REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Po poniedziałkowej publikacji GP posłowie złożyli w Sejmie projekt zmian do ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zmiany dotyczą terminu na złożenie oświadczenia o nabyciu spadku, uprawniającego do ulgi podatkowej. Termin ten ma być przedłużony z jednego do sześciu miesięcy i będzie więcej sytuacji, w których oświadczenia się nie składa.

Po poniedziałkowej publikacji Gazety Prawnej: 90 proc. podatników traci ulgę, bo nie zawiadamia fiskusa o spadku, LiD złożył w Sejmie projekt zmian w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Problem polega na tym, że mimo że w ubiegłym roku zniesiono podatek od spadków wśród najbliższej rodziny, niektórzy spadkobiercy wciąż go płacą. Wszystkiemu winny jest brak zgłoszenia nabycia spadku w urzędzie skarbowym, co jest warunkiem skorzystania z ulgi. Zgłoszenie nie jest składane w miesięcznym terminie, co powoduje utratę ulgi.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodny z propozycjami GP projekt LiD zakłada przedłużenie terminu na składanie oświadczenia o nabyciu spadku z jednego do sześciu miesięcy. Również sześć miesięcy na złożenie tego dokumentu mają mieć spadkobiercy, którzy po upływie sześciu miesięcy dowiedzieli się o nabyciu spadku.

Posłowie - zgodnie z poniedziałkowymi sugestiami GP - proponują także rozszerzenie sytuacji, w których zgłoszenia o spadku składać nie trzeba. Rozszerzenie dotyczy: prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku oraz zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza.

W projekcie nie zapomniano także o podatnikach, którzy spadek nabyli po 1 stycznia 2007 r. Projekt zawiera przepisy przejściowe, stanowiące, że podatnicy, którzy po 1 stycznia 2007 r. nabyli spadek i w terminie miesiąca nie zgłosili nabycia spadku, będą mogli skorzystać z przepisów korzystniejszych, wprowadzonych omawianym projektem. Oznacza to, że będą mogli skorzystać ze zwolnienia.

REKLAMA

Obecnie większość uprawnionych osób nie korzysta z tej ulgi, bo albo nie wie o ustawowym terminie, albo nie może go dotrzymać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo że projekt składa klub opozycyjny, istnieją duże szanse, że trafi on pod obrady Sejmu. A to dobra wiadomość dla podatników.

Intencje ustawodawcy

Zanim opisany projekt trafił do Sejmu, GP przygotowała własną analizę, w jaki sposób należy zmienić niekorzystne przepisy. Wyszliśmy z założenia, że przy interpretacji przepisów zawsze powinniśmy uwzględniać wolę ustawodawcy, jaką się kierował przy wprowadzaniu danych przepisów, w tym ulg.

- Przy uldze przy spadkach intencją ustawodawcy było zwolnienie z opodatkowania od podatku od spadków osób najbliższych spadkodawcy (małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha) - tłumaczy Elżbieta Mucha, była wiceminister finansów.

Dodaje, że po wejściu w życie przepisów określone przesłanki uniemożliwiają skorzystanie przez krąg najbliższych spadkobierców z tego przepisu. Wynika to z tego, że termin do zawiadomienia fiskusa o nabyciu rzeczy lub prawa jest niemożliwy do spełnienia, ponieważ spadkobiercy nie są w stanie w ciągu miesiąca rzetelnie wypełnić informacji wymaganych przez organ podatkowy w zgłoszeniu (np. dlatego, że trwa ustalanie położenia rzeczy, ich statusu prawnego oraz ustalanie wartości rzeczy).

- Skoro termin miesięczny do złożenia zawiadomienia w praktyce okazuje się zbyt krótki, to ustawodawca powinien zmienić taki stan rzeczy - uważa Elżbieta Mucha.

Konieczna jest zmiana przepisów w tym zakresie.

Kierunki zmian

Z naszych analiz wynika, że działania legislacyjne w omawianym przypadku mogłyby przyjąć dwojaki charakter. Po pierwsze, można by skreślić obowiązek zgłoszenia przez podatników spadku naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia o stwierdzeniu nabycia spadku.

- Nabycie spadku na podstawie orzeczenia sądu nie powinno być dodatkowo uwiarygodniane przez składanie zawiadomień. Organ podatkowy, mający wątpliwości co do sposobu nabycia mógłby ewentualnie w takich przypadkach zobowiązać podatnika do okazania takiego orzeczenia (tj. do wykazania, że podatnik jest spadkobiercą). Takie okazanie nie powinno być ograniczane terminem, z tak surowym rygorem jak utrata prawa do zwolnienia - argumentuje Elżbieta Mucha.

Po drugie, jeżeli ustawodawca będzie dążył do utrzymania obowiązku dokonywania zgłoszenia, powinien:

n zdecydowanie wydłużyć termin do jego składania,

n z możliwością jego przedłużenia przez urząd w indywidualnych przypadkach.

Zdaniem Elżbiety Muchy, tryb ustalania po stwierdzeniu nabycia spadku składu masy spadkowej oraz tryb ustalania wartości poszczególnych rzeczy i praw majątkowych w określonych przypadkach może być długotrwały i niezależny od samego spadkobiercy.

Spadki po 1 stycznia 2007 r.

Należy podkreślić, że jeśli nawet ustawodawca dokonałby zmian w ustawie, korzystając z któregoś z wymienionych rozwiązań, to wprowadzone zmiany i tak dotyczyłyby tylko tych spadków, które zostałyby nabyte po ewentualnym wprowadzeniu takich zmian.

- Pozostaje jednak wciąż nierozwiązany problem stanu obecnego, tj. spadkobierców, którzy po 1 stycznia 2007 r. odziedziczyli spadek i nie zachowali miesięcznego terminu do złożenia organowi podatkowemu zawiadomienia - zauważa nasza rozmówczyni.

Według niej, w tym przypadku przychodzą z pomocą przepisy Ordynacji podatkowej. Przewidują one, że minister finansów może przedłużać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego, określając grupy podatników, którym przedłużono terminy, rodzaje czynności, których termin wykonania został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu.

- Oznacza to, że istnieje możliwość przedłużenia terminu do składania zawiadomień o nabyciu rzeczy lub prawa przez spadkobierców, jeśli minister finansów wydałby stosowne rozporządzenie przedłużając ten termin. W innych sprawach minister już wydawał takie rozporządzenia - podsumowuje Elżbieta Mucha.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienia podatkowe przy spadkach

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Współpraca Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA