REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?

Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?
Nowy wzór zgłoszenia VAT-R w 2023 roku. Od kiedy? Co się zmieni?
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R). Będzie to już 17. wersja tego formularza. Co się zmieni w porównaniu do aktualnej, 16. wersji? Od kiedy będzie można stosować nowy wzór formularza a do kiedy obecnie obowiązujący?

Dlaczego trzeba zmienić formularz VAT-R?

Jak informuje resort finansów, zmiana zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (aktualnie obowiązuje wersja 16. formularza: VAT-R(16)), ma pozwolić na dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT przez podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą, które nie mają nadanego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i składają wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikiem w postaci formularza VAT-R za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub przy użyciu aplikacji mObywatel poprzez CEIDG.

REKLAMA

REKLAMA

W aktualnym stanie prawnym - rejestrując firmę za pośrednictwem CEIDG  - zgłoszenie rejestracyjne VAT-R mogą złożyć w formie załącznika do wniosku CEIDG-1 osoby, które mają już nadany NIP. 
Podmiot składając wniosek CEIDG-1 może złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R dopiero po otrzymaniu NIP, co oznacza, że po otrzymaniu NIP musi wykonać dodatkową czynność i złożyć kolejny wniosek CEIDG-1 i załączyć VAT-R. Może również złożyć w urzędzie skarbowym VAT-R w formie ,,papierowej’’ (PDF). 

Chodzi więc o ułatwienie i przyśpieszenie założenia działalności gospodarczej i dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług bez konieczności wcześniejszego uzyskania przez podatnika NIP. Po wdrożeniu tych zmian podmioty rozpoczynające działalność i dokonujące rejestracji za pośrednictwem CEIDG oraz osoby, które mają zainstalowaną aplikację mObywatel, będą mogły złożyć wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikiem VAT-R, na podstawie którego NIP zostanie im nadany przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Złożenie wniosku CEIDG-1 wraz z VAT-R za pośrednictwem CEIDG lub przy użyciu aplikacji mObywatel poprzez CEIDG zakończy proces rejestracji działalności.

CEIDG to rejestr firm, który zawiera informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. W rejestrze znajdują się wyłącznie wpisy przedsiębiorców, którzy:
- prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą,
- są wspólnikami spółek cywilnych osób fizycznych.

Nowy wzór zgłoszenia VAT-R (wersja 17). Co się zmieni?

W tym celu konieczne jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 55) poprzez dodanie w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, w rubryce nr 1 ,,Identyfikator podatkowy NIP podatnika’’ odnośnika informującego, że pola nie wypełnia się w przypadku gdy formularz jest składany przez podmiot dokonujący rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, któremu nie został nadany numer identyfikacji podatkowej (NIP), wyłącznie w postaci elektronicznej jako załącznik do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

REKLAMA

Jako, że jest to formularz rejestracyjny, w którym zmieniane są podstawy prawne umożliwiające złożenie tego formularza bez NIP, będzie to nowy wariant tego druku, czyli VAT-R(17).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy forma elektroniczna a kiedy papierowa?

Ważne

Formularz zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R(17) (bez NIP) przeznaczony tylko i wyłącznie do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług w postaci elektronicznej jako załącznik do wniosku CEIDG-1 nie będzie dostępny w postaci PDF (,,papierowej’’)

Ministerstwo Finansów informuje, że pozostawiona będzie możliwość złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług na dotychczasowych zasadach, czyli w postaci PDF (,,papierowej’’) bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, listownie lub w postaci elektronicznej z uwagi na to, że nie wszyscy przedsiębiorcy podlegają rejestracji w CEIDG (przykładowo osoby prowadzące tzw. działalność nierejestrową, podmioty podlegające rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym). Zgłoszenie VAT-R(17) będzie można tak jak dotychczas przesłać w postaci elektronicznej korzystając z formularza dostępnego na stronie podatki.gov.pl, w zakładce Formularze elektroniczne VAT lub tradycyjnie w postaci PDF (,,papierowej’’) do naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku podmiotów, które nie dokonują rejestracji działalności za pośrednictwem CEIDG, będzie możliwość pobrania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R(17) w formie ,,papierowej’’ wraz z odpowiednim zgłoszeniem identyfikacyjnym NIP w urzędzie skarbowym. Przykładowo przedstawiciel grupy VAT będzie mógł pobrać i złożyć druk VAT-R(17) w formie ,,papierowej” wraz z formularzem NIP-2 w urzędzie skarbowym.

Ważne
Ministerstwo Finansów informuje:
  • Druk VAT-R(17) dostępny w formie elektronicznej i ,,papierowej’’ (PDF) będzie zawierał tak jak dotychczas pole z NIP. Natomiast forma elektroniczna tego druku, która będzie dostępna jako załącznik do wniosku CEIDG-1, również będzie zawierała pole z NIP, które nie będzie obowiązkowe. Wyróżnikiem będzie tu dodawany odnośnik 1 zawierający informację w tym zakresie.
  • W przypadku posiadania NIP rejestracja za pośrednictwem CEIDG będzie możliwa na dotychczasowych zasadach, tj. z załącznikiem VAT-R(17) i uwidocznionym na nim NIP.
  • Natomiast w przypadku zgłoszeń aktualizacyjnych, do których będzie dołączany VAT-R(17),  podatnik będzie musiał wypełnić rubrykę 1 podając NIP, który kiedyś został mu już nadany. 

Od kiedy VAT-R(17)? Do kiedy VAT-R(16)?

Projekt rozporządzenia wprowadzającego nowy wzór VAT-R zakłada, że rozporządzenie to (i nowy wzór zgłoszenia: VAT-R(17)) wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (czyli publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw). Prawdopodobnie stanie się to w ciągu najbliższych kilku tygodni - choć w uzasadnieniu omawianego projektu Ministerstwo Finansów nie wskazuje żadnej konkretnej daty.
Wzór VAT-R w brzmieniu dotychczasowym (wersja 16), będzie mógł być stosowany do 31 grudnia 2023 r. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA