REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca z domu a rachunki za prąd (energię elektryczną)

Praca z domu a rachunki za prąd (energię elektryczną)
Praca z domu a rachunki za prąd (energię elektryczną)
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od momentu odwołania stanu epidemii w naszym kraju, wiele firm zdecydowało się na powrót pracowników do biur. Zgodnie z danymi GUS[1] pozyskanymi podczas badania „Popyt na pracę”, w czerwcu 2022 r. odsetek osób, które pracowały zdalnie w związku z sytuacją epidemiczną w ogólnej liczbie pracujących wyniósł jedynie 3,8%. Zbliżająca się zima, która często niesie za sobą utrudnienia komunikacyjne, może być jednak dla wielu firm dobrym pretekstem do zwiększenia ilości dni pracy zdalnej. Jeśli tak będzie, jak rozsądnie ją zaplanować, by używanie urządzeń elektronicznych nie odbiło się negatywnie na wysokości rachunków za prąd?

Praca z domu a wysokość rachunków za energię elektryczną

Praca zdalna cieszy się większą popularnością w sektorze prywatnym, a także w Warszawie oraz okolicach. Dane GUS wskazują, że odsetek pracowników "zdalnych" jest największy w takich sektorach gospodarki jak "informacja i komunikacja" (41,1 proc.), "działalność finansowa i ubezpieczenia" (21,5 proc.) oraz "działalność profesjonalna, naukowa i techniczna" (17,8 proc.). Jeśli jednak nadchodzące tygodnie sprawią, że tym razem nie ze względu na epidemię, a wygodę, utrudnione zimowe dojazdy albo zwykły sezon grypowy więcej osób zdecyduje się na pozostanie w domu, powinniśmy się do pracy zdalnej dobrze przygotować. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Właściwe miejsce do pracy w domu - korzystaj ze światła dziennego

Aby praca była efektywna, powinniśmy znaleźć na nią właściwe miejsce. I nie chodzi wcale o ogromny gabinet, lecz przestrzeń, która ułatwi nam skupienie. To może być biurko w osobnym pokoju, który da nam przywilej zamknięcia drzwi, ale równie dobrze stół kuchenny czy wstawiony do sypialni stolik. Optymalne miejsce pozwoli nam na efektywne wykonywanie zawodowych obowiązków bez konieczności utrudniania życia innym domownikom. Największe znaczenie ma to w przypadku spotkań online, które wymagają aktywnego udziału.

W tym kontekście warto dobrze przemyśleć umiejscowienie stanowiska pracy – ustawienie go w okolicy okna pozwoli nam, szczególnie w jesienne i zimowe dni, w maksymalny sposób skorzystać ze światła dziennego. Ma to podwójny benefit – praca w jasnym pomieszczeniu pozytywnie odbije się na naszym samopoczuciu, a jednocześnie zmniejszy ilość godzin, w trakcie których będziemy zmuszeni korzystać ze światła sztucznego, czyli lamp.

Nowoczesne oświetlenie = podstawa oszczędności

Oświetlenie to element, który bardzo poważnie powinniśmy wziąć pod uwagę planując miejsce do pracy – trudno się pracuje w półmroku więc nasz „gabinet” powinien mieć możliwość ustawienia odpowiedniego oświetlenia. Pracując przez wiele godzin, zwiększa ono domowe zużycie prądu. Co możemy z tym zrobić?

REKLAMA

• Jedną z najprostszych opcji jest wymiana żarówek na oświetlenie LED. Jak wynika z analizy KAPE przygotowanej dla Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej, wymieniając 10 lamp halogenowych o mocy 30 W na LED o mocy 4 W możemy zaoszczędzić około 227,76 zł rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Włączajmy tyle światła, ile realnie potrzebujemy – bardzo prosta, ale bardzo skuteczna zasada. Jeśli pracujemy w salonie, nie ma potrzeby pozostawiania włączonego światła również w kuchni, nawet jeśli w planach mamy zrobienie sobie herbaty.

Gotowanie z umiarem

Nie mając dostępu do firmowego ekspresu do kawy, często ulegamy pokusie przygotowania kolejnego kubka gorącego napoju w domowym zaciszu. Jednak gotując wodę na kawę czy herbatę, pamiętajmy o tym, żeby wlać jej do czajnika tylko tyle, ile rzeczywiście potrzebujemy. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez KAPE, jeśli przy 4 gotowaniach wody dziennie za każdym razem będziemy wlewać do czajnika 0,5 litra, zamiast 1 l, możemy zaoszczędzić ponad 30 zł rocznie.

Wyłączanie jednym przyciskiem

Warto pamiętać o tym, że urządzenia elektroniczne pozostawione w stanie wstrzymania nadal pobierają prąd. Dlatego, jeśli skończyliśmy pracę, warto wyłączyć laptopa, zamiast korzystać z trybu uśpienia. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku monitorów czy telewizorów – jeśli w danym momencie z nich nie korzystamy, mała świecąca się lampka pokazuje nam, że urządzenie wciąż pobiera prąd. Można sobie z tym poradzić z pomocą prostej listwy antyprzepięciowej, do której możemy wpiąć jednocześnie kilka urządzeń. Ma to dodatkowy benefit – zabezpieczy nasz sprzęt na wypadek ewentualnych przepięć w instalacji eklektycznej.

Warto również odłączać laptopa od zasilania, jeśli bateria jest już naładowana. Ładowana przez 4 godziny bateria powinna wystarczyć do 8-godzinnej pracy laptopa. Ładując przez 200 dni w roku laptop przez 4 godziny dziennie, zamiast przez 8 godzin dziennie, zmniejszamy zużycie o 34,84 kWh rocznie.

„Rozmaite urządzenia w naszych domach pobierają większe albo mniejsze ilości prądu, co z kolei przekłada się na wysokość rachunków za energię elektryczną. Wszystkim osobom, które chcą optymalizować domowe zużycie energii elektrycznej przypominamy, że na stronie internetowej www.LiczySieEnergia.pl możemy znaleźć m.in. interaktywny >>domek<<, który pokaże nam, które pomieszczenia i sprzęty zużywają najwięcej prądu. A jeśli chcemy dodatkowo poszerzyć swoją wiedzę, strona oferuje mnóstwo praktycznych porad dotyczących racjonalnego wykorzystywania energii elektrycznej” – mówi Maciej Maciejowski z Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej.

Źródło: Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE)

[1]  https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5820/4/10/1/wplyw_epidemii_covid-19_na_wybrane_elementy_rynku_pracy_w_polsce_w_drugim_kwartale_2022_r.pdf Zebrane dane pochodzą z odpowiedzi na cztery dodatkowe pytania dołączone na Portalu Sprawozdawczym do badania „Popyt na pracę”.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA