REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus chce karać oszukanych zagranicą, sąd przeciw

prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Sąd ratuje przed podatkiem oszukanego przedsiębiorcę
Sąd ratuje przed podatkiem oszukanego przedsiębiorcę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca wysyła towar, kontrahent nie płaci. Takie przypadki zdarzają się też w handlu zagranicznym. Organy podatkowe niekiedy chcą, aby przedsiębiorca płacił podatek od kwoty, na którą go oszukano.

Kwoty należne, choćby faktycznie nieotrzymane, jako przychód podlegający opodatkowaniu

Art. 14. Ustawy o podatku PIT uznaje, że „za przychód z działalności (…) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane (…)”. Analogiczna konstrukcja występuje w podatku CIT.

REKLAMA

Autopromocja

Oznacza to, że przedsiębiorca, który nie otrzymał należności od kontrahenta, musi potraktować utraconą kwotę jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Strata zostaje pomnożona.

Przepisy dopuszczają jednak pole manewru w takich przypadkach, co pozwala w jakiejś części złagodzić finansowe skutki po stronie podatnika, który padł ofiarą nieuczciwego (lub tracącego płynność finansową) kontrahenta. Pojawiają się wtedy wymogi formalne oceniane przez organy podatkowe.

Kontrahent nieuchwytny, oszukany przedsiębiorca ma za to płacić

Interpretacja podatkowa z dnia 26 stycznia 2023 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.763.2022.1.SG wyraża stanowisko, że oszukany przedsiębiorca nie zaliczy faktycznie utraconej kwoty do kosztów podatkowych, z powodu nieuchwytności nierzetelnego kontrahenta.

Polska spółka handlująca owocami uzyskała od polskiego sądu Europejski Nakaz Zapłaty. Jednak odbiorca z Włoch nie otrzymał doręczenia z powodu nieustannych zmian adresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polska spółka, z braku innych możliwości, postanowiła udokumentować wierzytelności protokołem o nieściągalności i na tej podstawie zaliczyć wierzytelność do kosztów uzyskania przychodu. Jednak organ podatkowy na to nie przystał. Uznał, że nieściągalność wierzytelności nie została uprawdopodobniona.

Stanowisko organu podatkowego – „subiektywne przekonanie” to nie uprawdopodobnienie

„W świetle orzecznictwa do uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności nie wystarczy zatem subiektywna opinia podatnika. Powinien on podjąć działania, w wyniku których będzie dysponował dokumentami oraz innymi dowodami, które pozwolą na zobiektywizowanie jego opinii w tym zakresie.”

W przytoczonym fragmencie interpretacji, organ uznał podjęte przez podatnika działania za niewystarczające do uprawdopodobnienia, że wierzytelność jest nieściągalna.

Uzyskanie Europejskiego Nakazu Zapłaty oraz załączenie szeregu niezapłaconych przez kontrahenta faktur, okazały się jedynie podstawą do „subiektywnego przekonania”, że doszło do oszustwa lub co najmniej nierzetelności z powodu utraty płynności finansowej.

Przedsiębiorca podkreślił we wniosku o interpretację podatkową, że nieustanne zmiany adresów bez wskazywania nowej siedziby, to typowa praktyka kontrahentów nieuczciwych lub tracących płynność.

Sąd z ratunkiem dla oszukanego przedsiębiorcy – interpretacja uchylona

Przedsiębiorca, który poniósł ogromną stratę nie dał za wygraną i  zaskarżył z sukcesem interpretację do sądu. WSA w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 9 maja 2023 sygn. I SA/Bd 129/23 opowiedział się po stronie przedsiębiorcy i uchylił zaskarżoną interpretację.

Wartość niezapłaconych w tej sprawie faktur prawdopodobnie miała wartość rzędu kilkuset tysięcy zł. Przedsiębiorca musiał przeżyć szok, kiedy dowiedział się, że dodatkowo musi zapłacić od tej kwoty podatek, a nieściągalność wierzytelności jest jedynie „subiektywnym przekonaniem”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA