT zwiększającymi ulgę rodzinną. Kwota zmniejszająca podatek na każde dziecko ma wzrosnąć do 572,54 zł. Taką kwotę rodzice mieliby prawo odliczyć już w rozliczeniu za 2007 rok.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zyta Gilowska, wicepremier

Połączone komisje Finansów Publicznych oraz Rodziny i Praw Kobiet przedstawiły sprawozdanie z prac nad projektami zakładającymi wprowadzenie wyższej ulgi dla rodziców. Jeżeli proponowane zmiany zostaną uchwalone, to rodzice w rozliczeniu za 2007 rok pomniejszą podatek o 572,54 zł na każde dziecko. Obecnie jest to 120 zł.

Dwa warianty ulgi

Przypomnijmy, że sejmowe komisje debatowały nad dwoma propozycjami podatkowej preferencji dla rodziców. Pierwsza z nich przewidywała podniesienie obowiązującej kwoty ulgi w wysokości 120 zł na każde dziecko poprzez powiązanie tej podwyżki z kwotą zmniejszającą podatek.

Druga zakładała wprowadzenie nowej konstrukcji ulgi polegającej na pomniejszeniu podstawy opodatkowania o kwotę 3015 zł rocznie na każde dziecko. Sejmowe Komisje wybrały pierwsze z rozwiązań. Projekt złożony w Sejmie przez klub PiS i przedstawiony w drugim czytaniu zakłada, że ulga rodzinna na każde dziecko wzrośnie z kwoty 120 zł do wysokości kwoty zmniejszającej podatek. W rozliczeniu za 2007 rok odliczenie wyniosłoby zatem 572,54 zł na każde dziecko (kwota ta odpowiada dochodowi niepowodującemu obowiązku zapłaty podatku, który w 2007 roku wynosi 3015 zł).

Przyjęcie takiego rozwiązania oznacza, że wysokość ulgi będzie się zmieniała wraz z wysokością kwoty zmniejszającej podatek w danym roku podatkowym. Kwoty te zostały zapisane w ustawie nowelizującej ustawę o PIT z 16 listopada 2006 r. W 2008 roku kwota odliczenia ulegnie podwyższeniu do 586,85 zł. Począwszy od 2009 roku zacznie obowiązywać dwustopniowa skala podatkowa z kwotą zmniejszającą podatek wynoszącą 556,02 zł. Niewykluczone jednak, że kwota zmniejszająca podatek po 2009 roku będzie waloryzowana, co wpłynie na wysokość ulgi w kolejnych latach. Jak już wspomnieliśmy, wyższa ulga po raz pierwszy znalazłaby zastosowanie już w rozliczeniu za 2007 rok.

Projekt zmienia wysokość preferencji dla rodziców, pozostawia natomiast bez zmian zasady i warunki korzystania z odliczenia. Wyjaśnijmy zatem, że ulgę można uwzględnić w rocznej deklaracji podatkowej (lub rocznym obliczeniu podatku dochodowego dokonywanym przez płatnika). Ulgę odliczą od podatku dochodowego pomniejszonego o kwotę składki zdrowotnej rodzice rozliczający się z fiskusem według progresywnej skali podatkowej. Warunek ten eliminuje z grona uprawnionych do ulgi podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy wybrali szczególną formę rozliczeń (ryczałt albo kartę podatkową). Preferencja dotyczy łącznie obojga rodziców, przy czym kwotę ulgi odlicza się od podatku obojga lub jednego z nich. Do skorzystania z ulgi wystarczy zatem, aby jedno z rodziców rozliczało podatek dochodowy na ogólnych zasadach. W przypadku podatników rozwiedzionych lub w separacji ulga przysługuje temu z rodziców, u którego dzieci faktycznie przebywają.

Ulga na każde dziecko

Zmianie nie ulegnie również zasada, zgodnie z którą odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i kwoty ulgi. Oznacza to, że wysokość preferencji w danej rodzinie będzie zależała od liczby dzieci wychowywanych w danym roku podatkowym. Ulga dotyczy zarówno dzieci własnych, jak i przysposobionych: małoletnich oraz bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny. Ulga obejmie także dzieci do 25 roku życia uczące się w szkołach wyższych, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały one dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych o podatku, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.

Parlament może zdążyć

Zgodnie z zapowiedziami, Sejm ma zostać rozwiązany 7 września, czyli pod koniec następnego posiedzenia, na którym ma odbyć się również trzecie czytanie ustawy. Jeżeli posłowie zdążą z uchwaleniem nowelizacji nie oznacza to jednak, że wyższa preferencja podatkowa dla rodziców zacznie obowiązywać. Proces legislacyjny obejmuje bowiem jeszcze senacki etap prac. Tymczasem kadencje Sejmu i Senatu są identyczne. Zgodnie z art. 98 ust. 3 konstytucji skrócenie kadencji Sejmu oznacza skrócenie kadencji senatu. Jeżeli zatem sejm rozwiąże się po uchwaleniu ustawy wprowadzającej wyższą ulgę na dzieci, senat może nie mieć szans nad nią procedować. Możliwy jest jednak inny scenariusz. Rodzice odliczą od podatku wyższą ulgę, jeżeli posłowie uchwalą nowelizację na następnym posiedzeniu i w tym samym czasie zbierze się Senat, który zdąży ją rozpatrzyć przed rozwiązaniem parlamentu. Jest jednak jeden warunek. Senatorowie nie mogą wprowadzać do ustawy poprawek. W przeciwnym wypadku ustawa musiałaby trafić ponownie do Sejmu.

Ponieważ jednak nowelizacja nie jest kontrowersyjna i popierają ją wszystkie kluby poselskie, wszystko wskazuje na to, że senatorowie nie będą wprowadzać poprawek, aby umożliwić jej wejście w życie. Jeżeli obecny Sejm i Senat nie przyjmą ustawy, projekt nowelizacji trafi niestety do kosza, zgodnie z zasadą, że wraz z rozwiązaniem parlamentu kończy się także żywot wszystkich wniesionych do niego projektów ustaw.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ile skorzysta rodzina

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA