REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga sponsoringowa - niejasne przepisy i ograniczony zakres

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga sponsoringowa - niejasne przepisy i ograniczony zakres
Ulga sponsoringowa - niejasne przepisy i ograniczony zakres

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczony zakres możliwości tzw. ulgi sponsoringowej powoduje, że korzysta z niej niewiele firm - uważa dyrektor Centrum Myśli Podatkowej Uczelni Łazarskiego prof. Adam Mariański. Propozycję zmian w uldze przedstawiono w Łodzi podczas Tygodnia Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu.

prof. Mariański: niejasne przepisy i ograniczony zakres tzw. ulgi sponsoringowej powoduje, że korzysta z niej niewiele firm

REKLAMA

"Od roku są przepisy, ale nie działają. Niejasny i ograniczony zakres możliwości tzw. ulgi sponsoringowej powoduje, że niewiele firm decyduje się z niej skorzystać. To da się zmienić" – podkreślił prof. dr hab. Adam Mariański, który swoją propozycję zmian w ustawach o podatkach dochodowych przedstawił w czasie zakończonego właśnie Tygodnia Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu, zorganizowanego w Łodzi przez Fundację LodzArte.

REKLAMA

Jednym z tematów poruszanych podczas kilkudniowych obrad, w których brali udział przedstawiciele biznesu i kultury, była tzw. ulga sponsoringowa. Od początku roku wprowadziła ona możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym 50 proc. kosztów poniesionych na działalność kulturalną. Oznacza to, że obecnie przedsiębiorca wspierający kulturę może rozliczyć 150 proc. poniesionych kosztów.

Jednak – jak podkreślają zgodnie oba środowiska – nie jest łatwo skorzystać z tego rozwiązania. Nie dość, że przepisy nie są jasne w kilku kluczowych zakresach to dotyczą jedynie wsparcia instytucji kultury wpisanych do rejestru oraz działalności kulturalnej realizowanej przez szkoły i uczelnie artystyczne. Dla przedsiębiorcy opłacalne jest zatem wspieranie instytucji kultury i tak finansowanych z pieniędzy publicznych.

"Sama nazwa +ulga sponsoringowa+ wskazuje, że ustawodawca miał na myśli głównie wydatki poniesione przez dany podmiot na reklamę. Skutkuje to koniecznością zawierania umów sponsoringowych, zawierających świadczenie wzajemne w postaci promocji czy reklamy przedsiębiorcy. Trudność w kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodów zniechęca potencjalnych inwestorów do finansowania wydarzeń kulturalnych" – wyjaśnił prof. Mariański.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co trzeba zmienić w przepisach dot. ulgi sponsoringowej?

REKLAMA

Zdaniem eksperta, ten stan mogą zmienić dwie kluczowe zmiany w ustawach o podatku dochodowym. Pierwsza to rozszerzenie katalogu podmiotów, których wsparcie finansowe byłoby objęte ulgą dla wspierających kulturę, m.in. o podmioty niepubliczne, organizacje pozarządowe czy prywatne galerie i twórców.

Drugim elementem zmian byłoby precyzyjne określenie sposobu rozliczania wsparcia. Możliwości są dwie – dokładne określenie wydatków na działalność kulturalną, które stanowią koszty uzyskania przychodów lub rezygnacja z uzależnienia zastosowania ulgi od kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodów. Druga opcja pozwoli rozszerzyć zakres wydatków upoważniających do skorzystania z ulgi.

Organizatorzy Tygodnia Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu (TOKB) chcą przedstawić swoje postulaty parlamentarzystom.

"Chcemy, by biznes i kultura mogły w pełni korzystać z potencjału współpracy z korzyścią dla obu stron. Temu celowi służyć ma też wypracowana w czasie TOKB przez przedstawicieli obu środowisk Karta Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu – zaznaczył prezes Fundacji LodzArte Michał Haze.

Dokument określa m.in. najmocniejsze strony aliansu biznesu i kultury, takie jak budowanie nowoczesnego otoczenia biznesowego opartego na dojrzałej społeczności funkcjonującej w lepszym środowisku, rozwijanie zespołów poprzez pobudzanie otwartości i zaangażowania pracowników, implementacja wytworów kultury bezpośrednio do biznesu czy korzystanie z warsztatu i narzędzi kultury do polepszenia jakości komunikacji w biznesie.

Pierwszymi sygnatariuszami karty zostali uczestnicy TOKB, jednak jej twórcy liczą, że wkrótce przyłączą się do nich inni przedsiębiorcy; jej treść zostanie udostępniona na stronie internetowej www.tokb.pl. (PAP)

Autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska

agm/ aszw/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA