REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik MŚP: Liczne małe firmy nie udźwigną kosztów podwyżki płacy minimalnej od 2025 roku. Upadną lub zawieszą działalność

Rzecznik MŚP: Liczne małe firmy nie udźwigną kosztów podwyżki płacy minimalnej od 2025 roku. Upadną lub zawieszą działalność
Rzecznik MŚP: Liczne małe firmy nie udźwigną kosztów podwyżki płacy minimalnej od 2025 roku. Upadną lub zawieszą działalność
Emilia Panufnik
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę, które od 1 stycznia 2025 r. ma wynosić ponad 4,6 tys. złotych brutto, sprawi, że wielu małych firm nie będzie stać na zatrudnianie pracowników - poinformowała PAP rzeczniczka małych i średnich przedsiębiorców Agnieszka Majewska.

Rosną koszty prowadzenia biznesu w Polsce. Rzecznik MŚP: wiele małych firm nie wytrzyma kolejnej podwyżki płacy minimalnej

"Małym i mikroprzedsiębiorcom, których mamy w Polsce dwa miliony, jest coraz trudniej prowadzić działalność gospodarczą. Rosną obciążenia ZUS, a Polski Ład zwiększył składkę zdrowotną. Trudną sytuację pogłębiają rosnące koszty energii. Kolejna podwyżka płacy minimalnej, która od stycznia przyszłego roku ma wynieść ponad 4,6 tys. złotych, sprawi, że wiele małych firm nie udźwignie kosztów i zamknie albo zawiesi działalność” - powiedziała PAP rzeczniczka MŚP.

REKLAMA

Autopromocja

Co ze zmianami w składce zdrowotnej i chorobowym?

Jak przypomniała Agnieszka Majewska, obecny rząd zobowiązał się do wprowadzenia regulacji, które odciążą przedsiębiorców. Za szczególnie ważne rzeczniczka MŚP uważa zmiany w składce zdrowotnej oraz przejęcie przez ZUS wypłaty zasiłku chorobowego od pierwszego dnia nieobecności pracownika. "Mam nadzieję, że wkrótce pojawi się projekt rozwiązań, które poprawią sytuację małych firm, a nowe przepisy wejdą w życie od stycznia. Jeśli bowiem ten sektor zostanie zaniedbany i pozostawiony samemu sobie, państwo samo sobie zaszkodzi" - podkreśliła.

Zmiany w Biura Rzecznika MŚP

Obecna rzeczniczka, która została powołana przez premiera Donalda Tuska na 6-letnią kadencję 25 czerwca br., zapowiedziała wzmocnienie działu legislacyjnego Biura Rzecznika MŚP. "Ta sfera działalności nie była dotąd realizowana wystarczająco aktywnie. Chciałabym, żeby Biuro w większym stopniu uczestniczyło w stanowieniu prawa, współpracując z rządem i biorąc aktywnie udział w posiedzeniach komisji sejmowych, tak żeby być blisko procesu legislacyjnego i mieć możliwie największy wpływ na tworzone przepisy" - zaznaczyła Majewska.

Apel o szybszą deregulację działalności gospodarczej

Jak podkreśliła, Rzecznik MŚP apeluje o jak najszybsze procedowanie w zakresie projektu ustawy deregulacyjnej, której wyczekują przedsiębiorcy. "Wspieramy pełnomocnika ds. deregulacji dr Mariusza Filipka, który kieruje pracami Zespołu ds. Deregulacji i Dialogu Gospodarczego, tak aby udało się jak najszybciej wdrożyć ustawę w życie" - powiedziała.

"Ustawa m.in. ma zmienić definicję rzemieślnika, rozszerzając katalog form prowadzenia działalności także na spółki kapitałowe. Rzemieślnicy od dłuższego czasu oczekują na tą pozytywną dla nich zmianę" - wskazała Majewska.

Obecna rzeczniczka MŚP stworzyła biuro terenowe w Gdańsku i kierowała nim przez ponad 5 lat. "Udało mi się tam zbudować bardzo dobre relacje ze wszystkimi organizacjami gospodarczymi, a także z samorządem. Chciałabym teraz zrobić to samo w skali całego kraju" - zadeklarowała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Majewska zapowiedziała też stworzenie ciała doradczego, w skład którego wejdą organizacje zasiadające w Radzie Dialogu Społecznego. "Dzięki temu moglibyśmy wspólnie zabierać głos w sprawach legislacyjnych, żebyśmy mówili jednym głosem. Chciałabym również, żeby Rzecznik MŚP miał również swojego przedstawiciela przy Unii Europejskiej, bo tam w dużym stopniu konstruowane są rozwiązania, które później wpływają na kształt regulacji obowiązujących w Polsce" - zaznaczyła.

Kompetencje Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Działalność Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców reguluje ustawa z 6 marca 2018 r. o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Rzecznik ma kompetencje do działania tylko w sprawach pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem, samorządem bądź instytucją państwową. Nie ma uprawnień do działania w sporach pomiędzy przedsiębiorcami.

Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, którego siedziba mieści się w Warszawie. W Białymstoku, Gdańsku, Krakowie i Poznaniu znajdują się terenowe biura Rzecznika. (PAP)

autor: Grzegorz Kacalski
gkc/ malk/ mow/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższy limit przychodów dla pełnej rachunkowości od 2025 roku. Więcej firm będzie mogło pozostać na pkpir

W toku rządowych prac legislacyjnych jest projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym od 1 stycznia 2025 r. limit przychodów dla prowadzenia ksiąg rachunkowych wynosić będzie 2,5 mln euro. Ten nowy limit ma być stosowany do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r.

Będą zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. MF: czemu osoby zamożne mają korzystać z preferencji podatkowych?

Ministerstwo Finansów informuje o toczących się pracach legislacyjnych nad projektem nowelizacji ustaw o podatku dochodowym. Między innymi - w ramach uszczelnienia systemu podatkowego - mają być wprowadzone zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych. Jak stwierdził Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów: „Nie rozumiem, czemu osoby zamożne, będące beneficjentami fundacji rodzinnych, mają korzystać z preferencji podatkowych, które dalece wychodzą poza ducha ustawy o fundacjach rodzinnych." Jedną ze zmian będzie objęcie podatkiem sprzedaży majątku przez fundacje rodzinne. Podatek ten fundacja będzie mogła odliczyć od podatku należnego przy wypłacie świadczeń dla beneficjentów.

Prezes NBP A. Glapiński: stopy procentowe bez zmian do ok. połowy 2025 r. Czy dopiero w 2026 r. inflacja pozwoli na obniżkę stóp?

Na początku lipca 2024 r. Prezes NBP Adam Glapiński oceniał, że przy rosnącej inflacji, co wg ostatniej projekcji ma nastąpić od lipca br. do ok. połowy 2025 r., można zapomnieć o obniżce stóp procentowych, a taka możliwość może pojawić się najwcześniej w 2026 r. W odpowiedzi na pytania PAP Biznes 20 sierpnia br. prof. Glapiński wskazał, że nie można wykluczyć, że sytuacja gospodarcza rozwinie się w takim kierunku, iż dyskusja o dostosowaniu polityki pieniężnej (czytaj: obniżce stóp procentowych) będzie zasadna wcześniej niż w 2026 r.

Przełomowy wyrok WSA: koniec z wszczynaniem kontroli podatkowych bez zawiadomienia?

Przedsiębiorcy od lat zmagają się z kontrolami podatkowymi wszczynanymi przez urzędników skarbowych bez uprzedniego zawiadomienia. Czy wydany w kwietniu 2024 r. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie położy kres tej szkodliwej praktyce? Czy informacja o przeciwdziałaniu przestępstwu powinna być uzasadniona? Czy pomimo niedopuszczalności wniesienia sprzeciwu, przedsiębiorcy przysługuje prawo rozpoznania sprawy przez sąd administracyjny? 

REKLAMA

Kary za minimalne opóźnienia w transakcjach handlowych. Wyrok TSUE ważny dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy muszą uważać! Sądy będą karać za minimalne opóźnienia w transakcjach handlowych. Dotąd sędziowie oddalali żądania, w których kontrahenci, wierzyciele, domagali się rekompensat za opóźnień w zapłacie, gdy sprawy dotyczyły małych kwot lub kilkudniowych, a nawet kilkutygodniowych zaległości. Po najnowszym wyroku TSUE z 11 lipca 2024 r. to się może zmienić.

Zmiany w SENT 2024/2025: przyśpieszenie obowiązku rejestracji

W dniu 20 sierpnia 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Wskutek tej nowelizacji nastąpi przyspieszenie wejście w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT). Dotyczy to przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w drugim terminie, gdy producent rolny wydzierżawił części użytków rolnych

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze. Komu i w jakiej wysokości przysługuje zwrot podatku akcyzowego w drugim okresie składania wniosków, gdy po pierwszym terminie producent rolny wydzierżawi lub dokona zbycia części użytków rolnych?

PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?

PIT Kasowy, który wejdzie w życie w styczniu 2025 roku, pozwoli przedsiębiorcom z sektora MŚP płacić podatek dochodowy dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wystawione faktury. Choć zmiana jest długo oczekiwana i pozytywnie oceniana, pojawiają się obawy, że restrykcyjne limity korzystania mogą ograniczyć jej dostępność dla wielu firm.

REKLAMA

Rozliczanie czynszu najmu remontem lokalu: skutki podatkowe w PIT i VAT

Wielu wynajmujących i najemców rozważa i akceptuje alternatywne formy rozliczenia czynszu za najem lokalu, zwłaszcza gdy w grę wchodzi konieczność przeprowadzenia remontu. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest uzgodnienie, że zamiast płacenia czynszu, najemca przeprowadzi remont lokalu lub doprowadzi do jego ulepszenia lub wyposażenia. Choć takie rozwiązanie może wydawać się korzystne dla obu stron, niesie ze sobą istotne skutki podatkowe, o których łatwo zapomnieć.

Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę

JPK_VAT to obowiązek sprawozdawczy dla podatników rozliczających VAT, który wymaga precyzyjnej weryfikacji danych przed jego złożeniem. Proces ten bywa skomplikowany i czasochłonny, angażując zespoły księgowe. Jak go usprawnić? W artykule przedstawiamy 7 praktycznych wskazówek, które pomogą zoptymalizować pracę przy weryfikacji JPK_VAT, minimalizując ryzyko błędów.

REKLAMA