REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus nie jest uprzywilejowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego organy podatkowe nie będą mogły korzystać z przywileju zaspokajania swoich roszczeń z hipoteki przymusowej przed hipotekami zwykłymi ustanowionymi wcześniej.

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 26 listopada 2007 r. uznał, że uprzywilejowanie Skarbu Państwa w zakresie, w jakim przyznaje pierwszeństwo zaspokojenia hipotekom przymusowym Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego zabezpieczającym zobowiązania podatkowe, zaległości podatkowe i odsetki za zwłokę przed hipotekami ustanowionymi dla zabezpieczenia innych należności, narusza konstytucyjne zasady równości i niedyskryminacji (sygn. akt P 24/06).

REKLAMA

Autopromocja

Przez lata hipoteka przymusowa korzystała z pierwszeństwa przed innymi hipotekami. Zgodnie z prawem cywilnym, o tym, kto ma pierwszeństwo w zaspokojeniu swoich roszczeń, decyduje kolejność wpisów do ksiąg wieczystych. Przepisy Ordynacji podatkowej stanowiły wyjątek od tej zasady. Fiskus bez względu na to, kiedy została ustanowiona hipoteka przymusowa, korzystał z pierwszeństwa. Dla przykładu, jeżeli na nieruchomości podatnika były już ustanowione wcześniej hipoteki zwykłych wierzycieli, np. bankowe, fiskus zawsze wskakiwał na pierwsze miejsce do zaspokojenia, i to nawet jeśli usta- nowił swoją hipotekę jako ostatnią.

Po opublikowaniu wyroku TK sytuacja się zmieni. Czy jednak wyrok Trybunału będzie miał znaczenie dla już ustanowionych hipotek przymusowych.

- W mojej ocenie, nie ma szczególnego uzasadnienia uchylenie się w tej sprawie od konsekwentnego egzekwowania prawa wstecz, w ramach innej zasady, tj. zasady praw nabytych - mówi Michał Stolarek, radca prawny Stolarek & Grabalski. Jak wyjaśnia ekspert, w tym wypadku tzw. prawa nabyte miałby mieć Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego. A to jego zdaniem nie do końca osadza się w art. 2 konstytucji. Jak podkreśla Michał Stolarek, przepis ten gwarantuje zakaz niedziałania prawa wstecz w stosunku do obywateli lub innych podmiotów prywatnych w celu ochrony przed zmieniającym się prawem. Ma przeciwdziałać możliwości pogorszenia ich sytuacji życiowej lub gospodarczej. W ocenie eksperta trudno zakładać, aby z takiej ochrony korzystał Skarb Państwa (jednostka samorządu terytorialnego).

Michał Stolarek wskazuje też na art. 7 konstytucji, z którego wynika obowiązek działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Skoro zatem organy władzy nie działały w granicach prawa naruszając dyspozycję art. 32 konstytucji, trudno wskazywać na uprawnienie tych organów do respektowania wstecz złego prawa, z czego tylko Skarbowi Państwa (jednostce samorządu terytorialnego) miałyby przypaść korzyści - mówi ekspert. Samo państwo zatem w celu zabezpieczenia swoich interesów majątkowych nie może domagać się respektowania zasady gwarancji niedziałania wstecz prawa niekonstytucyjnego, wprowadzonego przez organy władzy państwowej.

Należy także podkreślić, że Trybunał Konstytucyjny zakwestionował przepisy Ordynacji podatkowej w zakresie przyznania prawa pierwszeństwa w zaspokojeniu się fiskusa przed innymi wierzycielami. Do skorzystania z tego prawa dochodzi dopiero w momencie zaspokajania się wierzycieli z obciążonej hipoteką nieruchomości. Ponieważ przepis został uznany za niekonstytucyjny, fiskus nie będzie się mógł już na niego skutecznie powołać, nawet jeśli hipoteka przymusowa była ustanowiona przed wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. To, kiedy została ustanowiona, będzie miało jedynie znaczenie dla kolejności zaspokajania wszystkich wierzycieli.

Ważne!

Zgodnie z prawem cywilnym, o tym, kto ma pierwszeństwo w zaspokojeniu swoich roszczeń, decyduje kolejność wpisów do ksiąg wieczystych

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA