REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formalności celne bez papieru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Dziś wchodzi w życie decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie eliminowania papierowych dokumentów dotyczących ceł i handlu.

NOWE PRAWO

REKLAMA

Autopromocja

Władze unijne dążą do stworzenia systemu, który poprawi skuteczność kontroli celnych, a także usprawni odprawy celne i zmniejszy obciążenia administracyjne przedsiębiorców. Celom tym ma służyć decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/ WE z 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu. Decyzja ta dziś wchodzi w życie.

REKLAMA

- Decyzję Parlamentu Europejskiego oraz Rady należy przyjąć z dużym zadowoleniem. Niewątpliwie wprowadzenie jednolitego, zintegrowanego systemu pozwalającego na dokonywanie formalności związanych z odprawami celnymi w formie elektronicznej usprawni pracę administracji celnej, a także w dużym stopniu ułatwi życie podmiotom gospodarczym - mówi Michał Krzewiński z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Zwraca jednak uwagę, że podstawowymi warunkami powodzenia tego projektu są: równoczesne wdrożenie systemów komputerowych we wszystkich krajach oraz gotowość przedsiębiorców do korzystania z proponowanego rozwiązania.

- W przypadku niespełnienia pierwszego warunku może dojść do sytuacji, w której w żadnym kraju, nawet tym, który na czas uruchomi odpowiedni portal, nie będzie możliwe korzystanie ze wszystkich udogodnień systemu - uważa Michał Krzewiński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w przypadku, gdyby nie wszyscy przedsiębiorcy byli skłonni do korzystania z jego dobrodziejstw, mogłoby dojść do sytuacji, w której część zgłoszeń celnych dokonywana byłaby w formie elektronicznej, a część w formie papierowej.

- To z kolei musiałoby skutkować zwiększeniem zatrudnienia w administracji celnej, aby możliwa była obsługa typów zgłoszeń, a zapewne nie taka jest intencja władz unijnych - mówi Michał Krzewiński.

Jak zauważa Tomasz Tochowicz, menedżer w dziale podatkowym Deloitte, obecnie administracje celne wszystkich chyba krajów członkowskich udostępniły importerom i eksporterom możliwość dokonywania elektronicznych zgłoszeń celnych.

- Jednak poszczególne krajowe systemy nie współpracują ze sobą, to jest nie zapewniają możliwości dokonania zgłoszenia w innym kraju, a administracjom celnym nie oferują bieżącej wymiany istotnych informacji - mówi Tomasz Tochowicz.

Ponadto dokonywanie zgłoszeń elektronicznych nie zawsze przekłada się na brak obowiązku składania ich wersji papierowych. Parlament Europejski i Rada chcą wyeliminować te mankamenty oraz zakładają zwiększenie funkcjonalności m.in. przez koordynację kontroli towarów (wspólna analiza ryzyka). Dla tych, którzy chcą uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy, to ważna informacja.

- System umożliwi rozpoznawanie przesyłek w międzynarodowym łańcuchu dostaw, czyli będą uwzględniane ułatwienia dla posiadaczy certyfikatu AEO - dodaje Tomasz Tochowicz.

WAŻNE TERMINY WPROWADZANIA ZMIAN

REKLAMA

Do 15 lutego 2011 r. państwa członkowskie we współpracy z Komisją mają uruchomić wspólne portale celne zapewniające podmiotom gospodarczym informacje niezbędne do dokonania formalności przywozowych i wywozowych we wszystkich państwach członkowskich.

Do 15 lutego 2013 r. Komisja we współpracy z państwami członkowskimi uruchami zintegrowany system taryfowy umożliwiający połączenie z innymi systemami związanymi z przywozem i wywozem stosowanymi przez Komisję i państwa członkowskie.

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

REKLAMA

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

REKLAMA