REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat drogowy za granicą: Niemcy, Czechy, Słowacja i inne państwa europejskie. Taryfikatory. Jak zapłacić zagraniczny mandat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mandat drogowy za granicą: Niemcy, Czechy, Słowacja i inne państwa europejskie. Taryfikatory. Jak zapłacić zagraniczny mandat?
Mandat drogowy za granicą: Niemcy, Czechy, Słowacja i inne państwa europejskie. Taryfikatory. Jak zapłacić zagraniczny mandat?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdjęcia zwykle stanowią miłą pamiątkę z zagranicznych podróży, wyjątek dotyczy ujęć z fotoradarów. Jakie są taryfikatory kar za przekroczenie prędkości w innych europejskich krajach? Jak można najkorzystniej uregulować należność za zagraniczny mandat? Na co naraża się kierowca, który zlekceważy wezwanie do zapłaty?

Mandat drogowy za granicą

Pośpiech za kierownicą towarzyszy nam nie tylko podczas prywatnych podróży, ale też wyjazdów służbowych, a chwila roztargnienia czy też brawury może okazać się bardzo kosztowna. Wszystko może obyć się bez ingerencji policyjnego patrolu. Wystarczy flesz z przydrożnego fotoradaru i to już zwiastuje niechciany dodatkowy wydatek. O ile poruszamy się po drogach państwa, w którym mieszkamy na stałe, mniej więcej znamy wysokości mandatów za łamanie limitów dozwolonej prędkości. Stawki te znacznie różnią się jednak w europejskich państwach. 

REKLAMA

Autopromocja

Taryfikatory mandatów Polska, Niemcy, Czechy, Słowacja, Węgry. Im szybciej, tym drożej

Wraz z istotnymi podwyżkami cen paliw, w górą idą także kary za nieprzepisową jazdę. Na przykład w Polsce od 1 stycznia 2022 r. wynoszą one od 50 do 2 500 zł, a w przypadku drogowej recydywy nawet do 5 000 zł. 

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Polsce:

  • do 10 km/h – 50 zł, 
  • o 11-15 km/h – 100 zł, 
  • o 16-20 km/h – 200 zł, 
  • o 21-25 km/h – 300 zł, 
  • o 26-30 km/h – 400 zł, 
  • o 31-40 km/h 800 zł, 
  • o 41-50 km/h – 1000 zł, 
  • o 51-60 km/h – 1500 zł, 
  • o 61-70 km/h – 2000 zł, 
  • o 71 km/h i więcej – 2500 zł.

Warto pamiętać, że na dwujezdniowych drogach ekspresowych „nad Wisłą” można poruszać się z maksymalną prędkością 120 km/h dla samochodów osobowych oraz 140 km/h na autostradach. Dla samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t limity te w obu przypadkach wynoszą 80 km/h. 

REKLAMA

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Czechach w terenie zabudowanym:
- do 5 km/h – od 1 500 do 2 500 CZK (1 korona czeska to ok. 20 groszy),
- o 6-19 km/h – od 1 500 do 2 500 CZK,
- o 20-39 km/h – od 2 500 do 5000 CZK,
- o 50 km/h i więcej – od 5 000 do 10 000 CZK.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Czechach w terenie niezabudowanym:
- do 10 km/h – od 1 500 do 2 500 CZK,
- o 11-29 km/h – od 1 500 do 2 500 CZK,
- o 30-49 km/h – od 2 500 do 5000 CZK,
- o 50 km/h i więcej – od 5 000 do 10 000 CZK.

Na autostradach i ekspresówkach w Czechach dopuszczalna prędkość to odpowiednio 130 i 110 km/h dla aut osobowych oraz 80 km/h dla ciężarówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na Węgrzech jest uzależniony od obowiązujących ograniczeń. Maksymalnie sięgają one 300 tys. forintów, czyli ok. 3700 zł. Na węgierskich autostradach możemy rozpędzać auta do 3,5 t do prędkości 130 km/h, na ekspresówkach zaś do 110 km/h.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Niemczech w terenie zabudowanym dla aut osobowych:

  • do 10 km/h – 30 EUR (1 euro to ok. 4,70 zł),
  • o 11-15 km/h – 50 EUR,
  • o 16-20 km/h – 70 EUR,
  • o 21-25 km/h – 115 EUR,
  • o 26-30 km/h – 180 EUR,
  • o 31-40 km/h – 260 EUR,
  • o 41-50 km/h – 400 EUR,
  • o 51-60 km/h – 560 EUR,
  • o 61-70 km/h – 700 EUR,
  • o 71 km/h i więcej – 800 EUR.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Niemczech w terenie niezabudowanym dla aut osobowych:

  • do 10 km/h – 20 EUR,
  • o 11-15 km/h – 40 EUR,
  • o 16-20 km/h – 60 EUR,
  • o 21-25 km/h – 100 EUR,
  • o 26-30 km/h – 150 EUR,
  • o 31-40 km/h – 200 EUR,
  • o 41-50 km/h – 320 EUR,
  • o 51-60 km/h – 480 EUR,
  • o 61-70 km/h – 600 EUR,
  • o 71 km/h i więcej – 700 EUR.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Niemczech w terenie zabudowanym dla aut ciężarowych powyżej 3,5 t:

  • do 10 km/h – 40 EUR,
  • o 11-15 km/h – 60 EUR,
  • o 16-20 km/h – 160 EUR,
  • o 21-25 km/h – 175 EUR,
  • o 26-30 km/h – 235 EUR,
  • o 31-40 km/h – 340 EUR,
  • o 41-50 km/h – 560 EUR,
  • o 51-60 km/h – 700 EUR,
  • o 61 km/h i więcej – 800 EUR.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na Słowacji w terenie zabudowanym dla aut osobowych:

  • o 6-10 km/h – 20 EUR,
  • o 11-15 km/h – 40 EUR,
  • o 16-20 km/h – 60 EUR,
  • o 21-25 km/h – 90 EUR,
  • o 26-30 km km/h – 140 EUR,
  • o 31-35 km/h – 200 EUR,
  • o 36-40 km/h – 280 EUR,
  • o 41-45 km/h – 360 EUR,
  • o 46-50 km/h – 440 EUR,
  • o 51-55 km km/h – 540 EUR,
  • o 56-60 km km/h – 650 EUR,
  • o 61 km km/h i więcej – do 1000 EUR.

 

Włochy, Hiszpania, Francja, Portugalia, czyli tam, gdzie ciągną turyści

Dużo słońca, ciekawa architektura, zabytki, krajobrazy, wydarzenia kulturalne, morza znacznie cieplejsze niż Bałtyk czy wysokie góry – m.in. tym przyciągają turystów kraje południowo-zachodniej Europy. Wypożyczając tam samochód, warto zdawać sobie sprawę z konsekwencji zbyt szybkiej jazdy. Operator fotoradaru zaadresuje ew. wezwanie do zapłaty do wypożyczalni, gdzie w umowie najmu każdy klient zobowiązuje się do pokrycia kosztów mandatów. 

Francja słynie wśród kierowców z rozbudowanego systemu fotoradarów, których liczba na terenie całego kraju przekracza 3 tys., a jazda z prędkością powyżej 50 km/h ponad dozwolony limit może kosztować nawet 1,5 tys. euro.  

REKLAMA

Hiszpania przed dwoma laty znacznie zaostrzyła swoje przepisy drogowe, dążąc przede wszystkim do ograniczenia dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym. Na większości ulic w miastach i miejscowościach, co dotyczy także Wysp Kanaryjskich, można teraz jechać maksymalnie 30 km/h, by piesi i rowerzyści czuli się bezpieczniej. Złamanie tego zakazu grozi karą w wysokości nawet 600 euro. Podobny taryfikator obowiązuje też w sąsiadującej z Hiszpanią Portugalii.

Słono za nieprzestrzeganie przepisów karają Włosi. Wystarczy wyliczyć, że przekroczenie prędkości nawet o mniej niż 10 km/h może zakończyć się mandatem w wysokości od 40 do 170 euro. Jeżeli kierowca całkiem się zapomni i pojedzie o ponad 60 km/h szybciej niż dopuszczają znaki oraz przepisy, musi liczyć się z karą w przedziale 800 – 3 300 EUR oraz czasową utratą prawa jazdy.

Europejscy rekordziści

Respektowanie przepisów o ruchu drogowym powinno cechować kierowców bez względu na to, po drogach jakiego kraju się poruszają. Niemniej jednak są w Europie miejsca, gdzie o zasadzie „noga z gazu” naprawdę nie opłaca się zapominać. Norwegia słynie m.in. z tego, że nie pobłaża tym, którzy jadą zbyt szybko. W skrajnym przypadku, oprócz prawa jazdy, w skandynawskim kraju można stracić także (po przeliczeniu z koron norweskich) ponad 6 tys. zł. Jeszcze bardziej restrykcyjni wydają się w tym względzie Brytyjczycy, gdzie kara za nadmierną prędkość może sięgać (po przeliczeniu z funtów) nawet 13 tys. zł. Z piratami drogowymi nie patyczkują się także austriaccy policjanci, a szarżowanie za kierownicą w tym kraju może kosztować dodatkowo ponad 10 tys. zł.  

Co ciekawe, w Chorwacji po przystąpieniu do strefy euro kary za przekraczanie limitów prędkości stały się nieco niższe od obowiązujących w kunach. Przykład: mandat w wysokości 300 kun (za przekroczenie prędkości do 10 km/h) zastąpiła kara 30 euro, czyli równowartość 226 wycofywanych z obiegu kun.

Mandat najlepiej zapłacić w walucie, w której został wystawiony

Jak zapłacić mandat z zagranicy? Jeśli został wystawiony w walucie, którą nie posługujemy się na co dzień i nie mamy w niej konta, można to wprawdzie zrobić ze zwykłego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego prowadzonego w złotych. Istnieje jednak ryzyko, że po dokonaniu operacji banki pobrały prowizje za przewalutowanie na np. korony czeskie lub forinty oraz transfer pieniędzy. W skrajnych wypadkach kwota dodatkowych kosztów może nawet przekroczyć wysokość kary.

Najkorzystniejsze wydają się usługi fintechów, które oferują jednocześnie internetową wymianę walut, karty wielowalutowe oraz międzynarodowe przekazy pieniężne. Na wezwaniu mandatowym z zagranicy na pewno widnieje konto oraz IBAN, czyli międzynarodowy numer rachunku bankowego, a także numer postępowania w danej sprawie. Pozostaje kwestia dokonania takiego przelewu międzynarodowego. Uwaga! Aby urząd w Czechach lub na Węgrzech nie miał problemów z rozpoznaniem nadawcy przelewu warto podczas realizacji transakcji dopisać własny tytuł przelewu, np. numer mandatu.

Zagranicznego mandatu lepiej nie lekceważyć

W Unii Europejskiej mandaty dość szybko, z reguły po kilku tygodniach, docierają do właścicieli uchwyconych przez oko fotoradarów pojazdów z zagranicy. Co, jeśli mimo wezwania do zapłaty określonej kwoty kierowca nie zareaguje? Po pierwsze, na kłopoty może się narazić już w chwili, w której wróci do kraju, w którym pozostały nieuregulowane rachunki. Wystarczy rutynowa kontrola, a funkcjonariusze znajdą zaległość w swojej ewidencji i z pewnością się o nią upomną. Policji np. w Niemczech może nie interesować tłumaczenie, że kierowca nie ma przy sobie gotówki w euro. Zatrzymają oni pojazd do czasu, w którym dłużnik dostarczy całą należność.

Strach przed ponowną zagraniczną podróżą nie zamyka jednak kłopotliwych następstw zlekceważenia pisma ze zdjęciem i informacją o przekroczeniu prędkości. Pozostawione bez odpowiedzi wezwanie mandatowe zmieni się w mandat i do sądu trafi wniosek o ukaranie sprawcy wykroczenia. Wnioskodawca może wprawdzie uznać, że sprawa nie jest warta zachodu. Trzeba zadbać o przysięgłe tłumaczenie dokumentów, podobnie rzecz miałaby się z zeznaniami świadków. Mimo to w sądach odbywają się już sprawy o zagraniczne mandaty, i nie są to wyjątki. Zagraniczne instytucje, także poprzez firmy windykacyjne, dochodzą od kierowców nawet należności za nieopłacone parkowanie.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Zobacz także: Korona czeska 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA