REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Urząd Skarbowy także dla spółek, fundacji i stowarzyszeń. Konto organizacji - jak korzystać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-Urząd Skarbowy także dla spółek, fundacji i stowarzyszeń. Konto organizacji - jak korzystać?
e-Urząd Skarbowy także dla spółek, fundacji i stowarzyszeń. Konto organizacji - jak korzystać?

REKLAMA

REKLAMA

W e-Urzędzie Skarbowym zostało uruchomione konto organizacji - poinformowało 23 czerwca 2023 r. Ministerstwo Finansów. Wszystkie organizacje, m.in. spółki, fundacje, stowarzyszenia, mogą korzystać z usług oferowanych do tej pory w e-US wyłącznie osobom fizycznym. Dostęp i korzystanie z konta organizacji na e-US jest póki co dobrowolne. Do konta organizacji mają dostęp upoważnione przez nie osoby, tzw. użytkownicy konta organizacji.

Konto organizacji w e-US

Ministerstwo Finansów informuje, że dzięki kontu organizacji w e-US organizacja może już szybko i wygodnie:

REKLAMA

Autopromocja
  • wyrazić lub wycofać zgodę na otrzymywanie korespondencji w e-US,
  • składać pisma do Krajowej Administracji Skarbowej,
  • bezpłatnie występować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach,
  • złożyć zawiadomienie ZAW-NR,
  • przeglądać swoje dane rejestracyjne,
  • korzystać z innych funkcjonalności, które będą udostępniane w serwisie.

Organizacja może w prosty sposób upoważnić do swojego konta w e-US osobę fizyczną, która posiada PESEL. W tym celu składa wniosek o udostępnienie konta, do naczelnika urzędu skarbowego, właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. Upoważnione osoby będą korzystać z usług e-US w kontekście organizacji.

Organizacja może zawnioskować dla każdego użytkownika swojego konta o jeden z dwóch rodzajów dostępów – podstawowy lub rozszerzony. Użytkownik z dostępem rozszerzonym może nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom do konta organizacji za pośrednictwem e-US.

Ważne

Czynności podejmowane przez każdego użytkownika na koncie organizacji w e-US są uznawane za czynności podejmowane przez tę organizację.

- To prawdziwy przełom w zakresie usług cyfrowych dla naszych klientów. Udostępnienie usługi konta organizacji sprawia, że teraz z e-Urzędu Skarbowego mogą korzystać wszyscy przedsiębiorcy – podkreśla wiceminister finansów zastępca Szefa KAS Anna Chałupa.

Co to jest konto organizacji? Dla kogo?

Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym to konto przypisane konkretnej jednostce organizacyjnej, która posiada identyfikator podatkowy NIP, bez względu na jej formę prawną, np.:

  • spółce kapitałowej lub osobowej,
  • stowarzyszeniu,
  • fundacji,
  • spółdzielni,
  • grupie kapitałowej,
  • innej jednostce organizacyjnej.
Ważne

Konto nie dotyczy organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, a także kancelarii.

Jak otrzymać dostęp do konta organizacji? Jak złożyć wniosek?

Dostęp do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym przyznamy osobie fizycznej, posiadającej PESEL:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na podstawie wniosku złożonego przez organizację do naczelnika urzędu skarbowego, właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. Wniosek powinny podpisać osoby uprawnione do reprezentacji organizacji.
  • za pośrednictwem usługi na koncie organizacji w e-US, dostępnej dla użytkownika konta organizacji z dostępem rozszerzonym.

Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji musi zawierać:

  • pełną nazwę, NIP i adres siedziby organizacji,
  • pierwsze imię, nazwisko i PESEL osoby fizycznej, której mamy udzielić dostępu,
  • informację o zakresie uprawnień dla użytkownika (dostęp podstawowy lub rozszerzony).
Dostęp do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym działa od momentu zarejestrowania wniosku o przyznanie tego dostępu.
Ważne

Zmiana rodzaju dostępu następuje poprzez złożenie aktualizacji wniosku o przyznanie dostępu do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.

Wniosek o dostęp do konta organizacji nie ma obecnie sformalizowanego wzoru. Można skorzystać z wzoru, który Ministerstwo Finansów zamieszcza na podatki.gov.pl: Wniosek o przyznanie dostępu odebranie dostępu do konta organizacji w e-urzędzie skarbowym (PDF, 608KB)

Wnioski o przyznanie lub odebranie dostępu do konta organizacji należy złożyć za pośrednictwem:

  • funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym, dedykowanej użytkownikom konta organizacji z dostępem rozszerzonym,
  • osobiście w urzędzie skarbowym,
  • za pośrednictwem poczty,
  • elektronicznie (np. EPUAP).

Rodzaje dostępu do konta organizacji

Do konta organizacji będą miały dostęp osoby upoważnione, czyli użytkownicy konta organizacji (UKO) – osoby fizyczne, posiadające PESEL.

Są dwa rodzaje dostępu do konta organizacji:

  • UKO z dostępem podstawowym,
  • UKO z dostępem rozszerzonym.

Użytkownik z dostępem podstawowym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym.

Użytkownik z dostępem rozszerzonym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym oraz dodatkowo nadawać i odbierać innym użytkownikom dostęp do konta organizacji za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego.

Użytkownik konta organizacji (zarówno z dostępem podstawowym, jak i rozszerzonym) może w szczególności:

  • wyrażać i cofać zgodę na doręczanie pism na konto w e-Urzędzie Skarbowym,
  • odbierać pisma doręczane przez organy Krajowej Administracji Skarbowej na konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym,
  • składać pisma, wnioski, zawiadomienia,
  • przeglądać dane rejestracyjne oraz dokumenty.
Ważne

Pełnomocnik ogólny, który nie jest jednocześnie użytkownikiem konta organizacji, nie ma dostępu do konta tej organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.

Ważne

Jedna osoba fizyczna może być użytkownikiem kont wielu organizacji.

Odebranie dostępu do konta organizacji

Odebranie dostępu do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym osobie fizycznej nastąpi na podstawie:

  • aktualizacji wniosku złożonego do naczelnika urzędu skarbowego, właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. Wniosek powinny podpisać osoby uprawnione do reprezentacji organizacji;
  • za pośrednictwem usługi na koncie organizacji w e-US, dostępnej dla użytkownika konta organizacji (UKO) z dostępem rozszerzonym.
Konto organizacji jest aktywne w e-Urzędzie Skarbowym do momentu, w którym organizacja utraci byt prawny.

Wniosek o odebranie dostępu do konta organizacji powinien zawierać:

  • pełną nazwę, NIP i adres siedziby organizacji, której dotyczy wniosek,
  • pierwsze imię, nazwisko i PESEL osoby fizycznej, której dostęp mamy odebrać,
  • dyspozycję odebrania uprawnień użytkownikowi do konta organizacji.
Ważne

Odebranie dostępu do konta organizacji jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy po tej czynności nadal pozostanie minimum jeden aktywny użytkownik. W przypadkach losowych np. śmierci jedynego wyznaczonego użytkownika, organizacja musi niezwłocznie wyznaczyć innego użytkownika konta organizacji.

Pobierz wniosek: Wniosek o przyznanie dostępu odebranie dostępu do konta organizacji w e-urzędzie skarbowym (PDF, 608KB)

Skutki przyznania dostępu do konta organizacji

Przyznając dostęp osobie fizycznej do konta organizacji:

  • udostępniasz informacje o organizacji, które znajdują się na jej koncie w e-Urzędzie Skarbowym,
  • umożliwiasz działanie w imieniu organizacji.
Czynności, które na koncie organizacji w e-Urzędzie Skarbowym podejmuje użytkownik, uznajemy za czynności podejmowane przez tę organizację.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2500).
  • Ustawa z dnia 8 czerwca 2022 o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz. U. z 2022 r. poz. 1301).
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 813 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego (Dz. U. 2023 r. poz. 1178).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA