REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Osoby fizyczne będą od 1 kwietnia 2008 r. przesyłać zeznania PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-38 drogą elektroniczną. Od 1 stycznia podatnicy mogą występować do urzędów skarbowych o niezbędne zaświadczenia do składania e-deklaracji. Za przyznanie elektronicznego podpisu, który umożliwia składanie zeznań elektronicznych, trzeba zapłacić.

 

Na rozliczenia podatkowe drogą elektroniczną podatnicy czekali od kilku lat. Od 1 stycznia 2008 r. e-deklaracje będą mogli teoretycznie przesyłać wszyscy. Teoretycznie, ponieważ w praktyce osoby fizyczne, które chciałyby przesłać zeznania podatkowe PIT-36, PIT-36L, PIT-37 czy PIT-38, będą miały taką możliwość od 1 kwietnia. Podatnicy powinni rozważyć, czy skorzystanie z tej formy rozliczenia z fiskusem jest w ogóle opłacalne.

Jednorazowo nie warto

Eksperci podkreślają, że w sytuacji gdy podatnik chciałby rozliczyć się za pomocą e-deklaracji jedynie raz w roku, przy okazji składania zeznania rocznego, skorzystanie z tej formy nie będzie dla niego opłacalne. Aby przesłać e-deklarację, musi bowiem posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, który kosztuje ok. 300 zł. Wcześniej musi także uzyskać zaświadczenie z urzędu skarbowego, które upoważnia go do przesyłania deklaracji drogą elektroniczną. O zaświadczenie takie można ubiegać się jednak już od 1 stycznia i jeśli podatnik zdecyduje się przesłać zeznanie roczne drogą elektroniczną, warto, aby 1 kwietnia posiadał już zaświadczenie z urzędu skarbowego na druku ZAS-E1. Uzyskanie zaświadczenia może trwać nawet kilka tygodni, więc rozpoczęcie procedury 1 kwietnia nie gwarantuje jej zakończenia przed końcem miesiąca.

Krzysztof Podsiadło, doradca podatkowy, twierdzi, że podatnicy będą skłonni korzystać z e-deklaracji, jeśli będą one atrakcyjne ekonomicznie, a więc, gdy będzie to opłacalne.

- Osoby, które nie wykorzystają e-podpisu do innych kontaktów z administracją publiczną, nie będą skłonne do przesłania zeznania rocznego drogą elektroniczną, a więc prawdopodobnie rozliczą się, korzystając z papierowych formularzy. Jeśli jednak e-podpis posłuży im do innych celów, to korzystniej będzie wysłać e-deklarację. Zachęcam podatników do skorzystania z tej możliwości - powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Podsiadło.

Cezary Przygodzki, doradca podatkowy Ernst & Young, przewiduje, że niewiele osób fizycznych prześle swoje rozliczenie roczne elektronicznie.

- Z uwagi na konieczność podpisywania e-deklaracji kwalifikowanym podpisem elektronicznym i związane z tym koszty (wykupienie certyfikatu, posiadanie odpowiedniej infrastruktury informatycznej) z możliwości tej skorzystają zapewne nieliczni. W praktyce ze złożeniem swego PIT do tej daty będą czekać jedynie zapaleńcy nowych technologii i to ci z grubszym portfelem. A takie grono nie jest liczne - uważa ekspert.

Zapewnić kontynuację

Osoby fizyczne nie będą mogły przesłać e-deklaracji od 1 stycznia, tak jak np. firmy. Dlaczego?

- Ustawa Ordynacja podatkowa podkreśla, że należy mieć na względzie potrzebę stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktu z organami podatkowymi i częstotliwość składania deklaracji. Tak więc 1 stycznia 2008 r. będzie można rozliczyć 36 rodzajów deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8 (co jest rozszerzeniem możliwości rozliczania się w stosunku do chwili obecnej, kiedy to za pomocą systemu e-Poltax można rozliczać 31 deklaracji) - wyjaśnia Radosław Marlęga, dyrektor w departamencie rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów.

Jak dodał, czynnikiem, który spowolnił prace nad systemem, było unieważnienie przetargu na jeden z elementów systemu. To spowodowało, że resort musiał zrealizować tę część projektu we własnym zakresie, a w konsekwencji w pierwszej kolejności przygotowano formularze używane w systemie e-Poltax, tak aby zapewnić kontynuacje obsługi jego klientów w nowym systemie e-Deklaracje.

Skorzystają firmy

Zdaniem Ernesta Frankowskiego, doradcy podatkowego z PricewaterhouseCoopers, o ile koszty związane z e-deklaracjami, a zwłaszcza z e-podpisem, mogą stanowić przeszkodę dla osób fizycznych, o tyle nie będą stanowiły problemu dla firm, nawet tych najmniejszych. Wiele firm wykorzystuje e-podpis np. do przesyłania elektronicznie dokumentów do ZUS. Wprowadzenie kolejnych rozwiązań, w których konieczne będzie zastosowanie e-podpisu, przyczyni się - zdaniem Ernesta Frankowskiego - do upowszechnienia go oraz zmniejszenia jego ceny.

Na wprowadzeniu systemu skorzystają także profesjonalni pełnomocnicy podatników.

- Jestem przekonany, że osoby, które profesjonalnie zajmują się rozliczeniami, będą stosować e-podpis - uważa Krzysztof Podsiadło.

Chodzi np. o doradców podatkowych, którzy kwalifikowany e-podpis mają wbudowany w legitymację. Będą mogli w imieniu podatników przesyłać deklaracje drogą elektroniczną. Wystarczy upoważnić swojego doradcę na formularzu ZAW-E1. Osoba upoważniona będzie musiała jedynie potwierdzić zgłoszenie drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E2.

Prostszy system

Jak twierdzi Radosław Marlęga, system e-Deklaracje, który od nowego roku zastąpi e-Poltax, to proste narzędzie, które zapewni podatnikowi nową jakość kontaktu z urzędem skarbowym.

- Podatnik będzie miał bowiem możliwość wysłania deklaracji o każdej porze i z każdego miejsca, a tym samym nie będzie tracił czasu na stanie w kolejkach w urzędzie skarbowym. Interaktywne formularze wybranej deklaracji skarbowej znajdzie na stronie www.e-dek-laracje.gov.pl i będzie mógł je swobodnie pobrać, już bez konieczności logowania się, jak miało to miejsce dla podatników rozliczających się poprzez system e-Poltax - powiedział nasz rozmówca.

Prostsze ma być potwierdzenie odbioru deklaracji. Jak wyjaśnił Radosław Marlęga, po przesłaniu deklaracji do systemu podatnik otrzyma komunikat, że jego dokument został pomyślnie przesłany. W ciągu doby będzie mógł odebrać urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) przez system, które jest oficjalnym dokumentem potwierdzającym złożenie deklaracji.

300 złotych wynoszą koszty związane z uzyskaniem podpisu elektronicznego


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Elektroniczne zeznania od 2008 roku


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA