REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bartery nieopłacalne już od 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. zacznie obowiązywać nowa definicja wartości rynkowej w VAT. Konsekwencją tej zmiany mogą być problemy z rozliczaniem barterów związane z określaniem podstawy opodatkowania. Bartery mogą stać się nieopłacalne, bo organy podatkowe łatwiej będą mogły kwestionować wartość zawieranej umowy.

nowe prawo

REKLAMA

Autopromocja
Od 1 stycznia 2008 r. zacznie obowiązywać nowa definicja wartości rynkowej dla celów VAT. Ograniczy ona stronom, w jeszcze większym stopniu niż dotychczas, możliwość dowolnego kształtowania wartości towarów i usług podlegających wymianie, utrudniając prawidłowe określenie podstawy opodatkowania w przypadku barterów.

Zdaniem ekspertów od nowego roku bartery mogą stać się nieopłacalne, bo fiskus z większą łatwością niż obecnie będzie mógł kwestionować wartość zawieranych umów. Dodatkowo mogą pojawić się problemy z prawidłowym określeniem podstawy opodatkowania.

Umowy barterowe

Umowa barterowa to transakcja handlowa polegająca na wymianie jednych towarów na drugie. Są to transakcje nieodpłatne, podlegające jednak opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

- Od 1 stycznia 2008 r. podstawę opodatkowania VAT dla obu stron transakcji barterowej będzie stanowiła wartość rynkowa świadczenia danej strony, rozumiana generalnie jako całkowita kwota, jaką w danym momencie w celu uzyskania towarów lub usług nabywca lub usługobiorca musiałby zapłacić na takim samym etapie sprzedaży w warunkach uczciwej konkurencji - tłumaczył Marek Wojda, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważył też, że obecnie obowiązujące regulacje dotyczące podstawy opodatkowania przy transakcjach barterowych również odnoszą się do kryterium wartości rynkowej, jedynie brzmienie przepisów jest nieco odmienne.

Wartość rynkowa

Nowe pojęcie wartości rynkowej będzie odnosić się m.in. do transakcji barterowych, czyli takich, w których towary lub usługi są wymieniane na inne towary lub usługi. Cechą tych umów jest zapłata w formie niepieniężnej.

- To właśnie ta specyficzna forma zapłaty może powodować trudności w prawidłowym ustaleniu wysokości należnego VAT (podstawy opodatkowania) - tłumaczył Łukasz Strzelec, doradca podatkowy w TPA Horwath.

REKLAMA

Wyjaśnił również, że obecnie w przypadku należności określanych w naturze, w celu określenia podstawy opodatkowania przepisy odsyłają do przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia. Jeżeli chodzi natomiast o znowelizowane przepisy, to przy ustalaniu podstawy opodatkowania nakazują one brać pod uwagę kwotę, jaką w celu uzyskania danych towarów lub usług trzeba by zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju.

- Zarówno w obecnie obowiązującym stanie prawnym, jak i po zmianie przepisów od 2008 roku podatnicy dokonujący transakcji barterowych dla celów VAT jako podstawę opodatkowania powinni wykazywać rynkową wartość wymienianych towarów lub usług - wyjaśnił Łukasz Strzelec.

Istniejące ograniczenia

Nowa definicja wartości rynkowej jest dość skomplikowana. Tak uważa Paweł Szabat, ekspert z Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński, który stwierdził, że ogranicza ona stronom, w jeszcze większym stopniu niż dotychczas, możliwość dowolnego kształtowania wartości towarów i usług podlegających wymianie, utrudniając prawidłowe określenie podstawy opodatkowania. Dodatkowo definicja wprowadza dolne limity dla ustalenia podstawy opodatkowania, w przypadku gdy nie będzie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług.

- Tak sformułowana definicja rodzi niebezpieczeństwo, że w skrajnych przypadkach organy podatkowe będą próbowały zakwestionować przyjętą przez stronę wartość świadczenia i ustalić ją na poziomie wartości nabycia towaru lub całkowitego kosztu poniesionego przez stronę umowy na wykonanie tych usług - wyjaśniał Paweł Szabat.

Według niego, np. w przypadku barteru towarów w pełni zamortyzowanych, które dla świadczącego nie przedstawiają żadnej wartości, a obrót którymi w praktyce nie występuje, jako podstawę opodatkowania należałoby przyjąć wartość ich nabycia.

Taka interpretacja pozostawałaby jednak w sprzeczności z ogólną tendencją. Ustawodawca przy okazji nowelizacji innych przepisów dąży do opodatkowania jedynie rzeczywistej wartości świadczeń przekazywanych przez podatników - konkludował nasz ekspert z Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński.

Cena rynkowa

To nie jedyny ekspert, który zwrócił uwagę na ten problem. Również Michał Bator, doradca podatkowy w White & Case, tłumaczył, że ustawa o VAT w nowym brzmieniu nakazuje ustalać podstawę opodatkowania przy umowach barterowych na podstawie ceny rynkowej. Definicja ceny rynkowej na potrzeby VAT odwołuje się do cen pomiędzy podmiotami niezależnymi w transakcjach porównywalnych. Przy dostawach, dla których istnieją transakcje porównywalne, cena rynkowa powinna być zbliżona do ceny ustalanej na dotychczasowych zasadach na podstawie cen przeciętnych w danej miejscowości. Problem może się pojawić w przypadku, gdy brak jest transakcji porównywalnych (np. przedmiotem zamiany jest specjalistyczna maszyna o pewnym stopniu zużycia).

- Zgodnie z nową regulacją, jeżeli nie można ustalić porównywalnych dostaw towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się wartość na podstawie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Odmiennie niż przepisy dotyczące podatku dochodowego, znowelizowana ustawa o VAT nie wskazuje jasno, że dla ustalenia wartości rynkowej cena nabycia lub koszt wytworzenia mogą być skorygowane np. z uwagi na zużycie towaru będącego przedmiotem zamiany - podkreślił Michał Bator.

Jego zdaniem, literalne odczytanie nowej definicji ceny rynkowej na potrzeby rozliczeń barterowych może tworzyć problem w zakresie VAT dla podmiotów prowadzących takie transakcje, i dla których brak jest transakcji porównywalnych.

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące podstawy opodatkowania barterów odwołują się do przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości, czy też cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą. Po zmianie przepisów punktem odniesienia będzie w każdym przypadku wartość rynkowa.

Regulacje unijne

Według Romana Namysłowskiego, menedżera w Ernst & Young wydaje się, że obie reguły - nowe i stare - powinny prowadzić do ustalenia podstawy opodatkowania w tej samej wysokości.

- Zmiana w ustawie o VAT wynikała z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozwiązań unijnych, z tym że pojęcie wartości rynkowej w Dyrektywie VAT wykorzystywane jest przede wszystkim do ustalania podstawy opodatkowania w przypadku transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi - tłumaczy Roman Namysłowski.

I zaraz dodaje, że dyrektywa nie reguluje w sposób specyficzny transakcji barterowych, stąd należy stosować ogólną definicją, czyli przyjąć za podstawę opodatkowania wszystko, co stanowi zapłatę, wynagrodzenie za dane świadczenie.

Inicjatywa fiskusa

Obecna ustawa o VAT daje podstawy dość swobodnego definiowania podstawy opodatkowania wymiany barterowej. Takiego zdania jest Marek Bytof, doradca podatkowy w kancelarii Taxways, który wyjaśnił, że literalne brzmienie przepisów wskazuje, że tą podstawą są przeciętne ceny stosowane w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia. Nietrudno wykonać świadczenie akurat w takim dniu, w którym na określonym rynku czy w jakiejś miejscowości wcale nie wystąpią podobne transakcje. Tym samym nie będzie możliwa identyfikacja przeciętnych cen, a co za tym idzie identyfikacja podstawy opodatkowania.

- Kilka lat refleksji skłoniło w końcu ustawodawcę do zamknięcia furtki, za którą kryją się pewne możliwości. Od nowego roku podstawą opodatkowania będzie po prostu bliżej niezdefiniowana wartość rynkowa przedmiotu świadczenia. W ten sposób podatnik traci inicjatywę. Przejmuje ją urząd skarbowy - podsumował Marek Bytof.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Schemat transakcji barterowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia barterów w praktyce

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA