REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki VAT na nośniki energii (gaz, węgiel, olej opałowy, energia elektryczna i cieplna) – sezon grzewczy 2022/2023

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stawki VAT na nośniki energii (gaz, węgiel, olej opałowy, energia elektryczna i cieplna) – sezon grzewczy 2022/2023
Stawki VAT na nośniki energii (gaz, węgiel, olej opałowy, energia elektryczna i cieplna) – sezon grzewczy 2022/2023
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W tym sezonie grzewczym na wszystkie nośniki energii powinna obowiązywać obniżona stawka VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.

Obniżone stawki VAT do końca 2022 roku - tylko na niektóre nośniki energii

Obniżone stawki VAT na niektóre nośniki energii obowiązują tylko do końca 2022 r. Przypomnę, że obniżka dotyczy gazu ziemnego (z 23% do 0%) i energii elektrycznej i cieplnej (z 23% do 5%).

Pozostałe nośniki – a wśród nich najważniejsze – węgiel kamienny i brunatny są nie wiadomo dlaczego wciąż objęte stawką 23% VAT, podobnie jak usługi dystrybucji prądu, gazu i ciepła, drewno opałowe, pelet i olej opałowy i … opony, którymi pali tylko AntyPiS.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niekonsekwentne obniżki stawek VAT

Ten model obniżek jest z oczywistych względów niekonsekwentny, a nawet przypadkowy lub wręcz absurdalny.

Zadam tylko kilka pytań: dlaczego olej opałowy obciążony jest stawką 23% VAT, a olej napędowy (ten sam produkt) tylko 8%?

Dlaczego konsument, który korzysta z energii cieplnej płaci w cenie tylko 5%, mimo że źródłem tej energii jest węgiel (23%), a gospodarstwo domowe ogrzeje się węglem musi zapłacić już 23% VAT (prawie pięć razy więcej podatku).

REKLAMA

Jakie stawki VAT w 2023 roku?

Pora aby już dziś zastanowić się nad modelem tych stawek na nośniki energii, który będzie obowiązywać od początku przyszłego 2023 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest rzeczą oczywistą, że jednoznaczny powrót od 1 stycznia 2023 r. do stawki 23% na wszystkie powyższe towary byłby katastrofą nie tylko ekonomiczną, ale również polityczną - zarówno dla rządu jak i dla … opozycji.
Część obserwatorów sceny politycznej dostrzega bowiem nowe, nieistniejące wcześniej zjawiska. Po pierwsze polaryzacja poglądów między popierających PiS i AntyPiSem zaciera się w przypadku oceny coraz większej grupy zjawisk. Po drugie wyborcy nie dostrzegają różnic w poglądach, ocenach i diagnozach między obozem rządzącym a całością opozycji: całość klasy politycznej – mimo deklarowanej wzajemnej wrogości – popiera politykę wojenną, deklaruje bezwarunkowe poparcie dla antyrosyjskiej krucjaty (lewica nie dąży do pokoju lecz zbiera pieniądze na uzbrojenie jednej ze stron konfliktu) a przede wszystkim zgodnie wprowadza kolejne bardzo kosztowne dla obywateli pakiety sankcji, w tym katastrofalne embargo na import węgla z Rosji. Opozycja nie jest dziś jakąkolwiek prawdziwą alternatywą dla rządzących: jej dojście do władzy będzie w oczach wielu wyborców kontynuacją wszystkich najbardziej szkodliwych (dla konsumentów i gospodarki) przedsięwzięć politycznych, nie zagwarantuje jakiejkolwiek poprawy w zaopatrzeniu w węgiel i gaz a zwłaszcza zahamowania inflacji wzrostu kosztów utrzymania i produkcji: wręcz odwrotnie - podejrzewa się, że może być jeszcze gorzej, bo całość AntyPiSu (od lewicy, poprzez ludowców po liberałów) nie odcięło się nawet pośrednio od balcerowiczowskich sposobów na walkę z inflacją (głębokie zubożenie, utrata oszczędności, masowe bankructwa i bezrobocie oraz masowa emigracja za chlebem): więcej ich idol ekonomiczny jest wciąż obecny w „wolnych mediach” doprowadzając swoimi tyradami do szewskiej pasji nawet najbardziej zacietrzewionych wrogów Kaczyńskiego. W Gazecie Wyborczej nawet pojawiają się wyznania liberalnej „polityczki” że „kocha Balcerowicza”. Tylko pogratulować. Rządzący tylko zacierają ręce: w końcu ów polityk doprowadził do upadku wszystkie formacje, które zatrudniały go w jakiejkolwiek roli. Ale to tak przy okazji.

Jak więc powinien wyglądać model obniżonych stawek na nośniki energii? Powinien opierać się na tych założeniach:

  1. żaden z nośników energii nie powinien być ani faworyzowany ani dyskryminowany podatkowo,
  2. obniżone stawki VAT powinny obowiązywać tylko w sezonie grzewczym; w tym samym czasie powinny być również zawieszony pobór akcyzy od wszystkich nośników energii,
  3. w celu zrekompensowania powstałych z tych powodów strat w dochodach budżetowych należy czasowo podwyższyć stawki VAT i akcyzy na niektóre wyroby konsumpcyjne, których sprzedaż jest wysoko lub nawet bardzo wysoko rentowna.

Ad. 1) Wszystkie tradycyjnie pojęte nośniki energii powinny być objęte w sezonie grzewczym tą samą obniżką stawki VAT i nie ma żadnego sensu opodatkowanie drewna opałowego stawką 23% ani tym bardziej peletu czy oleju opałowego. Najlepszym rozwiązaniem byłoby tu zastosowanie stawki 0%, a bardziej kompromisowym - 5%. W tym drugim przypadku oznaczałoby to w jednym, acz ważnym przypadku podwyżkę stawki z 0% na 5%: dotyczyło by to gazu ziemnego. Nie należy zapominać również o torfie.

Ad. 2) Obniżone stawki obowiązywałyby do 31 marca 2023 r., w tym czasie na wszystkie nośniki energii (łącznie z usługami dystrybucyjnymi) byłby również zawieszony pobór akcyzy: tym podatkiem objęte są formalnie: węgiel, gaz ziemny i olej opałowy. Przywileje te będą obowiązywać zarówno przy sprzedaży krajowej jak i w imporcie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym towarów. Diabeł oczywiście tkwi w szczegółach: w przypadku drewna opałowego obniżoną stawką objęte było by głównie drewno już pocięte, które mogłyby być użyte do celów opałowych. Co najważniejsze zastosowanie obniżonych stawek VAT-u i zwolnienie z akcyzy byłoby warunkowe: podatnik byłby zobowiązany zastosować cenę sprzedaży netto, czyli bez kwoty VAT-u i ew. akcyzy z bazowej daty: cena bazowa minus kwota VAT i ew. akcyzy plus 0% albo 5%. Cena bazowa mogłaby być ceną poszczególnych wyrobów albo ceną średnią ważoną grupy substytucyjnych wyrobów (np. w przypadku drewna opałowego). W przypadku sprzedaży towarów powyższej ceny bazowej brutto miałaby zastosowanie stawki 23% oraz wygasłoby zwolnienie z akcyzy … tam gdzie obowiązuje.

Ad. 3) Przewidywany spadek dochodów budżetowych wynikający z obniżek, których mowa w pkt. 1) i 2), byłby również przejściowo rekompensowany epizodycznym podwyższeniem podstawowej stawki podatku od towarów i usług na niektóre rodzaje towarów, których wyższe opodatkowanie nie byłoby przerzucone na konsumentów, lecz głównie zamortyzowane obniżką ich rentowności. Listę tych towarów pozostawiam władzy, która dobrze wie, że niektóre wyroby akcyzowe są wysoko rentowne m.in. w wyniku dysproporcji w stawkach akcyzy (np. podgrzewacze). Konsumenci i przedsiębiorcy zaaprobują faktyczną obniżkę lub nawet likwidację opodatkowania nośników energii w okresie grzewczym w zamian za czasową podwyżkę opodatkowania niektórych używek (akcyza na piwo jest tak niska, że to jeden z najtańszych napoi). Epizodyczna podwyżka stawki powinna wynosić co najmniej 2%: w przypadkach, gdy lista tych towarów byłaby krótsza, jej poziom powinien wzrosnąć o 3%.

Na koniec dwie refleksje: skoro na wszystkie istotne artykuły spożywcze obowiązuje stawka 0%, to na tym samym poziomie powinna być ukształtowana również stawka na posiłki zarówno jako towar jak i usługa, bo stan obecny jest bez sensu.
Druga refleksja jest z innej beczki: powyższy pomysł (niższe stawki na nośniki energii w zamian za wyższy VAT na niektóre wyroby konsumpcyjne) po cichu sondowany był przez ludzi związanych z opozycją.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski, Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA