REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm ma szansę uchwalić wyższą ulgę na dzieci

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Sejm zajął się zmianami w PIT zwiększającymi ulgę rodzinną. Kwota zmniejszająca podatek na każde dziecko ma wzrosnąć do 572,54 zł. Taką kwotę rodzice mieliby prawo odliczyć już w rozliczeniu za 2007 rok.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zyta Gilowska, wicepremier

Połączone komisje Finansów Publicznych oraz Rodziny i Praw Kobiet przedstawiły sprawozdanie z prac nad projektami zakładającymi wprowadzenie wyższej ulgi dla rodziców. Jeżeli proponowane zmiany zostaną uchwalone, to rodzice w rozliczeniu za 2007 rok pomniejszą podatek o 572,54 zł na każde dziecko. Obecnie jest to 120 zł.

Dwa warianty ulgi

Przypomnijmy, że sejmowe komisje debatowały nad dwoma propozycjami podatkowej preferencji dla rodziców. Pierwsza z nich przewidywała podniesienie obowiązującej kwoty ulgi w wysokości 120 zł na każde dziecko poprzez powiązanie tej podwyżki z kwotą zmniejszającą podatek.

Druga zakładała wprowadzenie nowej konstrukcji ulgi polegającej na pomniejszeniu podstawy opodatkowania o kwotę 3015 zł rocznie na każde dziecko. Sejmowe Komisje wybrały pierwsze z rozwiązań. Projekt złożony w Sejmie przez klub PiS i przedstawiony w drugim czytaniu zakłada, że ulga rodzinna na każde dziecko wzrośnie z kwoty 120 zł do wysokości kwoty zmniejszającej podatek. W rozliczeniu za 2007 rok odliczenie wyniosłoby zatem 572,54 zł na każde dziecko (kwota ta odpowiada dochodowi niepowodującemu obowiązku zapłaty podatku, który w 2007 roku wynosi 3015 zł).

Przyjęcie takiego rozwiązania oznacza, że wysokość ulgi będzie się zmieniała wraz z wysokością kwoty zmniejszającej podatek w danym roku podatkowym. Kwoty te zostały zapisane w ustawie nowelizującej ustawę o PIT z 16 listopada 2006 r. W 2008 roku kwota odliczenia ulegnie podwyższeniu do 586,85 zł. Począwszy od 2009 roku zacznie obowiązywać dwustopniowa skala podatkowa z kwotą zmniejszającą podatek wynoszącą 556,02 zł. Niewykluczone jednak, że kwota zmniejszająca podatek po 2009 roku będzie waloryzowana, co wpłynie na wysokość ulgi w kolejnych latach. Jak już wspomnieliśmy, wyższa ulga po raz pierwszy znalazłaby zastosowanie już w rozliczeniu za 2007 rok.

Projekt zmienia wysokość preferencji dla rodziców, pozostawia natomiast bez zmian zasady i warunki korzystania z odliczenia. Wyjaśnijmy zatem, że ulgę można uwzględnić w rocznej deklaracji podatkowej (lub rocznym obliczeniu podatku dochodowego dokonywanym przez płatnika). Ulgę odliczą od podatku dochodowego pomniejszonego o kwotę składki zdrowotnej rodzice rozliczający się z fiskusem według progresywnej skali podatkowej. Warunek ten eliminuje z grona uprawnionych do ulgi podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy wybrali szczególną formę rozliczeń (ryczałt albo kartę podatkową). Preferencja dotyczy łącznie obojga rodziców, przy czym kwotę ulgi odlicza się od podatku obojga lub jednego z nich. Do skorzystania z ulgi wystarczy zatem, aby jedno z rodziców rozliczało podatek dochodowy na ogólnych zasadach. W przypadku podatników rozwiedzionych lub w separacji ulga przysługuje temu z rodziców, u którego dzieci faktycznie przebywają.

Ulga na każde dziecko

Zmianie nie ulegnie również zasada, zgodnie z którą odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i kwoty ulgi. Oznacza to, że wysokość preferencji w danej rodzinie będzie zależała od liczby dzieci wychowywanych w danym roku podatkowym. Ulga dotyczy zarówno dzieci własnych, jak i przysposobionych: małoletnich oraz bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny. Ulga obejmie także dzieci do 25 roku życia uczące się w szkołach wyższych, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały one dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych o podatku, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.

Parlament może zdążyć

Zgodnie z zapowiedziami, Sejm ma zostać rozwiązany 7 września, czyli pod koniec następnego posiedzenia, na którym ma odbyć się również trzecie czytanie ustawy. Jeżeli posłowie zdążą z uchwaleniem nowelizacji nie oznacza to jednak, że wyższa preferencja podatkowa dla rodziców zacznie obowiązywać. Proces legislacyjny obejmuje bowiem jeszcze senacki etap prac. Tymczasem kadencje Sejmu i Senatu są identyczne. Zgodnie z art. 98 ust. 3 konstytucji skrócenie kadencji Sejmu oznacza skrócenie kadencji senatu. Jeżeli zatem sejm rozwiąże się po uchwaleniu ustawy wprowadzającej wyższą ulgę na dzieci, senat może nie mieć szans nad nią procedować. Możliwy jest jednak inny scenariusz. Rodzice odliczą od podatku wyższą ulgę, jeżeli posłowie uchwalą nowelizację na następnym posiedzeniu i w tym samym czasie zbierze się Senat, który zdąży ją rozpatrzyć przed rozwiązaniem parlamentu. Jest jednak jeden warunek. Senatorowie nie mogą wprowadzać do ustawy poprawek. W przeciwnym wypadku ustawa musiałaby trafić ponownie do Sejmu.

Ponieważ jednak nowelizacja nie jest kontrowersyjna i popierają ją wszystkie kluby poselskie, wszystko wskazuje na to, że senatorowie nie będą wprowadzać poprawek, aby umożliwić jej wejście w życie. Jeżeli obecny Sejm i Senat nie przyjmą ustawy, projekt nowelizacji trafi niestety do kosza, zgodnie z zasadą, że wraz z rozwiązaniem parlamentu kończy się także żywot wszystkich wniesionych do niego projektów ustaw.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ile skorzysta rodzina

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA