REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT przesyłamy elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Osoby fizyczne będą od 1 kwietnia 2008 r. przesyłać zeznania PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-38 drogą elektroniczną. Od 1 stycznia podatnicy mogą występować do urzędów skarbowych o niezbędne zaświadczenia do składania e-deklaracji. Za przyznanie elektronicznego podpisu, który umożliwia składanie zeznań elektronicznych, trzeba zapłacić.

 

Na rozliczenia podatkowe drogą elektroniczną podatnicy czekali od kilku lat. Od 1 stycznia 2008 r. e-deklaracje będą mogli teoretycznie przesyłać wszyscy. Teoretycznie, ponieważ w praktyce osoby fizyczne, które chciałyby przesłać zeznania podatkowe PIT-36, PIT-36L, PIT-37 czy PIT-38, będą miały taką możliwość od 1 kwietnia. Podatnicy powinni rozważyć, czy skorzystanie z tej formy rozliczenia z fiskusem jest w ogóle opłacalne.

Jednorazowo nie warto

Eksperci podkreślają, że w sytuacji gdy podatnik chciałby rozliczyć się za pomocą e-deklaracji jedynie raz w roku, przy okazji składania zeznania rocznego, skorzystanie z tej formy nie będzie dla niego opłacalne. Aby przesłać e-deklarację, musi bowiem posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, który kosztuje ok. 300 zł. Wcześniej musi także uzyskać zaświadczenie z urzędu skarbowego, które upoważnia go do przesyłania deklaracji drogą elektroniczną. O zaświadczenie takie można ubiegać się jednak już od 1 stycznia i jeśli podatnik zdecyduje się przesłać zeznanie roczne drogą elektroniczną, warto, aby 1 kwietnia posiadał już zaświadczenie z urzędu skarbowego na druku ZAS-E1. Uzyskanie zaświadczenia może trwać nawet kilka tygodni, więc rozpoczęcie procedury 1 kwietnia nie gwarantuje jej zakończenia przed końcem miesiąca.

Krzysztof Podsiadło, doradca podatkowy, twierdzi, że podatnicy będą skłonni korzystać z e-deklaracji, jeśli będą one atrakcyjne ekonomicznie, a więc, gdy będzie to opłacalne.

- Osoby, które nie wykorzystają e-podpisu do innych kontaktów z administracją publiczną, nie będą skłonne do przesłania zeznania rocznego drogą elektroniczną, a więc prawdopodobnie rozliczą się, korzystając z papierowych formularzy. Jeśli jednak e-podpis posłuży im do innych celów, to korzystniej będzie wysłać e-deklarację. Zachęcam podatników do skorzystania z tej możliwości - powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Podsiadło.

Cezary Przygodzki, doradca podatkowy Ernst & Young, przewiduje, że niewiele osób fizycznych prześle swoje rozliczenie roczne elektronicznie.

- Z uwagi na konieczność podpisywania e-deklaracji kwalifikowanym podpisem elektronicznym i związane z tym koszty (wykupienie certyfikatu, posiadanie odpowiedniej infrastruktury informatycznej) z możliwości tej skorzystają zapewne nieliczni. W praktyce ze złożeniem swego PIT do tej daty będą czekać jedynie zapaleńcy nowych technologii i to ci z grubszym portfelem. A takie grono nie jest liczne - uważa ekspert.

Zapewnić kontynuację

Osoby fizyczne nie będą mogły przesłać e-deklaracji od 1 stycznia, tak jak np. firmy. Dlaczego?

- Ustawa Ordynacja podatkowa podkreśla, że należy mieć na względzie potrzebę stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktu z organami podatkowymi i częstotliwość składania deklaracji. Tak więc 1 stycznia 2008 r. będzie można rozliczyć 36 rodzajów deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8 (co jest rozszerzeniem możliwości rozliczania się w stosunku do chwili obecnej, kiedy to za pomocą systemu e-Poltax można rozliczać 31 deklaracji) - wyjaśnia Radosław Marlęga, dyrektor w departamencie rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów.

Jak dodał, czynnikiem, który spowolnił prace nad systemem, było unieważnienie przetargu na jeden z elementów systemu. To spowodowało, że resort musiał zrealizować tę część projektu we własnym zakresie, a w konsekwencji w pierwszej kolejności przygotowano formularze używane w systemie e-Poltax, tak aby zapewnić kontynuacje obsługi jego klientów w nowym systemie e-Deklaracje.

Skorzystają firmy

Zdaniem Ernesta Frankowskiego, doradcy podatkowego z PricewaterhouseCoopers, o ile koszty związane z e-deklaracjami, a zwłaszcza z e-podpisem, mogą stanowić przeszkodę dla osób fizycznych, o tyle nie będą stanowiły problemu dla firm, nawet tych najmniejszych. Wiele firm wykorzystuje e-podpis np. do przesyłania elektronicznie dokumentów do ZUS. Wprowadzenie kolejnych rozwiązań, w których konieczne będzie zastosowanie e-podpisu, przyczyni się - zdaniem Ernesta Frankowskiego - do upowszechnienia go oraz zmniejszenia jego ceny.

Na wprowadzeniu systemu skorzystają także profesjonalni pełnomocnicy podatników.

- Jestem przekonany, że osoby, które profesjonalnie zajmują się rozliczeniami, będą stosować e-podpis - uważa Krzysztof Podsiadło.

Chodzi np. o doradców podatkowych, którzy kwalifikowany e-podpis mają wbudowany w legitymację. Będą mogli w imieniu podatników przesyłać deklaracje drogą elektroniczną. Wystarczy upoważnić swojego doradcę na formularzu ZAW-E1. Osoba upoważniona będzie musiała jedynie potwierdzić zgłoszenie drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E2.

Prostszy system

Jak twierdzi Radosław Marlęga, system e-Deklaracje, który od nowego roku zastąpi e-Poltax, to proste narzędzie, które zapewni podatnikowi nową jakość kontaktu z urzędem skarbowym.

- Podatnik będzie miał bowiem możliwość wysłania deklaracji o każdej porze i z każdego miejsca, a tym samym nie będzie tracił czasu na stanie w kolejkach w urzędzie skarbowym. Interaktywne formularze wybranej deklaracji skarbowej znajdzie na stronie www.e-dek-laracje.gov.pl i będzie mógł je swobodnie pobrać, już bez konieczności logowania się, jak miało to miejsce dla podatników rozliczających się poprzez system e-Poltax - powiedział nasz rozmówca.

Prostsze ma być potwierdzenie odbioru deklaracji. Jak wyjaśnił Radosław Marlęga, po przesłaniu deklaracji do systemu podatnik otrzyma komunikat, że jego dokument został pomyślnie przesłany. W ciągu doby będzie mógł odebrać urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) przez system, które jest oficjalnym dokumentem potwierdzającym złożenie deklaracji.

300 złotych wynoszą koszty związane z uzyskaniem podpisu elektronicznego


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Elektroniczne zeznania od 2008 roku


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA