REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy mogą zmniejszyć zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Do 20 grudnia 2007 r. podatnicy PIT i CIT muszą wpłacić podwójną zaliczkę podatkową. Październik i listopad to dobry czas na zakupy, które staną się kosztami uzyskania przychodów i zmniejszą podatek. Zdaniem ekspertów obecnie jest najlepszy okres na wymianę sprzętu komputerowego i samochodów w firmach.

ANALIZA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z zasadami określonymi w przepisach podatkowych zaliczka za ostatni miesiąc roku podatkowego powinna być uiszczona do 20 dnia danego miesiąca, w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni. Oznacza to, że przedsiębiorcy PIT oraz ci, których rok podatkowy w CIT pokrywa się z rokiem kalendarzowym, do 20 grudnia są zobowiązani wpłacić na konto urzędu skarbowego podwójną zaliczkę na podatek dochodowy, obliczoną na podstawie zaliczki listopadowej. Naturalną więc rzeczą będzie dążenie przedsiębiorców do zmniejszenia grudniowej wpłaty. Najlepszym sposobem będą zakupy w październiku i listopadzie. Nie chodzi tu jednak o jakiekolwiek zakupy. Muszą być to inwestycje związane z prowadzoną firmą. Wtedy bowiem możliwe będzie zaliczenie wydatkowanych sum do kosztów uzyskania przychodów, co z kolei przełoży się na zmniejszenie przychodów, a następnie podatku.

Zdaniem ekspertów październik i listopad to miesiące, w których najlepiej inwestować w wymianę sprzętu biurowego lub samochodów w firmie.

Albo koszty, albo przychód

Zaliczkę na podatek dochodowy można obniżyć poprzez zwiększenie kosztów podatkowych lub przez zmniejszenie - ewentualnie przez odroczenie w czasie momentu osiągnięcia - przychodu. Na ten aspekt zwróciła uwagę Agnieszka Stanisławska, senior konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem, aby zwiększyć koszty podatkowe w danym okresie, podatnik powinien ponieść wydatki, które można powiązać z przychodami danego miesiąca (listopada). Zasadne byłoby jednak, aby podatnik poniósł takie wydatki, których nie da się bezpośrednio przypisać do przychodów, a które, związane z działalnością podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów w miesiącu ich poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Do takich wydatków pośrednich należą m.in. wydatki na zakup rzeczy niebędących towarami ani środkami trwałymi (np. wyposażenie), wydatki na szkolenia pracowników, wydatki związane z funkcjonowaniem jednostki, a które mają związek z prowadzoną działalnością i które da się - pośrednio - powiązać z przychodami - podkreśliła Agnieszka Stanisławska.

Jednocześnie dodała, że podatnik nie osiągnie zamierzonego efektu, jeżeli przeznaczy fundusze na zakup środków trwałych (wydatki zaliczane są do kosztów przez odpisy amortyzacyjne) czy na inwestycyjne w postaci np. zakupu udziałów/akcji spółek (koszt będzie ustalany dopiero na moment zbycia udziałów/akcji).

Wydatki związane z firmą

Zakupy powinny być związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Paweł Szabat, prawnik w departamencie prawa podatkowego Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński, wskazał że, jeżeli jednostkowa wartość nabywanych towarów będących środkami trwałymi nie przekracza 3,5 tys. zł, przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć wydatki w całości w ciężar kosztów listopada pod warunkiem przyjęcia tych środków trwałych do używania jeszcze w listopadzie. Zaliczenie w koszty nastąpi w formie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.

REKLAMA

- W przypadku zakupów innych niż środki trwałe należy pamiętać, że przedsiębiorcy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów w formie uproszczonej mogą zaliczyć w koszty listopada jedynie wydatki udokumentowane fakturą lub innym dokumentem, który został wystawiony z listopadową datą - argumentował Paweł Szabat.

Według niego pozostali przedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego, rozpoznają koszty z faktur, o ile te zostaną ujęte w księgach jeszcze w listopadzie.

- Listopad jest najlepszym miesiącem na wymianę starego komputera na nowocześniejszy, wyposażenie biura w niezbędny sprzęt lub meble czy też wyposażenie w zimowe opony samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy świadczący usługi budowlane mogą zainwestować w nowe narzędzia - radził Paweł Szabat.

Akcje marketingowe

Zdaniem Wojciecha Kotowskiego, konsultanta podatkowego w ITA Doradztwo Podatkowe, naturalnym dążeniem podatników jest zmniejszenie wysokości należnej zaliczki za listopad. Osiągnięcie tego skutku jest możliwe poprzez zwiększenie wysokości dokonywanych w październiku zakupów.

- W przypadku zakupów środków trwałych o wartości do 3,5 tys. zł wydatki na ich nabycie można zaliczyć do kosztów podatkowych w miesiącu oddania ich do używania. Przepisy podatkowe analogicznie traktują nabycie wartości niematerialnych i prawnych. Warto także rozpatrzyć możliwość przeprowadzenia remontu posiadanych środków trwałych. Wydatki tego typu można zaliczyć do kosztów, jednak trzeba pamiętać o różnicach pomiędzy remontem a modernizacją, co przekłada się na inne określenie skutków podatkowych w przypadku dokonywania modernizacji - tłumaczył Wojciech Kotowski.

Wskazał także, że można także rozważyć przeprowadzenie kampanii marketingowej. Jest to dodatkowo uzasadnione zbliżającym się okresem świąt Bożego Narodzenia, w którym konsumenci chętniej niż zazwyczaj dokonują zakupów.

- Oznacza to możliwości zwiększenia kosztów działalności firmy o wszelkiego rodzaju wydatki wpływające na zwiększenie jej przychodu - akcje promocyjne, sprzedaż premiową, itd. Koniec roku to również możliwość zrealizowania przez firmy budżetu reklamowego i zakup usług reklamowych. Co do zasady, zaliczanie do kosztów podatkowych reklamy np. w prasie, radiu, telewizji nie budzi wątpliwości organów podatkowych. Za reklamowe uznane wobec tego będą wydatki związane z promowaniem wizerunku firmy. Planując wydatki marketingowe, warto jednak pamiętać, że nie będą stanowić kosztu podatkowego wydatki na reprezentację, czyli np. prezenty dla kontrahentów wysyłane z okazji zbliżających się świąt - wyjaśnił Wojciech Kotowski.

Kryterium dowodowe

Wszyscy eksperci są zgodni - najlepszą porą na zakupy mające wpływ na wysokość zaliczki podatkowej za listopad jest październik lub listopad. Tomasz Hatylak, doradca podatkowy, prawnik w Kancelarii Prawnej GLN, podkreślił, że jeżeli podatnik zamierza zakupić środki trwałe, od których odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w następnym miesiącu, licząc od chwili nabycia, najlepszym terminem będzie październik.

- Ustawodawca wprowadził w 2007 roku możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych typów środków trwałych (np. sprzęt komputerowy, wyposażenie itp.). Amortyzacja na takich preferencyjnych zasadach może rozpocząć się już w miesiącu nabycia takich środków trwałych, co oznacza, że spóźnialscy mogą dokonać zakupów obniżających zaliczkę na podatek jeszcze w listopadzie - uważa Tomasz Hatylak.

Jego zdaniem należy pamiętać, że wydatki, które mają być uwzględnione jako koszty uzyskania przychodu, muszą spełniać kryteria określone w odpowiednich przepisach ustaw podatkowych.

- W praktyce podatnicy powinni przede wszystkim unikać sytuacji, gdzie zakupy o charakterze konsumpcyjnym lub osobistym (sprzęt hi-fi, kamery wideo, telewizory) są automatycznie kwalifikowane jako koszty podatkowe. Za każdym razem podatnik powinien być w stanie wykazać zasadność takich zakupów i ich związek ze swoją działalnością - ostrzegał nasz rozmówca z Kancelarii Prawnej GLN.

Potrzebne dokumenty

Zaliczkę za listopad można zmniejszyć poprzez wydatki, które podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych w momencie poniesienia. Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand, przypomniała, że dniem poniesienia kosztu jest dzień jego ujęcia w księgach na podstawie faktury, rachunku, innego dowodu.

- Są to przede wszystkich koszty wiążące się ogólnie z działalnością podatnika, a nie bezpośrednio z konkretnym przychodem, które zarazem nie dotyczą też żadnego oznaczonego okresu. Można tu wymienić np. koszty reklamy, zakupu prezentów dla kontrahentów, które nie mają charakteru reprezentacyjnego, materiałów biurowych, szkoleń dla pracowników, a także kupionych maszyn czy urządzeń, które będą wykorzystywane krócej niż rok - a więc nie stanowią środków trwałych i nie podlegają amortyzacji - tłumaczyła Hanna Filipczyk.

Wyjaśniła także, że kosztem w miesiącu oddania do używania mogą stać się również wydatki na drobne środki trwałe (o wartości poniżej 3,5 tys. zł). Można również pomyśleć o przyspieszeniu spłaty odsetek od zaciągniętych pożyczek służących bieżącej działalności - odsetki stają się kosztem w momencie zapłaty.

- Drugim sposobem na obniżenie zaliczki na listopad jest przesunięcie na grudzień rozpoznania przychodu, np. z tytułu sprzedaży towarów. W listopadzie nie może nastąpić ani wydanie towarów, ani wystawienie za nie faktury lub otrzymanie płatności - wszystko to powinno zdarzyć się dopiero w grudniu. Praktycznie to rozwiązanie można będzie stosować zwłaszcza wobec towarów, których sprzedaż była pierwotnie planowana na koniec listopada. Oczywiście sposoby, których można użyć, uzależnione są od rodzaju działalności podatnika, a ich zastosowanie musi mieć sens z punktu widzenia tej działalności - podsumowała Hanna Filipczyk.

20 grudnia

do tego dnia podatnicy PIT i CIT muszą wpłacić podwójną zaliczkę podatkową

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

REKLAMA

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

REKLAMA

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w przededniu rewolucji. Założą togi, jak adwokaci i radcowie prawni

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA