REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W ciągu roku będzie można wrócić na księgę podatkową

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Firmy, które prowadzą księgi rachunkowe, ale nie przekroczyły limitu przychodów 1,2 mln euro, będą mogły prowadzić księgę przychodów i rozchodów.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy, którzy od 1 stycznia 2008 r. byli zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w związku z podwyższeniem limitu do 1,2 mln euro, będą mogli prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym wejdzie w życie zmiana w ustawie o rachunkowości. Taką możliwość przewiduje projekt zmian w przepisach, do którego dotarła Gazeta Prawna.

Został on już skierowany do posłów Platformy Obywatelskiej z prośbą o podjęcie inicjatywy legislacyjnej. Jak twierdzi Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki, mimo że klub musi najpierw uchwałą poprzeć tę zmianę, jest to najkrótsza droga, aby zgłosić projekt do laski marszałkowskiej.

- Nie było możliwości prawnych, aby podwyższenie progu mogło obowiązywać od pierwszego stycznia - podkreśla nasz rozmówca.

Wiceminister dodaje również, że projekt jest obecnie tak skonstruowany, żeby zmiana mogła zadziałać od momentu wejścia w życie, czyli w ciągu roku. W związku z tym podmioty, które weszły w próg przychodów 800 tys. euro w 2007 roku i zaczęły prowadzić księgi rachunkowe od stycznia 2008 r. same będą mogły zadecydować, czy do końca roku prowadzić pełną księgowość czy korzystając ze zmiany przepisów, zamknąć księgi i od kolejnego miesiąca prowadzić książkę przychodów i rozchodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- To jedyne, co w tak ekspresowym tempie w tym zakresie można było zrobić dla małych firm - mówi Adam Szejnfeld.

Podkreśla również, że zmiana ma szansę wejść w życie w I kwartale tego roku.

Projekt został poparty przez ministra finansów Jacka Rostowskiego.

- Szkoda, że projekt wprowadzenia zmian w ciągu roku nie został poprzedzony odpowiednią analizą - komentuje propozycję Gertruda Świderska, biegły rewident, prezes MAC AUDITOR, kierownik Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH. Zdaniem eksperta, zapomniano zapewne, że jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły w walucie polskiej co najmniej równowartość 800 tys. euro i do końca roku prowadziły podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązane były do zamknięcia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a następnie przeprowadzenia inwentaryzacji, określenia kapitału własnego, sporządzenia bilansu i na jego podstawie otwarcia ksiąg rachunkowych.

- Po wprowadzeniu nowelizacji jednostki, które zdecydują się na skorzystanie ze zmiany, będą musiały zamknąć księgi i uruchomić całą procedurę związaną ze sporządzeniem sprawozdania finansowego - podkreśla nasza rozmówczyni.

Gertruda Świderska uważa również, że pośpiech związany z wprowadzeniem zmian mógłby wskazywać na postrzeganie ksiąg jako czegoś niepotrzebnego. Zapomina się, że księgi rachunkowe dostarczają informacji m.in. o sytuacji finansowej firmy, strukturze finansowania, płynności, przepływach pieniężnych. Przy podatkowej księdze przychodów i rozchodów uzyskanie tych tak ważnych informacji jest niemożliwe. Według eksperta, lepszym rozwiązaniem byłoby uproszczenie przepisów rachunkowości dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz zbliżenie zapisów ustawy o rachunkowości z ustawami podatkowymi.

Ważne!

Obecny limit przejścia na księgi rachunkowe to 800 tys. euro, czyli 3 022 000 zł. W ciągu roku może być podwyższony do 1,2 mln euro. W przeliczeniu na złote - po kursie z 30 września 2007 r. - wynosiłby on 4 533 000 zł

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA