REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak długo trzeba pracować na 1 m2 mieszkania w Polsce?

Jak długo trzeba pracować na 1 m2 mieszkania w Polsce?
Jak długo trzeba pracować na 1 m2 mieszkania w Polsce?
HREIT - Heritage Real Estate Investment Trust

REKLAMA

REKLAMA

W każdym miesiącu Główny Urząd Statystyczny podaje dane na temat przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń. Znajdziemy tam informacje o pensjach w różnych sektorach gospodarki. Dzięki temu możemy sprawdzić, jak długo przedstawiciele różnych zawodów muszą pracować na metr kwadratowy mieszkania w największych, polskich miastach. 

Pod uwagę wzięliśmy wynagrodzenia netto. Ponadto, aby uzyskać wiarygodny obraz, uwzględniliśmy średni poziom płac podawanych przez GUS z ostatnich 12 miesięcy. Powód jest prosty – różne nagrody, premie czy dodatki potrafią znacznie zmieniać wynagrodzenia trafiające na konta pracowników. Przykład? Z danych GUS wynika, że w grudniu 2022 roku statystyczny górnik otrzymał średnio ponad 22 tys. złotych brutto. Miesiąc później było to o ponad połowę mniej, bo 9 tys. złotych.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dla górników i informatyków metr kwadratowy niemal od ręki

Nie zmienia to faktu, że zarobki górników należą do najwyższych w kraju. To właśnie oni oraz statystyczni informatycy zarabiają najwięcej – wynika z danych GUS. Przeciętne wynagrodzenia w tych gałęziach gospodarki wyniosły w ostatnim czasie ponad 8 tys. złotych „na rękę”.  Gdybyśmy te zarobki zderzyli z cenami mieszkań na 7 największych rynkach, to okazałoby się, że najszybciej na mieszkanie zarobić mogą górnicy i informatycy. Tym pierwszym zarobienie na metr lokalu zajęłoby 27 dni. To o 2 dni krócej niż statystycznemu pracownikowi IT. 

Niemal dwa razy dłużej na metr kwadratowy nowego lokalu mieszkalnego muszą pracować z kolei osoby zajmujące się handlem hurtowym, obsługą nieruchomości, budownictwem, przetwórstwem przemysłowym czy handlem i naprawą pojazdów. Przeciętne zarobki w tych zawodach czy sektorach gospodarki kształtują się bowiem w przedziale od około 4,4 tys. złotych do niemal 4,8 tys. złotych netto. Stąd też muszą oni przepracować od 49 do 54 roboczych dni na zakup metra kwadratowego nowego mieszkania.  

Ponad 10 dni więcej na metr kwadratowy lokalu pracować będą pracownicy administracji, handlowcy czy producenci mebli. W grupach tych okres pracy na metr mieszkania od dewelopera wynosi  67 lub 68 dni. Wynagrodzenia miesięczne netto wg GUS są w tej grupie bardzo podobne i wynoszą około 3,5 tys. złotych. Przy tym warto dodać, że w przypadku handlowców wynagrodzenie nierzadko składa się z kilku źródeł, a nie wszystkie z nich GUS może uwzględniać w przedstawianych co miesiąc statystykach.

REKLAMA

Niektórzy na metr muszą pracować aż 4 miesiące

Statystyki dotyczące wynagrodzeń sugerują ponadto, że najdłuższą drogę do własnego „M” mają przed sobą pracownicy restauracji, hoteli czy osoby zatrudnione przy produkcji odzieży. W przypadku tych ostatnich czas potrzebny na odłożenie na metr nieruchomości w największych miastach jest najdłuższy i wynosi aż 81 dni roboczych. To około 4 miesiące. Jak bowiem sugerują dane GUS, przeciętne wynagrodzenia „na rękę” kształtują się w tej grupie zawodowej na poziomie około 2,9 tys. złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oficjalne zarobki to nie wszystko 

Przy tym trzeba pamiętać, że choć w przypadku niektórych zawodów czas potrzebny, aby zarobić na metr mieszkania, może wydawać się długi, to nierzadko oprócz podstawowych zarobków na całościowe wynagrodzenia składają się też tzw. „napiwki” czy prowizje. Dotyczy to pracowników gastronomii czy handlowców. Choć od razu trzeba również podkreślić, że jeżeli ktoś może się cieszyć dodatkowym zarobkiem to, o ile nie zalegalizuje tego źródła albo nie zostanie ono uznane za stałe źródło dochodu, to nie będzie to brane pod uwagę w przypadku starania się o kredyt hipoteczny.

Jak długo trzeba pracować na 1 m2 mieszkania

Jak długo trzeba pracować na 1 m2 mieszkania

HREIT - Heritage Real Estate Investment Trust

Rzeczywistość zgoła trudniejsza

Trzeba pamiętać, że prezentowane przez nas szacunki stanowią tak naprawdę pewnego rodzaju zabawę na liczbach, a rzeczywistość jest znacznie bardziej złożona. Nie jest bowiem tak, że co miesiąc można odłożyć każdą zarobioną złotówkę przeznaczając ją na własne cztery kąty. Zgodnie z danymi prezentowanymi przez GUS w 2021 roku miesięczne wydatki na utrzymanie, jedzenie, leki, mieszkanie, edukację, odzież itp. opiewały na ponad 1,3 tys. złotych na osobę. I jest to oczywiście kwestia bardzo zróżnicowana bo z tej samej publikacji możemy się dowiedzieć, że 20% najbardziej oszczędnych Polaków wydaje co miesiąc 987 złotych. Z drugiej strony mamy za to 20% osób najbardziej rozrzutnych, którzy wydają średnio ponad 2 tys. złotych miesięcznie na utrzymanie jednej osoby. 

Poza tym publikowane przez GUS informacje na temat zarobków wśród poszczególnych zawodów to wartość średnia. Tak więc może się okazać, że większość przedstawicieli tych zawodów zarabia mniej niż prezentowana wartość, a z drugiej strony najlepiej opłacani przedstawiciele zapewne więcej. 

Oskar Sękowski, Bartosz Turek, HREIT

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA