REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus nie jest uprzywilejowany

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego organy podatkowe nie będą mogły korzystać z przywileju zaspokajania swoich roszczeń z hipoteki przymusowej przed hipotekami zwykłymi ustanowionymi wcześniej.

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 26 listopada 2007 r. uznał, że uprzywilejowanie Skarbu Państwa w zakresie, w jakim przyznaje pierwszeństwo zaspokojenia hipotekom przymusowym Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego zabezpieczającym zobowiązania podatkowe, zaległości podatkowe i odsetki za zwłokę przed hipotekami ustanowionymi dla zabezpieczenia innych należności, narusza konstytucyjne zasady równości i niedyskryminacji (sygn. akt P 24/06).

REKLAMA

Autopromocja

Przez lata hipoteka przymusowa korzystała z pierwszeństwa przed innymi hipotekami. Zgodnie z prawem cywilnym, o tym, kto ma pierwszeństwo w zaspokojeniu swoich roszczeń, decyduje kolejność wpisów do ksiąg wieczystych. Przepisy Ordynacji podatkowej stanowiły wyjątek od tej zasady. Fiskus bez względu na to, kiedy została ustanowiona hipoteka przymusowa, korzystał z pierwszeństwa. Dla przykładu, jeżeli na nieruchomości podatnika były już ustanowione wcześniej hipoteki zwykłych wierzycieli, np. bankowe, fiskus zawsze wskakiwał na pierwsze miejsce do zaspokojenia, i to nawet jeśli usta- nowił swoją hipotekę jako ostatnią.

Po opublikowaniu wyroku TK sytuacja się zmieni. Czy jednak wyrok Trybunału będzie miał znaczenie dla już ustanowionych hipotek przymusowych.

- W mojej ocenie, nie ma szczególnego uzasadnienia uchylenie się w tej sprawie od konsekwentnego egzekwowania prawa wstecz, w ramach innej zasady, tj. zasady praw nabytych - mówi Michał Stolarek, radca prawny Stolarek & Grabalski. Jak wyjaśnia ekspert, w tym wypadku tzw. prawa nabyte miałby mieć Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego. A to jego zdaniem nie do końca osadza się w art. 2 konstytucji. Jak podkreśla Michał Stolarek, przepis ten gwarantuje zakaz niedziałania prawa wstecz w stosunku do obywateli lub innych podmiotów prywatnych w celu ochrony przed zmieniającym się prawem. Ma przeciwdziałać możliwości pogorszenia ich sytuacji życiowej lub gospodarczej. W ocenie eksperta trudno zakładać, aby z takiej ochrony korzystał Skarb Państwa (jednostka samorządu terytorialnego).

Michał Stolarek wskazuje też na art. 7 konstytucji, z którego wynika obowiązek działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Skoro zatem organy władzy nie działały w granicach prawa naruszając dyspozycję art. 32 konstytucji, trudno wskazywać na uprawnienie tych organów do respektowania wstecz złego prawa, z czego tylko Skarbowi Państwa (jednostce samorządu terytorialnego) miałyby przypaść korzyści - mówi ekspert. Samo państwo zatem w celu zabezpieczenia swoich interesów majątkowych nie może domagać się respektowania zasady gwarancji niedziałania wstecz prawa niekonstytucyjnego, wprowadzonego przez organy władzy państwowej.

Należy także podkreślić, że Trybunał Konstytucyjny zakwestionował przepisy Ordynacji podatkowej w zakresie przyznania prawa pierwszeństwa w zaspokojeniu się fiskusa przed innymi wierzycielami. Do skorzystania z tego prawa dochodzi dopiero w momencie zaspokajania się wierzycieli z obciążonej hipoteką nieruchomości. Ponieważ przepis został uznany za niekonstytucyjny, fiskus nie będzie się mógł już na niego skutecznie powołać, nawet jeśli hipoteka przymusowa była ustanowiona przed wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. To, kiedy została ustanowiona, będzie miało jedynie znaczenie dla kolejności zaspokajania wszystkich wierzycieli.

Ważne!

Zgodnie z prawem cywilnym, o tym, kto ma pierwszeństwo w zaspokojeniu swoich roszczeń, decyduje kolejność wpisów do ksiąg wieczystych

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA