REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pół roku na zgłoszenie spadku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Po poniedziałkowej publikacji GP posłowie złożyli w Sejmie projekt zmian do ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zmiany dotyczą terminu na złożenie oświadczenia o nabyciu spadku, uprawniającego do ulgi podatkowej. Termin ten ma być przedłużony z jednego do sześciu miesięcy i będzie więcej sytuacji, w których oświadczenia się nie składa.

Po poniedziałkowej publikacji Gazety Prawnej: 90 proc. podatników traci ulgę, bo nie zawiadamia fiskusa o spadku, LiD złożył w Sejmie projekt zmian w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Problem polega na tym, że mimo że w ubiegłym roku zniesiono podatek od spadków wśród najbliższej rodziny, niektórzy spadkobiercy wciąż go płacą. Wszystkiemu winny jest brak zgłoszenia nabycia spadku w urzędzie skarbowym, co jest warunkiem skorzystania z ulgi. Zgłoszenie nie jest składane w miesięcznym terminie, co powoduje utratę ulgi.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodny z propozycjami GP projekt LiD zakłada przedłużenie terminu na składanie oświadczenia o nabyciu spadku z jednego do sześciu miesięcy. Również sześć miesięcy na złożenie tego dokumentu mają mieć spadkobiercy, którzy po upływie sześciu miesięcy dowiedzieli się o nabyciu spadku.

Posłowie - zgodnie z poniedziałkowymi sugestiami GP - proponują także rozszerzenie sytuacji, w których zgłoszenia o spadku składać nie trzeba. Rozszerzenie dotyczy: prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku oraz zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza.

W projekcie nie zapomniano także o podatnikach, którzy spadek nabyli po 1 stycznia 2007 r. Projekt zawiera przepisy przejściowe, stanowiące, że podatnicy, którzy po 1 stycznia 2007 r. nabyli spadek i w terminie miesiąca nie zgłosili nabycia spadku, będą mogli skorzystać z przepisów korzystniejszych, wprowadzonych omawianym projektem. Oznacza to, że będą mogli skorzystać ze zwolnienia.

REKLAMA

Obecnie większość uprawnionych osób nie korzysta z tej ulgi, bo albo nie wie o ustawowym terminie, albo nie może go dotrzymać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo że projekt składa klub opozycyjny, istnieją duże szanse, że trafi on pod obrady Sejmu. A to dobra wiadomość dla podatników.

Intencje ustawodawcy

Zanim opisany projekt trafił do Sejmu, GP przygotowała własną analizę, w jaki sposób należy zmienić niekorzystne przepisy. Wyszliśmy z założenia, że przy interpretacji przepisów zawsze powinniśmy uwzględniać wolę ustawodawcy, jaką się kierował przy wprowadzaniu danych przepisów, w tym ulg.

- Przy uldze przy spadkach intencją ustawodawcy było zwolnienie z opodatkowania od podatku od spadków osób najbliższych spadkodawcy (małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha) - tłumaczy Elżbieta Mucha, była wiceminister finansów.

Dodaje, że po wejściu w życie przepisów określone przesłanki uniemożliwiają skorzystanie przez krąg najbliższych spadkobierców z tego przepisu. Wynika to z tego, że termin do zawiadomienia fiskusa o nabyciu rzeczy lub prawa jest niemożliwy do spełnienia, ponieważ spadkobiercy nie są w stanie w ciągu miesiąca rzetelnie wypełnić informacji wymaganych przez organ podatkowy w zgłoszeniu (np. dlatego, że trwa ustalanie położenia rzeczy, ich statusu prawnego oraz ustalanie wartości rzeczy).

- Skoro termin miesięczny do złożenia zawiadomienia w praktyce okazuje się zbyt krótki, to ustawodawca powinien zmienić taki stan rzeczy - uważa Elżbieta Mucha.

Konieczna jest zmiana przepisów w tym zakresie.

Kierunki zmian

Z naszych analiz wynika, że działania legislacyjne w omawianym przypadku mogłyby przyjąć dwojaki charakter. Po pierwsze, można by skreślić obowiązek zgłoszenia przez podatników spadku naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia o stwierdzeniu nabycia spadku.

- Nabycie spadku na podstawie orzeczenia sądu nie powinno być dodatkowo uwiarygodniane przez składanie zawiadomień. Organ podatkowy, mający wątpliwości co do sposobu nabycia mógłby ewentualnie w takich przypadkach zobowiązać podatnika do okazania takiego orzeczenia (tj. do wykazania, że podatnik jest spadkobiercą). Takie okazanie nie powinno być ograniczane terminem, z tak surowym rygorem jak utrata prawa do zwolnienia - argumentuje Elżbieta Mucha.

Po drugie, jeżeli ustawodawca będzie dążył do utrzymania obowiązku dokonywania zgłoszenia, powinien:

n zdecydowanie wydłużyć termin do jego składania,

n z możliwością jego przedłużenia przez urząd w indywidualnych przypadkach.

Zdaniem Elżbiety Muchy, tryb ustalania po stwierdzeniu nabycia spadku składu masy spadkowej oraz tryb ustalania wartości poszczególnych rzeczy i praw majątkowych w określonych przypadkach może być długotrwały i niezależny od samego spadkobiercy.

Spadki po 1 stycznia 2007 r.

Należy podkreślić, że jeśli nawet ustawodawca dokonałby zmian w ustawie, korzystając z któregoś z wymienionych rozwiązań, to wprowadzone zmiany i tak dotyczyłyby tylko tych spadków, które zostałyby nabyte po ewentualnym wprowadzeniu takich zmian.

- Pozostaje jednak wciąż nierozwiązany problem stanu obecnego, tj. spadkobierców, którzy po 1 stycznia 2007 r. odziedziczyli spadek i nie zachowali miesięcznego terminu do złożenia organowi podatkowemu zawiadomienia - zauważa nasza rozmówczyni.

Według niej, w tym przypadku przychodzą z pomocą przepisy Ordynacji podatkowej. Przewidują one, że minister finansów może przedłużać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego, określając grupy podatników, którym przedłużono terminy, rodzaje czynności, których termin wykonania został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu.

- Oznacza to, że istnieje możliwość przedłużenia terminu do składania zawiadomień o nabyciu rzeczy lub prawa przez spadkobierców, jeśli minister finansów wydałby stosowne rozporządzenie przedłużając ten termin. W innych sprawach minister już wydawał takie rozporządzenia - podsumowuje Elżbieta Mucha.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienia podatkowe przy spadkach

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Współpraca Magdalena Majkowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA