REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W ciągu roku będzie można wrócić na księgę podatkową

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Firmy, które prowadzą księgi rachunkowe, ale nie przekroczyły limitu przychodów 1,2 mln euro, będą mogły prowadzić księgę przychodów i rozchodów.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy, którzy od 1 stycznia 2008 r. byli zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w związku z podwyższeniem limitu do 1,2 mln euro, będą mogli prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym wejdzie w życie zmiana w ustawie o rachunkowości. Taką możliwość przewiduje projekt zmian w przepisach, do którego dotarła Gazeta Prawna.

Został on już skierowany do posłów Platformy Obywatelskiej z prośbą o podjęcie inicjatywy legislacyjnej. Jak twierdzi Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki, mimo że klub musi najpierw uchwałą poprzeć tę zmianę, jest to najkrótsza droga, aby zgłosić projekt do laski marszałkowskiej.

- Nie było możliwości prawnych, aby podwyższenie progu mogło obowiązywać od pierwszego stycznia - podkreśla nasz rozmówca.

REKLAMA

Wiceminister dodaje również, że projekt jest obecnie tak skonstruowany, żeby zmiana mogła zadziałać od momentu wejścia w życie, czyli w ciągu roku. W związku z tym podmioty, które weszły w próg przychodów 800 tys. euro w 2007 roku i zaczęły prowadzić księgi rachunkowe od stycznia 2008 r. same będą mogły zadecydować, czy do końca roku prowadzić pełną księgowość czy korzystając ze zmiany przepisów, zamknąć księgi i od kolejnego miesiąca prowadzić książkę przychodów i rozchodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- To jedyne, co w tak ekspresowym tempie w tym zakresie można było zrobić dla małych firm - mówi Adam Szejnfeld.

Podkreśla również, że zmiana ma szansę wejść w życie w I kwartale tego roku.

Projekt został poparty przez ministra finansów Jacka Rostowskiego.

- Szkoda, że projekt wprowadzenia zmian w ciągu roku nie został poprzedzony odpowiednią analizą - komentuje propozycję Gertruda Świderska, biegły rewident, prezes MAC AUDITOR, kierownik Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH. Zdaniem eksperta, zapomniano zapewne, że jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły w walucie polskiej co najmniej równowartość 800 tys. euro i do końca roku prowadziły podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązane były do zamknięcia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a następnie przeprowadzenia inwentaryzacji, określenia kapitału własnego, sporządzenia bilansu i na jego podstawie otwarcia ksiąg rachunkowych.

- Po wprowadzeniu nowelizacji jednostki, które zdecydują się na skorzystanie ze zmiany, będą musiały zamknąć księgi i uruchomić całą procedurę związaną ze sporządzeniem sprawozdania finansowego - podkreśla nasza rozmówczyni.

Gertruda Świderska uważa również, że pośpiech związany z wprowadzeniem zmian mógłby wskazywać na postrzeganie ksiąg jako czegoś niepotrzebnego. Zapomina się, że księgi rachunkowe dostarczają informacji m.in. o sytuacji finansowej firmy, strukturze finansowania, płynności, przepływach pieniężnych. Przy podatkowej księdze przychodów i rozchodów uzyskanie tych tak ważnych informacji jest niemożliwe. Według eksperta, lepszym rozwiązaniem byłoby uproszczenie przepisów rachunkowości dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz zbliżenie zapisów ustawy o rachunkowości z ustawami podatkowymi.

Ważne!

Obecny limit przejścia na księgi rachunkowe to 800 tys. euro, czyli 3 022 000 zł. W ciągu roku może być podwyższony do 1,2 mln euro. W przeliczeniu na złote - po kursie z 30 września 2007 r. - wynosiłby on 4 533 000 zł

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA