REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?
Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R). Będzie to już 17. wersja tego formularza. Co się zmieni w porównaniu do aktualnej, 16. wersji? Od kiedy będzie można stosować nowy wzór formularza a do kiedy obecnie obowiązujący?

Dlaczego trzeba zmienić formularz VAT-R?

Jak informuje resort finansów, zmiana zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (aktualnie obowiązuje wersja 16. formularza: VAT-R(16)), ma pozwolić na dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT przez podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą, które nie mają nadanego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i składają wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikiem w postaci formularza VAT-R za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub przy użyciu aplikacji mObywatel poprzez CEIDG.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W aktualnym stanie prawnym - rejestrując firmę za pośrednictwem CEIDG  - zgłoszenie rejestracyjne VAT-R mogą złożyć w formie załącznika do wniosku CEIDG-1 osoby, które mają już nadany NIP. 
Podmiot składając wniosek CEIDG-1 może złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R dopiero po otrzymaniu NIP, co oznacza, że po otrzymaniu NIP musi wykonać dodatkową czynność i złożyć kolejny wniosek CEIDG-1 i załączyć VAT-R. Może również złożyć w urzędzie skarbowym VAT-R w formie ,,papierowej’’ (PDF). 

Chodzi więc o ułatwienie i przyśpieszenie założenia działalności gospodarczej i dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług bez konieczności wcześniejszego uzyskania przez podatnika NIP. Po wdrożeniu tych zmian podmioty rozpoczynające działalność i dokonujące rejestracji za pośrednictwem CEIDG oraz osoby, które mają zainstalowaną aplikację mObywatel, będą mogły złożyć wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikiem VAT-R, na podstawie którego NIP zostanie im nadany przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Złożenie wniosku CEIDG-1 wraz z VAT-R za pośrednictwem CEIDG lub przy użyciu aplikacji mObywatel poprzez CEIDG zakończy proces rejestracji działalności.

CEIDG to rejestr firm, który zawiera informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. W rejestrze znajdują się wyłącznie wpisy przedsiębiorców, którzy:
- prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą,
- są wspólnikami spółek cywilnych osób fizycznych.

Nowy wzór zgłoszenia VAT-R (wersja 17). Co się zmieni?

W tym celu konieczne jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 55) poprzez dodanie w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, w rubryce nr 1 ,,Identyfikator podatkowy NIP podatnika’’ odnośnika informującego, że pola nie wypełnia się w przypadku gdy formularz jest składany przez podmiot dokonujący rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, któremu nie został nadany numer identyfikacji podatkowej (NIP), wyłącznie w postaci elektronicznej jako załącznik do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

REKLAMA

Jako, że jest to formularz rejestracyjny, w którym zmieniane są podstawy prawne umożliwiające złożenie tego formularza bez NIP, będzie to nowy wariant tego druku, czyli VAT-R(17).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy forma elektroniczna a kiedy papierowa?

Ważne

Formularz zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R(17) (bez NIP) przeznaczony tylko i wyłącznie do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług w postaci elektronicznej jako załącznik do wniosku CEIDG-1 nie będzie dostępny w postaci PDF (,,papierowej’’)

Ministerstwo Finansów informuje, że pozostawiona będzie możliwość złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług na dotychczasowych zasadach, czyli w postaci PDF (,,papierowej’’) bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, listownie lub w postaci elektronicznej z uwagi na to, że nie wszyscy przedsiębiorcy podlegają rejestracji w CEIDG (przykładowo osoby prowadzące tzw. działalność nierejestrową, podmioty podlegające rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym). Zgłoszenie VAT-R(17) będzie można tak jak dotychczas przesłać w postaci elektronicznej korzystając z formularza dostępnego na stronie podatki.gov.pl, w zakładce Formularze elektroniczne VAT lub tradycyjnie w postaci PDF (,,papierowej’’) do naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku podmiotów, które nie dokonują rejestracji działalności za pośrednictwem CEIDG, będzie możliwość pobrania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R(17) w formie ,,papierowej’’ wraz z odpowiednim zgłoszeniem identyfikacyjnym NIP w urzędzie skarbowym. Przykładowo przedstawiciel grupy VAT będzie mógł pobrać i złożyć druk VAT-R(17) w formie ,,papierowej” wraz z formularzem NIP-2 w urzędzie skarbowym.

Ważne
Ministerstwo Finansów informuje:
  • Druk VAT-R(17) dostępny w formie elektronicznej i ,,papierowej’’ (PDF) będzie zawierał tak jak dotychczas pole z NIP. Natomiast forma elektroniczna tego druku, która będzie dostępna jako załącznik do wniosku CEIDG-1, również będzie zawierała pole z NIP, które nie będzie obowiązkowe. Wyróżnikiem będzie tu dodawany odnośnik 1 zawierający informację w tym zakresie.
  • W przypadku posiadania NIP rejestracja za pośrednictwem CEIDG będzie możliwa na dotychczasowych zasadach, tj. z załącznikiem VAT-R(17) i uwidocznionym na nim NIP.
  • Natomiast w przypadku zgłoszeń aktualizacyjnych, do których będzie dołączany VAT-R(17),  podatnik będzie musiał wypełnić rubrykę 1 podając NIP, który kiedyś został mu już nadany. 

Od kiedy VAT-R(17)? Do kiedy VAT-R(16)?

Projekt rozporządzenia wprowadzającego nowy wzór VAT-R zakłada, że rozporządzenie to (i nowy wzór zgłoszenia: VAT-R(17)) wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (czyli publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw). Prawdopodobnie stanie się to w ciągu najbliższych kilku tygodni - choć w uzasadnieniu omawianego projektu Ministerstwo Finansów nie wskazuje żadnej konkretnej daty.
Wzór VAT-R w brzmieniu dotychczasowym (wersja 16), będzie mógł być stosowany do 31 grudnia 2023 r. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA