REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga sponsoringowa - niejasne przepisy i ograniczony zakres

Ulga sponsoringowa - niejasne przepisy i ograniczony zakres
Ulga sponsoringowa - niejasne przepisy i ograniczony zakres

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczony zakres możliwości tzw. ulgi sponsoringowej powoduje, że korzysta z niej niewiele firm - uważa dyrektor Centrum Myśli Podatkowej Uczelni Łazarskiego prof. Adam Mariański. Propozycję zmian w uldze przedstawiono w Łodzi podczas Tygodnia Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu.

prof. Mariański: niejasne przepisy i ograniczony zakres tzw. ulgi sponsoringowej powoduje, że korzysta z niej niewiele firm

"Od roku są przepisy, ale nie działają. Niejasny i ograniczony zakres możliwości tzw. ulgi sponsoringowej powoduje, że niewiele firm decyduje się z niej skorzystać. To da się zmienić" – podkreślił prof. dr hab. Adam Mariański, który swoją propozycję zmian w ustawach o podatkach dochodowych przedstawił w czasie zakończonego właśnie Tygodnia Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu, zorganizowanego w Łodzi przez Fundację LodzArte.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z tematów poruszanych podczas kilkudniowych obrad, w których brali udział przedstawiciele biznesu i kultury, była tzw. ulga sponsoringowa. Od początku roku wprowadziła ona możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym 50 proc. kosztów poniesionych na działalność kulturalną. Oznacza to, że obecnie przedsiębiorca wspierający kulturę może rozliczyć 150 proc. poniesionych kosztów.

Jednak – jak podkreślają zgodnie oba środowiska – nie jest łatwo skorzystać z tego rozwiązania. Nie dość, że przepisy nie są jasne w kilku kluczowych zakresach to dotyczą jedynie wsparcia instytucji kultury wpisanych do rejestru oraz działalności kulturalnej realizowanej przez szkoły i uczelnie artystyczne. Dla przedsiębiorcy opłacalne jest zatem wspieranie instytucji kultury i tak finansowanych z pieniędzy publicznych.

REKLAMA

"Sama nazwa +ulga sponsoringowa+ wskazuje, że ustawodawca miał na myśli głównie wydatki poniesione przez dany podmiot na reklamę. Skutkuje to koniecznością zawierania umów sponsoringowych, zawierających świadczenie wzajemne w postaci promocji czy reklamy przedsiębiorcy. Trudność w kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodów zniechęca potencjalnych inwestorów do finansowania wydarzeń kulturalnych" – wyjaśnił prof. Mariański.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co trzeba zmienić w przepisach dot. ulgi sponsoringowej?

Zdaniem eksperta, ten stan mogą zmienić dwie kluczowe zmiany w ustawach o podatku dochodowym. Pierwsza to rozszerzenie katalogu podmiotów, których wsparcie finansowe byłoby objęte ulgą dla wspierających kulturę, m.in. o podmioty niepubliczne, organizacje pozarządowe czy prywatne galerie i twórców.

Drugim elementem zmian byłoby precyzyjne określenie sposobu rozliczania wsparcia. Możliwości są dwie – dokładne określenie wydatków na działalność kulturalną, które stanowią koszty uzyskania przychodów lub rezygnacja z uzależnienia zastosowania ulgi od kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodów. Druga opcja pozwoli rozszerzyć zakres wydatków upoważniających do skorzystania z ulgi.

Organizatorzy Tygodnia Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu (TOKB) chcą przedstawić swoje postulaty parlamentarzystom.

"Chcemy, by biznes i kultura mogły w pełni korzystać z potencjału współpracy z korzyścią dla obu stron. Temu celowi służyć ma też wypracowana w czasie TOKB przez przedstawicieli obu środowisk Karta Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu – zaznaczył prezes Fundacji LodzArte Michał Haze.

Dokument określa m.in. najmocniejsze strony aliansu biznesu i kultury, takie jak budowanie nowoczesnego otoczenia biznesowego opartego na dojrzałej społeczności funkcjonującej w lepszym środowisku, rozwijanie zespołów poprzez pobudzanie otwartości i zaangażowania pracowników, implementacja wytworów kultury bezpośrednio do biznesu czy korzystanie z warsztatu i narzędzi kultury do polepszenia jakości komunikacji w biznesie.

Pierwszymi sygnatariuszami karty zostali uczestnicy TOKB, jednak jej twórcy liczą, że wkrótce przyłączą się do nich inni przedsiębiorcy; jej treść zostanie udostępniona na stronie internetowej www.tokb.pl. (PAP)

Autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska

agm/ aszw/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA