REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

300 plus nie wystarcza na wyprawkę szkolną. Skąd wziąć dodatkowe pieniądze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
300 plus nie wystarcza na wyprawkę szkolną. Skąd wziąć dodatkowe pieniądze?
300 plus nie wystarcza na wyprawkę szkolną. Skąd wziąć dodatkowe pieniądze?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie 300 zł rządowego programu „Dobry start” (popularne "300 plus") nie wystarcza na wyposażenie dziecka do szkoły - nawet w najskromniejszym standardzie. Skąd wziąć dodatkowe, brakujące na ten cel, pieniądze?

300 plus to za mało na wyposażenie dziecka do szkoły

Ponad 4 mln uczniów już niebawem zasiądzie w ławkach polskich szkół. Gdy dzieci i młodzież korzystają jeszcze z wolnego, rodzice kompletują wyprawki. Żeby domowy budżet za bardzo nie odczuł tego wydatku, wielu z nich już skorzystało z rządowego programu „Dobry start”. Niestety 300 zł to obecnie zbyt mała kwota na wyposażenie dziecka do szkoły. Dlatego część rodziców prosi o pomoc szefa i otrzymuje ją, bo nie brakuje firm, które na wyprawki mają specjalny budżet. Inni biorą nadgodziny lub znaleźli pracę dodatkową, a chętnych do dorabiania jest obecnie o 20 proc. więcej niż w ubiegłym roku, wynika z danych Grupy Progres. 

REKLAMA

Autopromocja
  • Większość rodziców sfinansuje wyprawki z bieżących dochodów. Żeby w tornistrze niczego nie zabrakło część naszych rodaków szuka możliwości na zwiększenie domowego budżetu. 
  • Pierwsze kroki kierują do pracodawców, proszą ich o premię, podwyżkę, wypłatę a conto lub pytają o nadgodziny. 
  • Wiele firm przekazuje pracownikom posiadającym dzieci w wieku szkolnym środki na zakup wyprawki (w całości lub w części) lub też samą wyprawkę szkolną. 
  • Pomagają też programy rządowe i różne instytucje – jeśli nie możemy liczyć na pomoc pracodawcy, to watro złożyć wniosek o wsparcie z programu rządowego „Dobry Start”. W przypadku, gdy mamy troje dzieci lub więcej możemy dołączyć do Karty Dużej Rodziny i otrzymywać zniżki na zakupach, również tych kompletujących wyprawkę szkolną.

Wyprawka kompletowana przez całe wakacje

Mimo że, w tym roku wakacje potrwają nieco dłużej – pierwszy dzwonek w placówkach usłyszymy 4 września, to rodzicom te kilka dni nie robi większej różnicy. Wielu z nich już latem przygotowuje się na początek roku szkolnego. Robi to około połowa Polaków, która kompletuje przybory szkolne systematycznie przez całe wakacje – wynika z badania Barometr Providenta na temat szkolnej wyprawki. Co trzeci respondent poświęca na ten cel tylko kilka ostatnich dni przerwy letniej, a 10 proc. najbardziej spóźnialskich ankietowanych zostawia to jeszcze na pierwsze dni szkoły. Na takie zakupy mieszkańcy naszego kraju wydadzą w tym roku średnio ponad 800 zł. To kwota dwukrotnie większa niż deklarowana w 2022 r. Niemal połowa kompletujących wyprawkę szkolną dla swojego dziecka, chce zmieścić się w budżecie między 201 a 500 zł, co trzeci ankietowany na ten cel przeznaczy kwotę między 501 a 1 tys. zł.

Bierzemy nadgodziny by dorobić do pensji

Większość rodziców sfinansuje wyprawki z bieżących dochodów. Żeby w tornistrze niczego nie zabrakło, a spora część wypłaty nie została wydana jedynie na książki czy zeszyty, część naszych rodaków szuka możliwości na zwiększenie domowego budżetu. Pierwsze kroki kierują do pracodawców, proszą ich o premię, podwyżkę, wypłatę a conto lub pytają o nadgodziny. 

Mimo że w tym roku dwukrotnie nastąpił wzrost płacy minimalnej, a wiele firm zapowiada podwyżki dla osób, które zarabiały więcej niż najniższa krajowa, to część Polaków przyznaje, że zwiększenie kwoty wynagrodzenia niestety idzie w parze ze wzrostem wydatków spowodowanych inflacją. Te, w wielu przypadkach, dotyczą też zakupów szkolnych – mówi Magda Dąbrowska, wiceprezes Grupy Progres. – Nie dziwi zatem, że coraz więcej naszych rodaków bierze nadgodziny czy pracuje w weekendy. O taką możliwość zwróciło się do nas kilkanaście procent dotychczasowych pracowników tymczasowych. Ta forma zatrudnienia cieszy się zresztą rosnącą popularnością. Od stycznia do lipca br. odnotowaliśmy ponad 20 proc. wzrost zainteresowania kandydatów pracą tymczasową, która dla wielu osób jest dobrą opcją zarobkową i okazją do podreperowania domowego budżetu, a ten przed pierwszym dzwonkiem szkolnym może zostać wyraźnie nadszarpnięty – dodaje Magda Dąbrowska.

Sporym zainteresowaniem wśród chętnych na dodatkowy zarobek cieszą się obecnie stanowiska w branży budowlanej, produkcyjnej, handlowej, TSL, spożywczej, HoReCa czy w rolnictwie i praca przy zbiorach za granicą. 

To, że chętnych do dorabiania obecnie nie brakuje potwierdza też Igor Marczak, współtwórca SeniorApp. – Z naszych danych wynika, że w ciągu ostatnich dwóch miesięcy zainteresowanie pracą dorywczą wzrosło o 74 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. Wśród chętnych do świadczenia różnego rodzaju usług są też rodzice – mówi Igor Marczak. – Największą popularnością cieszą się oferty dot. opieki domowej nad bliskimi, sprzątania mieszkania czy mycia okien. Wykonawcy usług – żeby mieć klientów – wykazują się dużą elastycznością i są gotowi realizować różnorodne zadania, od prac ogrodowych czy wyprowadzania psa na spacer do opieki długoterminowej. Zarobki za taką pracę zależą od dyspozycyjności oraz zakresu obowiązków. Wykonawca sam ustala swoją stawkę, miesięcznie może dorobić nawet kilkaset złotych do domowego budżetu – dodaje.

Pomoc od pracodawcy - z funduszu socjalnego lub środków obrotowych

Pracodawca może pomóc też w inny sposób – nie tylko dając nam dorywczy etat czy nadgodziny. I wiele firm to robi, wykorzystując np. środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) lub ze środków obrotowych przedsiębiorstwa. Zgodnie z prawem, pracodawca może przekazać pracownikom posiadającym dzieci w wieku szkolnym środki na zakup wyprawki (w całości lub w części) lub też samą wyprawkę szkolną. W zależności od źródła finansowania, różne będą zasady przyznawania wyprawek, a także zasady ich opodatkowania. Jeżeli środki na wyprawkę pochodzą z ZFŚS, to ich wartość musi być zróżnicowana w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników. Pod uwagę bierze się zazwyczaj wysokość dochodu przypadającego na członka rodziny osoby zatrudnionej. Zasady przyznawania wyprawek muszą być też dokładnie opisane w regulaminie ZFŚS, które różnią się, w zależności od firmy. Niektóre przyznają wyprawkę tylko dzieciom w pierwszej klasie szkoły podstawowej, albo w pierwszej klasie na każdym kolejnym etapie edukacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia), inne – każdemu dziecku, co roku, aż do ukończenia szkoły średniej, a nawet aż do ukończenia studiów. Przyjmuje się też, że jeśli pracownik posiada kilkoro dzieci – każde z nich otrzymuje wyprawkę. Jeśli natomiast w tej samej firmie pracują oboje rodzice dziecka, otrzymuje ono jedną wyprawkę. Nieco inne zasady obowiązują, gdy wyprawki finansowane są ze środków obrotowych przedsiębiorstwa. Nie można wtedy uzależniać ich przyznawania oraz wartości od kryteriów socjalnych, czyli sytuacji życiowej, rodzinnej bądź materialnej pracownika. Każde z dzieci osoby zatrudnionej w danej firmie, które spełnia warunki otrzymania wsparcie tego rodzaju, musi dostać wyprawkę tej samej wartości.

300 plus

Jeśli nie możemy liczyć na pomoc pracodawcy, to watro złożyć wniosek o wsparcie z programu rządowego „Dobry Start”. Na ten krok – od 1 lipca – zdecydowało się już wielu rodziców, do ZUS wpłynęło ponad 3 mln wniosków o 300 plus. Można je składać do końca listopada. Świadczenie dobry start przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Na dziecko z niepełnosprawnością uczące się w szkole, świadczenie przysługuje do ukończenia przez nie 24. roku życia. Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka). Wniosek o świadczenie dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej składa rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej. Złożenie wniosku w sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to wsparcie trafi do rodziny w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku. Świadczenie dobry start nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole. Rządowy program Dobry Start nie obejmuje również studentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, gdy mamy troje dzieci lub więcej możemy dołączyć do Karty Dużej Rodziny. To system zniżek i dodatkowych uprawnień dla rodzin 3+, który funkcjonuje zarówno w instytucjach publicznych, jak i w prywatnych firmach. Posiadacze KDR mają możliwość tańszego korzystania z oferty podmiotów m.in. z branży spożywczej, paliwowej, bankowej czy rekreacyjnej. KDR wspiera budżety rodzin wielodzietnych oraz ułatwia dostęp do dóbr i usług. Obecnie zniżki na książki oferuje 564 partnerów z całej Polski, a na przybory szkolne – 383 podmioty (dane MRiPS).

Możliwości na dofinansowanie wydatków szkolnych jest kilka, ale nie każdy z nas wie, że one w ogóle istnieją. Czasem wystarczy np. zapytać przełożonego o takie formy wsparcia oferowane w firmie lub udać się do danego urzędu i sprawdzić, czy nie przysługują nam jakieś dodatkowe środki. O różnego rodzaju pomoc mogą ubiegać się również obcokrajowcy, którzy mieszkają i pracują w Polsce i których dzieci również korzystają z naszego systemu edukacji – zaznacza Magda Dąbrowska, wiceprezes Grupy Progres.

Grupa Kapitałowa Progres jest jedną z największych agencji HR wśród firm z branży posiadających 100 proc. polskiego kapitału i działających na terenie całego kraju. 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA