REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?
Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Tak wynika z projektu rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zadań Krajowej Administracji Skarbowej, które mogą być wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych na obszarze całego kraju lub jego części, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania – opublikowanego na stronach Rządowego Centrum Legislacji 29 maja 2023 r.

REKLAMA

Prawo do informacji podatkowych o indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej konkretnego podatnika lub płatnika – aktualny stan prawny

Prawo do uzyskania wyżej wskazanych danych podatnicy i płatnicy (oraz ich pełnomocnicy) mają na podstawie art. 178 i 179 Ordynacji podatkowej, gdzie określone są prawa strony postępowania podatkowego do wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń. Tego typu dane te obecnie naczelnicy urzędów skarbowych mogą udostępniać jedynie w lokalu urzędu skarbowego.

W aktualnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 4 lutego 2017 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno-skarbowych oraz siedziby dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 361), wydane na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy o KAS. Zgodnie z tym rozporządzeniem naczelnicy urzędów skarbowych udostępniają dane (informacje) podatnikom oraz płatnikom na obszarze ich właściwości miejscowej, tj. terytorialnego zasięgu działania odnoszącego się do danego miasta, powiatu czy gminy, który został określony w załączniku nr 2 do tego rozporządzenia.

Warto też wskazać, że aktualnie działa też infolinia podatkowo-celna Krajowej Informacji Skarbowej przekazująca zainteresowanym dostęp do ogólnej informacji na temat podatków i ceł. Informację tę można uzyskać różnymi kanałami komunikacji: przez telefon, czat lub e-mail

Ale póki co, uzyskanie informacji o indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej konkretnego podatnika lub płatnika jest możliwe jedynie w formie kontaktu z pracownikiem urzędu skarbowego, który prowadzi daną sprawę, co odbywa się najczęściej w postaci wizyty osobistej w urzędzie skarbowym lub przez wymianę pism. 

Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

Jak wiadomo osobista wizyta podatnika lub płatnika w urzędzie skarbowym nie zawsze jest możliwa. Komunikacja pisemna jest czasochłonna i nieefektywna, zwłaszcza w przypadku potrzeby przekazywania podatnikom prostych informacji wynikających z prowadzonych wobec podatnika spraw. Zdaniem Ministerstwa Finansów szybka i sprawna komunikacja podatników i płatników z organami Krajowej Administracji Skarbowej przyczynia się do lepszego i zgodnego z przepisami wywiązywania się podatników i płatników z ciążących na nich obowiązków podatkowych

Stąd potrzeba wydania omawianego rozporządzenia. Po wejściu w życie tego rozporządzenia naczelnicy urzędów skarbowych zyskają możliwość  przekazywania, telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym, danych w tym objętych tajemnicą skarbową, które to dane naczelnicy urzędów skarbowych mogą obecnie udostępniać jedynie w lokalu urzędu skarbowego w trybie art. 178 i 179 Ordynacji podatkowej. 

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu: „Podatnicy i płatnicy oraz ich pełnomocnicy będą mogli uzyskać ogólne informacje wynikające z ich spraw (np. stanie rozrachunków z urzędem skarbowym), jak również o konkretnej prowadzonej sprawie (np. etapie prowadzonej sprawy, wpływie pisma, planowanym terminie zakończenia sprawy itp.), z wyłączeniem informacji, których możliwość udzielenia jest ograniczona przepisami prawa, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.”

Ważne

Co istotne takiej informacji będzie mógł udzielić każdemu podatnikowi lub płatnikowi, każdy naczelnik urzędu skarbowego (niezależnie od terytorialnej właściwości). Takie odmiejscowienie przekazywania danych (informacji) przez organy podatkowe, za pośrednictwem telefonu lub konta w e-Urzędzie Skarbowym, ma na celu zwiększenie dostępności podatników, płatników i ich pełnomocników do informacji o ich indywidualnych sprawach, czy też stanie rozliczeń z urzędem skarbowym. 

Uwierzytelnienie

Sposoby uwierzytelnienia użytkowników konta osoby fizycznej i konta jednostki organizacyjnej są określane na podstawie aktu wydanego na podstawie art. 35b ust. 6 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Uwierzytelnienie użytkowników konta osoby fizycznej i konta jednostki organizacyjnej następuje przy pomocy Węzła Krajowego i aplikacji mObywatel. Proces uwierzytelniania wykorzystuje metody logowania i potwierdzania tożsamości użytkowników:

1) Login.gov.pl (tzw. „Węzeł Krajowy”), w skład którego wchodzą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Profil Zaufany,
  • e-dowód,
  • mojeID (bankowość elektroniczna),

2) mObywatel (aplikacja wykorzystuje Profil Zaufany).

Użytkownik ustanawia kod TelePIN w usłudze TelePIN. Dane dotyczące  kodów TelePIN będą przetwarzane i przechowywane w DataHub e-Urzędu Skarbowego. 
Wykorzystanie metod logowania do serwisu e-Urząd Skarbowy zapewnia - zdaniem Ministerstwa Finansów -  bezpieczeństwo dostępu zarówno do danych osobowych i informacji objętych tajemnicą skarbową. 

Ważne

Uwierzytelnianie każdorazowo wymaga podania identyfikatora podatkowego i nadanego w e-Urzędzie Skarbowym kodu TelePIN.

Resort finansów zaznacza, że uwierzytelnianie bez względu na ścieżkę obsługi będzie procesem automatycznym, prowadzonym przez IVR. Pracownik KAS nie będzie miał dostępu do kodu TelePIN na żadnym etapie udzielania informacji.

Ministerstwo Finansów zaznacza też, że nowe rozporządzenie nie wpłynie na właściwość wyspecjalizowanych urzędów skarbowych określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo (Dz. U. poz. 2456), wydane na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy o KAS. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 5a ustawy o KAS, stanowiącym podstawę do wydania tego rozporządzenia, w projektowanym rozporządzeniu jest możliwe określenie niektórych zadań KAS, które mogą być wykonywane na obszarze całego kraju lub jego części przez odpowiednio dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno-skarbowych, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania, o którym mowa w art. 11 ust. 5 ustawy o KAS. Natomiast właściwość wyspecjalizowanych urzędów skarbowych została określona w ww. rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy o KAS.

Termin wejścia w życie rozporządzenia

Omawiane rozporządzenie ma wejść w życie 15 czerwca 2023 r., tj. w dniu planowanego uruchomienia w e-Urzędzie Skarbowym funkcjonalności polegającej na wnioskowaniu przez użytkowników konta w e-Urzędzie Skarbowym o udostępnienie informacji objętych tajemnicą skarbową za pomocą usługi online (livechat) oraz telefonu

oprac. Paweł Huczko

Źródło: Projekt (z 22 maja 2023 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie zadań Krajowej Administracji Skarbowej, które mogą być wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych na obszarze całego kraju lub jego części, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania – opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji 29 maja 2023 r.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA