REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe rozporządzenie w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn od 2024 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe rozporządzenie w sprawie sposobu pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn od 2024 roku
Nowe rozporządzenie w sprawie sposobu pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn od 2024 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie nowe rozporządzenie w sprawie sposobu pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn od 2024 roku. Gotowy jest już projekt tego rozporządzenia.

Aktualny stan prawny. Dlaczego potrzebne jest nowe rozporządzenie?

Rozporządzenie w sprawie sposobu pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn jest wydawane w wykonaniu delegacji zawartej w art.18 ust.5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043, z późn.zm), zwanej dalej „uPSD”, upoważniającej ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. sposobu pobierania podatku przez płatników, w tym w szczególności czynności związanych z poborem podatku, zakresu pouczeń udzielanych podatnikom oraz treści rejestru podatku,
  2. zakresu danych zawartych w deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku.

Aktualnie obowiązuje w tej materii rozporządzenie Ministra Finansów z 25 listopada 2015 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. poz. 2004).
Nowe rozporządzenie ma zastąpić właśnie to rozporządzenie z 25 listopada 2015 r.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z uchylenia od 1 marca 2023 r. w art. 18 w ust. 2 pkt 4 i w ust. 5 pkt 3 uPSD na mocy ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o zmianie ustawy CIT”. 

Pierwszy z tych przepisów nakładał obowiązek na notariuszy, jako płatników podatku od spadków i darowizn, przekazywania naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na siedzibę płatnika sporządzonej w formie papierowej albo elektronicznej informacji zawierającej treść aktów notarialnych lub dane z tych aktów dotyczące czynności, o których mowa w art. 18 ust. 1 uPSD.

Obecnie obowiązek ten został zastąpiony obowiązkiem informacyjnym uregulowanym w art. 84a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 poz. 2651, z późn. zm.), dodanym przez ww. ustawę o zmianie ustawy CIT. Przepis ten od 1 marca 2023 r. nałożył na notariuszy obowiązek przekazywania informacji o sporządzonych aktach notarialnych obejmujących czynności prawne, o których mowa w ustawie o podatku od spadków i darowizn, wyłącznie elektronicznie, zgodnie z zasadami określonymi dla przekazywania danych do systemu teleinformatycznego służącego przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (SI*GIIF), z wykorzystaniem nowego wzoru dokumentu elektronicznego – „schemy XSD”. W konsekwencji przesłanie ww. informacji właściwym naczelnikom urzędów skarbowych w formie papierowej dla sporządzonych od tej daty aktów notarialnych nie będzie oznaczało realizacji ustawowego obowiązku.

Wskutek drugiej wymienionej zmiany, tj. uchylenia w art. 18 ust. 5 pkt 3 uPSD, nowelizacji uległo upoważnienie do wydania aktu wykonawczego. Obecnie upoważnienie nie zawiera już przepisu na podstawie którego, minister właściwy do spraw finansów publicznych w wydawanym rozporządzeniu określał zakres oraz sposób przekazywania przez płatników informacji zawierającej dane dotyczące czynności dokonywanych w formie aktu notarialnego.

REKLAMA

Jednocześnie przepis art. 26 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy CIT czasowo zachował w mocy rozporządzenie z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn (nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2023 r.) 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stąd wynika konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie sposobu pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn. 

Co się zmieni?

Jak wskazuje Ministerstwo Finansów w projekcie nowego rozporządzenia przyjęto analogiczne rozwiązania do obecnie obowiązujących regulacji odnoszących się do sposobu pobierania podatku przez płatników, w tym:

a) czynności związanych z poborem podatku (notariusze jako płatnicy są obowiązani w każdym przypadku do określenia w treści sporządzonych aktów notarialnych podstawy prawnej pobrania podatku i sposobu jego obliczenia bądź podstawy prawnej niepobrania podatku),
b) zakresu pouczeń udzielanych podatnikom, 
c) treści rejestru podatku, 
d) zakresu danych zawartych w deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku. 

Zdaniem resortu finansów dotychczasowe rozwiązania w powyższym zakresie funkcjonują dobrze i nie budzą wątpliwości ani płatników ani organów podatkowych.

Jedyną nowością jest to, że - z powodu uchylenia w art. 18 ust. 5 pkt 3 uPSD przez ustawę o zmianie ustawy o CIT- projekt rozporządzenia nie zawiera regulacji określających zakres i sposób przekazywania przez płatników organowi podatkowemu informacji zawierających treść aktów notarialnych dotyczących czynności, z tytułu których są płatnikami podatku.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że organy podatkowe, które nie mają obowiązku stałego i bieżącego kontrolowania wysokości odprowadzonego podatku przez płatnika na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów mają zapewnioną wiedzę o wysokości wpłacanego przez nich podatku. Obowiązujące unormowania mające ścisłe umocowanie w przepisach ustawy o podatku od spadków i darowizn, zapewniają prawidłową realizację zadań powierzonych notariuszom, jako płatnikom podatku od spadków i darowizn oraz zapewniają sprawny wpływ dochodów do budżetów gmin.

Termin wejścia w życie nowego rozporządzenia

Wyżej wskazane, aktualnie obowiązujące rozporządzenie z 25 listopada 2015 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn pozostaje w mocy do dnia wejścia w życie nowego rozporządzenia, ale nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2023 r. Dlatego nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2024 r.

Źródło: Projekt (z 25 lipca 2023 r.) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA