REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TikTok uznany przez UE za strażnika dostępu. Co zmieni wyrok Sądu Unii Europejskiej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
radca prawny
TikTok uznany przez UE za strażnika dostępu. Co zmieni wyrok Sądu Unii Europejskiej?
TikTok uznany przez UE za strażnika dostępu. Co zmieni wyrok Sądu Unii Europejskiej?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

TikToka z wyrokiem Sądu Unii Europejskiej. Właściciel TikToka jest strażnikiem dostępu – tak orzekł Sąd UE. Oznacza to, że globalny serwis społecznościowy nie może na terenie UE z pełną swobodą monopolizować dostępu do swojej platformy i oferowanych za jej pośrednictwem przestrzeni i usług. To wielki uderzenie w TikToka, czy ten wyrok zmieni jego oblicze?

Giganci usług cyfrowych, w tym właściciele TikToka, często przyjmujący pozycję dominującą na rynkach usług internetowych, mogą zostać uznani przez UE za tzw. strażnika dostępu do tych rynków. Ale z mianem tym raczej nie wiążą się przywileje, a restrykcje i nowe obowiązki. Między innymi takie firmy nie mogą w sposób nieograniczony wykorzystywać danych osobowych do reklamy lub przekierowania użytkowników do innych swoich usług, czy systemów płatności, ani ograniczać dostęp do swoich platform innym użytkownikom biznesowym. Może to oznaczać ogromne straty, a dokładniej rzecz ujmując, ograniczenia w czerpaniu zysków przez takiego giganta. Właśnie za takiego strażnika dostępu Sąd UE uznał TIkToka (sprawa T 1077/23 ByteDance Ltd. przeciw Komisji Europejskiej).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Unia Europejska za opieką prawną przedsiębiorstw świadczących podstawowe usługi platformowe, określanych mianem „strażników dostępu”

Usługi cyfrowe z każdym dniem odgrywają coraz większą rolę w gospodarce, umożliwiając przedsiębiorcom docieranie do szerokiego grona odbiorców. Kilka lat temu Unia Europejska doszła do wniosku, że należy otoczyć szczególną opieką prawną sferę tzw. podstawowych usług platformowych, zwłaszcza że jak dotąd pojawiła się niewielka liczba dużych przedsiębiorstw świadczących takie usługi o znaczącej sile gospodarczej. Chodzi o usługi: pośrednictwa internetowego, wirtualnych asystentów, przetwarzania w chmurze, wyszukiwarek i przeglądarek internetowych, serwisów społecznościowych, platform udostępniania wideo, łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów, systemów operacyjnych, oraz internetowych usług reklamowych.

W celu zapewnienia uczciwości w sferze ww. usług, UE powołała specjalny akt o rynkach cyfrowych, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828. Zgodnie z art. 2 pkt 1 tego rozporządzenia, przedsiębiorstwo świadczące podstawowe usługi platformowe określa się mianem „strażnika dostępu”. Nadanie przedsiębiorcy tego statusu oznacza dla niego konieczność realizacji wielu obowiązków, a przede wszystkim objęcie jego działalności szeregiem ograniczeń.

Stosownie do art. 3 aktu o rynkach cyfrowych, strażnikiem dostępu jest przedsiębiorstwo wywierające znaczący wpływ na rynek wewnętrzny, świadczące podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, a także zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości.

REKLAMA

Skarga TikToka, że nie wywiera on znaczącego wpływu na unijny rynek wewnętrzny

We wrześniu 2023 r. Komisja Europejska wydała decyzję, w której wskazała chińską spółkę ByteDance Ltd., zarządzającą poprzez swoje spółki zależne TikTokiem, jako strażnika dostępu. Firma zaskarżyła decyzję podnosząc m.in., że co prawda TikTok jest platformą udostępniania wideo, a więc świadczy on podstawową usługę platformową w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych, jednak nie została spełniona przesłanka przewidziana w art. 3 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia. Przepis ten stanowi, że za strażnika dostępu uznaje się przedsiębiorstwo świadczące podstawową usługę platformową, które zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności. A o zajmowaniu takiej pozycji decyduje osiągnięcie w każdym z 3 ostatnich lat obrotowych progów: co najmniej 45 milionów aktywnych miesięcznie użytkowników końcowych mających siedzibę lub miejsce pobytu w UE, oraz co najmniej 10 tysięcy aktywnych rocznie użytkowników biznesowych z siedzibą w UE. Kolejnym z progów jest roczny obrót w UE wynoszący co najmniej 7,5 mld euro (również w każdym z ostatnich 3 lat).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ByteDance stała na stanowisku, że nie zajmuje ugruntowanej i trwałej pozycji na rynku, bowiem jest podmiotem nowym, dopiero na ten rynek wchodzącym, i że jej pozycja została skutecznie podważona przez konkurentów takich jak Meta i Alphabet (m.in. Facebook, Google), którzy wprowadzili nowe usługi, takie jak Reels i Shorts. Do tego TikTok nie przekracza ww. progów, bowiem jego ogólna wartość rynkowa bierze się głównie z działalności w Chinach. Nie wywiera on zatem znaczącego wpływu na unijny rynek wewnętrzny, co potwierdzają jego niskie, w porównaniu do rynku azjatyckiego, obroty na rynku europejskim.

Sąd UE uznał jednak, że TikTok jest światowym gigantem i strażnikiem dostępu

W wyroku z 17 lipca 2024 r. Sąd UE nie zgodził się z argumentacją ByteDance uznając, że Komisja Europejska miała uzasadnione podstawy by uznać ją za strażnika dostępu. Nie ma wątpliwości, że spółka osiągnęła wspomniane progi światowej wartości rynkowej oraz liczby użytkowników TikToka w UE, jak i liczby lat, w których ten ostatni próg liczby użytkowników osiągnięto. Globalna wartość rynkowa, nawet jeśli w przeważającej mierze zbudowana w Chinach, w połączeniu z dużą liczbą użytkowników TikToka w Unii, oddaje rzeczywistą zdolność finansową ByteDance, w tym zdolność do monetyzacji tej liczby użytkowników.

O ile Sąd UE zgodził się, że jeszcze w 2018 roku TikToka można było uznać za nowy podmiot wchodzący na rynek wewnętrzny (wówczas pojawił się na unijnym rynku), to jednak jego pozycja rosła i wzmocniła się na tyle szybko, że pomimo wprowadzania konkurencyjnych usług przez takich konkurentów jak Instagram czy Facebook, w tak krótkim czasie TikTok osiągnął połowę wielkości tych serwisów społecznościowych pod względem liczby użytkowników w Unii Europejskiej.

Co wyrok Sądu Unii Europejskiej oznacza dla Tiktoka?

Przedsiębiorstwo wyznaczone na strażnika dostępu nie może:

  1. przetwarzać – do celów świadczenia internetowych usług reklamowych – danych osobowych użytkowników końcowych, którzy korzystają ze świadczonych przez osoby trzecie usług wykorzystujących podstawowe usługi platformowe strażnika dostępu;
  2. łączyć danych osobowych pochodzących z danej podstawowej usługi platformowej z danymi osobowymi pochodzącymi z innych podstawowych usług platformowych lub z dowolnych innych usług świadczonych przez strażnika dostępu lub z danymi osobowymi pochodzącymi z usług świadczonych przez osoby trzecie;
  3. wykorzystywać danych osobowych pochodzących z danej podstawowej usługi platformowej w ramach innych usług świadczonych oddzielnie przez strażnika dostępu, w tym innych podstawowych usług platformowych, i odwrotnie – wykorzystywać danych osobowych pochodzących z takich innych usług w ramach podstawowej usługi platformowej; oraz
  4. logować użytkowników końcowych do innych usług świadczonych przez strażnika dostępu, po to by łączyć dane osobowe.

Oczywiście od zakazów i ograniczeń przedsiębiorstwo może się uwolnić. W tym celu musi jednak spełnić określone rozporządzeniem wymogi, np. zapewnić użytkownikowi końcowemu możliwość dokonania konkretnego wyboru i wyrażenia sprecyzowanej zgody na wykorzystywanie jego danych w celach.

Wiele obowiązków i ograniczeń w związku z nadaniem statusu strażnika dostępu

Przede wszystkim jednak strażnik dostępu nie może uniemożliwiać użytkownikom biznesowym oferowania, przy wykorzystaniu usług pośrednictwa internetowego, świadczonych przez osobę trzecią lub za pomocą własnych kanałów bezpośredniej sprzedaży internetowej, tych samych produktów lub usług użytkownikom końcowym po cenach lub na warunkach innych niż w ramach usług pośrednictwa internetowego świadczonych przez strażnika dostępu. A to wprost oznacza odebranie takiemu przedsiębiorstwu monopolu do wykorzystywania danych użytkowników zebranych na swoich platformach. Firma o statusie strażnika dostępu musi pozwalać nieodpłatnie użytkownikom biznesowym na przedstawianie ofert, w tym ofert na innych warunkach, użytkownikom końcowym pozyskanym za pośrednictwem jego podstawowej usługi platformowej lub za pośrednictwem innych kanałów oraz promowania takich ofert wśród tych użytkowników końcowych oraz na zawieranie z tymi użytkownikami końcowymi umów niezależnie od tego, czy korzystają oni w tym celu z podstawowych usług platformowych świadczonych przez strażnika dostępu.

Rozporządzenie 2022/1925 przewiduje jeszcze szereg innych obowiązków i ograniczeń nakładanych w związku z nadaniem statusu strażnika dostępu, np. nie może on zmuszać swoich użytkowników do korzystania z danej usługi identyfikacyjnej, przeglądarki internetowej, czy systemu płatności. Wszystkie te sankcje związane z uznaniem za strażnika dostępu, mogą zmienić oblicze firmy, zarówno w zakresie warunków i kosztów dostępu do świadczonych przez nią usług. Ale nie tylko negatywnie, a również z korzyścią dla użytkowników, poprzez umożliwienie im korzystania z konkurencyjnych dostawców usług towarzyszących, krzyżujących się z usługami świadczonymi przez strażnika dostępu.
Oprócz TikToka, za strażników dostępu Komisja Europejska uznaje również: Alphabet (Google), Amazona, Apple, Metę (Facebook, Instagram) oraz Microsoft.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA