REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności celne bez papieru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Dziś wchodzi w życie decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie eliminowania papierowych dokumentów dotyczących ceł i handlu.

NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

Władze unijne dążą do stworzenia systemu, który poprawi skuteczność kontroli celnych, a także usprawni odprawy celne i zmniejszy obciążenia administracyjne przedsiębiorców. Celom tym ma służyć decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/ WE z 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu. Decyzja ta dziś wchodzi w życie.

- Decyzję Parlamentu Europejskiego oraz Rady należy przyjąć z dużym zadowoleniem. Niewątpliwie wprowadzenie jednolitego, zintegrowanego systemu pozwalającego na dokonywanie formalności związanych z odprawami celnymi w formie elektronicznej usprawni pracę administracji celnej, a także w dużym stopniu ułatwi życie podmiotom gospodarczym - mówi Michał Krzewiński z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Zwraca jednak uwagę, że podstawowymi warunkami powodzenia tego projektu są: równoczesne wdrożenie systemów komputerowych we wszystkich krajach oraz gotowość przedsiębiorców do korzystania z proponowanego rozwiązania.

REKLAMA

- W przypadku niespełnienia pierwszego warunku może dojść do sytuacji, w której w żadnym kraju, nawet tym, który na czas uruchomi odpowiedni portal, nie będzie możliwe korzystanie ze wszystkich udogodnień systemu - uważa Michał Krzewiński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku, gdyby nie wszyscy przedsiębiorcy byli skłonni do korzystania z jego dobrodziejstw, mogłoby dojść do sytuacji, w której część zgłoszeń celnych dokonywana byłaby w formie elektronicznej, a część w formie papierowej.

- To z kolei musiałoby skutkować zwiększeniem zatrudnienia w administracji celnej, aby możliwa była obsługa typów zgłoszeń, a zapewne nie taka jest intencja władz unijnych - mówi Michał Krzewiński.

Jak zauważa Tomasz Tochowicz, menedżer w dziale podatkowym Deloitte, obecnie administracje celne wszystkich chyba krajów członkowskich udostępniły importerom i eksporterom możliwość dokonywania elektronicznych zgłoszeń celnych.

- Jednak poszczególne krajowe systemy nie współpracują ze sobą, to jest nie zapewniają możliwości dokonania zgłoszenia w innym kraju, a administracjom celnym nie oferują bieżącej wymiany istotnych informacji - mówi Tomasz Tochowicz.

Ponadto dokonywanie zgłoszeń elektronicznych nie zawsze przekłada się na brak obowiązku składania ich wersji papierowych. Parlament Europejski i Rada chcą wyeliminować te mankamenty oraz zakładają zwiększenie funkcjonalności m.in. przez koordynację kontroli towarów (wspólna analiza ryzyka). Dla tych, którzy chcą uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy, to ważna informacja.

- System umożliwi rozpoznawanie przesyłek w międzynarodowym łańcuchu dostaw, czyli będą uwzględniane ułatwienia dla posiadaczy certyfikatu AEO - dodaje Tomasz Tochowicz.

WAŻNE TERMINY WPROWADZANIA ZMIAN

Do 15 lutego 2011 r. państwa członkowskie we współpracy z Komisją mają uruchomić wspólne portale celne zapewniające podmiotom gospodarczym informacje niezbędne do dokonania formalności przywozowych i wywozowych we wszystkich państwach członkowskich.

Do 15 lutego 2013 r. Komisja we współpracy z państwami członkowskimi uruchami zintegrowany system taryfowy umożliwiający połączenie z innymi systemami związanymi z przywozem i wywozem stosowanymi przez Komisję i państwa członkowskie.

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA