REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?
Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R). Będzie to już 17. wersja tego formularza. Co się zmieni w porównaniu do aktualnej, 16. wersji? Od kiedy będzie można stosować nowy wzór formularza a do kiedy obecnie obowiązujący?

Dlaczego trzeba zmienić formularz VAT-R?

Jak informuje resort finansów, zmiana zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (aktualnie obowiązuje wersja 16. formularza: VAT-R(16)), ma pozwolić na dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT przez podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą, które nie mają nadanego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i składają wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikiem w postaci formularza VAT-R za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub przy użyciu aplikacji mObywatel poprzez CEIDG.

REKLAMA

W aktualnym stanie prawnym - rejestrując firmę za pośrednictwem CEIDG  - zgłoszenie rejestracyjne VAT-R mogą złożyć w formie załącznika do wniosku CEIDG-1 osoby, które mają już nadany NIP. 
Podmiot składając wniosek CEIDG-1 może złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R dopiero po otrzymaniu NIP, co oznacza, że po otrzymaniu NIP musi wykonać dodatkową czynność i złożyć kolejny wniosek CEIDG-1 i załączyć VAT-R. Może również złożyć w urzędzie skarbowym VAT-R w formie ,,papierowej’’ (PDF). 

Chodzi więc o ułatwienie i przyśpieszenie założenia działalności gospodarczej i dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług bez konieczności wcześniejszego uzyskania przez podatnika NIP. Po wdrożeniu tych zmian podmioty rozpoczynające działalność i dokonujące rejestracji za pośrednictwem CEIDG oraz osoby, które mają zainstalowaną aplikację mObywatel, będą mogły złożyć wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikiem VAT-R, na podstawie którego NIP zostanie im nadany przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Złożenie wniosku CEIDG-1 wraz z VAT-R za pośrednictwem CEIDG lub przy użyciu aplikacji mObywatel poprzez CEIDG zakończy proces rejestracji działalności.

CEIDG to rejestr firm, który zawiera informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. W rejestrze znajdują się wyłącznie wpisy przedsiębiorców, którzy:
- prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą,
- są wspólnikami spółek cywilnych osób fizycznych.

Nowy wzór zgłoszenia VAT-R (wersja 17). Co się zmieni?

W tym celu konieczne jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 55) poprzez dodanie w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, w rubryce nr 1 ,,Identyfikator podatkowy NIP podatnika’’ odnośnika informującego, że pola nie wypełnia się w przypadku gdy formularz jest składany przez podmiot dokonujący rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, któremu nie został nadany numer identyfikacji podatkowej (NIP), wyłącznie w postaci elektronicznej jako załącznik do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Jako, że jest to formularz rejestracyjny, w którym zmieniane są podstawy prawne umożliwiające złożenie tego formularza bez NIP, będzie to nowy wariant tego druku, czyli VAT-R(17).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy forma elektroniczna a kiedy papierowa?

Ważne

Formularz zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R(17) (bez NIP) przeznaczony tylko i wyłącznie do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług w postaci elektronicznej jako załącznik do wniosku CEIDG-1 nie będzie dostępny w postaci PDF (,,papierowej’’)

Ministerstwo Finansów informuje, że pozostawiona będzie możliwość złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług na dotychczasowych zasadach, czyli w postaci PDF (,,papierowej’’) bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, listownie lub w postaci elektronicznej z uwagi na to, że nie wszyscy przedsiębiorcy podlegają rejestracji w CEIDG (przykładowo osoby prowadzące tzw. działalność nierejestrową, podmioty podlegające rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym). Zgłoszenie VAT-R(17) będzie można tak jak dotychczas przesłać w postaci elektronicznej korzystając z formularza dostępnego na stronie podatki.gov.pl, w zakładce Formularze elektroniczne VAT lub tradycyjnie w postaci PDF (,,papierowej’’) do naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku podmiotów, które nie dokonują rejestracji działalności za pośrednictwem CEIDG, będzie możliwość pobrania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R(17) w formie ,,papierowej’’ wraz z odpowiednim zgłoszeniem identyfikacyjnym NIP w urzędzie skarbowym. Przykładowo przedstawiciel grupy VAT będzie mógł pobrać i złożyć druk VAT-R(17) w formie ,,papierowej” wraz z formularzem NIP-2 w urzędzie skarbowym.

Ważne
Ministerstwo Finansów informuje:
  • Druk VAT-R(17) dostępny w formie elektronicznej i ,,papierowej’’ (PDF) będzie zawierał tak jak dotychczas pole z NIP. Natomiast forma elektroniczna tego druku, która będzie dostępna jako załącznik do wniosku CEIDG-1, również będzie zawierała pole z NIP, które nie będzie obowiązkowe. Wyróżnikiem będzie tu dodawany odnośnik 1 zawierający informację w tym zakresie.
  • W przypadku posiadania NIP rejestracja za pośrednictwem CEIDG będzie możliwa na dotychczasowych zasadach, tj. z załącznikiem VAT-R(17) i uwidocznionym na nim NIP.
  • Natomiast w przypadku zgłoszeń aktualizacyjnych, do których będzie dołączany VAT-R(17),  podatnik będzie musiał wypełnić rubrykę 1 podając NIP, który kiedyś został mu już nadany. 

Od kiedy VAT-R(17)? Do kiedy VAT-R(16)?

Projekt rozporządzenia wprowadzającego nowy wzór VAT-R zakłada, że rozporządzenie to (i nowy wzór zgłoszenia: VAT-R(17)) wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (czyli publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw). Prawdopodobnie stanie się to w ciągu najbliższych kilku tygodni - choć w uzasadnieniu omawianego projektu Ministerstwo Finansów nie wskazuje żadnej konkretnej daty.
Wzór VAT-R w brzmieniu dotychczasowym (wersja 16), będzie mógł być stosowany do 31 grudnia 2023 r. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA