REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bartery nieopłacalne już od 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. zacznie obowiązywać nowa definicja wartości rynkowej w VAT. Konsekwencją tej zmiany mogą być problemy z rozliczaniem barterów związane z określaniem podstawy opodatkowania. Bartery mogą stać się nieopłacalne, bo organy podatkowe łatwiej będą mogły kwestionować wartość zawieranej umowy.

nowe prawo

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. zacznie obowiązywać nowa definicja wartości rynkowej dla celów VAT. Ograniczy ona stronom, w jeszcze większym stopniu niż dotychczas, możliwość dowolnego kształtowania wartości towarów i usług podlegających wymianie, utrudniając prawidłowe określenie podstawy opodatkowania w przypadku barterów.

Zdaniem ekspertów od nowego roku bartery mogą stać się nieopłacalne, bo fiskus z większą łatwością niż obecnie będzie mógł kwestionować wartość zawieranych umów. Dodatkowo mogą pojawić się problemy z prawidłowym określeniem podstawy opodatkowania.

Umowy barterowe

Umowa barterowa to transakcja handlowa polegająca na wymianie jednych towarów na drugie. Są to transakcje nieodpłatne, podlegające jednak opodatkowaniu VAT.

- Od 1 stycznia 2008 r. podstawę opodatkowania VAT dla obu stron transakcji barterowej będzie stanowiła wartość rynkowa świadczenia danej strony, rozumiana generalnie jako całkowita kwota, jaką w danym momencie w celu uzyskania towarów lub usług nabywca lub usługobiorca musiałby zapłacić na takim samym etapie sprzedaży w warunkach uczciwej konkurencji - tłumaczył Marek Wojda, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważył też, że obecnie obowiązujące regulacje dotyczące podstawy opodatkowania przy transakcjach barterowych również odnoszą się do kryterium wartości rynkowej, jedynie brzmienie przepisów jest nieco odmienne.

Wartość rynkowa

Nowe pojęcie wartości rynkowej będzie odnosić się m.in. do transakcji barterowych, czyli takich, w których towary lub usługi są wymieniane na inne towary lub usługi. Cechą tych umów jest zapłata w formie niepieniężnej.

- To właśnie ta specyficzna forma zapłaty może powodować trudności w prawidłowym ustaleniu wysokości należnego VAT (podstawy opodatkowania) - tłumaczył Łukasz Strzelec, doradca podatkowy w TPA Horwath.

Wyjaśnił również, że obecnie w przypadku należności określanych w naturze, w celu określenia podstawy opodatkowania przepisy odsyłają do przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia. Jeżeli chodzi natomiast o znowelizowane przepisy, to przy ustalaniu podstawy opodatkowania nakazują one brać pod uwagę kwotę, jaką w celu uzyskania danych towarów lub usług trzeba by zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju.

- Zarówno w obecnie obowiązującym stanie prawnym, jak i po zmianie przepisów od 2008 roku podatnicy dokonujący transakcji barterowych dla celów VAT jako podstawę opodatkowania powinni wykazywać rynkową wartość wymienianych towarów lub usług - wyjaśnił Łukasz Strzelec.

Istniejące ograniczenia

Nowa definicja wartości rynkowej jest dość skomplikowana. Tak uważa Paweł Szabat, ekspert z Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński, który stwierdził, że ogranicza ona stronom, w jeszcze większym stopniu niż dotychczas, możliwość dowolnego kształtowania wartości towarów i usług podlegających wymianie, utrudniając prawidłowe określenie podstawy opodatkowania. Dodatkowo definicja wprowadza dolne limity dla ustalenia podstawy opodatkowania, w przypadku gdy nie będzie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług.

- Tak sformułowana definicja rodzi niebezpieczeństwo, że w skrajnych przypadkach organy podatkowe będą próbowały zakwestionować przyjętą przez stronę wartość świadczenia i ustalić ją na poziomie wartości nabycia towaru lub całkowitego kosztu poniesionego przez stronę umowy na wykonanie tych usług - wyjaśniał Paweł Szabat.

Według niego, np. w przypadku barteru towarów w pełni zamortyzowanych, które dla świadczącego nie przedstawiają żadnej wartości, a obrót którymi w praktyce nie występuje, jako podstawę opodatkowania należałoby przyjąć wartość ich nabycia.

Taka interpretacja pozostawałaby jednak w sprzeczności z ogólną tendencją. Ustawodawca przy okazji nowelizacji innych przepisów dąży do opodatkowania jedynie rzeczywistej wartości świadczeń przekazywanych przez podatników - konkludował nasz ekspert z Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński.

Cena rynkowa

To nie jedyny ekspert, który zwrócił uwagę na ten problem. Również Michał Bator, doradca podatkowy w White & Case, tłumaczył, że ustawa o VAT w nowym brzmieniu nakazuje ustalać podstawę opodatkowania przy umowach barterowych na podstawie ceny rynkowej. Definicja ceny rynkowej na potrzeby VAT odwołuje się do cen pomiędzy podmiotami niezależnymi w transakcjach porównywalnych. Przy dostawach, dla których istnieją transakcje porównywalne, cena rynkowa powinna być zbliżona do ceny ustalanej na dotychczasowych zasadach na podstawie cen przeciętnych w danej miejscowości. Problem może się pojawić w przypadku, gdy brak jest transakcji porównywalnych (np. przedmiotem zamiany jest specjalistyczna maszyna o pewnym stopniu zużycia).

- Zgodnie z nową regulacją, jeżeli nie można ustalić porównywalnych dostaw towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się wartość na podstawie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Odmiennie niż przepisy dotyczące podatku dochodowego, znowelizowana ustawa o VAT nie wskazuje jasno, że dla ustalenia wartości rynkowej cena nabycia lub koszt wytworzenia mogą być skorygowane np. z uwagi na zużycie towaru będącego przedmiotem zamiany - podkreślił Michał Bator.

Jego zdaniem, literalne odczytanie nowej definicji ceny rynkowej na potrzeby rozliczeń barterowych może tworzyć problem w zakresie VAT dla podmiotów prowadzących takie transakcje, i dla których brak jest transakcji porównywalnych.

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące podstawy opodatkowania barterów odwołują się do przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości, czy też cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą. Po zmianie przepisów punktem odniesienia będzie w każdym przypadku wartość rynkowa.

Regulacje unijne

Według Romana Namysłowskiego, menedżera w Ernst & Young wydaje się, że obie reguły - nowe i stare - powinny prowadzić do ustalenia podstawy opodatkowania w tej samej wysokości.

- Zmiana w ustawie o VAT wynikała z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozwiązań unijnych, z tym że pojęcie wartości rynkowej w Dyrektywie VAT wykorzystywane jest przede wszystkim do ustalania podstawy opodatkowania w przypadku transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi - tłumaczy Roman Namysłowski.

I zaraz dodaje, że dyrektywa nie reguluje w sposób specyficzny transakcji barterowych, stąd należy stosować ogólną definicją, czyli przyjąć za podstawę opodatkowania wszystko, co stanowi zapłatę, wynagrodzenie za dane świadczenie.

Inicjatywa fiskusa

Obecna ustawa o VAT daje podstawy dość swobodnego definiowania podstawy opodatkowania wymiany barterowej. Takiego zdania jest Marek Bytof, doradca podatkowy w kancelarii Taxways, który wyjaśnił, że literalne brzmienie przepisów wskazuje, że tą podstawą są przeciętne ceny stosowane w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia. Nietrudno wykonać świadczenie akurat w takim dniu, w którym na określonym rynku czy w jakiejś miejscowości wcale nie wystąpią podobne transakcje. Tym samym nie będzie możliwa identyfikacja przeciętnych cen, a co za tym idzie identyfikacja podstawy opodatkowania.

- Kilka lat refleksji skłoniło w końcu ustawodawcę do zamknięcia furtki, za którą kryją się pewne możliwości. Od nowego roku podstawą opodatkowania będzie po prostu bliżej niezdefiniowana wartość rynkowa przedmiotu świadczenia. W ten sposób podatnik traci inicjatywę. Przejmuje ją urząd skarbowy - podsumował Marek Bytof.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Schemat transakcji barterowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia barterów w praktyce

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA