REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybierając ryczałt można korzystać z odliczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Wybierając ryczałtową formę opodatkowania podatnik nie ma możliwości zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Podstawę opodatkowania można jednak pomniejszyć dokonując określonych odliczeń.

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, a także uzyskujące przychody z tytułu najmu, dzierżawy i umów o podobnych charakterze mogą zdecydować się na opłacanie podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku wyboru tego uproszczonego sposobu rozliczeń z fiskusem podstawę opodatkowania stanowi przychód.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty uzyskania

Marcin Sikora, doradca podatkowy w Kancelarii Sikora i Wspólnicy, wyjaśnia, że podatnicy, którzy wybrali tę formę opodatkowania, w odróżnieniu od metody rozliczania się na zasadach ogólnych, nie mogą uwzględniać w obliczonym podatku poniesionych przez nich kosztów uzyskania przychodów. Na wysokość ryczałtu wpływa bowiem wyłącznie osiągany przychód.

- Mając na uwadze tę charakterystyczną cechę ryczałtu należy pamiętać, że większe korzyści podatkowe uzyskają podatnicy, którzy ponoszą niższe koszty swej działalności. Jednakże planując wybór formy opodatkowania należy każdorazowo porównać przewidywaną kwotę podatku dochodowego obliczoną na zasadach ogólnych oraz kwotę ryczałtu obliczoną dla danego rodzaju działalności od samego przychodu - radzi Marcin Sikora.

Ekspert podkreśla, że przed zastosowaniem właściwej stawki ryczałtu istnieje jednak możliwość obniżenia podstawy opodatkowania, czyli przychodu, podobnie jak w opodatkowaniu na zasadach ogólnych (tutaj jednak obniża się dochód).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Rozliczając się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych można także, na odpowiednich zasadach, uwzględnić w podstawie opodatkowania straty z lat ubiegłych - mówi Marcin Sikora.

Dokonywanie odliczeń

Również dr Krzysztof Biernacki, prawnik, ekspert podatkowy w Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia, podkreśla, że specyfika podatku ryczałtowego opierająca się na ustaleniu podstawy opodatkowania wyłącznie w oparciu o kwotę przychodu, bez pomniejszania go o koszty jego uzyskania, nie oznacza jednak, że kwota przychodu zawsze stanowić będzie podstawę opodatkowania.

- Przepisy dopuszczają bowiem jej pomniejszenie o określonego rodzaju odliczenia, odsyłając do odpowiednich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest to jednak odesłanie generalne (do wszystkich odliczeń), tylko do enumeratywnie wymienionych - podkreśla nasz rozmówca.

Wskazuje, że wśród nich wymienić należy możliwość pomniejszenia uzyskanego przychodu o stratę z tego samego źródła przez okres kolejnych pięć lat, nie więcej jednak niż 50 proc. jej wartości w każdym roku podatkowym.

- Podatnik odliczyć może też wydatki na zapłacone składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe jego samego lub osób współpracujących. Ponadto przychód pomniejszyć można o kwotę wydatków na cele rehabilitacyjne, na internet do kwoty 760 zł oraz darowizn - wymienia Krzysztof Biernacki.

Dodaje, że w tym ostatnim przypadku dopuszczalne jest odliczenie darowizny przekazanej na krajowe lub mające siedzibę w Unii Europejskiej organizacje pożytku publicznego, na cele kultu religijnego oraz krwiodawstwa, przy czym łączna kwota darowizn nie może przekraczać kwoty stanowiącej równowartość 6 proc. podstawy opodatkowania - czyli w tym przypadku przychodu.

Ważne!

Rozliczając się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych można uwzględnić w podstawie opodatkowania straty z lat ubiegłych

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA