REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT przesyłamy elektronicznie

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Osoby fizyczne będą od 1 kwietnia 2008 r. przesyłać zeznania PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-38 drogą elektroniczną. Od 1 stycznia podatnicy mogą występować do urzędów skarbowych o niezbędne zaświadczenia do składania e-deklaracji. Za przyznanie elektronicznego podpisu, który umożliwia składanie zeznań elektronicznych, trzeba zapłacić.

 

Na rozliczenia podatkowe drogą elektroniczną podatnicy czekali od kilku lat. Od 1 stycznia 2008 r. e-deklaracje będą mogli teoretycznie przesyłać wszyscy. Teoretycznie, ponieważ w praktyce osoby fizyczne, które chciałyby przesłać zeznania podatkowe PIT-36, PIT-36L, PIT-37 czy PIT-38, będą miały taką możliwość od 1 kwietnia. Podatnicy powinni rozważyć, czy skorzystanie z tej formy rozliczenia z fiskusem jest w ogóle opłacalne.

Jednorazowo nie warto

Eksperci podkreślają, że w sytuacji gdy podatnik chciałby rozliczyć się za pomocą e-deklaracji jedynie raz w roku, przy okazji składania zeznania rocznego, skorzystanie z tej formy nie będzie dla niego opłacalne. Aby przesłać e-deklarację, musi bowiem posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, który kosztuje ok. 300 zł. Wcześniej musi także uzyskać zaświadczenie z urzędu skarbowego, które upoważnia go do przesyłania deklaracji drogą elektroniczną. O zaświadczenie takie można ubiegać się jednak już od 1 stycznia i jeśli podatnik zdecyduje się przesłać zeznanie roczne drogą elektroniczną, warto, aby 1 kwietnia posiadał już zaświadczenie z urzędu skarbowego na druku ZAS-E1. Uzyskanie zaświadczenia może trwać nawet kilka tygodni, więc rozpoczęcie procedury 1 kwietnia nie gwarantuje jej zakończenia przed końcem miesiąca.

Krzysztof Podsiadło, doradca podatkowy, twierdzi, że podatnicy będą skłonni korzystać z e-deklaracji, jeśli będą one atrakcyjne ekonomicznie, a więc, gdy będzie to opłacalne.

- Osoby, które nie wykorzystają e-podpisu do innych kontaktów z administracją publiczną, nie będą skłonne do przesłania zeznania rocznego drogą elektroniczną, a więc prawdopodobnie rozliczą się, korzystając z papierowych formularzy. Jeśli jednak e-podpis posłuży im do innych celów, to korzystniej będzie wysłać e-deklarację. Zachęcam podatników do skorzystania z tej możliwości - powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Podsiadło.

Cezary Przygodzki, doradca podatkowy Ernst & Young, przewiduje, że niewiele osób fizycznych prześle swoje rozliczenie roczne elektronicznie.

- Z uwagi na konieczność podpisywania e-deklaracji kwalifikowanym podpisem elektronicznym i związane z tym koszty (wykupienie certyfikatu, posiadanie odpowiedniej infrastruktury informatycznej) z możliwości tej skorzystają zapewne nieliczni. W praktyce ze złożeniem swego PIT do tej daty będą czekać jedynie zapaleńcy nowych technologii i to ci z grubszym portfelem. A takie grono nie jest liczne - uważa ekspert.

Zapewnić kontynuację

Osoby fizyczne nie będą mogły przesłać e-deklaracji od 1 stycznia, tak jak np. firmy. Dlaczego?

- Ustawa Ordynacja podatkowa podkreśla, że należy mieć na względzie potrzebę stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktu z organami podatkowymi i częstotliwość składania deklaracji. Tak więc 1 stycznia 2008 r. będzie można rozliczyć 36 rodzajów deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8 (co jest rozszerzeniem możliwości rozliczania się w stosunku do chwili obecnej, kiedy to za pomocą systemu e-Poltax można rozliczać 31 deklaracji) - wyjaśnia Radosław Marlęga, dyrektor w departamencie rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów.

Jak dodał, czynnikiem, który spowolnił prace nad systemem, było unieważnienie przetargu na jeden z elementów systemu. To spowodowało, że resort musiał zrealizować tę część projektu we własnym zakresie, a w konsekwencji w pierwszej kolejności przygotowano formularze używane w systemie e-Poltax, tak aby zapewnić kontynuacje obsługi jego klientów w nowym systemie e-Deklaracje.

Skorzystają firmy

Zdaniem Ernesta Frankowskiego, doradcy podatkowego z PricewaterhouseCoopers, o ile koszty związane z e-deklaracjami, a zwłaszcza z e-podpisem, mogą stanowić przeszkodę dla osób fizycznych, o tyle nie będą stanowiły problemu dla firm, nawet tych najmniejszych. Wiele firm wykorzystuje e-podpis np. do przesyłania elektronicznie dokumentów do ZUS. Wprowadzenie kolejnych rozwiązań, w których konieczne będzie zastosowanie e-podpisu, przyczyni się - zdaniem Ernesta Frankowskiego - do upowszechnienia go oraz zmniejszenia jego ceny.

Na wprowadzeniu systemu skorzystają także profesjonalni pełnomocnicy podatników.

- Jestem przekonany, że osoby, które profesjonalnie zajmują się rozliczeniami, będą stosować e-podpis - uważa Krzysztof Podsiadło.

Chodzi np. o doradców podatkowych, którzy kwalifikowany e-podpis mają wbudowany w legitymację. Będą mogli w imieniu podatników przesyłać deklaracje drogą elektroniczną. Wystarczy upoważnić swojego doradcę na formularzu ZAW-E1. Osoba upoważniona będzie musiała jedynie potwierdzić zgłoszenie drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E2.

Prostszy system

Jak twierdzi Radosław Marlęga, system e-Deklaracje, który od nowego roku zastąpi e-Poltax, to proste narzędzie, które zapewni podatnikowi nową jakość kontaktu z urzędem skarbowym.

- Podatnik będzie miał bowiem możliwość wysłania deklaracji o każdej porze i z każdego miejsca, a tym samym nie będzie tracił czasu na stanie w kolejkach w urzędzie skarbowym. Interaktywne formularze wybranej deklaracji skarbowej znajdzie na stronie www.e-dek-laracje.gov.pl i będzie mógł je swobodnie pobrać, już bez konieczności logowania się, jak miało to miejsce dla podatników rozliczających się poprzez system e-Poltax - powiedział nasz rozmówca.

Prostsze ma być potwierdzenie odbioru deklaracji. Jak wyjaśnił Radosław Marlęga, po przesłaniu deklaracji do systemu podatnik otrzyma komunikat, że jego dokument został pomyślnie przesłany. W ciągu doby będzie mógł odebrać urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) przez system, które jest oficjalnym dokumentem potwierdzającym złożenie deklaracji.

300 złotych wynoszą koszty związane z uzyskaniem podpisu elektronicznego


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Elektroniczne zeznania od 2008 roku


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA