REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W ciągu roku będzie można wrócić na księgę podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Firmy, które prowadzą księgi rachunkowe, ale nie przekroczyły limitu przychodów 1,2 mln euro, będą mogły prowadzić księgę przychodów i rozchodów.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy, którzy od 1 stycznia 2008 r. byli zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w związku z podwyższeniem limitu do 1,2 mln euro, będą mogli prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym wejdzie w życie zmiana w ustawie o rachunkowości. Taką możliwość przewiduje projekt zmian w przepisach, do którego dotarła Gazeta Prawna.

Został on już skierowany do posłów Platformy Obywatelskiej z prośbą o podjęcie inicjatywy legislacyjnej. Jak twierdzi Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki, mimo że klub musi najpierw uchwałą poprzeć tę zmianę, jest to najkrótsza droga, aby zgłosić projekt do laski marszałkowskiej.

- Nie było możliwości prawnych, aby podwyższenie progu mogło obowiązywać od pierwszego stycznia - podkreśla nasz rozmówca.

Wiceminister dodaje również, że projekt jest obecnie tak skonstruowany, żeby zmiana mogła zadziałać od momentu wejścia w życie, czyli w ciągu roku. W związku z tym podmioty, które weszły w próg przychodów 800 tys. euro w 2007 roku i zaczęły prowadzić księgi rachunkowe od stycznia 2008 r. same będą mogły zadecydować, czy do końca roku prowadzić pełną księgowość czy korzystając ze zmiany przepisów, zamknąć księgi i od kolejnego miesiąca prowadzić książkę przychodów i rozchodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- To jedyne, co w tak ekspresowym tempie w tym zakresie można było zrobić dla małych firm - mówi Adam Szejnfeld.

Podkreśla również, że zmiana ma szansę wejść w życie w I kwartale tego roku.

Projekt został poparty przez ministra finansów Jacka Rostowskiego.

- Szkoda, że projekt wprowadzenia zmian w ciągu roku nie został poprzedzony odpowiednią analizą - komentuje propozycję Gertruda Świderska, biegły rewident, prezes MAC AUDITOR, kierownik Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH. Zdaniem eksperta, zapomniano zapewne, że jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły w walucie polskiej co najmniej równowartość 800 tys. euro i do końca roku prowadziły podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązane były do zamknięcia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a następnie przeprowadzenia inwentaryzacji, określenia kapitału własnego, sporządzenia bilansu i na jego podstawie otwarcia ksiąg rachunkowych.

- Po wprowadzeniu nowelizacji jednostki, które zdecydują się na skorzystanie ze zmiany, będą musiały zamknąć księgi i uruchomić całą procedurę związaną ze sporządzeniem sprawozdania finansowego - podkreśla nasza rozmówczyni.

Gertruda Świderska uważa również, że pośpiech związany z wprowadzeniem zmian mógłby wskazywać na postrzeganie ksiąg jako czegoś niepotrzebnego. Zapomina się, że księgi rachunkowe dostarczają informacji m.in. o sytuacji finansowej firmy, strukturze finansowania, płynności, przepływach pieniężnych. Przy podatkowej księdze przychodów i rozchodów uzyskanie tych tak ważnych informacji jest niemożliwe. Według eksperta, lepszym rozwiązaniem byłoby uproszczenie przepisów rachunkowości dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz zbliżenie zapisów ustawy o rachunkowości z ustawami podatkowymi.

Ważne!

Obecny limit przejścia na księgi rachunkowe to 800 tys. euro, czyli 3 022 000 zł. W ciągu roku może być podwyższony do 1,2 mln euro. W przeliczeniu na złote - po kursie z 30 września 2007 r. - wynosiłby on 4 533 000 zł

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA