REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat drogowy za granicą: Niemcy, Czechy, Słowacja i inne państwa europejskie. Taryfikatory. Jak zapłacić zagraniczny mandat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mandat drogowy za granicą: Niemcy, Czechy, Słowacja i inne państwa europejskie. Taryfikatory. Jak zapłacić zagraniczny mandat?
Mandat drogowy za granicą: Niemcy, Czechy, Słowacja i inne państwa europejskie. Taryfikatory. Jak zapłacić zagraniczny mandat?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdjęcia zwykle stanowią miłą pamiątkę z zagranicznych podróży, wyjątek dotyczy ujęć z fotoradarów. Jakie są taryfikatory kar za przekroczenie prędkości w innych europejskich krajach? Jak można najkorzystniej uregulować należność za zagraniczny mandat? Na co naraża się kierowca, który zlekceważy wezwanie do zapłaty?

Mandat drogowy za granicą

Pośpiech za kierownicą towarzyszy nam nie tylko podczas prywatnych podróży, ale też wyjazdów służbowych, a chwila roztargnienia czy też brawury może okazać się bardzo kosztowna. Wszystko może obyć się bez ingerencji policyjnego patrolu. Wystarczy flesz z przydrożnego fotoradaru i to już zwiastuje niechciany dodatkowy wydatek. O ile poruszamy się po drogach państwa, w którym mieszkamy na stałe, mniej więcej znamy wysokości mandatów za łamanie limitów dozwolonej prędkości. Stawki te znacznie różnią się jednak w europejskich państwach. 

REKLAMA

Autopromocja

Taryfikatory mandatów Polska, Niemcy, Czechy, Słowacja, Węgry. Im szybciej, tym drożej

Wraz z istotnymi podwyżkami cen paliw, w górą idą także kary za nieprzepisową jazdę. Na przykład w Polsce od 1 stycznia 2022 r. wynoszą one od 50 do 2 500 zł, a w przypadku drogowej recydywy nawet do 5 000 zł. 

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Polsce:

  • do 10 km/h – 50 zł, 
  • o 11-15 km/h – 100 zł, 
  • o 16-20 km/h – 200 zł, 
  • o 21-25 km/h – 300 zł, 
  • o 26-30 km/h – 400 zł, 
  • o 31-40 km/h 800 zł, 
  • o 41-50 km/h – 1000 zł, 
  • o 51-60 km/h – 1500 zł, 
  • o 61-70 km/h – 2000 zł, 
  • o 71 km/h i więcej – 2500 zł.

Warto pamiętać, że na dwujezdniowych drogach ekspresowych „nad Wisłą” można poruszać się z maksymalną prędkością 120 km/h dla samochodów osobowych oraz 140 km/h na autostradach. Dla samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t limity te w obu przypadkach wynoszą 80 km/h. 

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Czechach w terenie zabudowanym:
- do 5 km/h – od 1 500 do 2 500 CZK (1 korona czeska to ok. 20 groszy),
- o 6-19 km/h – od 1 500 do 2 500 CZK,
- o 20-39 km/h – od 2 500 do 5000 CZK,
- o 50 km/h i więcej – od 5 000 do 10 000 CZK.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Czechach w terenie niezabudowanym:
- do 10 km/h – od 1 500 do 2 500 CZK,
- o 11-29 km/h – od 1 500 do 2 500 CZK,
- o 30-49 km/h – od 2 500 do 5000 CZK,
- o 50 km/h i więcej – od 5 000 do 10 000 CZK.

Na autostradach i ekspresówkach w Czechach dopuszczalna prędkość to odpowiednio 130 i 110 km/h dla aut osobowych oraz 80 km/h dla ciężarówek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na Węgrzech jest uzależniony od obowiązujących ograniczeń. Maksymalnie sięgają one 300 tys. forintów, czyli ok. 3700 zł. Na węgierskich autostradach możemy rozpędzać auta do 3,5 t do prędkości 130 km/h, na ekspresówkach zaś do 110 km/h.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Niemczech w terenie zabudowanym dla aut osobowych:

  • do 10 km/h – 30 EUR (1 euro to ok. 4,70 zł),
  • o 11-15 km/h – 50 EUR,
  • o 16-20 km/h – 70 EUR,
  • o 21-25 km/h – 115 EUR,
  • o 26-30 km/h – 180 EUR,
  • o 31-40 km/h – 260 EUR,
  • o 41-50 km/h – 400 EUR,
  • o 51-60 km/h – 560 EUR,
  • o 61-70 km/h – 700 EUR,
  • o 71 km/h i więcej – 800 EUR.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Niemczech w terenie niezabudowanym dla aut osobowych:

  • do 10 km/h – 20 EUR,
  • o 11-15 km/h – 40 EUR,
  • o 16-20 km/h – 60 EUR,
  • o 21-25 km/h – 100 EUR,
  • o 26-30 km/h – 150 EUR,
  • o 31-40 km/h – 200 EUR,
  • o 41-50 km/h – 320 EUR,
  • o 51-60 km/h – 480 EUR,
  • o 61-70 km/h – 600 EUR,
  • o 71 km/h i więcej – 700 EUR.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w Niemczech w terenie zabudowanym dla aut ciężarowych powyżej 3,5 t:

  • do 10 km/h – 40 EUR,
  • o 11-15 km/h – 60 EUR,
  • o 16-20 km/h – 160 EUR,
  • o 21-25 km/h – 175 EUR,
  • o 26-30 km/h – 235 EUR,
  • o 31-40 km/h – 340 EUR,
  • o 41-50 km/h – 560 EUR,
  • o 51-60 km/h – 700 EUR,
  • o 61 km/h i więcej – 800 EUR.

Taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na Słowacji w terenie zabudowanym dla aut osobowych:

  • o 6-10 km/h – 20 EUR,
  • o 11-15 km/h – 40 EUR,
  • o 16-20 km/h – 60 EUR,
  • o 21-25 km/h – 90 EUR,
  • o 26-30 km km/h – 140 EUR,
  • o 31-35 km/h – 200 EUR,
  • o 36-40 km/h – 280 EUR,
  • o 41-45 km/h – 360 EUR,
  • o 46-50 km/h – 440 EUR,
  • o 51-55 km km/h – 540 EUR,
  • o 56-60 km km/h – 650 EUR,
  • o 61 km km/h i więcej – do 1000 EUR.

 

Włochy, Hiszpania, Francja, Portugalia, czyli tam, gdzie ciągną turyści

Dużo słońca, ciekawa architektura, zabytki, krajobrazy, wydarzenia kulturalne, morza znacznie cieplejsze niż Bałtyk czy wysokie góry – m.in. tym przyciągają turystów kraje południowo-zachodniej Europy. Wypożyczając tam samochód, warto zdawać sobie sprawę z konsekwencji zbyt szybkiej jazdy. Operator fotoradaru zaadresuje ew. wezwanie do zapłaty do wypożyczalni, gdzie w umowie najmu każdy klient zobowiązuje się do pokrycia kosztów mandatów. 

Francja słynie wśród kierowców z rozbudowanego systemu fotoradarów, których liczba na terenie całego kraju przekracza 3 tys., a jazda z prędkością powyżej 50 km/h ponad dozwolony limit może kosztować nawet 1,5 tys. euro.  

Hiszpania przed dwoma laty znacznie zaostrzyła swoje przepisy drogowe, dążąc przede wszystkim do ograniczenia dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym. Na większości ulic w miastach i miejscowościach, co dotyczy także Wysp Kanaryjskich, można teraz jechać maksymalnie 30 km/h, by piesi i rowerzyści czuli się bezpieczniej. Złamanie tego zakazu grozi karą w wysokości nawet 600 euro. Podobny taryfikator obowiązuje też w sąsiadującej z Hiszpanią Portugalii.

Słono za nieprzestrzeganie przepisów karają Włosi. Wystarczy wyliczyć, że przekroczenie prędkości nawet o mniej niż 10 km/h może zakończyć się mandatem w wysokości od 40 do 170 euro. Jeżeli kierowca całkiem się zapomni i pojedzie o ponad 60 km/h szybciej niż dopuszczają znaki oraz przepisy, musi liczyć się z karą w przedziale 800 – 3 300 EUR oraz czasową utratą prawa jazdy.

Europejscy rekordziści

Respektowanie przepisów o ruchu drogowym powinno cechować kierowców bez względu na to, po drogach jakiego kraju się poruszają. Niemniej jednak są w Europie miejsca, gdzie o zasadzie „noga z gazu” naprawdę nie opłaca się zapominać. Norwegia słynie m.in. z tego, że nie pobłaża tym, którzy jadą zbyt szybko. W skrajnym przypadku, oprócz prawa jazdy, w skandynawskim kraju można stracić także (po przeliczeniu z koron norweskich) ponad 6 tys. zł. Jeszcze bardziej restrykcyjni wydają się w tym względzie Brytyjczycy, gdzie kara za nadmierną prędkość może sięgać (po przeliczeniu z funtów) nawet 13 tys. zł. Z piratami drogowymi nie patyczkują się także austriaccy policjanci, a szarżowanie za kierownicą w tym kraju może kosztować dodatkowo ponad 10 tys. zł.  

Co ciekawe, w Chorwacji po przystąpieniu do strefy euro kary za przekraczanie limitów prędkości stały się nieco niższe od obowiązujących w kunach. Przykład: mandat w wysokości 300 kun (za przekroczenie prędkości do 10 km/h) zastąpiła kara 30 euro, czyli równowartość 226 wycofywanych z obiegu kun.

Mandat najlepiej zapłacić w walucie, w której został wystawiony

Jak zapłacić mandat z zagranicy? Jeśli został wystawiony w walucie, którą nie posługujemy się na co dzień i nie mamy w niej konta, można to wprawdzie zrobić ze zwykłego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego prowadzonego w złotych. Istnieje jednak ryzyko, że po dokonaniu operacji banki pobrały prowizje za przewalutowanie na np. korony czeskie lub forinty oraz transfer pieniędzy. W skrajnych wypadkach kwota dodatkowych kosztów może nawet przekroczyć wysokość kary.

Najkorzystniejsze wydają się usługi fintechów, które oferują jednocześnie internetową wymianę walut, karty wielowalutowe oraz międzynarodowe przekazy pieniężne. Na wezwaniu mandatowym z zagranicy na pewno widnieje konto oraz IBAN, czyli międzynarodowy numer rachunku bankowego, a także numer postępowania w danej sprawie. Pozostaje kwestia dokonania takiego przelewu międzynarodowego. Uwaga! Aby urząd w Czechach lub na Węgrzech nie miał problemów z rozpoznaniem nadawcy przelewu warto podczas realizacji transakcji dopisać własny tytuł przelewu, np. numer mandatu.

Zagranicznego mandatu lepiej nie lekceważyć

W Unii Europejskiej mandaty dość szybko, z reguły po kilku tygodniach, docierają do właścicieli uchwyconych przez oko fotoradarów pojazdów z zagranicy. Co, jeśli mimo wezwania do zapłaty określonej kwoty kierowca nie zareaguje? Po pierwsze, na kłopoty może się narazić już w chwili, w której wróci do kraju, w którym pozostały nieuregulowane rachunki. Wystarczy rutynowa kontrola, a funkcjonariusze znajdą zaległość w swojej ewidencji i z pewnością się o nią upomną. Policji np. w Niemczech może nie interesować tłumaczenie, że kierowca nie ma przy sobie gotówki w euro. Zatrzymają oni pojazd do czasu, w którym dłużnik dostarczy całą należność.

Strach przed ponowną zagraniczną podróżą nie zamyka jednak kłopotliwych następstw zlekceważenia pisma ze zdjęciem i informacją o przekroczeniu prędkości. Pozostawione bez odpowiedzi wezwanie mandatowe zmieni się w mandat i do sądu trafi wniosek o ukaranie sprawcy wykroczenia. Wnioskodawca może wprawdzie uznać, że sprawa nie jest warta zachodu. Trzeba zadbać o przysięgłe tłumaczenie dokumentów, podobnie rzecz miałaby się z zeznaniami świadków. Mimo to w sądach odbywają się już sprawy o zagraniczne mandaty, i nie są to wyjątki. Zagraniczne instytucje, także poprzez firmy windykacyjne, dochodzą od kierowców nawet należności za nieopłacone parkowanie.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Zobacz także: Korona czeska 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA