REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca z domu a rachunki za prąd (energię elektryczną)

Praca z domu a rachunki za prąd (energię elektryczną)
Praca z domu a rachunki za prąd (energię elektryczną)
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od momentu odwołania stanu epidemii w naszym kraju, wiele firm zdecydowało się na powrót pracowników do biur. Zgodnie z danymi GUS[1] pozyskanymi podczas badania „Popyt na pracę”, w czerwcu 2022 r. odsetek osób, które pracowały zdalnie w związku z sytuacją epidemiczną w ogólnej liczbie pracujących wyniósł jedynie 3,8%. Zbliżająca się zima, która często niesie za sobą utrudnienia komunikacyjne, może być jednak dla wielu firm dobrym pretekstem do zwiększenia ilości dni pracy zdalnej. Jeśli tak będzie, jak rozsądnie ją zaplanować, by używanie urządzeń elektronicznych nie odbiło się negatywnie na wysokości rachunków za prąd?

Praca z domu a wysokość rachunków za energię elektryczną

Praca zdalna cieszy się większą popularnością w sektorze prywatnym, a także w Warszawie oraz okolicach. Dane GUS wskazują, że odsetek pracowników "zdalnych" jest największy w takich sektorach gospodarki jak "informacja i komunikacja" (41,1 proc.), "działalność finansowa i ubezpieczenia" (21,5 proc.) oraz "działalność profesjonalna, naukowa i techniczna" (17,8 proc.). Jeśli jednak nadchodzące tygodnie sprawią, że tym razem nie ze względu na epidemię, a wygodę, utrudnione zimowe dojazdy albo zwykły sezon grypowy więcej osób zdecyduje się na pozostanie w domu, powinniśmy się do pracy zdalnej dobrze przygotować. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Właściwe miejsce do pracy w domu - korzystaj ze światła dziennego

Aby praca była efektywna, powinniśmy znaleźć na nią właściwe miejsce. I nie chodzi wcale o ogromny gabinet, lecz przestrzeń, która ułatwi nam skupienie. To może być biurko w osobnym pokoju, który da nam przywilej zamknięcia drzwi, ale równie dobrze stół kuchenny czy wstawiony do sypialni stolik. Optymalne miejsce pozwoli nam na efektywne wykonywanie zawodowych obowiązków bez konieczności utrudniania życia innym domownikom. Największe znaczenie ma to w przypadku spotkań online, które wymagają aktywnego udziału.

W tym kontekście warto dobrze przemyśleć umiejscowienie stanowiska pracy – ustawienie go w okolicy okna pozwoli nam, szczególnie w jesienne i zimowe dni, w maksymalny sposób skorzystać ze światła dziennego. Ma to podwójny benefit – praca w jasnym pomieszczeniu pozytywnie odbije się na naszym samopoczuciu, a jednocześnie zmniejszy ilość godzin, w trakcie których będziemy zmuszeni korzystać ze światła sztucznego, czyli lamp.

Nowoczesne oświetlenie = podstawa oszczędności

Oświetlenie to element, który bardzo poważnie powinniśmy wziąć pod uwagę planując miejsce do pracy – trudno się pracuje w półmroku więc nasz „gabinet” powinien mieć możliwość ustawienia odpowiedniego oświetlenia. Pracując przez wiele godzin, zwiększa ono domowe zużycie prądu. Co możemy z tym zrobić?

REKLAMA

• Jedną z najprostszych opcji jest wymiana żarówek na oświetlenie LED. Jak wynika z analizy KAPE przygotowanej dla Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej, wymieniając 10 lamp halogenowych o mocy 30 W na LED o mocy 4 W możemy zaoszczędzić około 227,76 zł rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Włączajmy tyle światła, ile realnie potrzebujemy – bardzo prosta, ale bardzo skuteczna zasada. Jeśli pracujemy w salonie, nie ma potrzeby pozostawiania włączonego światła również w kuchni, nawet jeśli w planach mamy zrobienie sobie herbaty.

Gotowanie z umiarem

Nie mając dostępu do firmowego ekspresu do kawy, często ulegamy pokusie przygotowania kolejnego kubka gorącego napoju w domowym zaciszu. Jednak gotując wodę na kawę czy herbatę, pamiętajmy o tym, żeby wlać jej do czajnika tylko tyle, ile rzeczywiście potrzebujemy. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez KAPE, jeśli przy 4 gotowaniach wody dziennie za każdym razem będziemy wlewać do czajnika 0,5 litra, zamiast 1 l, możemy zaoszczędzić ponad 30 zł rocznie.

Wyłączanie jednym przyciskiem

Warto pamiętać o tym, że urządzenia elektroniczne pozostawione w stanie wstrzymania nadal pobierają prąd. Dlatego, jeśli skończyliśmy pracę, warto wyłączyć laptopa, zamiast korzystać z trybu uśpienia. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku monitorów czy telewizorów – jeśli w danym momencie z nich nie korzystamy, mała świecąca się lampka pokazuje nam, że urządzenie wciąż pobiera prąd. Można sobie z tym poradzić z pomocą prostej listwy antyprzepięciowej, do której możemy wpiąć jednocześnie kilka urządzeń. Ma to dodatkowy benefit – zabezpieczy nasz sprzęt na wypadek ewentualnych przepięć w instalacji eklektycznej.

Warto również odłączać laptopa od zasilania, jeśli bateria jest już naładowana. Ładowana przez 4 godziny bateria powinna wystarczyć do 8-godzinnej pracy laptopa. Ładując przez 200 dni w roku laptop przez 4 godziny dziennie, zamiast przez 8 godzin dziennie, zmniejszamy zużycie o 34,84 kWh rocznie.

„Rozmaite urządzenia w naszych domach pobierają większe albo mniejsze ilości prądu, co z kolei przekłada się na wysokość rachunków za energię elektryczną. Wszystkim osobom, które chcą optymalizować domowe zużycie energii elektrycznej przypominamy, że na stronie internetowej www.LiczySieEnergia.pl możemy znaleźć m.in. interaktywny >>domek<<, który pokaże nam, które pomieszczenia i sprzęty zużywają najwięcej prądu. A jeśli chcemy dodatkowo poszerzyć swoją wiedzę, strona oferuje mnóstwo praktycznych porad dotyczących racjonalnego wykorzystywania energii elektrycznej” – mówi Maciej Maciejowski z Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej.

Źródło: Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE)

[1]  https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5820/4/10/1/wplyw_epidemii_covid-19_na_wybrane_elementy_rynku_pracy_w_polsce_w_drugim_kwartale_2022_r.pdf Zebrane dane pochodzą z odpowiedzi na cztery dodatkowe pytania dołączone na Portalu Sprawozdawczym do badania „Popyt na pracę”.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

REKLAMA

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA