REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadinterpretacje fiskusa tworzą pułapki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Interpretacja organów podatkowych zaostrzająca warunki do korzystania z ulg jest nieuprawnioną nadinterpretacją. To prowadzi do tworzenia pułapek, w które wpadają podatnicy.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Ulga meldunkowa budzi kontrowersje. Organy podatkowe stoją na stanowisku, że okres zameldowania potrzebny do skorzystania z ulgi należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości. Pierwsze wyroki sądów administracyjnych wskazują, że meldunek trzeba liczyć od momentu zameldowania. Która wykładnia jest prawidłowa?

- Artykuł 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT dotyczący ulgi meldunkowej obowiązuje od 1 stycznia 2007 r. Jednak moment wejścia w życie tego przepisu dotyczy tylko tych przychodów ze sprzedaży m.in. mieszkania, które zostały uzyskane po 1 stycznia 2007 r., a zatem nie obejmuje przychodów, które podatnik uzyskał przed 1 stycznia 2007 r. Oznacza to, że data wejścia w życie tej zmiany odnosi się do zdarzenia, jakim jest dzień uzyskania przychodu z tytułu zbycia mieszkania.

Jednak wszystkie ulgi podatkowe muszą być interpretowane ściśle. Czy organy podatkowe są w tym przypadku nadgorliwe?

REKLAMA

- Rzeczywiście warunki określające prawo do przyznawania ulg podatkowych powinny być interpretowane ściśle, co oznacza, że organ podatkowy ma obowiązek stosowania prawa i egzekwowania tego prawa w takim zakresie, w jakim zostało ono ustanowione przez ustawodawcę. Wszelkie interpretacje przepisów zaostrzające warunki określone przez ustawodawcę stanowią nieuprawnioną nadinterpretację. Wykroczenie przez organ podatkowy poza ustanowione przez ustawodawcę i określone przez przepisy ustawy warunki poprzez ich zawężanie lub rozszerzanie stanowi naruszenie zasady praworządności oraz naruszenie zasady zaufania do organów. W przypadku ulgi meldunkowej przepisy jednoznacznie określają, jakie są przesłanki do spełnienia. W żadnym z przepisów nie znajdziemy warunku o treści: data zameldowania liczona jest od 1 stycznia 2007 r., tj. od daty wejścia w życie przepisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A gdyby taki warunek był wprowadzony?

- Ustawodawca celowo nie wprowadził takiego warunku. Gdyby taka przesłanka była, to przez cały 2007 rok art. 21 ust. 1 pkt 126 byłby martwy w zakresie jego zastosowania. Tymczasem przepis ten został wprowadzony niejako w miejsce uchylonej od 1 stycznia 2007 r. ulgi podatkowej określonej w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o PIT (przyp. red. - zwolniona z PIT jest sprzedaż nieruchomości, gdy podatnik w ciągu dwóch lat od momentu zbycia środki z tej transakcji przekaże na inne cele mieszkaniowe).

Czy w takim razie organy podatkowe zaostrzają warunki dające prawo do ulgi?

- Jeśli wymaga się od podatników spełnienia warunków, których ustawodawca w ustawie nie wprowadził, to oznacza, że poprzez nadinterpretację odmawia się podatnikowi przyznania uprawnień zagwarantowanych w ustawie.

W myśl zasady zaufania do organów państwa oraz zasady praworządności organ podatkowy nie może przerzucać na podatnika błędów lub uchybień popełnionych przez organ podatkowy poprzez niewłaściwą ich interpretację.

Naruszeniem zasady państwa prawa jest doprowadzanie do takiej sytuacji, że przyznane przez ustawodawcę ulgi podatkowe stają się (na skutek dokonanej przez organ błędnej interpretacji) kolejną pułapką podatkową.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Elżbieta Mucha, była wiceminister finansów odpowiedzialna za podatki

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA