REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po umorzeniu odsetki to nie przychód

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Umorzenie odsetek od kredytu bankowego jest różnie traktowane w interpretacjach organów podatkowych. Jedne uważają, że jest to przychód podlegający opodatkowaniu PIT, inne, że to tylko zmiana umowy kredytowej. Zdaniem ekspertów, podatnicy powinni zapłacić podatek, a potem złożyć wniosek o zwrot nadpłaty.

ANALIZA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dla kredytobiorcy umorzenie odsetek od kredytu bankowego to dobra i zła wiadomość. Z jednej strony bank lub inna instytucja udzielająca pożyczki zwalnia dłużnika z dodatkowych opłat. Z drugiej jednak fiskus wyciąga rękę po podatek od umorzonej należności.

Kwestia umarzania odsetek to nie tylko zmartwienie banku i osoby spłacającej zobowiązanie. Problem z odpowiednią kwalifikacją tego typu umów mają też organy podatkowe. Nie potrafią bowiem wypracować jednolitego stanowiska, jak umorzoną należność traktować. Jedne urzędy uważają, że jest to przychód podlegający opodatkowaniu PIT. Inne, że to tylko zmiana warunków umowy kredytowej, które są obojętne podatkowo.

W praktyce jednak banki w większości przypadków przy umarzaniu odsetek wystawiają kredytobiorcom PIT-8C, w którym wykazują przychód podatnika do opodatkowania. Co może zrobić osoba, która taką deklarację już otrzymała?

REKLAMA

Zdaniem ekspertów zapłacić podatek, a następnie złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus się gubi

Kwestia wpływu, jaki ma umorzenie odsetek od kredytu bankowego na zwiększenie przychodów kredytobiorcy nie- prowadzącego działalności gospodarczej, nie jest jednoznacznie traktowana przez organy podatkowe. Zauważył to Tomasz Biel, starszy asystent w BDO Numerica, który podkreślił, że z jednej strony władze skarbowe w wydawanych interpretacjach stoją na stanowisku, że ugoda, na podstawie której następuje umorzenie odsetek, powinna być traktowana jako zmiana warunków umowy kredytu i tym samym samo umorzenie nie będzie wiązało się z otrzymaniem przez pożyczkodawcę nieodpłatnego świadczenia generującego przychód. Z drugiej strony spotkać można interpretacje, które traktują umorzenie odsetek jako umorzenie części kredytu, co wiąże się z powstaniem u kredytobiorcy przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o PIT.

- Pismo Ministerstwa Finansów z 13 stycznia 1999 r. jednoznacznie wskazuje, że umorzenie odsetek jest obojętne podatkowo zarówno dla wierzyciela, jak i dłużnika i to stanowisko wydaję się być słuszne. Najlepszym rozwiązaniem dla podatników, którzy otrzymali od kredytodawcy PIT-8C, jest uwzględnienie go w zeznaniu rocznym i późniejsze wystąpienie z wnioskiem o nadpłatę. Warto także wystąpić o indywidualną interpretację do odpowiedniej izby skarbowej - radził Tomasz Biel.

Bank słucha urzędu

Niektórzy z kredytobiorców, którzy występowali o umorzenie odsetek od kredytów, otrzymują od banków deklarację podatkową PIT-8C, w których wartość umorzonych odsetek została wykazana jako przychód.

Zdaniem Michała Batora, doradcy podatkowego w Kancelarii White & Case, można przypuszczać, że podstawą takich działań banków są interpretacje władz skarbowych, wydane w ostatnim okresie w tej materii. Zawarta w nich argumentacja nie jest jednak przekonująca. Nie wyjaśniają one dokładnie, na czym polega ów przychód po stronie podatnika. Sprawa jest niewątpliwie sporna i możliwe, że sądy administracyjne nie zaakceptują takiego stanowiska.

- Dopóki sprawa nie zostanie dokładnie wyjaśniona w orzecznictwie, pozostaje kwestia właściwego zachowania podatnika, który otrzymał od banku deklarację PIT-8C z wykazaną kwotą umorzonych odsetek jako przychodu, a który nie zgadza się ze stanowiskiem banku. Należy pamiętać, że kopia takiej deklaracji jest przesyłana przez bank do urzędu skarbowego - tłumaczył Michał Bator.

Wyjaśnił także, że urząd może łatwo sprawdzić, czy kwota w niej wykazana została uwzględniona w wartości rocznego przychodu podatnika. W przypadku nieuwzględnienia tych przychodów w deklaracji rocznej podatnik naraża się na ryzyko sporu z urzędem skarbowym, co w razie przegranej zakończy się określeniem zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę za okres po terminie złożenia deklaracji rocznej.

Dodał, że uniknięcie tych przykrych konsekwencji można osiągnąć poprzez wykorzystanie instytucji stwierdzenia nadpłaty. Korzystając z tej procedury podatnik, który nie zgadza się z przyjętą przez bank kwalifikacją, powinien wykazać w swojej deklaracji rocznej przychód z umorzenia odsetek i zapłacić podatek, a następnie zażądać jego zwrotu jako podatku pobranego nienależnie.

- Spór z urzędem będzie dotyczył tej samej kwestii, tj. czy umorzenie odsetek skutkuje przychodem, będzie się jednak toczył nie w trybie orzekania o zaległości podatnika, a w trybie nadpłaty. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że w przypadku wygranej podatnik odzyska nienależnie wpłacony podatek, w sytuacji zaś przegrania sporu podatnik nie zostanie obciążony kwotą odsetek karnych od zaległości podatkowej - argumentował ekspert White&Case.

Profiskalne założenia

Aleksandra Kozłowska, ekspert podatkowy w TPA Horwath podkreśliła, że również przepisy podatkowe w sposób niejednolity regulują kwestię opodatkowania kredytobiorcy z tytułu umorzonych odsetek od kredytu bankowego. Rozbieżne stanowiska zajmują też ograny podatkowe. Ta rozbieżność jest szczególnie widoczna, gdy przyjrzymy się sytuacji umorzenia odsetek od kredytu udzielonego osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz kredytu udzielonego osobie prowadzącej taką działalność lub też osobie prawnej.

- W pierwszym przypadku brak jest przepisów regulujących tę kwestię. Dlatego też część organów skarbowych, które prezentują profiskalne nastawienie, stoi na stanowisku, że umorzone odsetki należy uznać za nieodpłatne świadczenie uzyskane przez podatnika - wyjaśniła Aleksandra Kozłowska.

Jej zdaniem taka interpretacja przepisów nie jest prawidłowa. Należy wskazać, że umorzenie odsetek nie stanowi przysporzenia majątkowego dla kredytobiorcy, a jedynie zmniejsza lub likwiduje zobowiązanie pieniężne wobec kredytodawcy. Co więcej, aby mówić o otrzymaniu świadczenia przez kredytobiorcę, świadczeniodawca (bank) musi wyrazić pozytywną wolę świadczenia.

- Przeciwny pogląd prowadziłby do wniosku, że również inne zdarzenia związane ze spłatą zobowiązania, nie tylko umorzenie czy przedawnienie, ale również nieterminowe regulowanie zobowiązania prowadzi do powstania nieodpłatnego świadczenia po stronie dłużnika - podsumowała Aleksandra Kozłowska.

Firmy w innej sytuacji

W przypadku zobowiązań zaciągniętych w związku z powadzoną działalnością gospodarczą należy wskazać odpowiednio na przepisy ustawy o PIT lub ustawy o CIT, zgodnie z którymi do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się m.in. wartość umorzonych zobowiązań. Według Aleksandry Kozłowskiej definicji pojęcia zobowiązanie należy szukać w kodeksie cywilnym - polega ono na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien to świadczenie spełnić. Konsekwentnie, jeżeli z umowy kredytu wynika istnienie zobowiązania w postaci odsetek, a następnie odsetki te zostaną umorzone, dojdzie do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu.

- Nie jest pozbawiona sensu argumentacja prezentowana przez część organów skarbowych, zgodnie z którą odsetki są instytucją oddzielną od zobowiązania głównego i jako takie ich umorzenie nie może podlegać opodatkowaniu jako umorzenie zobowiązania głównego - tłumaczyła Aleksandra Kozłowska.

Jak podsumowała, podatnicy, którym bank umarza odsetki, z jednej strony uzyskują pewną korzyść, z drugiej jednak strony organy skarbowe mogą zażądać od nich uiszczenia odpowiedniego podatku. Ryzyko określenia zaległości podatkowej będzie szczególnie istotne w przypadku, gdy bank umarzający odsetki prześle kredytobiorcy oraz odpowiedniemu urzędowi skarbowemu formularz PIT-8C.

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać ogólną interpretację, jak kwalifikować umorzone odsetki. Innym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie zwolnienia z podatku tego typu należności wprost w ustawie podatkowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Umarzanie odsetek od kredytu przez bank

3 KROKI

Jak wnioskować o stwierdzenie nadpłaty

1 Potrzebny wniosek

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

2 Ważne uzasadnienie

We wniosku o stwierdzenie nadpłaty składanym do naczelnika urzędu skarbowego należy uzasadnić, dlaczego wpłacony podatek był za duży. W omawianym przypadku należy podkreślić, że umorzone odsetki nie są przysporzeniem majątkowym, a jedynie konsekwencją zmiany umowy kredytowej.

3 Decyzja fiskusa

Jeżeli prawidłowość deklaracji nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwróci nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. Jednak gdy urząd będzie miał wątpliwości, może przeprowadzić postępowanie podatkowe, które pozwoli ustalić, czy nadpłata się należy.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA