REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus tropi ukryte dochody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Fiskus sprawdza nabywców nieruchomości oraz osoby pracujące za granicą. Planując kosztowny zakup, warto zadbać o udokumentowanie dochodów. Od dochodów z nieujawnionych źródeł podatek wynosi 75 procent.

ANALIZA

REKLAMA

Autopromocja

W 2007 roku nasiliły się kontrole podatkowe nieujawnionych źródeł przychodów. Ten obszar jest w tym roku jednym z priorytetów kontroli skarbowej. Najczęściej organy podatkowe wykrywają nieprawidłowości w przypadku kupna nieruchomości. Problemy podatników zaczynają się, gdy ich dochody nie są wystarczające i nie potrafią wskazać źródła finansowania tak kosztownej inwestycji. Fiskus coraz częściej sprawdza również podatników pracujących za granicą i uchylających się od obowiązków podatkowych w kraju.

 

Luksusowe zakupy

Wielu podatników zdecydowało się na kupno własnego domu lub mieszkania w związku ze zmianą od 1 stycznia 2007 r. przepisów dotyczących opodatkowania odpłatnego zbycia nieruchomości. Nowe zasady opodatkowania obejmują tylko te nieruchomości, które zostały nabyte po 1 stycznia 2007 r., natomiast sprzedaż wszystkich nieruchomości zakupionych do końca 2006 roku jest opodatkowana na starych zasadach. Ponieważ dla części podatników są one korzystniejsze, wielu z nich zdecydowało się zakupić własne lokum. Oczywiście kupno domu lub mieszkania nie oznacza automatycznie wszczęcia kontroli. Jednak kontrolerzy, którzy mają informację o tym, że np. ktoś buduje dom, mogą sprawdzić, czy podatnik w wykazywanych dochodach miał podstawy do dokonania takiej inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania fiskusa są także ukierunkowane na kontrolę osób, które przebywały za granicą i mimo że istnieje podejrzenie, że mogły tam zarabiać, nie rozliczyły się z uzyskanych dochodów. Tymczasem podatnicy po powrocie do kraju chętnie wydają zarobione pieniądze.

Luksusowe zakupy podatników, którzy uchylili się od obowiązków podatkowych w kraju, mogą skończyć się kontrolą fiskusa. Postępowania w sprawie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych mogą być prowadzone przez urzędy skarbowe oraz inspektorów kontroli skarbowej. Są one wszczynane, gdy z dokumentów wynika, że wydatki nie zgadzają się z opodatkowanymi dochodami wykazanymi w deklaracjach podatkowych.

 

Podatek sankcyjny

Rezultatem przeprowadzonej kontroli może być nałożenie 75-proc. stawki podatku dochodowego od osób fizycznych na przychody wcześniej nieujawnione w oparciu o art. 20 ust. 3 i art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Wysokość przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych ustala się na podstawie poniesionych przez podatnika w roku podatkowym wydatków i wartości zgromadzonego w tym roku mienia, jeżeli wydatki te i wartości nie znajdują pokrycia w mieniu zgromadzonym przed poniesieniem tych wydatków lub zgromadzeniem mienia, pochodzącym z przychodów uprzednio opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania. W I półroczu 2007 r. urzędy kontroli skarbowej sprawdziły 859 osób, wydając decyzje na ponad 31 mln zł. W 2006 roku pod kątem nieujawnionych źródeł przychodu skontrolowano ponad 1 tys. osób, ustalając zobowiązania podatkowe na kwotę blisko 86 mln zł.

Nieuczciwym podatnikom grożą także sankcje karne skarbowe. Zgodnie z art. 54 par. 1 kodeksu karnego skarbowego podatnik, który, uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

 

Źródła finansowania

Bardzo często podatnicy nie mają jednak nic na sumieniu i w takiej sytuacji wystarczy, że przedstawią dokumenty potwierdzające, w jaki sposób zdobyli środki pieniężne. Podatnik, który w trakcie kontroli wskaże źródło finansowania i okaże się ono prawdziwe, nie będzie musiał zapłacić podatku naliczonego według 75-proc. sankcyjnej stawki. Jest on nakładany tylko w sytuacji, gdy podatnik nie jest w stanie lub nie chce podać źródła dochodów lub w ocenie organu dokonującego kontroli poda źródło niewiarygodne. Kontrolowany, który wskaże prawdziwe źródło dochodów, zapłaci podatek obliczony według skali ze stawkami 19, 30 i 40 proc. plus odsetki od zaległości podatkowych. Zatem opłaca się przyznać.

Fot. Wojciech Górski

Nieujawnione źródła przychodu są jednym z priorytetów działań kontroli skarbowej, pod przewodnictwem PawŁa Banasia, podsekretarza stanu w MF, generalnego inspektora kontroli skarbowej

Współpraca ŁUKASZ ZALEWSKI

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

 

OPINIA

BOGUSŁAW NIEMIEC

doradca podatkowy

Bogusław Niemiec, doradca podatkowy

Najlepszym sposobem udowodnienia, że podatnik osiągnął dochód w sposób zgodny z przepisami, jest wykazanie źródła dochodu. Można to zrobić na kilka sposobów. Jednym z podstawowych jest przedstawienie rozliczenia rocznego. Ponadto jeśli podatnik dokonał sprzedaży, powinien posiadać umowę sprzedaży. Kolejnym przykładem może być zakup samochodu. Jeśli podatnik rozliczając się podał kwotę zakupu w wysokości 10 tys. zł, a urząd skarbowy określił wartość na 30 tys. zł, to trzeba mieć świadomość, że jest to tylko podstawa do opodatkowania. Stan faktyczny wynika z faktury, którą posiada nabywca. Zdarza się bowiem, że urząd doszacowuje nabyty towar w celu naliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Generalnie należy zbierać wszystkie dokumenty potwierdzające dokonanie transakcji: sprzedaży, kupna, a także umowy, z których wynika nabycie lub zbycie towaru.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA