REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?
Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Tak wynika z projektu rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zadań Krajowej Administracji Skarbowej, które mogą być wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych na obszarze całego kraju lub jego części, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania – opublikowanego na stronach Rządowego Centrum Legislacji 29 maja 2023 r.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do informacji podatkowych o indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej konkretnego podatnika lub płatnika – aktualny stan prawny

Prawo do uzyskania wyżej wskazanych danych podatnicy i płatnicy (oraz ich pełnomocnicy) mają na podstawie art. 178 i 179 Ordynacji podatkowej, gdzie określone są prawa strony postępowania podatkowego do wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń. Tego typu dane te obecnie naczelnicy urzędów skarbowych mogą udostępniać jedynie w lokalu urzędu skarbowego.

W aktualnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 4 lutego 2017 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno-skarbowych oraz siedziby dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 361), wydane na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy o KAS. Zgodnie z tym rozporządzeniem naczelnicy urzędów skarbowych udostępniają dane (informacje) podatnikom oraz płatnikom na obszarze ich właściwości miejscowej, tj. terytorialnego zasięgu działania odnoszącego się do danego miasta, powiatu czy gminy, który został określony w załączniku nr 2 do tego rozporządzenia.

Warto też wskazać, że aktualnie działa też infolinia podatkowo-celna Krajowej Informacji Skarbowej przekazująca zainteresowanym dostęp do ogólnej informacji na temat podatków i ceł. Informację tę można uzyskać różnymi kanałami komunikacji: przez telefon, czat lub e-mail

Ale póki co, uzyskanie informacji o indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej konkretnego podatnika lub płatnika jest możliwe jedynie w formie kontaktu z pracownikiem urzędu skarbowego, który prowadzi daną sprawę, co odbywa się najczęściej w postaci wizyty osobistej w urzędzie skarbowym lub przez wymianę pism. 

Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

Jak wiadomo osobista wizyta podatnika lub płatnika w urzędzie skarbowym nie zawsze jest możliwa. Komunikacja pisemna jest czasochłonna i nieefektywna, zwłaszcza w przypadku potrzeby przekazywania podatnikom prostych informacji wynikających z prowadzonych wobec podatnika spraw. Zdaniem Ministerstwa Finansów szybka i sprawna komunikacja podatników i płatników z organami Krajowej Administracji Skarbowej przyczynia się do lepszego i zgodnego z przepisami wywiązywania się podatników i płatników z ciążących na nich obowiązków podatkowych

Stąd potrzeba wydania omawianego rozporządzenia. Po wejściu w życie tego rozporządzenia naczelnicy urzędów skarbowych zyskają możliwość  przekazywania, telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym, danych w tym objętych tajemnicą skarbową, które to dane naczelnicy urzędów skarbowych mogą obecnie udostępniać jedynie w lokalu urzędu skarbowego w trybie art. 178 i 179 Ordynacji podatkowej. 

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu: „Podatnicy i płatnicy oraz ich pełnomocnicy będą mogli uzyskać ogólne informacje wynikające z ich spraw (np. stanie rozrachunków z urzędem skarbowym), jak również o konkretnej prowadzonej sprawie (np. etapie prowadzonej sprawy, wpływie pisma, planowanym terminie zakończenia sprawy itp.), z wyłączeniem informacji, których możliwość udzielenia jest ograniczona przepisami prawa, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.”

Ważne

Co istotne takiej informacji będzie mógł udzielić każdemu podatnikowi lub płatnikowi, każdy naczelnik urzędu skarbowego (niezależnie od terytorialnej właściwości). Takie odmiejscowienie przekazywania danych (informacji) przez organy podatkowe, za pośrednictwem telefonu lub konta w e-Urzędzie Skarbowym, ma na celu zwiększenie dostępności podatników, płatników i ich pełnomocników do informacji o ich indywidualnych sprawach, czy też stanie rozliczeń z urzędem skarbowym. 

Uwierzytelnienie

Sposoby uwierzytelnienia użytkowników konta osoby fizycznej i konta jednostki organizacyjnej są określane na podstawie aktu wydanego na podstawie art. 35b ust. 6 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Uwierzytelnienie użytkowników konta osoby fizycznej i konta jednostki organizacyjnej następuje przy pomocy Węzła Krajowego i aplikacji mObywatel. Proces uwierzytelniania wykorzystuje metody logowania i potwierdzania tożsamości użytkowników:

1) Login.gov.pl (tzw. „Węzeł Krajowy”), w skład którego wchodzą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Profil Zaufany,
  • e-dowód,
  • mojeID (bankowość elektroniczna),

2) mObywatel (aplikacja wykorzystuje Profil Zaufany).

Użytkownik ustanawia kod TelePIN w usłudze TelePIN. Dane dotyczące  kodów TelePIN będą przetwarzane i przechowywane w DataHub e-Urzędu Skarbowego. 
Wykorzystanie metod logowania do serwisu e-Urząd Skarbowy zapewnia - zdaniem Ministerstwa Finansów -  bezpieczeństwo dostępu zarówno do danych osobowych i informacji objętych tajemnicą skarbową. 

Ważne

Uwierzytelnianie każdorazowo wymaga podania identyfikatora podatkowego i nadanego w e-Urzędzie Skarbowym kodu TelePIN.

Resort finansów zaznacza, że uwierzytelnianie bez względu na ścieżkę obsługi będzie procesem automatycznym, prowadzonym przez IVR. Pracownik KAS nie będzie miał dostępu do kodu TelePIN na żadnym etapie udzielania informacji.

Ministerstwo Finansów zaznacza też, że nowe rozporządzenie nie wpłynie na właściwość wyspecjalizowanych urzędów skarbowych określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo (Dz. U. poz. 2456), wydane na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy o KAS. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 5a ustawy o KAS, stanowiącym podstawę do wydania tego rozporządzenia, w projektowanym rozporządzeniu jest możliwe określenie niektórych zadań KAS, które mogą być wykonywane na obszarze całego kraju lub jego części przez odpowiednio dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno-skarbowych, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania, o którym mowa w art. 11 ust. 5 ustawy o KAS. Natomiast właściwość wyspecjalizowanych urzędów skarbowych została określona w ww. rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy o KAS.

Termin wejścia w życie rozporządzenia

Omawiane rozporządzenie ma wejść w życie 15 czerwca 2023 r., tj. w dniu planowanego uruchomienia w e-Urzędzie Skarbowym funkcjonalności polegającej na wnioskowaniu przez użytkowników konta w e-Urzędzie Skarbowym o udostępnienie informacji objętych tajemnicą skarbową za pomocą usługi online (livechat) oraz telefonu

oprac. Paweł Huczko

Źródło: Projekt (z 22 maja 2023 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie zadań Krajowej Administracji Skarbowej, które mogą być wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych na obszarze całego kraju lub jego części, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania – opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji 29 maja 2023 r.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA