REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy mogą zmniejszyć zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Do 20 grudnia 2007 r. podatnicy PIT i CIT muszą wpłacić podwójną zaliczkę podatkową. Październik i listopad to dobry czas na zakupy, które staną się kosztami uzyskania przychodów i zmniejszą podatek. Zdaniem ekspertów obecnie jest najlepszy okres na wymianę sprzętu komputerowego i samochodów w firmach.

ANALIZA

REKLAMA

Zgodnie z zasadami określonymi w przepisach podatkowych zaliczka za ostatni miesiąc roku podatkowego powinna być uiszczona do 20 dnia danego miesiąca, w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni. Oznacza to, że przedsiębiorcy PIT oraz ci, których rok podatkowy w CIT pokrywa się z rokiem kalendarzowym, do 20 grudnia są zobowiązani wpłacić na konto urzędu skarbowego podwójną zaliczkę na podatek dochodowy, obliczoną na podstawie zaliczki listopadowej. Naturalną więc rzeczą będzie dążenie przedsiębiorców do zmniejszenia grudniowej wpłaty. Najlepszym sposobem będą zakupy w październiku i listopadzie. Nie chodzi tu jednak o jakiekolwiek zakupy. Muszą być to inwestycje związane z prowadzoną firmą. Wtedy bowiem możliwe będzie zaliczenie wydatkowanych sum do kosztów uzyskania przychodów, co z kolei przełoży się na zmniejszenie przychodów, a następnie podatku.

Zdaniem ekspertów październik i listopad to miesiące, w których najlepiej inwestować w wymianę sprzętu biurowego lub samochodów w firmie.

Albo koszty, albo przychód

REKLAMA

Zaliczkę na podatek dochodowy można obniżyć poprzez zwiększenie kosztów podatkowych lub przez zmniejszenie - ewentualnie przez odroczenie w czasie momentu osiągnięcia - przychodu. Na ten aspekt zwróciła uwagę Agnieszka Stanisławska, senior konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem, aby zwiększyć koszty podatkowe w danym okresie, podatnik powinien ponieść wydatki, które można powiązać z przychodami danego miesiąca (listopada). Zasadne byłoby jednak, aby podatnik poniósł takie wydatki, których nie da się bezpośrednio przypisać do przychodów, a które, związane z działalnością podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów w miesiącu ich poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Do takich wydatków pośrednich należą m.in. wydatki na zakup rzeczy niebędących towarami ani środkami trwałymi (np. wyposażenie), wydatki na szkolenia pracowników, wydatki związane z funkcjonowaniem jednostki, a które mają związek z prowadzoną działalnością i które da się - pośrednio - powiązać z przychodami - podkreśliła Agnieszka Stanisławska.

Jednocześnie dodała, że podatnik nie osiągnie zamierzonego efektu, jeżeli przeznaczy fundusze na zakup środków trwałych (wydatki zaliczane są do kosztów przez odpisy amortyzacyjne) czy na inwestycyjne w postaci np. zakupu udziałów/akcji spółek (koszt będzie ustalany dopiero na moment zbycia udziałów/akcji).

Wydatki związane z firmą

Zakupy powinny być związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Paweł Szabat, prawnik w departamencie prawa podatkowego Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński, wskazał że, jeżeli jednostkowa wartość nabywanych towarów będących środkami trwałymi nie przekracza 3,5 tys. zł, przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć wydatki w całości w ciężar kosztów listopada pod warunkiem przyjęcia tych środków trwałych do używania jeszcze w listopadzie. Zaliczenie w koszty nastąpi w formie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.

REKLAMA

- W przypadku zakupów innych niż środki trwałe należy pamiętać, że przedsiębiorcy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów w formie uproszczonej mogą zaliczyć w koszty listopada jedynie wydatki udokumentowane fakturą lub innym dokumentem, który został wystawiony z listopadową datą - argumentował Paweł Szabat.

Według niego pozostali przedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego, rozpoznają koszty z faktur, o ile te zostaną ujęte w księgach jeszcze w listopadzie.

- Listopad jest najlepszym miesiącem na wymianę starego komputera na nowocześniejszy, wyposażenie biura w niezbędny sprzęt lub meble czy też wyposażenie w zimowe opony samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy świadczący usługi budowlane mogą zainwestować w nowe narzędzia - radził Paweł Szabat.

Akcje marketingowe

Zdaniem Wojciecha Kotowskiego, konsultanta podatkowego w ITA Doradztwo Podatkowe, naturalnym dążeniem podatników jest zmniejszenie wysokości należnej zaliczki za listopad. Osiągnięcie tego skutku jest możliwe poprzez zwiększenie wysokości dokonywanych w październiku zakupów.

- W przypadku zakupów środków trwałych o wartości do 3,5 tys. zł wydatki na ich nabycie można zaliczyć do kosztów podatkowych w miesiącu oddania ich do używania. Przepisy podatkowe analogicznie traktują nabycie wartości niematerialnych i prawnych. Warto także rozpatrzyć możliwość przeprowadzenia remontu posiadanych środków trwałych. Wydatki tego typu można zaliczyć do kosztów, jednak trzeba pamiętać o różnicach pomiędzy remontem a modernizacją, co przekłada się na inne określenie skutków podatkowych w przypadku dokonywania modernizacji - tłumaczył Wojciech Kotowski.

Wskazał także, że można także rozważyć przeprowadzenie kampanii marketingowej. Jest to dodatkowo uzasadnione zbliżającym się okresem świąt Bożego Narodzenia, w którym konsumenci chętniej niż zazwyczaj dokonują zakupów.

- Oznacza to możliwości zwiększenia kosztów działalności firmy o wszelkiego rodzaju wydatki wpływające na zwiększenie jej przychodu - akcje promocyjne, sprzedaż premiową, itd. Koniec roku to również możliwość zrealizowania przez firmy budżetu reklamowego i zakup usług reklamowych. Co do zasady, zaliczanie do kosztów podatkowych reklamy np. w prasie, radiu, telewizji nie budzi wątpliwości organów podatkowych. Za reklamowe uznane wobec tego będą wydatki związane z promowaniem wizerunku firmy. Planując wydatki marketingowe, warto jednak pamiętać, że nie będą stanowić kosztu podatkowego wydatki na reprezentację, czyli np. prezenty dla kontrahentów wysyłane z okazji zbliżających się świąt - wyjaśnił Wojciech Kotowski.

Kryterium dowodowe

Wszyscy eksperci są zgodni - najlepszą porą na zakupy mające wpływ na wysokość zaliczki podatkowej za listopad jest październik lub listopad. Tomasz Hatylak, doradca podatkowy, prawnik w Kancelarii Prawnej GLN, podkreślił, że jeżeli podatnik zamierza zakupić środki trwałe, od których odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w następnym miesiącu, licząc od chwili nabycia, najlepszym terminem będzie październik.

- Ustawodawca wprowadził w 2007 roku możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych typów środków trwałych (np. sprzęt komputerowy, wyposażenie itp.). Amortyzacja na takich preferencyjnych zasadach może rozpocząć się już w miesiącu nabycia takich środków trwałych, co oznacza, że spóźnialscy mogą dokonać zakupów obniżających zaliczkę na podatek jeszcze w listopadzie - uważa Tomasz Hatylak.

Jego zdaniem należy pamiętać, że wydatki, które mają być uwzględnione jako koszty uzyskania przychodu, muszą spełniać kryteria określone w odpowiednich przepisach ustaw podatkowych.

- W praktyce podatnicy powinni przede wszystkim unikać sytuacji, gdzie zakupy o charakterze konsumpcyjnym lub osobistym (sprzęt hi-fi, kamery wideo, telewizory) są automatycznie kwalifikowane jako koszty podatkowe. Za każdym razem podatnik powinien być w stanie wykazać zasadność takich zakupów i ich związek ze swoją działalnością - ostrzegał nasz rozmówca z Kancelarii Prawnej GLN.

Potrzebne dokumenty

Zaliczkę za listopad można zmniejszyć poprzez wydatki, które podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych w momencie poniesienia. Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand, przypomniała, że dniem poniesienia kosztu jest dzień jego ujęcia w księgach na podstawie faktury, rachunku, innego dowodu.

- Są to przede wszystkich koszty wiążące się ogólnie z działalnością podatnika, a nie bezpośrednio z konkretnym przychodem, które zarazem nie dotyczą też żadnego oznaczonego okresu. Można tu wymienić np. koszty reklamy, zakupu prezentów dla kontrahentów, które nie mają charakteru reprezentacyjnego, materiałów biurowych, szkoleń dla pracowników, a także kupionych maszyn czy urządzeń, które będą wykorzystywane krócej niż rok - a więc nie stanowią środków trwałych i nie podlegają amortyzacji - tłumaczyła Hanna Filipczyk.

Wyjaśniła także, że kosztem w miesiącu oddania do używania mogą stać się również wydatki na drobne środki trwałe (o wartości poniżej 3,5 tys. zł). Można również pomyśleć o przyspieszeniu spłaty odsetek od zaciągniętych pożyczek służących bieżącej działalności - odsetki stają się kosztem w momencie zapłaty.

- Drugim sposobem na obniżenie zaliczki na listopad jest przesunięcie na grudzień rozpoznania przychodu, np. z tytułu sprzedaży towarów. W listopadzie nie może nastąpić ani wydanie towarów, ani wystawienie za nie faktury lub otrzymanie płatności - wszystko to powinno zdarzyć się dopiero w grudniu. Praktycznie to rozwiązanie można będzie stosować zwłaszcza wobec towarów, których sprzedaż była pierwotnie planowana na koniec listopada. Oczywiście sposoby, których można użyć, uzależnione są od rodzaju działalności podatnika, a ich zastosowanie musi mieć sens z punktu widzenia tej działalności - podsumowała Hanna Filipczyk.

20 grudnia

do tego dnia podatnicy PIT i CIT muszą wpłacić podwójną zaliczkę podatkową

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA